Délmagyar logó

2017. 04. 25. kedd - Márk 6°C | 21°C Még több cikk.

Nem tisztul a kép a köznevelésben

Csongrád megye - Szeptembertől hatályosak az új köznevelési törvény egyes elemei, de az intézmények, pedagógusok még keveset tudnak a változásokról – állítják az érintettek.
Alig három héttel az iskolakezdés előtt az a legkönnyebben megválaszolható kérdés, pókemberes vagy micimackós tolltartója legyen a gyereknek. De hogy miként alakítja át az iskolák mindennapi életét a több szakaszban életbe lépő köznevelési törvény, diák, szülő, pedagógus sem látja tisztán.

Az iskolaigazgatók már kíváncsian lapozgatnák a köznevelési törvény végrehajtási utasítását, de nincs információjuk, mikor dönt róla a kormány. – Hiányában nem tudni például, hogyan kell megszervezni szeptembertől a mindennapos testnevelést, ki kaphat felmentést alóla – fogalmazott Dobi János, a szegedi Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium igazgatója. Úgy tudja: augusztus végén, szakmai konferenciákon mutatja be az államtitkárság az új jogszabályokat.

Ismert: a köznevelési törvény egyes rendelkezései már szeptembertől hatályba lépnek, 2013. január 1-jétől pedig teljesen államosítják a 3000 lelkesnél kisebb települések oktatási intézményeit – a Klebelsberg Kuno nevét viselő, tankerületekből felépülő állami intézményfenntartó központi irányítás mellett gondoskodik az iskolák működtetéséről is. A nagyobb települések iskoláiban az állam biztosítja a pedagógusok bérét, a szakmai felügyeletet, az önkormányzatoknak működtetőként gondoskodniuk kell a tulajdonukban lévő iskolák ingó és ingatlanvagyonáról – de nem szólhatnak bele például az intézményvezetők kinevezésébe és a pedagógiai programok elfogadásába.

A tankönyvek már megérkeztek, a végrehajtási utasítások még késnak. Fotó: Karnok Csaba
A tankönyvek már megérkeztek, a végrehajtási utasítások még késnek.
Fotó: Karnok Csaba

Ha egy 3000 fősnél nagyobb településnek túl nagy anyagi terhet jelentene az iskola, a képviselő-testület szeptember 30-áig úgy dönthet: lemond a működtetésről az állami intézményfenntartó javára. Az oktatásért felelős államtitkárság közleménye szerint „a fenntartói feladatok átvételével a kormány felszámolja azokat a különbségeket, amelyek az elmúlt évtizedekben az önkormányzatok eltérő anyagi lehetőségei miatt alakultak ki a köznevelési rendszerben".

Kérdőjelek a gyakorlókban

Július elején írta meg a Magyar Narancs, hogy a jövőben nem a felsőoktatási intézmények, hanem az állam tartaná fenn a gyakorlóiskolákat is. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár később cáfolt, és azt mondta: az egyetemeknél, főiskoláknál marad továbbra is a gyakorlóiskolák szakmai irányítása. A hosszú távon tervezett változás mindössze annyi, hogy a jövőben nem az egyetemektől – a felsőoktatási költségvetésből – finanszírozzák a szóban forgó intézmények pedagógusait, hanem a központi költségvetésből, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központon keresztül. Dobi János a Gyakorlóiskolák Iskolaszövetségének középfokú oktatásért felelős elnökhelyetteseként annyit tesz hozzá: egyelőre nem derült ki, az iskolák működési költségeit milyen forrásból finanszírozzák majd. 
Pap Jánosné, a Pedagógusok Szakszervezetének szegedi titkára szerint elhamarkodott, kidolgozatlan a köznevelés új rendszere. – Nem tudjuk, milyen lehetőségekkel jár majd a fenntartói jog. Nem tudjuk, mi lesz a sokszínű pedagógiai programok sorsa – félő, hogy ezek elvesznek a központosításban, holott az önkormányzatok eddig finanszírozták ezeket. Nem tudjuk, mi lesz a két tannyelvű intézményekkel, a kistérségi társulásokkal, tagozatos iskolákkal. Felkészületlenül kezdik a tanévet iskolák, gyerekek, szülők, pedagógusok. Bizonytalanság uralkodik – mondta lapunknak egy hónapja, és tegnap úgy fogalmazott: nem tisztult a kép. – A pedagógusok helyzete azért is nehéz, mert december 31-éig az iskola lesz a munkáltatójuk – de nem tudják, pontosan ki veszi át ezt a szerepet 2013 első napján. Ki készíti el a munkaköri leírásukat? Ki dönt a szabadságukról? – kérdezte.

