Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 9°C Még több cikk.

Nem tudni, mikor indulhatnak újra a Pesák

Szeged - Nem sikerült elhárítania a szoftverhibát a lengyel gyártó cég szakembereinek, ezért a 9-tagú Pesa-flottából kijelölt villamos nem tudta teljesíteni az előírt 1000 kilométeres próbautat.
A Pesa cégtől ma újabb szakemberek érkeznek a Szegedi Közlekedési Kft-hez, hogy a múlt szerdán telepített új szoftvert módosítsák - tájékoztatott Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója.

Kényszerpihenőn a teljes szegedi Pesa villamosflotta. Fotó: Karnok Csaba
Kényszerpihenőn a teljes szegedi Pesa villamosflotta.
Fotó: Karnok Csaba

Egy hete írtuk meg, hogy hétfő dél körül vonta ki az SZKT az új szegedi villamosokat, hogy a szoftverhibából adódó balesetveszélyt megelőzzék. A tervek szerint hétfő reggel indultak volna újra a járművek, ha egynek sikerül teljesíteni a telepi és hálózati tesztutat. Emiatt egyelőre nem tudni, mikor indulhatnak újra a villamosok. Addig a régi Tatra-szerelvények szállítják az utasokat.

Az Pesa-villamosok tavaly márciusban álltak forgalomba, a 9 járművet a város a tömegközlekedési nagyprojektben szerezte be összesen 16 millió euróért (megközelítőleg 4,5 milliárd forintért).

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. buhamama 2013. május 08. 07:48
    „SZÉGYEN-SZÉGYEN.!!!!!!”
  • 47. kormoska 2013. május 07. 21:51
    „Dózsa Gábornak igaza van!
    A Pesa flotta több pénzt hoz ha ÁLL,mint ha megy.
    Amit,nem tudok megemészteni:Hogy bízhatják egy Pc-re egy ekkora jármű fékvezérlésének nagy részét?
    A fékrásegítést a szervóféket(az autóknál)még elfogadom.De itt miért nem lehetett egy manuális-hidraulikus szerkezetet beépíteni?
    Villamosvezetővel beszélve telefonon elmondta,hogy persze le lehetett állítani Swingeket,de messze nem lett volna muszáj!A Tatrák fékei sem jobbak semmivel,azért állnak meg könnyebben mert kisebb a tömegük.
    A túlzott kötbérezéssel pedig jobb lesz vigyáznia a jelenlegi cégvezetésnekl,mert a lengyelek is előbb-utóbb rájöhetnek a sompolygásra....,és ránk se bagóznak többet,vagy feljelentik az Szkt-t jó hírnév megsértéséért.”
  • 46. alak 2013. május 07. 15:51
    „"Egy korszerű, 30-34 méter hosszúságú új, alacsonypadlós villamos ára ötszáz-hétszázmillió forint között van, ezek beszerzését egy hazai közlekedési vállalat csak uniós támogatással engedheti meg magának - mondta a szakember a Villamosjárművek fejlesztése Magyarországon című konferencián tartott előadásán."
    Mindent tuduk ha akarunk!
    "Az SZKT két évvel ezelőtt ezért egy részben alacsonypadlós villamos fejlesztésébe kezdett."
    Tehát a szakemberek ittvannak!
    "A KT8A3 típusjelű jármű alapjait a Németországban használtan "fillérekért" megvásárolható Tatra pót- vagy motorkocsik adják. A szegedi mérnökök két ilyen jármű átalakított vázát kapcsolták össze egy saját tervezésű, alacsonypadlós középső résszel. Az utasok négy ajtón keresztül juthatnak majd a tágas, esztétikus kialakítású, klímaberendezéssel ellátott belső térbe, az ajtók közül kettő a peronok szintjével egy vonalban lesz majd."
    A többi ajtó vajon allatta, vagy felette lesz?
    "A jármű visszatáplálásra alkalmas, korszerű hajtásrendszert kap - mutatta be az új szerelvényt a szakember.v Dózsa Gábor elmondta, hogy a prototípus kifejlesztése mintegy kétszázmillió forintba kerül, s a jármű várhatóan 2011 nyarán állhat forgalomba a szegedi 1-es villamos vonalán."
    A kétszázmillió vajon, hogy jönki?”
  • 45. Moon 2013. május 07. 15:03
    „Martin 812-nek!
    Örülök neki, hogy a multkori cikkben is <moderálva>......
    Talán kommentben nem?
    Ami a lényeg talán azzal kellene szoftvert készíttetni aki kissé magasabban műveli a programozást.
    Luxus egy teljes flottát azért pihentetni mert nincs egy megfelelő csapat aki szoftvert tudna írni ehez a tipushoz.
    Természetesen én azért olvasnám a PESA képviselőjének a véleményét is erről a témáról.
    Nem akarok okoskodni, de talán a tipus tesztelését kicsit előbb kellett volna végezni nem az átadás után élesben.”
  • 44. ifj. Nagy Gábor 2013. május 07. 14:26
    „43. Figyelő
    "Még az egyszer, bölcs maradtál volna, ha nem szóltál volna."

