Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Nyelvvizsga híján jegelt diplomák

Szeged - Minden harmadik végzős kapott diplomát a szegedi egyetem mérnöki karán, míg az orvosin 88 medikusból csak 3 diák nem teljesítette a nyelvvizsga követelményét. Kiskapu: a gyorsabban tanulható, de kétes hasznosíthatúságú lovári és eszperantó.
- Levelezőn, munka mellett tanultam. Többször belekezdtem, jártam nyelvtanfolyamra is, de nem jutottam el a nyelvvizsgáig. Erre már nem maradt energiám – magyarázza a nevét elhallgató fiatalember, miért csak igazolást kapott a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Mérnöki Kara minapi ünnepségén diploma helyett. Azt tervezi: fél év intenzív tanulás, és az 1500–4000 forint óradíjas magántanár segítségével angolból leteszi a vizsgát, így jövőre már kézbe veheti a diplomát, felsőfokú tanulmányai koronáját.

Nagy a különbség az SZTE különböző karai között: például a jogászok 10 százaléka; a hétvégi orvosavatón 88 medikusból 3, az egészségtudományi kar diplomaosztó ünnepségéig a 175 záróvizsgázó közül 65; a mérnöknek készülőknek viszont kétharmada nem teljesítette a nyelvvizsga követelményét.

– Korábban is csak a diákjaink fele jelent meg a diplomaosztón, pedig akkor még csak alapfokú vizsgát kellett tenniük idegen nyelvből. Most, hogy az agrárképzésben is egy középfokú nyelvvizsga kell, csak a végzősök egyharmada kapta meg az oklevelet – mondja Hovorkáné Horváth Zsuzsanna.

Lesz, akinek idén elmarad az ünneplés. Illusztráció: Segesvári Csaba
Lesz, akinek idén elmarad az ünneplés.
Illusztráció: Segesvári Csaba

A mérnöki kar oktatási és közkapcsolati dékánhelyettesétől megtudtuk: a diploma nem évül el, akármeddig jegelhető, mert a nyelvvizsga halaszthatóságának jogszabály nem szab végső határidőt.

Már a gólyák döntő többsége egy vagy két nyelvvizsgával rendelkezik az orvoskaron, ugyanis ez a plusz szükséges a belépőt jelentő magas felvételi pontszámhoz. A dékáni hivatalt vezető Lednitzky András szerint az angol–magyar orvosi szakfordító és kommunikációs képzés, illetve az előírt angol nyelvű szakirodalom figyelemmel kísérése is ösztönzi a medikusokat a nyelvtanulásra.

– Nincs szükségem a munkámhoz se a diplomára, se a nyelvvizsgapapírra – jelenti ki az ifjú bölcsész, aki még nem akkreditált szakmában, online marketinggel keresi a kenyerét. Angolból is perfekt, de erről nem kell neki az oklevél, merthogy vállalkozóként magának úgysem fizetne nyelvpótlékot. Azt mondja: ha majd lesz fölös 21 és 14 ezer forintja a közép- és az alapfokú nyelvvizsgára – merthogy a szabályos bölcsészdiplomához most két oklevél kell –, akkor elmegy angolból és németből a megmérettetésre.

8 nyelv kontra eszperantó, lovári

Nyolc – angol, német, francia, olasz, spanyol, orosz, román és latin – nyelvet tanulhatnak a szegedi universitas hallgatói. A bölcsészek mellett a gazdaság- és az egészségtudományi kar diákjai látogatják a leginkább az SZTE Idegennyelvi és Kommunikációs Intézete óráit. E két utóbbi helyen pluszkredittel is ösztönzik a hallgatókat a nyelvtanulásra. Az első félévben sok diák nagy elánnal kezdi a tanulást, de a második szemeszterre veszítenek a lendületből: tavaly a 4700 szeptemberi jelentkezőből februárra 3200 maradt. A nyelvvizsgához szükséges óramennyiség harmadára elegendő a térítésmentes blokk, amit ki kell egészítenie a diáknak a nekik kínált kedvezményes, 400 forintos óradíjú tanfolyammal. A szakma szerint legalább 800 kontakt óra és persze az otthoni szorgalmas munka szükséges egy középfokú nyelvvizsgához. A kiskapu: a lovári és az eszperantó. A makói klubot vezető Szekeres Zsuzsa azt mondja: 3 hónap intenzív munkával megszerezhető az eszperantó nyelvvizsga. E tudás – szerinte – az egészségügyben és a nemzetközi kapcsolatépítésben jól hasznosítható.

