Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

Nesze neked autómentes nap!

Szeged – Letettem az autót, reggel fél 8-kor villamosra szálltam. A Tisza Lajos körúton ugyanaz a reggeli nyomor fogadott – dugóban álltak az autók. A villamoson viszont sok szép lányt is láttam.
Gyakorlott autósként ugyanabban a zakó–pulóver kombinációban vágtam neki a reggeli tömegközlekedésnek, mint amiben a kocsiba beugorva kigurulok a szerkesztőségbe. Így utólag hibás döntésnek bizonyult, a napsütötte őszi 7 fokban kicsit fáztam a megállóban. Szerencsére rögtön jött a Tátra, ami nem is csoda: a 3–4-es vonalán reggel fél 7 és fél 9 között – egymást váltva – 5 percenként járnak a szerelvények. A zöldséges is meglepődött, hogy géppel a nyakamban a villamosra várok: nem tudott az autómentes napról.

Nesze neked autómentes nap!. Utazás a 4-es villamoson. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A 7:27-es 4-esre gond nélkül felfértem, a József Attila sugárúton végigdöcögve örömmel konstatáltam, hogy az egymás mögött sorakozó autóknál gyorsabban haladok. Az Anna-kúttól kezdve ez az érzés csak fokozódott: autós társaink az autómentes nap ellenére egymást bosszantva és lassítva araszoltak a Tisza Lajos körúton. A Dugonics térre 11 perc alatt értem be, szerintem kevesebb idő alatt, a reggeli csúcsban kocsival tettem próbálkoztam volna.

– Autómentes napon, miért autóval viszi az iskolába a gyereket? – léptem oda a körforgalmat elzáró autósok egyikéhez, aki csak annyit felelt: – Mert sietek. Azt már nem tudtam meg hova siet, ugyanis legalább 5 perce a két körforgalom között állt, de hát, ha siet, akkor siet. A tömegközlekedés ellen szól a hátizsákos fiatalok tömege – valahogy még mindig nem értik meg, hogy a háton cipelt táska még egy ember helyét elfoglalja.

A Dugonics térre rengeteg kerékpáros érkezett, őket a Rádió 88 reggelivel várta. – Azért járok biciklivel, mert gyorsabb. Egyedül a közlekedési kultúrával van gondom: sokan nem a jobb oldalon közlekednek, hanem össze-vissza cikáznak – fogalmazta meg a kerékpáros társaira is lesújtó véleményét egy idősebb hölgy. Leszólítottam még egy bicajost: a fogorvosként dolgozó Móra Márti szerint a reggeli tekerés jobb, mint egy kávé. – A 2×20 perc mozgás pedig egyenesen ajándék – és még a jegy árát is megspórolom – érvelt a kétkerekű, autómentes közlekedés mellett a fiatal lány.

Nesze neked autómentes nap!. El kell zárni a villamos útját, az egyéni közlekedés mindenek felett. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A Dugonics tértől a Ságvári Endre Általános Iskola felé vettem az irányt,
kíváncsi voltam, hogy az autómentes napon kevesebb autós állja-e el a Boldogasszony sugárutat. Az Aradi vértanúk terén, a Zrínyi utcánál újabb dugó alakult ki. És ami még bosszantóbb, a várakozó autósok elállták a tömött villamosok útját. A kötelező, autósoknak feltett kérdésünkre – autómentes napon miért autóval közlekedik? – egy deszki anyuka azt felelte: túl messze van otthonuk az iskolától. Egy szőregi iskolást a Ságvárinál kirakó szülő is a Szőreg–Szeged közötti áthidalhatatlan távolságról beszélt. Talán érdemes lenne az igényeknek megfelelő tömegközlekedést kialakítani a „peremkerületeknél" is. Ugyan a szőregi 60-as, 60Y-os a Szőreg ABC-től reggel 6 és 8 óra között 10 percenként jár, de a végállomástól az ABC-ig 20 perces a követési idő.