Érdekes helyzetet teremt az intézmények finanszírozásában: a tanév közepén, a naptárhoz igazodva, január 1-jétől változik a rendszer. A fejkvóta alapú támogatást a feladatfinanszírozás váltja fel – mutat rá Dobi János. A szakmai munkát az nehezíti meg, hogy az elfogadott Nemzeti Alaptanterv kerettantervei hiányoznak – így nem tud összeállni a helyi pedagógiai program, pedig az intézményeknek szeptembertől meg kellene hirdetniük 2013-ban induló osztályaikat.

Az Alkotmánybírósághoz fordult nemrégiben a PSZ javaslatára Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa a köznevelési törvény miatt. Kérte, hogy indítványa elbírálásáig a testület függessze fel a jogszabály szeptembertől hatályos rendelkezéseit, emlékeztetve: a törvény számos kormány- és miniszteri rendelet megalkotását írja elő. Erre még nem került sor, ám szeptember 1-jétől már alkalmazni kellene azokat. Szerinte az oktatás és nevelés jogi és szervezeti rendszerének tanév közbeni átalakítása úgy hárítja át a pedagógusokra, szülőkre és gyermekeikre „a strukturális átalakításokból eredő hátrányok viselésének kockázatát", hogy arra nem tudnak kellő időben felkészülni.

Úton a tankönyvek
A tankönyvek többsége már úton van az iskolákba a szeptemberi tanévkezdésre, idén közel négymillió tankönyvet szállít ki a Nemzeti Tankönyvkiadó (NTK) az intézményekbe. Az NTK több mint kilencszázféle tankönyvet és munkafüzetet készít, négyezer embernek munkát adva. Sorakoznak a kötetek a szegedi Mozaik Kiadó raktárában is. – Közel 5 millió tankönyvünk kerül iskolakezdésre az ország intézményeibe, több mint 300 kiadványunk van jelenleg tankönyvjegyzéken – közölte Monok Sára. Minden tankönyvjegyzéken lévő kiadványuk időben ott lesz az iskolákban. Október 1-jétől a tankönyvellátás szervezését a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. veszi át hazánkban, az állam nevében szervezve a továbbiakban az iskolai tankönyvellátást.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. tucat 2012. augusztus 11. 21:04
    „27. czindi
    Nem. Akkor se lenne könnyű, ha már hozzáfogtunk volna. De amíg az erkölcsi normákat a sámándobok csörgésével keveredő zsoltárok disszonanciájából próbáljuk lekottázni, addig kár is lenne a boldog, vagy legalább békés egyénekből és kisebb-nagyobb közösségeikből felépülő, élhető, önmagával békében és harmóniában létező társadalomról álmodozni. Addig marad Európa várai kőfalai tövében a kardcsörgető, nyilazó, kurjongató kurultaj.
    Pedig olyan egyszerű lenne - és volna mintatan is, eltorzítva-kitekerve, de a látó és értő számára hozzáférhetően, értelmezhetően, pl. Jézus gyereknél: tégy boldogan és önfeledten bármit, ami használ másoknak és/vagy senkinek sem árt, de ne tégy semmit, amiről nem látod ugyanezt egészen bizonyosan Jézus, a felülmúlhatatlan "liberális"! Pszt! Mondtam: eltorzítva ismerjük!). Ha ez abszolút érvényű, az egyéni és nemzeti, meg mindenféle, olykor rozsdás konzervdobozokból előkotort, rég megromlott, megsavanyodott látszat és lobbiérdekek fölé emelkedő felismeréssé lesz, nos, akkor jön majd el a Kánaán. De akkor nemcsak Hunniába, mert az úgy, önmagában nem is lehetséges.
    Tudom, ez vagy zavaros, vagy egyenesen hazaárulás. Számomra egyik se: ez az intelligencia sugallata, ami, remélem, egyszer magától értetődő, belülről fakadó paranccsá érik minden élő emberben.
    Addig azonban állj az élre, oszd csapatokra a bandát, és vezesd harcba őket keresztes, félholdas, vagy bármilyen zászlók alatt! A lobogók miatt nem is aggódom, mert tudom, a leleményességed határtalan ez ügyben! Egymás- és önmaguk ellen. És győztesként ünnepeltesd magad! Amíg megjön az új alfa(hím)... Stb.

