Délmagyar logó

2018. 01. 17. szerda - Antal, Antónia -1°C | 8°C Még több cikk.

Norvégiában az iskola is más

Szeged - Ez a riport házhoz jött: kertszomszédunk menye tanítónő Norvégiában. Amikor vakációzás közben a kerítésen át beszélgetésre kértem, azt hittem, Szabó Mónika itthon járta ki a képzőt, aztán odakint átesett valami honosítási eljáráson, de hatalmasat tévedtem.
Tíz évvel ezelőtt, amikor kiment, egyetlen szót nem tudott norvégül. Most Oslóban tanít másodikosokat.

– Hogy van norvégül: tanítónő?
– Laerer.

– De az férfit jelent.
– Ha nagyon hangsúlyozni akarja, hogy nő az illető, akkor laererine. Általában nevünkön szólítanak a gyerekek is. És tegeznek. A norvég tegező nyelv.

– Mire képesít a tanárképző főiskola?
– Az általános iskola ott 1-10 osztályos, abban bármelyik osztályt taníthatom, bármelyik szakon. Itthon tanítóképzőnek mondanák, de nem egészen az. A végén – itthoni szóhasználattal – szakosodunk. Ezt úgy tessék érteni, hogy például a kémia, a biológia és a földrajz egybe tartozik. Ott fág-nak mondják a tantárgyi csoportokat.

– Mintha ezt kezdenék emlegetni nálunk is. Ha netán kedve lenne hazatérni...
– Itthon biztosan újra kellene vizsgáznom. Most másodikosokat tanítok. A kisdiákok szótagolva olvasnak, a norvég nyelv sajtságai is ezt követelik. De ha a hazai gyakorlattal akarjuk összevetni a kintit, akkor az is különbség, hogy odakint a második év végére kell minden betűt ismerniük, és a nagybetűs írást követően a folyamatos kézírásra is akkor kell képesnek lenniük. Egységes iskolának mondanánk magyarul az ottanit, egyetlen cél van csupán: biztos tudást adjunk minden gyereknek.

Szabó Mónika szegeden nyaral. A szerző felvétele
Szabó Mónika Szegeden nyaral. A szerző felvétele

– Az osztálylétszám?
– Huszonnégy. Minden gyerekkel mindig tudunk foglalkozni. A tanulóink fele bevándorló. Úgy jön iskolába, hogy semmit se tud norvégul. Őket először meg kell tanítanunk a nyelvre, ehhez is kell a kiscsoportos foglalkozás. Minden osztályból nyílik egy kicsike szobácska, kolléganőm vagy én abba vonulunk vissza a fele gyerekkel, ha a kiscsoportos foglalkozás látszik eredményesebbnek.

– Mondta, hogy egyházi iskolában tanít. A hittant ki tanítja?
– A mi osztályunkban én. A főiskolán kötelező tantárgy volt a hitoktatás, akár a matematika vagy a norvég nyelv, és egyaránt kötelező az állami meg a felekezeti oktatásban is.

– Idegen nyelv?
– Elsőtől kezdve az angol.

– Számítógép?
– Az is elsőtől kezdve. Azt tanítjuk, amire képesek. Hogyan kell belépni, ezt vagy azt a műveletet elvégezni. Amikor például az o betűt tanítom, akkor írjon három sor o betűt.

– Könyvek, tandíj?
– Nálunk, odakint az első tíz osztály teljesen ingyenes. Se könyvért, se füzetért, de még radírgumiért se kell egy fillért se fizetniük.

– Osztályzás?
– Csak a hetedik végén. Addig minden hónap végén írásban értékelem minden tanuló munkáját. Ősszel és tavasszal be kell jönnie minden szülőnek, hogy fél óra alatt elmondhassam, milyen előmenetelt tanúsít gyermeke. Ez a találkozás nem fogható az itthoni szülői értekezletekhez. A lényeg: a gyerek maradhat, amíg ki nem növi.

Olvasóink írták

  • 6. ERita 2008. október 08. 13:46
    „nagyon megorultem cikket olvasva,mi most keszlunk kimenni dolozni de sajnos nm tudom mit tegyek a gyerekekkel ikrek es magyarorsagon hetedik osztalyosok
    tanacstalan vagyok”
  • 5. Nagy Margit 2008. augusztus 28. 20:31
    „Remek a norvég példa! Bár a Pisa felmérések szerint ennél még jobb a svédek, finnek oktatása.

    Kedves hozzászólók!
    Kolompár Rómeónak: sajnos az oktatásügy ,,szétverése" nem most indult. A rendszerváltás után az első - Antal kormány - ezzel kezdte!
    Igaz, már a rendszer váltás előtti 1-2 évben sem volt pl. KÖTELEZŐ A TANÁROKNAK VÁZLATOT ÍRNI AZ ÓRÁJUKHOZ. Ma sem kötelező! Ez summa summarum azt jelenti, hogy nem kötelező felkészülni az órákra! És bizony sokan nem is készülnek!

