Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Novembertől a közút üzemelteti az M43-ast

Szeged - Télen már a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemelteti a sztrádákat az autópálya-kezelő helyett. A részleteket tisztázni kell, de a szaktárca szerint amit megspórolnak, az utakra költik.
A részletek egyelőre nem világosak, de az biztos: november 1-jétől, a téli szezon kezdetétől átveszi az autópályák üzemeltetését a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Ez annyit jelent, hogy az állami útkezelő országszerte dolgozó 4200-as létszámába beolvasztják az Állami Autópálya Kezelő Zrt. nagyjából 750 fős gárdáját, összes munkagépét, telepét, még a síkosságmentesítő anyagokat is. Csongrád megye 1340 kilométeres úthálózatát nyáron megközelítőleg 170, téli időszakban 200 ember kezeli. A magyar közút megyei igazgatóságának négy üzemmérnöksége nagyjából 20 teherautóval és 20 kisebb géppel szokott részt venni a téli védekezésben.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya megkeresésünkre arról tájékoztatott, hogy az autópálya-kezelő cég a jövőben kizárólag az elektronikus útdíjat szedi be és azt ellenőrzi. (Nyilván megváltozik emiatt a társaság neve is.) A hazai gyorsforgalmi úthálózat kezelését, karbantartását és üzemeltetését pedig átadja a magyar közútnak.
Korlátmosás az M43-as autópálya átadása előtt. Archív fotó: Karnok Csaba
Korlátmosás az M43-as autópálya átadása előtt.
Archív fotó: Karnok Csaba

Így az ehhez szükséges ingatlanokat, járműveket, berendezéseket, gépeket és készleteket is a magyar közút kapja meg. Ugyancsak a nonprofit zrt. veszi át a műszaki és támogatói feladatokat ellátó munkavállalókat. A finanszírozás letisztulásával a minisztérium tervei szerint rövid távon megtakarítás érhető el, mert bizonyos beruházásokat el lehet hagyni. További milliárdokkal csökkenhetnek a kiadások azáltal, hogy az üzemmérnökségeket ésszerűsítik. A felszabaduló pénzeket az országos közutak javítására lehet elkölteni.

A megyénkben található autópályák közül az összevonás az M5-öst nem érinti, mert azt az állam és az AKA Zrt. közötti koncessziós szerződés értelmében a magántársaság üzemelteti – közölte a szaktárca. Az M43-ast jelenleg az autópálya-kezelő látja el a makói üzemmérnökségén keresztül, az odatelepített eszközökkel és személyzettel. Ugyanezekkel az erőforrásokkal dolgozik majd novembertől a magyar útkezelő is. Az átállás nem eredményez érzékelhető változást az úthasználók számára.

A makói üzemmérnökségről a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapja azt írja, hogy idén nyáron készült el 1,4 milliárd forintos beruházással. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt-től megtudtuk, jelenleg 26 munkatárssal és 3 gépjárművel néznek a téli szezon elé, a mérnökségen még egy rakodógép is dolgozik. Az M43-as sztráda jelenleg 30 kilométer hosszú Szeged és Makó között. Ha az autópálya elkészül az országhatárig, akkor összesen 60 kilométer autópályát üzemeltet majd a makói üzemmérnökség – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szervezetén belül.

Olvasóink írták

  • 20. gaabe 2013. szeptember 28. 14:55
    „Majd átültök egy másik autóba... XD”
  • 19. X_Y 2013. szeptember 15. 13:35
    „16. strangerrr 2013.09.14. 20:02

    "Az állami kezelésű közúthálózatnak miért lenne 2 kezelője?
    2 vezetőség, 2 mérnökségi rendszer, 2 adminisztráció, jogászok, bérszámfejtés stb."

    Ja, mert most fele ennyi lesz. Hány éves vagy te, királyfi. Majd lesz minden autópálya szakaszra járási vezetőség, járási adminisztráció, járási bérszámfejtés ( de hogy az egyes autópályákra . M1, M3, M5, M6 lesz külön-külön az tutizicher)

    Amiből kevesebb lesz az autópályákon: hóeltakarító, sövény- és vadkerítés karbantartó. Mert ezek száma csökken, a maradékot meg szétosztják az egész országban.

    "A hóeltakarítást meg a kezelési szabályzat tartalmazza, az autópálya egyszerűen magasabb szolgáltatási osztályba van sorolva, ezért takarítanak ott hamarabb,"

    Igen, Ausztriában. De az a hanyatló nyugat, ez meg Unortodox Tündérország :) Itt annyi a különbség, hogy autópályán majd drágábban akadhatsz el :)”
  • 18. waterbear 2013. szeptember 15. 13:24
    „Akkor a 43-as mentén érdemes lesz alternatív közlekedési eszközöket beszerezni....!

    A Közút amúgy is arról híres, hogy mindig felkészül és melldöngetve közli, mennyi eszköze van, majd amikor lesik az első hó, mint a hülyegyerekek néznek maguk elé, és mondogatják, "Jé, ez hó..."”
  • 17. Egyolvasó 2013. szeptember 14. 21:10
    „Két hópehely beszélget.
    Te hova mész? kérdi az egyik a másiktól.
    Megyek Ausztriába, örömet szerezni a téli sportok szerelmeseinek.
    És te hova mész? kérdezi a másik az elsőtől.
    Én megyek Magyarországra, közlekedési káoszt okozni.”
  • 16. strangerrr 2013. szeptember 14. 20:02
    „13. Persze, hogy másra van használva.
    Én általában nem szimpatizálok jelen kormányzat intézkedésivel, de ez esetben elviekben egyetértek.
    Az állami kezelésű közúthálózatnak miért lenne 2 kezelője?
    2 vezetőség, 2 mérnökségi rendszer, 2 adminisztráció, jogászok, bérszámfejtés stb.
    A fenntartás úgyis a pénztől függ.
    A hóeltakarítást meg a kezelési szabályzat tartalmazza, az autópálya egyszerűen magasabb szolgáltatási osztályba van sorolva, ezért takarítanak ott hamarabb, mint mondjuk egy 5 számjegyű mellékúton.