    Mondja ezt az, aki a múlt héten az ügyben bizonyítottan hazudott...”
  • 43. Figyelő 2013. május 07. 12:46
    „28 sz. - ú hozzászólónak!
    "A fék működtető vezérlésnek nincs köze a fékmechanikához."
    Na, bumm!
    Nem írtad volna bölcs maradtál volna!
    Így működne, ha jó lenne: Villamosvezető -> fékvezérlő számítógép -> fékszerkezetnél utasítást vevő elektronika -> effektív fékezési folyamat, ami lehet a hálózatra visszatápláló elektromos fék, illetve sűrített levegővel működtetett fék, a kerekeknél.
    Még az egyszer, bölcs maradtál volna, ha nem szóltál volna.”
  • 42. lukrecia 2013. május 07. 12:37
    „Gabi leszel te meg itt igazgato nem is olyan sokara :)) kerdes mit tudsz majd csinalni a jelenlegi helyzetben .Vagy akar egy ennel is rosszabb helyzetben. Pl Fidesz tobbsegu varosvezetes, es fideszes polgarmester eseten. Ja akkor megsem Te lennel az igazgato? Az SzKT szet van aprozva. Szerkezeti reformok kellenenek elsodlegesen . Mindenfelekeppen a kovetkezo fejleszteseket az olcso energia fele tennem meg, mert draga az uzemeltetesuk a hosszu ures villamosoknak. 3 szeleromu a mai heten megtermelne az egy havi energiat, ha foroghatnanak. ja utana lehet allnanak? Na es , addig nem kernek kenyeret. De lehet a lengyel tengerpartra is telepiteni ezeket, mert az aramot mindenhol kotelo atvenni. A penz meg bankszamlarol barhol leveheto. :))”
  • 41. jozkó 2013. május 07. 11:35
    „38. drdozsag:

    Ügyes terelés...:)”
  • 40. acidrain 2013. május 07. 11:13
    „A magyarok nem tudnak egy <moderálva>os villamost gyártani?”
  • 39. delmadarka 2013. május 07. 10:57
    „Még jó hogy nem voltak ma forgalomba a Pesák, a villamos sofőrnek vész fékeznie kellet a Victor Hugo utcánál, mert egy terepjáró bevágott elé. Mi lett volna, ha a fékhibással találja szembe magát.”
  • 38. drdozsag 2013. május 07. 10:42
    „Mielőtt bárki is műszaki indokot keresne nézzük a puszta tényeket. Az SZKT jelenlegi vezetése szerint Szeged kisváros, nem kell ide villamos, új pedig pláne nem. Mint azt már többször hallottuk az FVV-k jobbak az új villamosoknál. A tömegközlekedés szociális kérdés, tehát nem kell ide semmiféle utaskomfort, le kell festeni az FVV-ket oszt jó napot..
    A jelenlegi cirkusz naponta 2 milliót hoz az SZKT-nak. Ha nem lenne a PESA kötbér már fizetésképtelen lenne az SZKT és a béreket sem tudná kifizetni.
    DG”
  • 37. lukrecia 2013. május 07. 10:35
    „Budapasten is hasonlo problemak voltak a Kombinokkal.
    Mas kerdes hogy amig garancialis a jarmu , hiaba is szeretnek sokan, "magyar meernokok sem" nyulhatnak a szoftverekhez. Nem is beszelve ki vallalja a felelosseget ha egy belepiszkalas utan tortenik egy tragedia. A fekberendezes primerkoros rendszer, meg akkor is ha itt az ajtovezerles is osszefugg vele. A szemelyautoktol elteroen is egy halozati nagyfeszultseg ingadozasa is szerepet jatszhat a szoftver probleman. Altalaban egy jol megirt szoftver , itt sem tud elveszni, foleg ha eleinte jol mukodott. Itt az a problema, h mar a kezdetektol rosszul funkcionalo program mukodteti a feket. Mukodik, a rendszer, de nincs finomra hangolva, elnaggyazott a vezerlo program.!!!!!
    Az meg felettebb kinos, h egy canbus rendszerre normal izzok csatlakoznak ujabb alvezerlok altal. Letezik a szemelyautok olcsobb valtozatainal is ez a megoldas, nem eloretekinto megoldas az biztos.”
  • 36. macs 2013. május 07. 10:07
    „Most már tényleg kíváncsi vagyok, hogy a Knorr-Bremse fékrendszer és a Cegelek hajtás, bocs, ha rosszul értettem, tényleg nem tud együtt dolgozni? Szakmai magyarázatra vágyom, :-) mert néha olyan érzésem van, hogy ez egy jól hangzó kifogás, bár lehet hogy tévedek.
    Többen hivatkoznak arra, hogy a Pesák egyedi megrendelésre készültek. Mit jelent az egyedi megrendelés, mert nekem azt magyarázták, hogy a manapság a járművek legóhoz hasonlóak, a kedves vevő kívánsága szerint lehet összerakni őket.
    Biztos bennem van a hiba, de az utóbbi időben egyre többször jut eszembe a Combino körüli hajcihő és az Alstom metrókocsik kálváriája.
    Pár éve mekkora hiszti volt a Tátrákkal, hogy DG olyan villiket vett, melyeknek a forgózsámoly mérete nem felel meg a szegedi síntávolságnak. Aztán érdekes módon egy zsámolycsere után már nem volt semmi gond. :-)”
  • 35. Agáta 2013. május 07. 09:55
    „Elolvastam a kommenteket, köszönöm a sok szakszerű tájékoztatást, legalább tudom, hogy miért kellett nekem tegnap Pestről haza érve a bőröndöt megint a Tátrára szurkolni fel. "Csak" utas vagyok, elvárnám, hogy amit megvett a város, rendesen működjön. Igaz, amikor elkezdődött a 2-es vonal-féle őrület, még csak terv szintjén, többször írtam, hogy jó nagy marhaság, teljesen felesleges pénzkidobás. Értem én, hogy úgy gondolták, egy "új" vonal kialakításával EU-s pénzt lehet nyerni. Azonban - a pontos adatok hiányában csak feltételezve - úgy gondoltam és máig is úgy gondolom, sokkal egyszerűbb, olcsóbb lett volna a troli felsővezetéket tovább vinni a Rókusin, akármeddig, ha már elektromos közlekedést akartak fejleszteni. Okos ember pedig a más kárán tanul, jól bevált, máshol működő konstrukciót vettem volna, nem jó kísérleti nyúlnak lenni. Szeretném tudni, ki barmolta el, ki volt az ötletgazda. Valakinek megvan az info?”
  • 34. kzsl 2013. május 07. 09:17
    „33. joy 2013.05.07. 06:37
    "Érdekes, hogy másutt működnek, de nálunk lerohadnak a tuják."

