Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Nem moccant az algyői híd

Meg akarták billenteni az algyői Tisza-hidat, hogy jobban lefolyjon róla a víz, de a hatalmas acélszerkezet meg sem moccant. Most úgy tűnik, nem próbálkoznak tovább a mérnökök, a hídfelújítás hamarosan véget ér.
A sajtók terhelhetőségük határán sem bírták mozdítani a szerkezetet, a máglyába rakott I gerendák is megroggyantak Fotó: Karnok Csaba
Behorpadtak, kibicsaklottak a máglyába rakott I gerendák a híd hatalmas súlya alatt, miközben dolgoztak az emelők. Tegnap nap közben megpróbálták megbillenteni az algyői Tisza-hidat.

Jójárt János a Magyar Közút Kht. hídmérnöke, aki felügyeli a hídfelújítást, elmondta: a kivitelezőnek a híd pályáját kellett volna oldalirányban megdönteni, hogy nagyobb legyen az úgynevezett keresztesése. Erre azért lett volna szükség, hogy víz könnyebben lefolyjon az útpályáról. Az aszfalton ugyanis előbb-utóbb nyomvályúk alakulnak ki, amelyekből csak akkor folyik le a víz, ha megfelelően lejt az útpálya a széle felé. A korábbi szabványokhoz képest ma nagyobb keresztesést tartalmaznak a műszaki előírások, ezért is szükség lett volna a híd oldalirányú megdöntésére.

A pillérek fölött a kereszttartón már eleve kiképeztek emelési pontot a híd
Hídfelújítás: 750 millió

1974-ben arra számítottak, a híd mellé a forgalom növekedésével egy másik szerkezet kerül, így összesen négy sávos lesz az átkelő. Ezért a híd „fél keresztmetszetű", azaz a két forgalmi sáv egyfelé lejt. Öszvér szerkezet: a vasbeton lemezzel együttdolgozó kétfőtartós acélhíd, íve húsz kilométer sugarú.

Az algyői Tisza-híd felújításának a mostani a harmadik, befejező üteme, mely 550 millió forintba kerül. 2003-ban a dilatációs elemeket cserélték ki, tavaly pedig a középső szakasz teljes burkolatát felújították. A három év alatt így összesen 715 millió forintot költöttek a felújítására, amelyet napokon belül befejeznek.  
tervezői, így az alá acél I gerendákból egy máglyát építettek. Arra helyezték a hidraulikus emelőket. A hat emelő együttesen 1200 tonnányi tömeget tudott megmozdítani. Ennyit nyom körülbelül harminc megrakott kamion. Egy apró éket kellett volna kicserélni a híd szerkezetében, ezzel a Szeged felőli jobb oldala a hídnak két centiméterrel magasabb lett volna, így három tized százalékkal nőtt volna a pálya keresztesése.

A sorba kötött sajtókba egy villamos motor préselte a hidraulikaolajat, de hiába, a sajtók a maximális terheléshez közelítve sem tudták a szerkezetet megemelni. A máglya is nehezen bírta a terhelést, az acélgerendák középrésze megroggyant.

Jójárt János szerint nagyon ritkán kerül sor arra, hogy egy hidat megemeljenek, legutóbb azonban épp Szegeden, a Bertalan híd felújításakor kerül erre sor.

A mérnökök szerint a híd megdöntése különleges szakmai problémát jelent: a csavaráskor jelentkező erők kiszámítása gyakorlatilag megoldhatatlan feladat. A híd ugyanis acélból és betonból álló öszvérszerkezet, a két anyag közös viselkedése nehezen megjósolható, az emelés során is folyamatosan mérték, hogyan reagál a szerkezet a mozdításra.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bombákat találtak a szegedi reptéren

Második világháborús lövedékeket találtak tegnap a szegedi repülőtér építése közben a munkások. A… Tovább olvasom