A Zrínyi utcánál várakozva újra rácsodálkoztam az autósok vakságára: egy Renault Meganos néni a villamos csöngetést sem hallva állt az út közepén. Egyszemélyes hadseregként feltartott legalább 60 embert. És ez igaz az összes többi autósra is. A kereszteződések „tisztán" tartása – azaz: őőőőő piros van, de én még behajtok, aztán lesütött szemmel nem nézek senkire – mindenki érdeke. Egy „pözsós" is a köz ellen indult, először a 8-as trolit, majd a Hősök kapujánál a villamos előtt keresztbeállva a tujázókat akadályozta. Mindez azért is szomorú, mert a reggeli csúcsban a villamos az autók miatt nem tud haladni. Ilyenkor szívem szerint kitiltanám a Zrínyi utcáról az autósokat.

Nesze neked autómentes nap! Anyuka kisgyerekkel. Nem autóval érkeztek. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Szerencsére pozitív példát is láttam az autómentes nap reggelén.
A Vadaspark lakóparkból a Ságvárihoz érkező Béla bicajjal hordja kisgyerekét. – Újszegeden dolgozom, de így olcsóbb és gyorsabb is közlekedni – érvelt a kipufogógáz-mentes közlekedés mellett a harmincas éveiben járó férfi. – Nagyon sokan voltak a villamoson. Letettük az autót, és tömegközlekedtünk – mesélte az iskolához érkező Kelemen Zsuzsa, aki szerint Újszegedről a Ságváriig autóval és közösségi közlekedéssel is ugyanannyi idő alatt lehet eljutni – amihez hozzátenném, azért, mert a Kelemen utcán totyorgó autósok folyamatosan akadályozzák a villamosokat.

Az iskolánál szolgálatot teljesítő rendőr szerint ma kevesebb szülő hozta kocsival gyermekét. Viszont kerékpártároló tekintetében az iskola környékén óriási a lemaradás: a korlátok gyorsan megtelnek, érdemes lenne több európai szintű kerékpárparkolót is kialakítani.

Hazafelé – mert be kell vallanom, a kocsiért haza kellett mennem – egy jó öreg FVV, régi sárga 3-sal zötykölődtem. Igazi időutazás, ajtajait a sűrített levegő alig tudja zárva tartani. A Tatrákhoz képest óriási visszalépés, de ha minden igaz jövő ősszel „ők" is nyugdíjba mennek. Az SZKT sem tudja leküzdeni azt a közel 40 évnyi semmittevést ami a ’60-as évektől a ’90-es évek közepéig jellemezte a tömegközlekedést – az elöregedő járműveket csak az újak megérkezése után tudják kivonni.

Nesze neked autómentes nap! Romantika a megállóban. Ilyet az autóban nem lehet. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Konklúzió:
aki a város széléről, – szerencsés esetben villamos vagy troli mellett lakik – a központba indul, közösségi közlekedéssel gyorsabban bejut, mint autóval. Ha pedig a mozgást választja, a tömeget is elkerülheti – mozog, spórol, mi kell még, hogy a kerékpározást válasszuk? És hogy teljes legyen a kép: az utolsó megállót gyalog tettem meg. A 4-es Tatrája lerobbant, az érkező 3-as FVV tolta ki a Tarjáni végállomásra.

Olvasóink írták

104 hozzászólás
  • 104. Pimpa42 2011. január 04. 10:14
    „"aki a város széléről, - szerencsés esetben villamos vagy troli mellett lakik"

    Biztosan én maradtam le, és a fejlesztések között épült villamos vagy trolivonal dorozsmán, petőfitelepen, hattyason vagy szőregen.

    Autómentes nap ide vagy oda, inkább maradok az autónál és 10 perc alatt a munkahelyemen vagyok, mint egy óráig (minimum) fagyoskodni meg a zsúfolt járműveken a hidegben és büdösben utazni.”
  • 103. SP 2010. szeptember 25. 12:56
    „Maradok az autónál. Még az a jobb.”
  • 102. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 24. 23:19
    „100. hozzászólás SP 2010.09.24. 15:39
    "Trükkös járat a 3F.
    Nem alternatívája a 36-nak!"

