Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Nem lesz több hely a Széchenyi téren

Szeged - Mégsem festik újra a Széchenyi tér merőleges parkolóit: a kötelező műszaki előírás helyi szinten csak ajánlott, a szélesítés is nagyon sokba kerülne. Az autók viszont „kihízták" a régi szabvány szerint kialakított helyeket.
Apró festékhiba az ajtón, benyomott sárhányó – ilyen sérüléseket szerezhetünk, ha a belvárosban parkolunk. A károkozás nem szándékos, egyszerűen autóinkkal egyre nehezebben férünk el. Tavaly augusztusban a Széchenyi tér kapcsán megírtuk: kihíztuk a régi műszaki előírásokat. Míg a mai szabvány már legalább 2,5 méter széles várakozóhelyeket követel, a Szeged belvárosi merőleges parkolók ettől 25-40 centivel elmaradnak. Elkészült az 1-es villamos Széchenyi téri rekonstrukciója, kíváncsiak voltunk: lesz-e szélesebb parkoló?

Több figyelmet igényel a parkolás, mert a helyek nem növekdenek, csak a kocsik szélessége. A szerző felvétele
Több figyelmet igényel a parkolás, mert a helyek nem növekdenek, csak a kocsik szélessége.
A szerző felvétele

Kevesen tudják, de a problémát valójában az autógyárak okozzák. A legszemléletesebb példa az autók „hízására" a Volkswagen Golf. Amíg a modell első, 1974 novemberében piacra dobott változata nagyjából Trabant méretű volt, addig a 2008 óta gyártott Golf VI kereken 17 centiméterrel szélesebb. A jövő hónapban forgalomba kerülő Golf VII modell pedig újabb 1,3 centiméterrel lesz szélesebb; összehasonlítva az ős Golfot ükunokájával, az autó 1600 milliméterről 1799 milliméterre hízott. A kompakt és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.

Megkerestük a városüzemeltetési irodát, hogy az újrafestésről érdeklődjünk. Megtudtuk: „Forgalmi rendre vonatkozó kötelezően betartandó műszaki előírások az állami kezelésű utakra vannak, az alkalmazásuk az önkormányzati kezelésű utakra ajánlott, de nem kötelező." Elmondták, hogy a Széchenyi téri fizető-parkolóhelyeket érintő döntéseket a közgyűlésnek kell meghoznia, tekintettel a nagymértékű forgalomtechnikai változásra és költségvetési vonzatára.