    Ha nem tudsz vagy nem értesz valamit inkább ne szólj bele! Jártál már akár Varsóban, vagy máshol ahol ilyenek futnak? Na, ott is <moderálva>ok!!!
    Tisztelt olvasók és kommentelők! Azért szeretnék tisztázni pár dolgot. Teljesen mindegy, hogy ezeket a villamosokat ki és milyen felszereléssel rendelte, ugyanis a PESA ezen kívánalmakat elfogatta és arra vállalt garanciát, hogy működőképesen bocsájtja azokat Szeged rendelkezésére. Gyengébbek kedvéért: Ha én veszek egy autót és nem azt kapom amit kértem, akkor azt a gyártó vagy visszahívja, vagy a forgalmazó kérésre vissza kell, hogy vegye. Azt hiszem ezt a lépést az SZKT jelenlegi vezetőségének kellene megtenni. Azt nyilatkozták az érintettek alig pár hónapja, hogy nem volt jelentősebb menetkiesés a PESA hibákból adódóan. Ez csak és kizárólag a diszpécserek és a járművezetők rugalmasságának köszönhető, nem másnak.”
  • 33. joy 2013. május 07. 06:37
    „Érdekes, hogy másutt működnek, de nálunk lerohadnak a tuják.
    Ugyan ez a játék folyt a pesti szuper-hernyókkal is, oszt a végén csak kiderült, hogy elszabotálták a dolgot, csak arról mélységes csönd lett.
    Itt mit berheltek beléjük?”
  • 32. jozko 2013. május 07. 00:19
    „29. drdozsag:

    "...az köztudott az SZKT-n belül..."

