Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 5°C

Nettó háromezer forint az osztályfőnöknek

Szeged - Hiába emelte meg hat évvel ezelőtt a Medgyessy-kormány átlagosan ötven százalékkal a pedagógusok bérét, mára értékét veszítette a juttatás.
A Pedagógusok Szakszervezete nemrégiben újabb bérköveteléssel állt elő, főleg a pótlékok összegét keveslik. Az osztályfőnökségért például mindössze bruttó 5-6 ezer forintot fizetnek havonta.

A közalkalmazotti béreket – köztük a tanárokét is – átlagosan ötven százalékkal emelte meg a Medgyessy-kormány 2002-ben, rögtön a megnyert választások után. Azóta másról sem hallani, mint hogy ez az intézkedés billentette ki az egyensúlyából a költségvetést, és annak hatását nyögjük.

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) mégis azzal állt elő a napokban: alacsonyak a fizetések, újabb béremelésre lenne szükség. Pap Jánosné, a PSZ szegedi városi bizottságának titkára kérdésünkre válaszolva elmondta: azt szeretnék, ha a pályakezdő tanárok bére magasabb lenne, hogy vonzóvá tegyék a hivatást a fiatalok számára. Ez nyilván azzal járna, hogy az idősebb kollégák illetményét is korrigálni kellene. Pap Jánosné szerint 14 fizetési fokozat van, azokban lehetne fokozatosan bevezetni a változásokat.

Tanári szoba a vásárhelyi Gregus Máté szakközépiskolában. A PSZ a béremelésükről egyezkedne.
Fotó: Tésik Attila

Mennyit keres jelenleg egy tanár? A közalkalmazotti bértábla két szempontot vesz alapvetően figyelembe, azt, hogy főiskolai vagy egyetemi diplomával rendelkezik-e a pedagógus, és hogy hány évet töltött el a katedrán. Ma egy pályakezdő, főiskolát végzett pedagógus alapbére bruttó 122 ezer, az egyetemet végzetté 129 ezer forint. (A kezdő mérnökök, jogászok, közgazdászok ennél az összegnél valóban többet keresnek, egyik-másik szakmában a triplájáért alkalmazzák őket.) Egy középkorú, húsz év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus 149-173, a pályája vége felé tartó tanár pedig 196-235 ezer forintot kaphat. Nettóban tehát a kezdő tanár 85-90, a nyugdíj előtt álló pedig 140-150 ezer forintot vihet haza.

Rossz, hogy a jelenlegi bértábla nem nyújt lehetőséget a teljesítmény szerinti differenciálásra – mondta el Szalai József, a Tarjáni Magyar–Német Két Tannyelvű Általános Iskola igazgatója. Ő nem az egyenlősdi híve, ezért azt a bruttó havi tanáronkénti 5250 forintot, amit a havi illetményen felül oda lehet adni, csak a legjobbaknak ítéli oda. Oly módon, hogy akkor fejenként legalább tízezer forintot kaphassanak, természetesen bruttóban.

A pedagógusok megsértődnek, amikor azt mondjuk nekik, csak 22 órát – azaz 22-szer 45 percet – dolgoznak egy héten, elégedjenek meg a bérükkel. Visszavágnak: 22 óra a kötelező óraszám, de ugyanúgy 40 órás a munkaidejük, 18 órában dolgozatot javítanak, készülnek, osztályfőnöki órát, szülői értekezletet tartanak. A szakma kritikusai szerint a kevéssé elhivatott tanárok a fölkészülés helyett magánórákat adnak, az évi összesen 11 hetes szünetben pedig pihennek.