– 5 millió forintba kerülne az újrafestés, a parkolóhelyek csökkenése miatt évente 20 millióval fogyna a bevétel – mondta Tóth István Tibor. A parkolókat üzemeltető Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: az újrafestéssel a Széchenyit téri 300 parkoló 20 százaléka eltűnne. – A Dugonics tér átépítése miatt egyébként is megszűnik 106 hely, rövid időn belül átrendeződik a belvárosi parkolás. Tény, hogy a szélesebb autók miatt egyre szűkebbek a parkolók, viszont apró odafigyeléssel az autósok megkönnyíthetnék egymás életét. Csak oda kellene figyelni – vélekedett Tóth István Tibor.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. pistimolnar 2012. szeptember 26. 19:44
    „bab60! Dilettánstól ennyire telik.”
  • 31. baba60 2012. szeptember 26. 14:43
    „Érdekes, hogy az Szegedi Közlekedési Kft. igazgatója, csak mindig úgy tudja kezdeni a mondatot, hogy miért nem. Mi lenne, ha egyszer a megoldásról beszélne?”
  • 30. alfa258 2012. szeptember 25. 12:32
    „A vége tuti az lesz, hogy még több pénztől esnek el - pofára!!!!! Ugyanis egyre többen fogják az autót inkább otthon hagyni, még akkor is ha esetleg tömegközlekedni és gyalogolni kell a városban! Egy ideje már ezt csinálom! Egyszerűen nem éri meg! Bócorgok a városban helyet keresve - nyilván olyan helyet ami a célomhoz viszonylag közel van - fizetek egy csomó pénzt, ha jóval hamarabb végzek úszott a pénz, ha 5 perccel tovább vagyok ott a mikuláscsomaga, bilincs, stb.....”
  • 29. a84esbusz 2012. szeptember 25. 10:24
    „Én meg szeretném felhívni az önkormányzat figyelmét hogy az idén nagyon sok helyen elmaradt a forgalom elől elzárt terület felfestése!!”
  • 28. Spider417 2012. szeptember 25. 09:08
    „:))))))
    Zseniális hozzászólások, kreativitásból nincs hiány!
    Nekem a kedvencem az volt amikor egy ismerősöm egy, a SZEPARK által felfestett (vagyis kijelölt) parkolóhelyre állt az autójával, és annak rendje-módja szerint megvette a csodálatos parkolójegyet, ami 10 perc várakozás esetén is legalább fél órányi díjba kerül.
    A Rendőrség viszont 30 eFt-ra büntette az illetőt, mivel a KRESZ szabályai szerint tilosban parkolt: a SZEPARK által felfestett parkolóhely egy útkereszteződéstől 5 méteren belül volt...
    Ennyit a Szegedi parkolóhelyekről: Oda is festenek parkolóhelyet (az is szűk), ahová nem lehet...
    Az Önkormányzat helyében én átgondolnám a vezetők alkalmasságát.
    Gondolkodom azon is, hogy a Fogyasztóvédelmi hatóságnál állásfoglalást kérek arra, hogy a Szegedi Parkolási Rendszer megfelelően szolgálja-e ki a fogyasztókat. Van egy pár esettanulmány, amely alapján bizonyítható a rendszer alkalmatlansága... Kíváncsi lennék, ha egy halom bírságot vissza kellene fizetni a fogyasztóknak, újra gondolnák-e a koncepciós kérdéseket.
    Tóth Úr nyilván a le___ja az autósokat, hiszen neki a parkolási bevételek alapján ítélik oda az év végi bónuszt.”
  • 27. DobóI 2012. szeptember 25. 04:55
    „Szeged a "jövő" városa..”
  • 26. Ganxta 2012. szeptember 25. 00:04
    „20. deszkás 2012.09.24. 20:04: +1 ;-))”
  • 25. Lackó50 2012. szeptember 24. 23:53
    „"- 5 millió forintba kerülne az újrafestés, a parkolóhelyek csökkenése miatt évente 20 millióval fogyna a bevétel - mondta Tóth István Tibor."
    És ebből az 5 millából hány magán lakás lesz még kifestve?? Ennyire ne nézzék az embereket madárnak.”
  • 24. la-za 2012. szeptember 24. 23:49
    „18.CsImre 2012.09.24. 19:54

    Tudok jobbat! Legyen a kerékpáros parkolás is díjköteles. Így némi pénz visszajönne, ha már 106 parkolóhely szűnik meg a Dugonics téren.... :)”
  • 23. halmai2 2012. szeptember 24. 23:07
    „A megoldás nagyon egyszerű. Váltakozó irányban kell az autókat parkoltatni, egyet az orrával előre, egyet a farával előre.

    Így az autók párosával közel állhatnak egymáshoz, hogy a jobb oldaluk majdnem összeérjen, a bal oldalak között pedig sokkal több hely lesz, valahogy így: VA VA VA VA. Ki/beszállásnál úgyis csak a sofőr száll ki/be, a többi utas a leparkolás előtt/kiparkolás után.

    Én ezt szoktam csinálni, ha szűk a hely, és tök jól működik. Baj csak akkor van, ha a két szomszédom úgy áll be, hogy mindkettőnek a bal oldala felém néz, így egyikhez sem állhatok közel. Vagy sietek, hogy hamarabb érjek vissza, mint a másik. :)

    Mondjuk ha fel lenne festve, hogy melyik állásba kell előre beállni és melyikbe háttal, az sokat könnyítene. Ja, hogy az is ilyen "baráti" áron kerülne árazásra? Akkor inkább mégse...”
  • 22. szegedi07 2012. szeptember 24. 21:47
    „5 millióért az egész Széchenyi teret matyó mintásra át lehetne festeni. Közbeszerzéssel viszont egy öt méteres csík simán belekerül 20.00 Ft-ba. Ilyen világot élünk. A Közlekedési Kft az új szabványok ellenére sem akar lemondani a bevételéről. Javaslom, fessenek minden meglévő csík közé még egyet, s utánna minden parkoló autó után a parkolási díjon felül még bírságot is szedhetnek. Jó ötlet, nem?”
  • 21. ifj. Nagy Gábor 2012. szeptember 24. 21:03
    „"Megkerestük a városüzemeltetési irodát, hogy az újrafestésről érdeklődjünk. Megtudtuk: ,,Forgalmi rendre vonatkozó kötelezően betartandó műszaki előírások az állami kezelésű utakra vannak, az alkalmazásuk az önkormányzati kezelésű utakra ajánlott, de nem kötelező."