    "Köztudott" ott sok minden más is - és nem is csak az SZKT-n belül.
    Azt beszélik a népek, hogy erős kötődés eredménye a cseh fékrendszer a lengyel villamosokon.
    Azt nehéz elképzelni, hogy a lengyelek kifejezetten saját elgondolásukból rendeltek volna cseh fékrendszert a lengyel gyártmányú villamosaikra.
    Ez a húzós kötbérrel fenyegető leállás esetleg eszükbe juttatja , miért csehek azok a fékek, amik miatt most "csehül állnak" a PESA villamosok...
    Rám csak annyi tartozik ebből, hogy még "nettó adó és járulék fizető" vagyok, és bár nem "tömegközlekedem", a támogatott villamosvásárlás önrésze is olyan teher a városnak, aminek törlesztéséhez bizony szükség van minden adóforintra.
    A jegyárak támogatásához is...mert a tömegközlekedés rendszerint nem nyereséges üzem- nem csak Szegeden, de itt úgy elrontották, hogy jobban sem kell! Leginkább a megalomán elképzelésekkel. /Szputnyik járatpot esetleg nem terveztek?/
    És szó sincs arról, hogy az SZKT 2010 óta regnáló vezetése lőtt túl a célon - ezt ön is pontosan tudja DrDozsaG !
    Ha egy 4.5 milliárd forintos villamos beszerzési projektnél ennyire mellé kalapáltak /nem ők.../, akkor ott ildomos lenne alaposabban utána nézni - nem csak a fékeket vezérlő szoftvernek, hanem az egész beszerzésnek!
    Eléje kellene ennek menni - és nem "fékezni" - mert ha a szállító kezd el panaszkodni, arra esetleg odafigyelnek az Uniónál /is/ és alaposan megcsikorgathatják azokat a fékeket!
    Szakember lévén, Ön mit gondol, a Tátrák meddig bírják a tartós helyettesítést - és mi a következő lépés, ha azok is kidőlnek?
    Lóvasút?
    Fű van hozzá a 2-es pályán...”
  • 31. Miafeneez 2013. május 07. 00:07
    „Kedves DG Úr.
    Az tényleg köztudott hogy a pesák féke a legjobb.
    Egészen addig a pontig, ameddig működik, az általam előbb említett váltón történő fékezésig, onnantól viszont semmit nem ér. Egy új, garanciás villamosflottának nem így kellene működnie. Egy éve vannak itt, és alapvető hibák merültek fel, amikből a szerelők kb semmit nem tudtak elhárítani. Elég a katasztrofálisan berántó rögzítőfékre gondolni, amivel játszadozni kell, ha az ember normálisan akar megállni, és még játszadozva is csak 2-3 villamossal lehet úgy megállni, hogy az utasnak ne legyen kellemetlen. A fűtés/hűtés szörnyű, vagy meggyullad az ember vagy megfagy, vagy nyomkodja percenként, az elektromos tükörállítás nem jó, a kamerákból semmit nem látni, az ajtókat nem lehet rendesen csukni, lassúak, az ablakok kicsik, egy 18 méteres buszon több az ülőhely, a padló nem egyenletes, ha nincs bekapcsolva a légkondi, már 25 fokban megdöglenek a kijelzők, a csatlásszerkezet egy év alatt berohadt, rögzítőféknél billeg az egész villamos, az izzók állandóan kiégnek, az utastájékoztatót fél óráig kell kódolni. Vannak hibák bőven, és ezek mind a kezdetektől fennállnak, csak épp egyik sem lett kijavítva. Két dolog lehetséges. Vagy megcsinálják, vagy ugyanezekkel a hibákkal lesz járatva tovább. Bár az egy év alatt semmi előrelépés, úgyhogy lehet következtetni, mi lesz...”
  • 30. Miafeneez 2013. május 06. 23:53
    „Üdv mindenkinek.
    A fékhiba azt jelenti, hogy például váltón közepesen vagy nagyobbat fékezve a fékerő kb 10%-osra csökken hirtelen minden indok nélkül, és onnantól elszáll a villamos, illetve menet sincs, ezért például az anna-kútnál vagy belerongyolsz egy másik járműbe, vagy imádkozol, hogy kigurulj a kereszteződésből. Rosszabb esetben ledobja a hátsó sínféket, és csak megállás után lehet újra elindulni. Hirtelen elmegy az üzemi fék, marad a sínfék, de mire lerántja az ember, addigra a baleset megtörténik, mert a reakcióidő közben ha akár csak 2 métert gurul a villamos, az már balesethez, rosszabb esetben gyalogos gázoláshoz vezet. Csakhogy ez a hiba már a kezdetektől fennáll, sokkal hamarabb ki kellett volna venni a járműveket a forgalomból. Ezt eddigis tudták a lengyel szerelők, csak eddig mindig az volt, hogy a járművezető nem ért hozzá. Szerencse, hogy eddig nem történt ebből kifolyólag esemény. Remélhetőleg tudják orvosolni a szerelők a hibákat, és mihamarabb visszaállhat a flotta, már csak a közelgő nagy meleg miatt is. Csak kényelmesebb az utasoknak is az alacsony padló és a légkondícionált utastér. Az más kérdés, hogy a technika és a külső ellenére a villamos sok járművezető szerint még az FVV-knél is sokkal megbízhatatlanabb.”
  • 29. drdozsag 2013. május 06. 23:08
    „Az SZKT-nál 2002 után forgalomba állt járművek jelentős részében számítógép vezérli a hajtást és némely egyéb berendezést. Mindkét telephelyen kb. 20-20db ilyen jármű van. Pl. a Mercedeseknek is elektronikus motor, sebességváltó, ajtó és fékvezérlésük van, sőt az egész jármű CAN-BUS rendszerű. A számítógépes rendszerek meghibásodása természetesen előfordult gyakorlatilag minden járműtípusnál, de ez nem okozott gondot, megcsináltuk.
    A Knorr fékrendszere és szoftvere is tökéletesen működik azzal semmi baj sincs. A "szoftverfrissítés" alatt itt egy programfinomítást kell érteni, ami által a jármű fékvezérlése még megbízhatóbb lesz. Az köztudott az SZKT-n belül, hogy a Pesak féke a legjobb a szegedi villamosok között. Azt is tudjuk, hogy 2015-ben ilyen problémák már nem lesznek.
    DG”
48 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kétszer annyiba kerül az egyetemista, mint a gimnazista

Egy frissen készült felmérés szerint átlagosan 80 ezer forintba kerül egy magyar családnak havonta,… Tovább olvasom