Pótlékok

Az osztályfőnöki pótlék az iskola teherbíró képességének függvényében havi 5-6 ezer forint, nettóban azonban ezen összegnek csak a fele jár. A szakmai munkaközösség vezetőjének munkáját bruttó háromezerrel honorálják. Az igazgató a pedagógusi besorolásának megfelelő bérén felül a 19 ezer forintos pótlékalap 200-230-300 százalékát kaphatja, vagyis bruttó 38-57 ezer forintot. Így az életpálya vége felé közeledve talán megilleti a bruttó 300 ezer forint.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. nyugdíjas 2008. február 23. 22:06
    „Havi 3000 FT az osztályfőnökségért? Tízszer annyit kapok, ha megmondom a Vágó műsorában, hogy milyen színű a Shrek!
    Amíg egy tanár együtt turkál a munkanélküli, vagy éppen hajléktalan anyukával...sok tekintélye nem lesz! És ereje sem ahhoz, hogy csak a munkájának éljen.
    A kilencvenes években volt alkalmam külföldön az ottani oktatási rendszert tanulmányozni. Az ottani kollégák havi bére kb. annyi volt, mint az én éves bérem....!!!! Dolgoztak is, mint a megszállottak.
    Amíg bruttó 500-600 ezer Ft nem lesz a tanárok havi bére, addig semmi jót ne várjunk.
    A felvételizők közül is csak akkor lehet majd a legjobbakat kiválogatni, ha nagy lesz a vonzerő erre a pályára. Márpedig pénz beszél....”
  • 52. zsóka 2008. február 23. 21:41
    „boszorkány 2008.02.19 21:33
    Mi lenne, ha nem fenyegetéssel, retorzióval, hanem motivációval bírnánk rá a gyerekeket a tanulásra??? Te sem azért figyelsz egy jó filmre a moziban, mert a moziigazgató pisztollyal áll melletted, hanem mert van olyan jó a film, hogy egyszerűen MAGÁVALRAGAD...
    No, így kéne tanítani is!
    Mindannyian láttunk már kicsi gyereket, aki mindent megfog, megtapogat, megkóstol, miközben lankadatlen energiával mássza körbe már tizedszerre a szobát, majd később kérdez és kérdez...A veleszületett kíváncsisága hajtja! Nem a kilátásba helyezett büntetések, vagy jutalmak.
    Az iskolának mindössze csak meg kéne őriznie ezt a természetes, veleszületett kíváncsiságot. Ehelyett kiöli, szinte valamennyi diákból, mert a tanulásnak nem a természetes módjait alkalmazza!”
  • 51. Nempedagógus 2008. február 21. 00:03
    „Érdekes, senki nem próbálja másik oldalról megnézni a dolgot. Mennyit költünk oktatásra, cseppet sem kevesebbet, mint a majmolt nyugati országok, a GDP nagyobb aránya megy nálunk ide, mint Ausztriában, vagy Németországban. Megjegyzem egy vállalatnál is abból gazdálkodnak, amit megtermelnek.
    Az alapvető probléma egyik része pont abban a kor és nem teljesítményalapú bértáblában van, amit most a PSZ ismét erőltetve nővelni próbál. Egy pályakezdő ugyanúgy kevesebbet fog kapni, és ha 2-3 évig azt látja, hogy a ,,tapasztalt" (igen mert 50 éves, számítógéphez nem nyúl, fénymásolóhoz nem ért, új módszertanokkal nem foglalkozó, az óráit 20 éves jegyzetekből tanító, egyébként is rendszeresen elkéső) kollégája 1,5-szer annyit keres és vele ellentétben, semmi egyedit nem akar már nyújtani, csak a nyugdíjig hátralevő éveit (igen több mint 10) számolja már évek óta, akkor elmegy a kedve mindentől és rossz esetbe beáll a sorba. Mi lesz ebben a vonzó a pályakezdőnek - ja ha felveszik-, hiszen épp most őt rúgták ki az óraszámemelésre hivatkozva, hiszen neki csak szerződéses munkaviszonya volt. Hogy itt ebben hol lesz munkahely - mert az ma pályakezdőnek nem terem - azt nem látom.
    A probléma másik része, hogy az igazgató pedagógus végzettségű csak, gazdasági ismeretek nélkül, és gazdasági jogkörök nélkül. Hány iskolában vannak felesleges pozíciók? Nem létező könyvtárak - na jó létező, de nem látogatott - könyvtárosai, műszaki emberek - igen, mert a számítógép bonyolult eszköz -, állandó karbantartó vagy szabadidő felelős, aki semmit nem csinál? Melyik 40-60 fős vállalat enged meg magának ilyen extrákat? Ha ezeket a látszatpozíciókat racionalizálnák - igen jellemzően leépítéssel -, az igazgatónak gazdasági felelőssége lenne, a bértáblában a motiváció és az egyéni teljesítményértékelés is megjelenne, annak lenne értelme, de a felelőtlen megemelemabéreteketnemleszgázáremelés típusú MP-hez köthető javaslatoknak csak az lesz a vége, amit most iszunk... Kell ez még nekünk?
    Félreértés ne essen az igazi Pedagógusokat (igen nagybetűvel írva) tisztelem, és pont ezért szeretném, ha gyerekeinket oktató pedagógusok munkáját anyagilag is elismernék, de ehhez VALÓDI reform kell és nem látszat béremelés, óraszámnövelés, stb.”
  • 50. ovis 2008. február 20. 08:39
    „Tanuló1!
    Csak hogy tudd én is pedagógus vagyok és a probléma sokkal összetettebb annál, amit mi gondolunk.
    Ha mindenki avval foglalkozna, hogy önmagából a legjobbat kihozza, sokkal kevesebb problémánk lenne.
    Semmiképpen sem szeretnék általánosítani, mert rengeteg jó tanár van, nekem is volt szerencsém egy párhoz életem során, sajnos ezek nagy része már nem tanít! Nem azért mert nyugdíjba ment. 16 évig tanultam és a tanáraim 30% a volt fantasztikus pedagógus. Szerintem ez nem jó arány.”
  • 49. válasz 2008. február 19. 23:57
    „46-hoz:
    A lógást lehetne a fenti módon büntetni, a szándékos nem tanulás bizonyítása már nehezebb.