    Akkor az előző javaslatomban cseréld ki 36-ra. :)”
  • 101. royal 2010. szeptember 24. 17:37
    „A feleségemmel utazunk a Rókusi állomásról,elöször villamossal majd Trollival az Újszegedi gyermekklinikára ezt oda vissza 2000ft nem futja ki!Régebben probálkoztunk a 2-es busszal,de oda sokat kell gyalogolni,még az nemis volna gond,de sohasem volt pontos!”
  • 100. SP 2010. szeptember 24. 15:39
    „Trükkös járat a 3F.
    Nem alternatívája a 36-nak!

    Nem a dolgozóknak találták ki. Reggel csak a vadasparkig megy és nem a végállomásig. A 3-as táblát 3F-re cseréli a vezető vadasparknál és vissza is indul.
    Az ipartelepre (munkahelyre) hétköznap szerencsés esetben 7-re érkezik legkorábban, 1/4 8 kor indul vissza . 18h 25 az utolsó járat az ipartelep munkahelyről.
    Hét végén 1 órával később érkezik, és már 17h 38 kor az utolsó kocsi elmegy. Persze ha nem szabadon értelmezné a vezető az indulások időpontját. Ritkán indul a menetrend szerint, igen könnyű lemaradni róla.
    90F-3F kombináció sem egészséges a csatlakozási, várakozási és a menetidők miatt.”
  • 99. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 24. 14:10
    „98. SP 2010.09.24. 13:03
    "Én azt feltételezem, hogy a Fonógyári u-ról 18h után akarok a Szeol-hoz eljutni, mint alkalmi utas."

    Akkor a 3F-ről a Novotelnél légyszíves átszállni a 9-esre.

    Vagy a 2-es kórháznál a 90F-re.

    Mondtam két lehetőséget, most megint te jössz. :)”
  • 98. SP 2010. szeptember 24. 13:03
    „""feltételezem, hogy a Kálváriáról akarsz eljutni""

    Én azt feltételezem, hogy a Fonógyári u-ról 18h után akarok a Szeol-hoz eljutni, mint alkalmi utas.”
  • 97. Szemif 2010. szeptember 24. 12:09
    „95-96. Mondanám, hogy értjük a problémád, de igazán továbbra sem. A buszjegy csak járművön a vezetőnél váltva 340Ft, aki csak alkalmi utas, annak célszerű venni egy 10db-os gyűjtőjegyet, mert akkor csak 255 Ft egy jegy, (amúgy elővételben váltva szólóban 270), így rögtön a szerinted egyirányrú 1000Ft-os jegyár lecsökken 510Ft-ra, és oda-vissza lesz az ár 1020Ft, továbbmegyek, ha veszel egy napijegyet, akkor azzal 830Ftért egész nap bármilre felszállhatsz, igaz ezt előre meg kell venni egy adott napra.

    A 35-35Y busz hivatalosan megszűnt 2008 július hónapjának tizennegyedik napján. Nem szünetel hanem megszűnt, és a visszaállítása még tervben sem szerepel. Bocs, hogyha sokkollak a hírrel. Egyébként ha már a SZEOL pálya és a Kálvária, akkor miért nem a 22-est sírod vissza???? Eleve a 35-35Y, az elvileg általad nem használt munkanapi csúcsidőben járt csak...

    Továbbá nézzük az ominózus sportpályát. Mivel korábban említetted a 3-3F villamost is, ezért feltételezem, hogy a Kálváriáról akarsz eljutni oda és nem Dorozsmáról. Ilyenkor két opció van, az ember letölti az internetről a a Szeged Város Helyi Közösségi Közlekedésének Vonalhálózata nevű tematikus térképet pdf. formátumban, és kikeresi a neki jó átszállási lehetőségeket vagy, mint te is közlöd, hogy drága, ritkán jár és rossz a szegedi közösségi közlekedés.