Olvasóink írták

70 hozzászólás
  • 70. Teo 2010. július 01. 12:55
    „Az eszperantót,és a lovárit, több szakon nem is engedélyezik.
    Lehetne a cikk kicsit pontosabb, félinformációkkal, csak átverik az olvasót.”
  • 69. odysseus 2010. június 30. 17:26
    „abszolút lényegtelen a nyelvvizsga, ha nincs meg a lehetőség - netán a kényszer -, hogy külhonban szélesítse- mélyítse-korszerűsítse az ismereteit az ember. Mi több: ha valaki pl. orvosként huzamosabb ideig ( egy-két év )
    külföldre megy dolgozni, halvány esélye sincs ismét Magyarországon dolgozni, hasznosítani a külhonban elsajátított ismereteket. És még egy apróság: a magyar idegennyelv tanítás gyakorlatilag alkalmatlan emberi fogyasztásra.”
  • 68. spiler 2010. június 30. 14:42
    „Békésből kerültem Baranyába,,,,,sima technikusként de mivel itt svábok,horvátok ,sokácok cigányok élnek és ráadásul a határ memtén dolgoztam évekig BIZONY MEG KELLETT TANULNI SZERBÜL ,HORVÁTUL/EZT AZ ÁLT.ISK-BAN BATTONYÁN IS MEGTANULHATTAM VOLNA,DE CSAK az oroszt tanitották,németből és a lúváriból is ragadt rám de ezért tenni kell......tanulni .....ennyi”
  • 67. allegro 2010. június 30. 11:58
    „Sokan kiindulnak abból, hogy a középiskolai anyag alapján megszerezhető a nyelvvizsga. Ma már lehet, de mint esztikécske is mondta, régebben nem a nyelvtanítás volt általában a középiskolák erőssége. Nálunk anno középiskolában az általános iskolában elért szint szintentartása volt, még oroszból.
    Tanultam mellette németet is, de mivel szakközépbe jártam, a szakmai tárgyak éppen elég elfoglaltságot és nehézséget adtak. Lekötve teljes kapacitásainkat. Sok esetben a mai BA oktatás szintjét is meghaladóan oktattak szaktárgyakat középiskolánkban. A nyelvet pedig senki nem is szorgalmazta, nem úgy, mint ma. Ráadásul még én is oroszul tanultam anno. Németre azért önszorgalomból jártam már annak idején is. Később az angolt igen jó szintre fejlesztettem, jelenleg pedig horvátul tanulok.

    Nyilván a mai középiskolai követelmények színvonala lehetővé teszi azt, hogy akkor legalább a komolyabb nyelvtanulásra marad elég sok kapacitása a diákoknak.”
  • 66. mereine 2010. június 30. 10:58
    „Kedves rézike! Úgy látom nem teljesen sikerült megérteni. Sebaj. Nem azt mondtam, hogy nincs nyelvvizsgám, hanem azt, hogy nehezemre esik/esett a nyelvtanulás. Ennek ellenére megszereztem a diplomához szükséges nyelvvizsgákat (mindkettőt). De itt nem is rólam volt szó. Én azt tartottam felháborítónak, hogy többen degeneráltnak nevezték azokat, akiknek gondot jelent a nyelvvizsgapapír megszerzése a diplomához. Ez az elfogadhatatlan.”
  • 65. blacky-lady 2010. június 30. 10:13
    „Oké, mindenkinek igaz van, és senkinek sem.Tény, hogy a nyelvtudás a műveltség része..De! nem a nyelvvizsga adja a tudást. Nekem 2 diplomám van, de soha nem éreztem hiányát a nyelvvizsgámnak-akkor még nem kellett. Képzeljétek, olvastam szakirodalmat angolul-értettem is, nahát! Azt, hogy TV-ből amerikai angol hireket ugyanúgy tömörítve fordítom, mint később a TV2-n a tolmács már csak megemlítem. Bizony, maholnap már azt is megkövezik, akinek jogsija nincs nem? Az is egyesek szerint az alapműveltség része. De, ha véletlen nem a szülők finanszírozzák a diplomát, hanem családosként tanulsz, na az gázos... Akkor dönthetsz, hogy tanfolyam, vagy a gyerekekre és a családra költesz.. Tehát több tolerancát- azért ez nem ilyen egyszerű.. Kvázi nem minden fekete-fehér az életben...És nem lenne baj, ha így a neten is megmaradna az egymás iránti tisztelet... Egyébként bizony egyre több területen kell a lovári nyelv, az országunk sem homogén lakosságú. Aki már tanult franciát, uram bocsá latint, vagy tud románul, annak már ez a nyelv egyszerűbb. És igen, most szerzem a 3. diplomám, mert kötelező a munkámhoz, de fogok nyelvvizsgázni, mert most olyan a helyzetem. Igen, sokszor ez is akadály!”
  • 64. Larsson 2010. június 30. 10:06
    „"Ja ez igy van, a diplomasok 80 sazaleka nem alkalmas vezetoi beosztasra."