    A "nem kötelező"höz: azóta emelték a tankötelezettség határát. Ha jól tudom, jelenleg 18 év. Tehát kitenni nem egyszerű.

    "felmentés olvasásból"-hoz: attól még lehet eredményes... bár ez eléggé összetett probléma.”
  • 48. warix 2008. február 19. 22:35
    „Kiszámoltam, az csak 140 év.”
  • 47. Nagy Pál 2008. február 19. 22:11
    „Pederzoli

    Persze én csak arra akartam célozni, hogy hasonlíts össze egy mai tankönyvet egy 20-30 évvel ezelőttivel. Ja és egyébként 150 éve tényleg változatlan a Kőszivü ember fiaink szövege amit Jókai egyébként 1868-ban írt.”
  • 46. warix 2008. február 19. 22:10
    „Nem vagyok szakértő, de tudnék pár egyszerű, logikus javaslatot.

    Diák nem tanul, hiányzik, lóg? Első eset után azonnal minden állami támogatás azonnali beszüntetése, és csak hosszú procedurális bizonyítás után kaphatja esetleg vissza a szülő úgy, hogy minden költséget ő fizet. Visszamenőleg természetesen semmit sem kap. Ez vonatkozik a bukásokra, nem eljárás után, azonnali automatikus tiltás.
    Felmentése van olvasásból? Semmi gond. Továbbtanulása semmilyen formában nem támogatott, érettségit nem szerezhet mindaddig, amíg egy nagyon szigorú szakmai bizottságnál vizsgát nem tesz, hogy hiányosságait leküzdötte. Felsőfokú oktatásra pedig nem alkalmas, és kész.

    Nézzen már mindenki magába. Amikor én iskolába jártam, naponta azt hallottam, hogy nem kötelező. Ma sem kellene. Menjen, boldoguljon, ahogy tud, ha már tanulni nem akar.

    Mivel van némi ismerettségem, csak azt mondom, aki írígyli, cseréljen egy tanárral. Tartok tőle, visítva követeli, hogy ezt csinálják vissza.