    http://tiszavolan.hu/Default.aspx?pg=MenuDetail&sm=601

    e lap alján minden csongrád megyei város helyi vonalhálózata fenn van, persze Szegedé a legfelső. Nos ha eljutsz ide, akkor meglepődsz, mert rájössz, hogy a 73-73Y és 90-90F buszokat eddig teljesen elfelejtetted. Eleve a 90F közvetlenül eljuttat a SZEOL pályához, igaz csúcsidőn kívül csak 40 percenként jár, és attól függően, hol laksz még gyalogolni kell rá, mert a Kálvária sgt.-on, csak a Kálvária tértől "kifelé" közlekedik. De így KÉT jegy elég lenne oda-vissza, és nem HAT jegy, mint amennyiről beszélsz.
    Ha a 90F nem jó, vagy ritkán jár még mindig marad a 90, amiről némi sétával, vagy a 9-essel egy rövid szakaszon utazva eljuthatsz a sportpályához.
    Nézzük tovább az alternatívákat, vegyük úgy, hogy végig jár a 3-3F-es villamos, nos ebben azesetben jön a tápéi buszos verzió, ugyanis a 3-assal kimégy a Brüsszeli körút megállóhelyig, ott átsétálsz a túloldalra, ahonnan csúcsban 10, azon kívül 20 percenként van busz a SZEOLhoz, a 73-73Y ugyanis megáll előtte.
    További opció is van, ha nem akarsz villamossal utazni, akkor bejössz a Mars térre 76-os vagy 16/16A buszokkal, attól függően melyik szakaszáról indulsz a Kálváriának, majd átszállsz a 9-es trolira, vagy az említett 73-73Y buszokra.

    Szóval attól, hogy nem tudsz róla még bőven van egy átszállásos lehetőség...”
  • 96. SP 2010. szeptember 23. 21:19
    „Minden átszállás átszálló jegy hiánya miatt sem semmi. 340 Ft/járat.

    (1) 36., busz
    (2) közvetítő járat,
    (3) 9. troli

    az utazás költsége együtt közel 1000 Ft. !!

    Teljesítés ezért kb. 5km és másfél óra menet+ várakozások nem csúcsidőben. A napi 24 órából viszonylag kevés ideig van csúcsidős sűrítés.”
  • 95. SP 2010. szeptember 23. 21:02
    „93. hozzászólás ifj. Nagy
    ""rosszindulatú"" :
    Valóban, a hosszú várakozás a nem védett megállókban, ami sajnos a jellemző, a városban
    rossz, indulatokat gerjeszt.

    ahol 2 átszállás kell :
    a 35.sz járat átmeneti megszüntetése, ami a végtelenségig tart, nem helyettesíthető a 36. járattal. Ha a cél pl. a SZEOL pálya a 36-os buszról, akkor átszállás a 9. trolira már más jármű közbeiktatását is megkívánja.”
  • 94. AgiP 2010. szeptember 23. 17:36
    „Segesvari Csaba, elarulna hova "tette le" az autot?”
  • 93. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 23. 13:51
    „53. SP 2010.09.22. 15:22
    "Aki hisz a télapóban, meg aki hisz abban, hogy a jézuska hozza az ajándékot, a gólya a kisbabát azon kategóriába tartozó felnőttek hisznek az autómentes napban. "

    Aki meg rosszindulatú, az ferdít. Nálad ezt érzem.

    Az újságíró leírta, hogy ő például át tudott váltani a villamosra. Vagy szerinted minden személyautóban bútort szállítanak a reggeli csúcsban? :-)))))))

    55. SP 2010.09.22. 15:35
    "2 vagy több átszállásnál a célba érés ideje a nagy, de ritkán közlekedő járatok miatt megnő, nem kicsit, nagyon."

    Most már csak olyan utazásokat kéne írnod Szegeden belül, ahol 2 átszállás kell. Előre is köszönöm.”
  • 92. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 23. 13:23
    „45. Szegediember 2010.09.22. 13:58
    "Jó lenne a tömegközlekedés, is ha csinálnának nyári és téli menetrendet! Mert más más a tömeg a buszokon."

    Nyári és téli nincs, de van "tanévi" és iskolaszüneti, az nem elég?”
  • 91. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 23. 13:21
    „30. Csirén 2010.09.22. 13:14
    "Meg kellene próbálni három gyerekkel a peremkerületekből biciklivel, s beérni munkakezdésre, majd ugyanőket délután összeszedni a bevásárlással egybekapcsolva.
    Ja! az egyik óvodás!"