    A Károsüzemeltetési Iroda ilyen megnyilatkozásait igazán kimoderálhatná valaki.

    Mert ilyenkor nem kötelező, amikor meg valamit arra hivatkozva meg lehet akadályozni, úgy mögé bújnak a műszaki előírásoknak, hogy ki sem látszanak!

    Azért ha majd még valaha arra járok, majd megkérdezem őket, hogy pl. az egyirányú utcák kerékpáros forgalma kapcsán akkor miért nem azt mondják, hogy "az alkalmazásuk az önkormányzati kezelésű utakra ajánlott, de nem kötelező"?”
  • 20. deszkás 2012. szeptember 24. 20:04
    „Tóth Úr! Önt nem érdekli az autós. Engem meg NEM ÉRDEKEL hogy 20% oda,biztonságosan -számomra megfelelően- parkolok le azaz tojok a vonalra!”
  • 19. exdeus 2012. szeptember 24. 20:03
    „5 m Ft, 300 parkoló - 20% = 240 parkoló
    Ha ez egymás mellett van, akkor 241 csík, de legyen 6x40 parkoló, ami 246 csík, de a könnyebb számítás végett legyen 250.
    1 db kb. 5 m hosszú és 10 cm széles (tehát fél négyzetméteres felület) vonal felfestése: 20.000 Ft.

    Egy holnap szerint 12 cm-es csíkból 100 fm-hez 6 liter kell, ami 17.000 Ft-ra jön ki.

    Nekem itt valami sántít, de nagyon.”
  • 18. CsImre 2012. szeptember 24. 19:54
    „Én ingyenessé tenném a parkolást, és röhögve nézném, ahogyan a város belefullad abba a néhány autóba, amivel még megpróbálnak benyomakodni a belvárosba. 1 autó helyén 8 bicikli kényelmesen tárolható. Innentől kezdve lehet gondolkodni, h. mivel érdemes a belvárosban manőverezgetni.

    Egyébként miért kellenek egyre nagyobb autók?”
  • 17. gorgó 2012. szeptember 24. 19:18
    „Soxor bosszankodunk, hogy egy kocsi szándékosan fél <moderálva>el átáll a mellette levő parkolósávba. Akarattal teszi, mert így az ő kocsija majd 1-1 méterrel a másiktól fog állni (ha az szabályosan áll be) így van esélyem hogy nem húzzák meg. Aztán pedig tojik ő arra hogy nem jut másnak hely, csak az övé maradjon épen. Nos, én azért csakcsak tennék az ilyenre egy mikucsomagot szabálytalan parkolásért, na meg hogy a másikra nem váltott jegyet...”
  • 16. Zoan1 2012. szeptember 24. 18:48
    „15. zazie 2012.09.24. 18:29
    Vedd meg sms-ben, sokkal kényelmesebb, és jó a zöld zónára is. Én mindig így szoktam!”
  • 15. zazie 2012. szeptember 24. 18:29
    „12. Spider417 : A kedvencem, hogy a negyedórás parkolójegy nem érvényes zöld zónában...
    tehát az valójában nem negyedórás, hanem minimum félórás, mivel csak sárga és kék zónában használható....”
  • 14. izsi 2012. szeptember 24. 18:27
    „Már megint a pénzbehajtás, mert ugye az "ingyen pénz" ami a parkolásból bejön, az még csak véletlenül sem a kulturált parkolás (értsd rejtett parkolóházak), közösségi közlekedés, kerékpárutak fejlesztésére kellene fordítani.
    Oké, akkor legalább a fenntartásra...”
  • 13. Besenyő_Pistabácsi 2012. szeptember 24. 17:23
    „Arannyal festenék, talán? Így meg a parkolóban esett kárt viselje a tulajdonos, ő a hibás minek állt oda ráadásul még fizetett is a balga!”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Idemitsu-díjat kapott a szegedi győztes

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen diplomázott magyar–japán zongoraművész, Kaneko Mijudzsi Attila kapta idén az egyik Idemitsu zenei díjat. Tovább olvasom