    Ez például a gazdasági oktatás legnagyobb problémája, lásd szegedi gtk, ahol menedzsment tárgyakból külföldi irodalomból összeollózott anyagokat nyomatnak, meg orrba-szájba a hülyébbnél hülyébb bcg mátrixokat. Nem ettől lesz vki jó menedzser, vagy jó vezető, hogy értelmetlen mátrixokat meg tud tanulni... ;)”
  • 63. KamuNeni 2010. június 30. 09:57
    „Ez is mutatja igazabol hogy MO-n nem a tudas a fontos hanem a papir. Ki a picsat erdekel ha valaki beszel masik nyelvet vagy nem. Az intelligensebbjei ugyis belatjak hogy szukseguk van ra a hulyenek meg mindegy. A legtobb doplomas ugyse alkalmas cmasra csak beosztotti munkakorbe ahol megmondjak neki mit csinaljon, aki meg vezetonek alkalmas az belatja sajat magatol hogy szukseg van egy masik nyelvre.

    Ja ez igy van, a diplomasok 80 sazaleka nem alkalmas vezetoi beosztasra. Survey shows! Yet MO-n meg mindig a papir szamit es nem a tudas. ha-Ha-ha. A lejtonek nem lessz vege sokaig ha igy fog menni.”
  • 62. lingua 2010. június 30. 09:39
    „Szerintem a mai világban már nem lehet nyelv nélkül létezni...Akárhova is sodor az élet, mindenhol beszélnek angolul és ha azt nem beszéli valaki, akkor neki annyi...A nyelvvizsga papír egymagában mit sem ér, ha az illető nem tudja használni a nyelvet...vannak ismerőseim akiknek éppen szerencsével sikerült összehozni, de simán eladnák külföldön...Szerintem nagyon fontos a nyelv ismerete...”
  • 61. rézike 2010. június 30. 09:22
    „mereine : elgondolkodtat a jeles diplomád, mert az idegen nyelv elsajátítása a tanuláshoz is nélkülözhetetlen.
    Hogy írtad meg a szakdolikat, ha nem olvastál hozzá eredeti nyelvű publikációkat?
    (Szerintem ma már az ALAPMŰVELTSÉG feltétele : legalább 1 idegen nyelv társalgási szintű , valamint a számítógép felhasználó szintű ismerete. )”
  • 60. mereine 2010. június 30. 08:54
    „Nah úgy látom megint mindenki nagyon okos, szorgalmas, marhára tudja és egyből itélkezik. Először is tényleg nem gond, hogy alapkövetelmény a nyelvvizsga a diplomához, de miért kell ilyen tahó stílusban illetni azokat akiknek nincs?? Attól még, hogy valaki nehezebben tanul nyelveket nem biztos, hogy sík hülye a szakirányhoz, amiben a diplomáját szerzi. Valakinek nehezebben megy, valakinek könnyebben. Sajnos én is az előbbi kategóriába tartoztam. Ennek ellenére jelesre diplomáztam. Egyik se ostobább vagy lustább a másiknál.”
  • 59. Larsson 2010. június 30. 08:13
    „Ja és amit még látok, hogy sokkal nagyobb bűn egy egyetemi végzettségű embernél, hogy pl a szakdoga írásakor nem ismeri mondjuk a szövegszerkesztő alapvető formázásait, vagy az automatikus tartalomjegyzék generálását, és ugye az internetezésen kívül semmit nem ért a számítógéphez. Egy egyszerű tanárnak is szükséges van számítógép ismeretre, míg nyelvre kevésbé... ;)”
  • 58. Larsson 2010. június 30. 08:11
    „"Egyetértek: a középfokú nyelvvizsgát símán le lehetne tenni középiskolában."