    Antalék ezt megkoronázták azzal, hogy megszüntették a szakfelügyelő - akkor már szaktanácsadónak hívott - rendszert. Ezzel totálisan megszűnt mindenféle szakmai ellenőrzés ill. Segítségnyújtás. Illettve. szabadon választottá vált! Azaz ha iskolában a szakmai munkaközösség jól működik, akkor ez is, ha nem akkor... Persze jelentéseket kell írni ma is, de hát a papír mindent elbír.(Ez az MDF alatt volt)

    Aztán: a nemzeti tanterv Az egyik kormány elkezdte, a másik eltörölte. A szép az egészben, hogy bár nem ez alapján kellett/lehetett oktatni, DE EGY TANÉVBEN A TANKÖNYVEK ETTŐL FÜGGETLENÜL ehhez készültek, és ezeket kellet használni. Mivel nem volt más. De ha lett volna sem lehetett volna másként, mert amit megrendeltél, azt meg is kell venni! A tankönyvrendelésnél ugyanis nem lehet módosítani utólag! (Ez a FIDESZ alatt volt)

    És mi a következő őrület? A kompetencia alapú oktatás. Itt ugyanez a helyzet, csak pepitában. Ugyanis először kellett elkezdeni e szerint tanítani, de nem volt hozzá tankönyv! Sőt! A tanárok nem kaptak a koncepcióról megfelelő tájékoztatást! Káosz most is! Ez az MSZP alatt)

    Kedves szemüveges!
    ,,ahogy elnézem szülőknek kell összefogni."

    A PISA felmérések is pont erre jutottak! Abban az országban, ahol a szülők összefognak, és gyermekeik érdekében EGYÜTTMŰKÖDNEK az iskolával, ott az oktatás remekül működik.

    Én minden szülőtől azt kérem: ne hagyja, hogy a politika miatt gyermekeink hátrányt szenvedjenek!
    Ehhez azonban abba kellene hagyni a mutogatást: az iskolára, a politikára, egymásra, az MSZP-re, a FIDESZ-re!

    Nagy Margit tanár, tanulás-tréner”
  • 4. joy 2008. augusztus 28. 12:37
    „"...Ősszel és tavasszal be kell jönnie minden szülőnek, hogy fél óra alatt elmondhassam, milyen előmenetelt tanúsít gyermeke..."

    Ez kellene itthun is, hiszen a szülők legnagyobb része soha sem találkozik a gyerek tanítójával!
    Természetesen épp a problémás gyerekeXülei a problémásak!”
  • 3. Kolompár Rómeó 2008. augusztus 28. 11:22
    „2. hozzászólás szemüveges 2008.08.28 10:38:

    A svedek, norvegok cseppet sem hulyek, azaz naluk mukodik a rendszer. Csak nalunk nem mukodne, ez a baj.

    A Hiller Pifti-fele szetrombolas nagyon jo hatasfokkal megy, sajnos az altalad emlitett osszefogas sz@rt sem er. Probalj meg egy Orsos anyukaval barmiben is egyezsegre jutni.

    Marad a maganisi, maganovi, havi soktizezerert. Meg jo, hogy az adodbol elvileg az oktatast IS tamogatni kene.

    Ide jutott a kurv@orszag.”
  • 2. szemüveges 2008. augusztus 28. 10:38
    „megfelelő szervezéssel működne! azt azért már nem mondhatjuk erre hogy a svédek is hülyék,mert ha ezt a fajta oktatást emliti hazánkba valaki azonnal az a reakció rá "ja azok hülyék is maradnak".nem is kerülne semmibe csak akarat kellene a tárca részéről ,hogy az előbb emlitett oktatás működjön.de jelenleg nem erről szól hiller piszti oktatásterve.leépiteni mindent ami tudásról szólhat!a mai liberális rendszer mentalitásával mindent tönkre kell tenni.az oktatást is.csak ki kell várni 15-20 évet.nem lesz lassan irni olvasni tudó értelmes ember.az csak gondot okoz a pártiskolákban nevelkedett etikátlan kapzsi liblingekkel és hatalomrajutottakkal szemben.15-20 évig még el is tudják húznia hatalmon maradásukat. ahogy elnézem.szülőknek kell összefogni.addig nem iratnák be gyermekeiket iskolába amig nem változtatják igy át az oktatási rendszert.más nem védheti meg gyermekeiket.hiába biznak abba hogy a hatalmon lévő illetékesek a gyerekeink érdekeiket képviselik. ellenkezőleg ,láthatóan a gyerekeink, unokáink érdekei ellen dolgoznak.”
  • 1. Kolompóar Rómeó 2008. augusztus 28. 06:06
    „Ehhez a liberális rendszerhez mentalitás is kell. Nálunk nem működne, főleg, hogy lassan nálunk is az osztály fele "bevándorló" lesz és beszélni sem tudnak magyarul, valamint az otthonról hozott "minták" szétcsapják a "nem bevándorlók" esélyeit is...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

3 milliárdról pró és kontra

Szeged - Felgyorsultak az események az újszegedi fürdő körül: hétfőn eldőlt, hogy a leendő… Tovább olvasom