    Ráadásul így jó pár autópálya mérnökséget a jövőben épülő gyorsforgalmi utak mellett meg lehet spórolni.”
  • 15. NP1 2013. szeptember 14. 18:45
    „Nem emlékszem olyan összevonásra az elmúlt 20 évből ami megtakarítást és minőségjavulást hozott volna. Most is ez lesz.”
  • 14. X_Y 2013. szeptember 14. 18:29
    „Nincs ebben semmi probléma - ha leesik a hó akkor hasonlóan a közutakhoz csak egy jól felszerelt 4x4 terepessel szabad ezek után majd az autópályán is elindulni.”
  • 13. szatyi 2013. szeptember 14. 18:16
    „"12. strangerrr 2013.09.14. 17:39
    Az, hogy közvetetten is hozzájárultak az autósok (matrica), a többinél meg csak közvetlenül (adók,járulékok) nem sokat jelent..."
    Szerintem éppen fordítva: A matricavásárlás a közvetlen hozzájárulás, legalább is -normális helyzetben- annak kellene lenni!
    ".. hanem megy a nagy közösbe, lesz belőle gyógyszer-ártámogatás."
    Éppen ez a baj, hogy az adott célból történt befizetés másra van használva!
    Ezért nincs értelme ennek az intézkedésnek-összevonásnak sem!”
  • 12. strangerrr 2013. szeptember 14. 17:39
    „10. Miért a közutak fenntartását nem az adófizetők finanszírozzák? Az, hogy közvetetten is hozzájárultak az autósok (matrica), a többinél meg csak közvetlenül (adók,járulékok) nem sokat jelent, mert az autópályák matrica bevételeinek töredékét fordították útfenntartásra. Ahogy most az e-útdíjat sem az utakra fogják költeni, hanem megy a nagy közösbe, lesz belőle gyógyszer-ártámogatás.”
  • 11. Commander-V2 2013. szeptember 14. 17:29
    „9: nem a budapesti urak, hanem a Bohács-Kalmár fideszes duo”
  • 10. szatyi 2013. szeptember 14. 17:05
    „"7. strangerrr 2013.09.14. 15:31 "

    Tisztelettel válaszolom: Az ÁAK-nak adott -fajlagosan- több pénz alapja az autópálya használati díj befizetése, amiért illik is valamilyen szolgáltatást nyújtani!”
  • 9. Linka11 2013. szeptember 14. 16:30
    „A szegedet elkerülő szakasz érdekes módon senkit nem izgat az illetékesek közül ! Magyarország szinte egyedülállóan igazságtalan elbánása ez a Szegediekkel, il. a környékbeliekkel !A megyében élő kb 350 E embert semmibe sem veszik a
    budapesti urak. Mi meg csak tűrünk birka ként !!! -Lehet,hogy nem is érdemlünk többet ??!!....”
  • 8. Grabowsky 2013. szeptember 14. 15:45
    „21. század... cirokseprővel tisztítják az autópálya szalagkorlátját....

    Gondolom, az útburkolatot nyírfaseprővel fogják takarítani a lószarcsőszök...”
  • 7. strangerrr 2013. szeptember 14. 15:31
    „Tisztelettel kérdem az előző hozzászólóktól: A Magyar Közút a 30 000 km-es hálózatának fenntartására 30-szor annyi pénzt kap(ott), mint az ÁAK az 1000 km autópályára?
    Mindkettő állami cég, csakhát az ÁAK jóval több pénzt kapott fajlagosan, mint a Magyar Közút.”
  • 6. ValakiaSOKKözül 2013. szeptember 14. 15:25
    „Sajnos a lényeg itt van, igaz kicsit rejtve...

    ..."A finanszírozás letisztulásával a minisztérium tervei szerint rövid távon megtakarítás érhető el, mert bizonyos beruházásokat el lehet hagyni. További milliárdokkal csökkenhetnek a kiadások azáltal"...”
  • 5. ikszy 2013. szeptember 14. 14:45
    „Vissza a 19. századba! Az útkaparói tisztséget már visszaállították. Persze olcsóbb lesz ökör vontatta hóekét használni.”
  • 4. h65535 2013. szeptember 14. 12:54
    „Köszönjük! Az autópályák kiszolgálása is lesüllyed akkor a nem autópályának minősített utak szintjére???
    Igénytelenség a köbön!”
  • 3. petrov 2013. szeptember 14. 11:50
    „Tudom, lerágott csont a téma, de jó lenne felülvizsgálni, és nem belenyugodni az igazságtalanságba. Miért is nem számít elkerülő útnak (és ingyenesnek) az algyői leágazástól a régi E 5-ig tartó szakasz ?”
  • 2. myckie 2013. szeptember 14. 11:15
    „Amit megspórolnak az megy a mutyiba! Az M43-as minősége pedig utoléri a szatymazi bekötőútét! Igaz ott nem beszélhetünk minőségről, mert minősíthetetlenűl sz........!”
  • 1. szatyi 2013. szeptember 14. 11:02
    „Az eddigi tapasztalatok alapján: -Ezután az autópályáink is az utakhoz hasonló szintre fognak lerohadni!
    Köszönjük!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Időben felfedezve a mellrák gyógyítható

Bár 45 év felett a nőknek kétévente behívót küldenek mammográfiás szűrővizsgálatra, az érintett korosztály legalább 30 százaléka soha nem megy el. Tovább olvasom