    Elmebajos gondolatok, ugye, atalar?
    Gondoltam. Mindegy, azért jó éjt! :)”
  • 27. czindi 2012. augusztus 11. 11:05
    „Legyünk egészen őszinték: az elmúlt 22 évért fizetünk, és még fogunk is, az erkölcsi lezüllést nem könnyű helyreállítani...”
  • 26. tisza2 2012. augusztus 10. 21:22
    „X_Y: ...hát sajnos az "elmúúúúúúttnyócévért" elég nagy árat fizetünk-tényleg érdemes tudni!”
  • 25. czindi 2012. augusztus 10. 18:04
    „24. macs, természetesen. Mindegy, hogy mi az ilyen iskolák célja, lényeg az hogy elérje...”
  • 24. macs 2012. augusztus 10. 13:21
    „22. czindi,
    Remélem minden olyan szülőre gondoltál, akitől a gyerek rosszat tanul, még arra is, aki egyébként a középosztály tagja, de rendszeresen veri a feleségét és a gyerekeit?
    Egyébként a bennlakásos iskola vagy kollégium célja nem az, hogy a gyerekeket elszakítsa a családjától, hanem az, hogy segítse őket a felzárkózásban, illetve lehetővé tegye számukra, hogy a lakóhelyüktől távol lévő intézményekben tanulhassanak.”
  • 23. X_Y 2012. augusztus 10. 10:58
    „Nem kell túlzásba vinni az oktatást: elég ha azt tudja a gyerek hogy miként kell elmúúúúúttnyócévezni és fénylő orcával tapsolni a Kedves Vezetőnek...”
  • 22. czindi 2012. augusztus 10. 10:07
    „A túlterhelt és alulfizetett tanerőtől ne várjon csodát senki. A szülők felelőssége nem elhanyagolható tétel! Nem baj, ha nem tudja megoldani ( az amúgy valóban néha idióta, az élettől is elrugaszkodott ) feladatot, amit a gyerek kapott, de legyen mellette, figyelje, hogy valóban tanul-é a gyerek, vegyen könyveket (pl a könyvtárból, ingyen! ) hogy a gyerek sokat olvasson, és állandóan ösztönözze a gyereket, hogy tanuljon, és vigye többre, mint a szülője!
    Én pl. az osztáson kívül a "beosztásra" is megtanítanám a gyerekeket, kül. a hátrányos helyzetűeket, aki érti, tudja miről beszélek.
    A másik megoldás a hetes ill. a havi iskola lenne, ahol ezek a gyerekek csak a hét ill. a hó végén találkoznának azokkal a szüleikkel, akiktől csak a rossza tudnák tanulni...”
  • 21. tucat 2012. augusztus 09. 20:24
    „20. macs
    ...de mindenki sejti...”
  • 20. macs 2012. augusztus 09. 19:56
    „18. polo,
    egy dolog, hogy mi kéne, és egy dolog, a mi van.
    Az ismerősöm olyan iskolában tanít, ahová számos sérült gyerek jár. Eddig voltak logopédusok, pszichológusok, akik foglalkoztak a gyerekekkel. Félévkor elküldték őket, mert nem kapták meg a gyerekek utáni fejkvótát az államtól. Mi lesz velük az új tanévben, senki se tudja.”
  • 19. Queenmargareth 2012. augusztus 09. 19:12
    „Éljen OV és éljen Rózsika...........máshol”
  • 18. polo 2012. augusztus 09. 18:38
