Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 5°C

Nemzetközi vasúti fejlesztések mostohagyermeke

Szeged - Az unió a nemzetközi vasúti folyosók fejlesztését támogatja, a Szeged–Budapest szakasz korszerűsítése ezért legföljebb állami pénzből remélhető. Forrásaink szerint erre kevés az esély. A vasút akkor versenyképes az autópályával, ha 160-nal roboghatnak rajta a vonatok.
Nem szerepel a Szeged–Budapest szakasz korszerűsítése a 2007–2008-as vasútfejlesztési nagyprojektek között, melyet a kormány Brüsszelnek átadott. Benne van viszont a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, a Budapest–Szolnok–Lőkösháza és a Szolnok–Debrecen vonalak korszerűsítése, és szeretnének pénzt például kommunikációs rendszer beszerzésére is. A MÁV háza táján kérdezősködtünk: mire számíthatnak a Szeged és a főváros között vonatozók rövid és hosszú távon.

– Rövid távon semmi jóra, és hosszú távon ugyanerre – foglalták össze informátoraink. Az unió elsősorban a nemzetközi folyosók fejlesztését támogatja, ilyen például a Budapest–Lőkösháza vonal, melyen a tervek szerint két vágányon, akár 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Ilyen lehet a pálya Pest és Debrecen között is, ez is része a nemzetközi korridornak.

A belföldi szerelvény nem bírja

A vasút akkor versenyképes az autópályával, ha 160-nal roboghatnak rajta a vonatok. Magyarországon Komárom és Győr, illetve Győr és Hegyeshalom között egyes szakaszokon a nemzetközi vonatok elérhetik ezt a sebességet. Belföldi vonatok nem, mert a hazai vasúttársaságoknak nincs olyan szerelvénye, amely erre képes. Hazánkban a vasútfejlesztéssel szemben a gyorsforgalmi utak építését támogatta inkább a kormány. Ellenpélda Csehország, ahol a nagyvárosok között 160-as pályákat építettek, és van „erre való" modern motorvonatuk is.

A szegedi vonal majdnem végig egyvágányú, a vonatok Kiskunfélegyházáig 100-zal, onnan Pestig nagyrészt 120 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek. Ez a tempó nyerő volt a főúttal szemben, nem számít viszont versenyképesnek az M5-ös átadása óta.
Mivel a mi vonalunk nem nemzetközi vasútvonal, uniós pénzre nem számíthatunk, ezért a fejlesztést hazai forrásból kellene megoldani. Korábban szóba került, hogy Kiskunfélegyházáig 120-assá építik át a pályát, de egyrészt ez el sem kezdődött, másrészt ez a sebesség az autópályához viszonyítva még mindig kevés.

Beszélgetőpartnereink szerint van takarékos (fél)megoldás: a vonatpárok találkozásának környékén kétvágányúvá alakítani a pályát. Az ütemes menetrend miatt ugyanis a vonatok mindig ugyanott találkoznak. Ha elkerülhetnék egymást, akkor a találkozások idővesztesége megspórolható lenne.

Vasúti körökben a hibridvonatról egyre többen azt gondolják, a szűkös lehetőségek között a lehető legjobb megoldás. A pálya adottságai miatt gyorsabb nem lehet a vonat, de legalább sűrűbben jár.

– Csak keseregni tudok, mert semmi sem mutat arra, hogy az elkövetkezendő időben az autópályán elérhető sebességgel mehessen a vonat. És ez nem a vasút hibája, hanem kormányzati döntés eredménye – foglalta össze véleményét egyik interjúalanyunk.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyűjtőszigetek, hulladékudvarok Szegeden

Szeged - Szegeden és huszonöt kilométeres körzetében huszonhét hulladékudvar és hetven gyűjtősziget… Tovább olvasom