    Ha pedig a fiatalokat sikerül szidni, mindenki nézzen magába. Azok a fiatalok nem maguktól lettek ilyenek. Azok a szülők itt szidják a saját gyerekei korosztályát, esetleg unokáikét? Nézzenek tükörbe, és gondolkodjanak, még ha nehéz is. Ők tették ezt, a hibát ők okozták. Aztán kicsit vegyenek vissza a hangerőből.”
  • 45. Mese 2008. február 19. 22:07
    „ovis: Nagyon jó volt olvasni,hogy a Bálint Sándor tanárait hoztad fel példának,én is oda jártam anno,tényleg rendesek a tanárok :) Köszi szépen :)”
  • 44. boszorkány 2008. február 19. 21:43
    „és szerintetek hol itt a napi adrenalinadag a jobbításért? Ki adja? a gyerekek? a kollégák? a szülők? Vagy a fizetéstől várom el ugyanezt? Vagy elmondom, hogy hivatástudatból tanítok?
    Hmm?”
  • 43. boszorkány 2008. február 19. 21:33
    „Kedves Bespin!
    Már majdnem a fegyelminél járunk, de annyi gyereket nem lehet kirúgni. 30 óra után lehet csak áthelyezni másik iskolába.
    szaktanárik sokaságát adjuk, mit sem ér.
    a gyerek azt látja, hogy nincs relatív megtorlás az igazolatlanokért. Nálam az osztályom fele megbukott. (Nem általánosba tanítok). Tehát az egyessel sem érek el semmit.
    A szülő adja a gyerek alá a lovat, mert megmagyarázza a bizonyítványát neki is, hogy a gyerek miért nem szorgalmas. Pedig az nem tanulási nehézség, hanem egy állapot.
    De mi megértjük.”
  • 42. csengő 2008. február 19. 21:30
    „Tata
    Ha a közszférában vagy, akkor neked is emeltek, ha nem ott vagy, akkor mit akarsz?
    Ne általánosits! Minden munkakörben van ilyen is, olyan is.
    35-40 embert kitűnően megtanítani? Mire?
    Olyan soha nem volt, hogy egész osztályt kitűnően...
    Téged mennyire érdekel a munkád ?”
  • 41. bespin 2008. február 19. 21:21
    „Boszi!
    Igazolatlan óra: dokumentálni!
    Órán pofázik:osztályfönőkit neki!
    Nincs tesi cucc: elégtelent neki!
    Lányom ötödikes és a hülye gyerek osztálytársa rázza a papírt magyar órán , hogy diszlexiás.Rúgnám seggbe a szüleivel együtt ,mert a net előtt tud olvasni meg írni.
    A lányom nagycsoportos ovisként kereszt dominanciával küzdött, ebből lehet diszlexia és/vagy diszgráfia.Időt energiát nem sajnálva logopédushoz vittük és azóta osztályelső.minden a szülőn múlik, a gyerek kihasználja a gyengeségeinket.Amelyik szülő hagyja ezt annak a gyereke küzd ilyen magatartási problémákkal a suliban.Hihető , hogy elmegy a kedved az egésztől.”
  • 40. boszorkány 2008. február 19. 20:50
    „Tata! Régen, ha a gyerek nem úgy tanult, akkor otthon a kedves szülő szíjjal várta, meg kenyérrel...
    Nem volt ennyi órájuk. nem dolgozták halálra magukat, nem voltak annyira stresszesek.
    Nem volt igazolatlan órája a gyereknek, mert nem merte megtenni.
    Amúgy emelés előtt a kezdő fizetésem volt 42.000 bruttóba. akkor az előző munkahelyemen kaptam nettó százat(!) és elmentem tanítani! És most megint azon gondolkom, hogy váltok. Gyerekkorom óta tanár akartam lenni, és nagyon élvezem. De amikor azért kell küzdenem osztályfőnökként, hogy méltóztassék befogni a száját a gyerek és menjen be órára, hozza a tesifelszerelését, járjon negyedik tesire, az igazolásokat hozza be időbe, hát elmegy az élettől is a kedvem.