    A papírja meg is lesz vele, de ha nem használja kb annyit ér a nyelvtudása, mint az akinek nincs meg a nyelvvizsgája. Nekem meg van nem azért írok, utoljára 2 éve vizsgáztam szakmaiból, de mivel azóta csak szövegértést használtam, meg cnn-t néztem, így most nem tudnék egy értelmes levelet összedobni és meg se tudnék értelmesen szólalni... :(”
  • 57. jozko 2010. június 30. 07:44
    „Úgy érzem, a hozzáállással van a baj...a fene megette, ha csak a nyelvvizsgáért tanul nyelvet egy diplomásnak készülő ember! El sem tudom képzelni, hogyan gondolja: a szakirodalom, a legfrissebb információk, publikációk szinte csak a világnyelvek valamelyikén hozzáférhetőek naprakészen! Mire lefordított anyaghoz jut, az esetleg késő. Nem beszélve arról, hogy eseleg ő maga is publikálni akar, és természetesen napi szinten kommunikálni. Természetesen ezek nélkül jól el lehet lenni, a "társadalom hasznos tagjaként" lehet élni-és ezt nem kekeckedésből mondom- de akkor miért hajt diplomára! Az rástudóknak mindig is volt felelőssége és magas volt az irántuk támasztott követelmény! Joggal elvárható követelmény, hogy itt Európa közepén még az utca embere is beszélje- akár konyhanyelvi szinten is- idegen nyelvet! Például a szomszédaink nyelvén! Mulc´u mesc! Szpaszíba! Hvala! Dzikue bardzó! /Leírni nehezebb, mint kimondani de ezekből nincs is nyelvvizsgám/”
  • 56. Nostradamus 2010. június 30. 06:29
    „Egyetértek: a középfokú nyelvvizsgát símán le lehetne tenni középiskolában. Csakhogy: Könyörög a nyelvtanár a tisztelt tanulónak, hogy ugyan szíveskedjen már eljárni ingyen a nyelvvizsgaelőkészítő plusz órákra, de Tanuló Őméltósága nem veszi a fáradságot, mert neki más dolga van. Aztán ugye érettségire való készülés mellett nem megy (?), és majd csak az egyetemen jön rá, hogy de jó lett volna...
    Olyan is sok van, aki elmegy egy 30 órás tanfolyamra semmi tudással, mert utoljára a középiskolában nyitott ki nyelvkönyvet, és várja a csodát... Vagy eljár ugyan magántanárhoz, de ő maga nem tanul otthon, pedig pusztán a részvétel az órán nem elég. Bizony, meg kell tanulni a szavakat, ha tetszik, ha nem, és gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni...
    Azért nem csak ilyen van: aki tudatosan készül a pályájára, aki valóban akar, annak rendszerint sikerül. Ennyi.”
  • 55. babeli 2010. június 29. 22:55
    „Mennyivel egyszerűbb lenne minden tanuló élete, ha csak az eszperantót kellene tanulni. Fiatalok harcoljatok a nyelvi egyenjogúságért, amíg nem késő!”
  • 54. esztikécske 2010. június 29. 22:47
    „Hogy hülye vagyok, azért írtam, mert úgyis itt mindenki lehülyézi a másikat!!! Megelőztelek benneteket. Örülök, hogy ilyen sok embernek van akár több nyelvvizsgája is, és mindenki ilyen okos. Akkor vajon miért nincs olyan fiatalnak nyelvvizsgája? Mind BUNKÓ????? Persze! A Jugyu alacsony színvonalú. Azt csak lúzerek végezhetik el. Szerintem mindenki örüljön annak, hogy olyan okos, és ne a másikat fikázza. Mellesleg mindenki a másik dolgában baromira okos! Remélem, hogy az élet minden területén ilyen szorgalmasak, és kitartóak vagytok kedves hozzászólók. Gratulálok annak, akinek megvan a diplomája.”
  • 53. jozko 2010. június 29. 22:38
    „A lovárit vagy eszperantót választóknak diplomát sem adnék...mire megy vele? Akár humán, akár reál területen, cigány nyelvű szakirodalommal, publikációval kevéssel találkoztam...az eszperantót a 60-as évek végén is erőltették és úgy tudom, nem lett alkalmazott v ilágnyelv...esetleg valami programnyelv a kibernetika területéről...az még jól is jöhet...”
  • 52. apátfalvifaszagyerek 2010. június 29. 22:36
    „43. "önerőből meg nem igazán lehet felkészülni egy középfokúra." - Há´ me´ mé´ ne???”
  • 51. allegro 2010. június 29. 22:02
    „Én munka mellett a buszon jövet-menet tanultam az angolt sok éven át, még nyelvvizsga után is sokat ráhúzva. Sokszor ott is írtam a leckét, meg a TESCO-ban fejeztem be, ott ahol mások kajálni szoktak leülni, meg úton-útfélen leülve egy padon. magántanárhoz jártam és megkerestem a rávalót és tévé-mozi stb. helyett jártam esténként. Télen-nyáron, a legnagyobb hóban vagy zivatarban, mindig mentem heti kétszer.

    A mérnök tanulmányok meglehetősen összetett tudomány, teljesen más agy kell a nyelvtanuláshoz. Lehet tanulni mellette is, de ráhajtani kevésbé.

    Egyébként volt olyan hallgató társam aki a lovárit el tudta fogadtatni a nagy nevű egyetemen Bp-en, ahol csak tudományban használatos nyelveket fogadtak el - megindokolta, munkahelyén vannak ilyen ajkú dolgozók, akikkel meg kell értetnie magát.
    Persze ez csak a diplomához kellett akkor, azóta Phd-zik már, és gondolom nem a lovárival vágott bele.”
70 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újrarajzolta a főjegyző a választási térképet

Szeged címzetes főjegyzője újrarajzolta az önkormányzati választókerületeket, mert a törvényi változás miatt ősztől a jelenlegi 43 helyett már csak 29 fős lesz a városi közgyűlés. Tovább olvasom