    „16. macs
    ezért kellenek a pedagógusok a mentálhigiénés szakemberek akik ezeket kiragadják és ezek a gyereket tudják tanítani a szüleiket egy kicsit és nem mindenki kerül a hátrányos helyzetűekhez csak az aki tényleg olyan és azt a szülőknek is köszönheti, persze vannak vele született egészségügyi problémái”
  • 17. tucat 2012. augusztus 09. 17:18
    „Nem tisztul a kép? :O Hát, ez nagy baj, feleim, ha még mindig nem tiszta az a kép!
    Hogy a manóba´ lehet, hogy nem sikerül észrevenni a lényeget: semmiféle értékelhető koncepció vezérelvei nem állnak a nagy átalakítások mögött, illetve igen, de azok nem szakmaiak, hanem kifejezetten és kizárólag hatalmi jellegűek. Magyarázzam? Remélem, nem szükséges, mert ettől a mondattól is sokat tisztult a "köznevelés" képe.
    Tessék végiggondolni, mit jelent a köznevelés-közoktatás kontrolljának a teljes centralizálása, amelyet mellesleg felháborítóan álszent és átlátszó, "esélykiegyenlítő" meg "költségkímélő" maszlaggal is álcáznak! Tessék ezek után elképzelni a rendszer kimenetén majdan megjelenő következményeket - amelyeket, ha szakmai inspiráció vezérelte folyamatról lenne szó, eredményeknek neveznék, de így...!). Tessék felidézni az utóbbi két év közoktatási-köznevelési átalakításait és ennek fejleményeit! De alaposan, mélyrehatóan, mindenre kiterjedő figyelemmel! Fejlődés ez a változás? Tényleg? Komolyan tetszik mondani? :O Persze, az elmúlt nyolc év, meg az azelőtti évek... Igen, valóban, azok sem mindenben hoztak előremutató változásokat az életünkben, a köznevelési rendszerünknek sem mindig használtak, és az olasz konyha szokatlan fűszerezésével (bolognai) rendszerszintű zavarokat is okoztak. No, de azért ami mostanában folyik...!
    Könyörögjünk! Emeljük föl szívünket...! Bizony, mindennap! Rögtön reggel, a becsöngetés előtt! A jó tanulmányi eredményért, a sikerért, a lelki üdvösségünkért, a tanáraink és a társaink jóságáért, s azért, hogy ne vessen bennünk bukfencet az ördög, vagy, ha mégis megteszi, akkor bocs, uram, óvj meg a kísértéstől...!
    Bezony, feleim, lassan minden suliban így kezdődik a nap. Semmi gond, minden stimmel, hisz a kalaptörvényünk is preambuláns (vagy preambulum? :S) szinten vallja és féli az istent, akkor hát a kölykök is ezt tegyék! (Lelkiismereti és vallásszabadság, vagy valami ilyesmi is van abban a fennkölt törvényben, csak semmi jelentősége mifelénk, de ebben nincs is semmi új nekünk, itt, Fél-Ázsiában igaz, feleim?) A rendszer nagyon is tiszta képet mutat és következetes is: térdre, jobbágyok! A királynak, ami a királyé, a többi..., hagyjuk, az nem olyan fontos, valójában lényegtelen is.