    Ja és abból indulnak ki, hogy minden tanár útálja őket! Na erre varrj gombot!”
  • 39. Tata 2008. február 19. 20:38
    „Tata vagyok!
    Basszus, nekem is emelhettek volna 50 százalékot, utána meg minden évben arra jött rá az emelés!
    Méghogy már semmit nem jelent az akkori 50 százalék?
    Hazugság.
    Ráadásul a tanárok többségét nem is érdekli a tanítás!
    Na meg a szünetük!!!
    Régen egy-egy tanár 35-45 fős osztályokat tanított meg kitűnően!
    MA MEG?”
  • 38. Dunken 2008. február 19. 19:31
    „Cat49!
    Egy tiszta hang vagy. :-)
    Többiek!
    Tényleg össze nem hasonlítható idegi terhelést jelent egy órát megtartani. 30 szakiskolás gyerekt oktatni a klasszikus magyar irodalomra vagy a pitagórasz -tétel szépségeire. Próbáljátok ki, én is ezt javaslom. De, azért nem sírok. Szeretem csinálni, csak amikor a szülőire a 30 szülőből 5 jön el, elgondolkodom. Amikor már 14 évesen a gyerek dönti el mit csináljon otthon, mit akarok én tőle az órán?
    A 40 óráról meg annyit, hogy HVG közölte kutatás szerint az EU-ban a munkaidő 55-60%-át fordítják tényleges munkára az emberek. Ez 24 óra. Na ebből 22-őt kötelezően végig kűzdök és még másról nem beszéltem. Akkor hogy is van ez?
    És egy utolsó tévedés. A tanár megtanítani nem tud semmit annak aki semmit nem akar, csak segíteni tud abban, hogy tanulj, fejlődj.
    Erőszaknak nincs helye.”
  • 37. pederzoli 2008. február 19. 17:33
    „Nagy Pál!
    Tudod nyolcadik osztályos a gyerekem,úgyhogy ezt benézted. A számítástechnikáról meg csak annyit,hogy Nemzeti Tankönyvkiadós kiadványokban még mindig a Windows 98-at kéne,hogy oktassák a gyerekeknek,ami finoman szólva is röhejes.Másrészt magadból indulj ki,ha a hatodikos szint gondot okoz. Úgy gondolom,hogyha sok év tanulás után gondot okoz egy oprendszert feltelepíteni,akkor nem egy hajde komoly az az oktatás (akit láttam,hogy mit művelt,állítólag még ért is hozzá). A .php nyelv ismerete,vagy a MySQL adatbázis kezelése nem felhasználói szint. Már ha egyáltalán érted miről beszélek.”
  • 36. cat49 2008. február 19. 17:22
    „Szánalmas, hogy inkább az irigység, mint a józan belátás kap hangot több véleményben. :(
    Tisztázzuk: 1. A gyerekeknek adott szünet a pedagógusoknak nem munkaszünet. 2. Aki nem próbálta még, az ne szájaljon arról, hogy mekkora az igénybevétele a pedagógusnak lelki-idegi szempontból. 3. A mai kor gyermekét a kedves szülők nem nevelik, oktatják, azt teljes mértékben az iskolákra hárítják, egy ideális képet álmodva a pedagógusról, akinek olyan teljesítményt kellene nyújtania az ő gyermekével, ami nem emberi mértékű elvárás. 4. A teljesítménye csak sok év műlva mérhető, s ő az, aki önmagából ad. S ha ehhez hozzávesszük, hogy 5 évenként teljesen kiég, s szüksége lenne minimum egy év pihenőre (ezek kutatási adatok!), akkor miről is beszélünk?
    Nem szabad az egyes közalkalmazotti munkaköröket (egészségügy, rendvédelem stb.) sem összehasonlítani, sem szembefordítani egymással.
    De egy biztos: ők nem tudják az adójukat elhazudni!! Ők a mások gyerekeiért dolgoznak, sokszor a saját családujukat háttérbe szorítva. S igen: NEMCSAK a pedagógusok kapták azt a bérfejlesztést, hanem az összes közelkalmazott!! Egészségügy, rendvédelem, színházak, tűzoltóság, stb.”
  • 35. kaktusz 2008. február 19. 16:22
    „Aki irigyli a pedagógust,jelentkezzen egyetemre, végezze is el, és utána hasonlítgasson.
    Én irodában dolgozom 30 éve, és 38 nap szabadságom van évente.
    Nem ment tönkre az idegrendszerem, és kb annyit keresek, mint ők.
    Nem kell irigyelni a tanárokat Carlo-félék!!!”
  • 34. herzi 2008. február 19. 15:12
    „289
    Nem a szabadságról vót szó elsősorban, olvasd el lécci mégegyszer! S nem az említett munkakörökben dógoznak. De... elmondanám h. van olyan takarító, aki többet keres, mint MI! Dehát... evvan! :(”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elítélték a Horgosi úti cserbenhagyót

Szeged - A bíróság 1 év hat hónap, végrehajtásában három évre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte… Tovább olvasom