    Már megint a ló egyik oldalán vagy, azt hiszed, hogy mindenki mindig biciklizzen.

    Pedig nem ez a cél!”
  • 90. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 23. 12:03
    „27. nellyke11 2010.09.22. 13:09
    "Igen ! Láttam a főtéren a nagyon szép villamost ! Láttam a büszkeséget az illetékes Urak arcán. Rendjén is van.
    Láttam viszont egy kudarcra ítélt tömegközlekedési koncepciót. Mert ez a villamos kérem szépen nem fog 5 percenként közlekedni, ezért aztán marad az autó !"

    Valóban. Lesz az 6 perc is, borzalom...

    29. nellyke11 2010.09.22. 13:14
    "Szőregről nincs villamos csak félóránként busz ! "

    Ezek a követési idők nem igazán mennek neked... Nem olvastad a 7-es hozzászólást?”
  • 89. Morpheus_RexXx 2010. szeptember 23. 11:01
    „Vannak beteg emberek, akik a 4 keréken arcoskodnak, és az egójukat próbálják kiterjeszteni vele. :)
    Igaz nem mentem reggelizni a 88hoz, de mi is gyalog és kerékpárral járunk szinte minden hová... és a kerékpárról imádok flegmán belevigyorogni az ilyenek képébe, miközben elcsorgok a kocsik között. :P Ők meg beragadva vörösödnek mint Pistabácsi a krumplipaprikás után a kerti budin. :) ;)”
  • 88. husi 2010. szeptember 23. 10:17
    „Köszönöm a kedves történetet, és a valós illusztrációkat is. Abszolut velejárója az megállók hangulatának a "romantika", eszembe juttatták az én diákéveim apró, élményeit.. Immáron 3 éve nem vettem bérletet, jegyet, nem utazok tömegközlekedéssel- számomra megfizethetetlen. Viszont kerékpározom. Dolgozni, bevásárolni, strandra menni vagy csak túrázni... Több előnye is van, de most nem korteskedek a kerékpározás mellett (egészségesebb életvitel, mozgás, késés elkerülhetősége, mobilitás).
    (Talán így is hozzá lehet szólni egy cikkhez, nem kell rögtön acsarkodni, és trágárkodni.. nemdebár.. 85, 84, 83)”
  • 87. vuk 2010. szeptember 23. 09:24
    „83. hozzászólás té 2010.09.22. 20:19
    Ahhoz, hogy a szmogot szivja be nap mint nap, ahhoz van koze. Nem csak neki, mindenkinek.

    73. hozzászólás bevásárlókocsi 2010.09.22. 16:52
    Nem, a dugo oka a soksok auto volt.
    A rakpartot neha lezarjak, hogy rendezveny, hol a tisza aradasa miatt. A rendezvenyt raadasul hetekkel ezelott bejelentettek, az aradast nem szoktak ennyivel elore :) Ha aradas miatt kell lezarni, akkor ki hibaztatsz? Arrol is a varosvezetes tehet?”
  • 86. mamacska 2010. szeptember 23. 06:32
    „Ha ingyenes lenne a tömegközlekedés, akkor is dugók lennének? Szerintem nem. Ez lenne az ésszerű megoldás.”
  • 85. Sportplusz 2010. szeptember 22. 22:55
    „azén biciklimet tegnap ellopták a tolvaj a mai rendezvényre készült .. !!?? az aradi -téren láthato kép nem romantikus, hanem trehány fiatalokrol szol .. akik a cpőjükkel _ ahová más ül - mocskolják a padot .. hol van ilyenkor a nagy pofáju rendőr.. város-őr .. ők csak a békés autosokat .. gyalogosokat vegzálják ..”
104 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegényebb lett mindenki

Kevesebb volt a jövedelmük a magyaroknak 2009-ben, mint egy évvel korábban – derült ki az APEH legfrissebb statisztikájából. Tovább olvasom