    Nos, akkor némi, kellően mély gondolkodás után már tisztul az a ködös kép (a köznevelésről is)?

    11. Utazo
    Annyi tanterv azért mégse készülhet, ahány tanköteles korú kölyök indul suliba reggelente a tanév során (a többségük, persze, meg is érkezik oda). Jó lenne, ha a tanterv rugalmasabb lenne, és biztosítaná a pedagógusnak akár az egyénre szabott tanmenetek elkészítését is, de ha belegondol, ez akkora meló lenne szegény tanerőknek, hogy semmi egyebet nem is tennének egész tanévben, mint minden kölyöknek külön tanmeneteket írnának, és, persze, korrigálnák őket nap mint nap. Valahol mégiscsak meg kell húzni a határt: ki kell jelölni a minimális követelményeket, és ki kell dolgozni egy egységes, az egész hazai közoktatásban többé-kevésbé következetesen érvényesülő értékelési szisztémát is. A tanulási és magatartászavarokkal küzdő kölykök nevelése és oktatása bizonyos határokon belül szintén vállalható - és megkerülhetetlenül kötelező - iskolai feladat, erre nézvést is kell, hogy legyenek sztenderdek, de az extrém, a "normál tantervű" suliban nem kezelhető esetek problémája nem látszik megoldottnak továbbra sem.
    Az pedig, hogy sok szülő nem tud érdemben segíteni már az általános iskolás korú kölyöknek se, ismét csak az oktatási rendszerünk súlyos fogyatékosságának a fejleménye. S ez a helyzet nem is fog javulni a belátható (?) jövőben.
    De hagyjuk is, mert ez már valóban a szakma irányába vinné a vitát, s itt egyáltalán nem erről van szó. Bár a kép, számomra legalábbis, ijesztően tiszta.

    Áldás, békesség, feleim! Az úr legyen veletek (és az én lelkemmel)! Kérdés, melyik...? Feliratkozzunk egyáltalán az úrválasztásra? :S Vagy menjünk a pokolba? Úgy értem, a földi kirendeltsége egy másik részlegébe, ahol elviselhetőbb a klíma, s bár olcsóbb a gáz, mégis hűvösebbek az üstök, s a befizetéskor sem gurulnak el az ezüstök...

    Szép, tiszta képet, és kellemes, derűs napot!”
  • 16. macs 2012. augusztus 09. 16:20
    „15. polo,
    a kivétel erősíti a szabályt. Igen vannak olyan családok, akik olyanok, mint az ismerőseid, de nagyon sokan nem olyanok.
    És, igen, mindenki a saját sorsának kovácsa, de mit tegyen az, akit már az iskolában leírnak, szellemi fogyatékosnak mondják, pedig nem az.
    Ismerek olyat, aki ki tudott törni, de csak hatalmas segítséggel.
    Szóval, nem olyan egyszerű. :-)”
  • 15. polo 2012. augusztus 09. 14:23
    „14. macs
    a saját sorsát mindenki maga hozza létre vannak nehézségek amelyeken ha túl tudna lépni haladna is az életben, de nem az első komolyabb akadálynál feladja. Ne a pedagógus nevelje a gyereket ez is igaz de ha otthon nincsenek meg az alapok akkor honnan tanuljon az a gyerek. Sajnos ismerek sok olyan családot ahol a számlákat nehezen fizetik ki kajára nem jut nagyon de cigit és a kávét meg a piát minden nap megveszik ez a gyerek csak ezt látja, beszéltem velük a válasz ez így van ezen változtatni nem lehet én is cigiztem letudtam rakni nem nehéz csak akarni kell szerintem.”
  • 14. macs 2012. augusztus 09. 12:13
    „9. polo,
    arra gondoltál már, hogy vannak olyan családok, akiknek reménye sincs arra, hogy változtassanak a sorsukon? Arra gondoltál már, hogy vannak olyan gyerekek, aki a körülményeikből adódóan komoly hiányosságokkal kerülnek iskolába és könnyebb őket értelmi fogyatékosnak kikiáltani, semmint megpróbálni felzárkóztatni őket?”
  • 13. macs 2012. augusztus 09. 12:08
    „4. polo,
    azért mindent nem lehet az iskolában megtanulni. A szülők is tehetnek valamit a cél érdekében. Vagy tévedek? :-)”
  • 12. tzs_szeged 2012. augusztus 09. 11:00
    „"Ez azt jelenti, hogy a rosszabb körülmények közötti iskolákat húzzák fel, vagy a jobb körülmények közöttieket butítják le?"

    Szerintem utóbbit könnyebb és olcsóbb.”
  • 11. Utazo 2012. augusztus 09. 10:55
    „Miert kell ragaszkodni az idejetmult nemzeti alaptantervben foglaltakhoz?
    Miert kell a gyerekeknek felesleges es az eletben soha nem hasznosithato dolgokat tanulniuk, mint a periodusos rendszer, logaritmus, egy es tobbismeretlenes egyenlet,deltoid teruletenek kiszamitasa, szerkesztese, tulboyolitott nyelvtan,pl, fonevi igenev, ikesige? Es mindezt altalanos iskolaban.
    Miert nem tanulhat minden gyerek a sajat kepessegei szerint,kompetencia alapon, mint fejlett orszagokban, ahol a gyerek az ertek, nem pedig csak egy statisztikai adat, egy tanulo a sok kozul, aki utan az iskola az allamtol fejpenzt kap?
    Miert nem allnak, allhatnak a tanarok a helyzet magaslatan, miert nem hagyjak oket tanitani?
    Miert lehet olyan is tanar, aki csak a kozalkalmazotti fizetest es a nyari szunetet latja, mikor tanarnak all, es nem az, aki hivatas tudatbol tanit gyerekeket szivvel-lelekkel?
    Tul sok a miert.
    Tul nagyok a kovetelmenyek, tul sok az olyan elvaras a gyerekektol,ami nem tudnak teljesiteni. Gondoljunk csak bele, hanyszor hozta a gyerekunk a hazifeladatot oda nekunk, hogy nem erti, segitsunk, es mi a feladat elolvasasa utan csak neztunk, mint borju az uj kapura! Pedig mi is ugyanazt az iskolat jartuk ki, nekunk is tudnunk kellett.
    Ugy gondolom, hogy ezt IS nagyon elrontottak odafent!
    Azt mar nem erdekel, hogy mi, felnott emberek nem szamitunk az allamnak, na de hogy a gyerekein, es azok jovoje?!”
  • 10. Qllancs 2012. augusztus 09. 10:49
    „T.7.
    Igazat írsz !!
    T.4. poló
    Akkor minek a szülő ?? Ne a pedagógusoktól várjanak mindent.
    Elég ha írni-olvasni-számolni megtanírják e gyerekeket --esetleg + 1 nyelvre , viselkedni--napi életre ott a szülő !!!
    ő addig mit csinál ?? kocsmázik? dolgozik éjjel-nappal ??
    NEM ! neki is felelőssége van -DE ÓRIÁSI !!!!”
  • 9. polo 2012. augusztus 09. 10:48
    „7. pt
    igazad van de vannak olyan családok akiknél anno nem sikerült befejezni az iskolát valamint olyan körülmények közt élnek ahonnan ők már nem is akarnak változtatni és a gyereknek is azt a szenvedést akarják mint maguknak hisz úgyse lehet mit csinálni és kálódnak az élet útvesztőiben”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A gyerekek diktálnak a tanszerpiacon

Megszállták a papír-írószer üzleteket a tanévkezdésre lélekben már készülő kisdiákok és szüleik. Tovább olvasom