Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Nyolc hónapot csúszik az M43-as első szakasza

Szeged - Az eredeti november 30. helyett 2010. július végi határidővel szerződésmódosítást kért az M43-as első szakaszának kivitelezője. Ez 8 hónapos csúszást jelent, két hónappal többet, mint amennyit lapunkban két napja jósoltunk. Botka László szegedi polgármester a városnak követeli a kötbért.
Két nappal ezelőtt megjelent cikkünkben féléves csúszást saccoltunk az M43-as első szakaszának, látva, hol tartanak a munkával a kivitelezők. Mostanra kiderült, még ennél is többet késik az átadás, nem 6, hanem 8 hónapot: a 6,7 kilométeres szakasz csak 2010. július végére készül el. Mindössze egy hónappal korábban, mint az M43-as másik három szakasza. Ez Szeged számára azt jelenti, hogy sokkal tovább kell tűrni a lehetetlen forgalmi helyzetet, mint tervezték.

Mi történt a cikkünk megjelenése óta eltelt 2 napban? A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez megérkezett a kivitelező, a Swietelsky Kft. vezette konzorcium határidő-módosítási kérelme, 2010. július 30-i határnappal. Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője azt mondta, megindították a vizsgálatot, megalapozott-e a kivitelező kérése. Ha bebizonyosodik a felelőssége, kötbér kifizetésére kötelezhetik a konzorciumot.

Bár jelenleg is dolgoznak, messze van még az út vége. Fotó: Karnok Csaba
Bár jelenleg is dolgoznak, messze van még az út vége.
Fotó: Karnok Csaba

Mint már leírtuk, a Swietelsky arra hivatkozik, hogy egy méteres átmérőjű vízvezeték védelmét kell megoldaniuk speciális támfallal, és ezt nem látták előre.

Botka László, Szeged polgármestere nem tudja elfogadni, hogy a kivitelező a vízvezetékre hivatkozik, hiszen akkor csak 500 méteren lassultak volna le a munkák. „Elvárjuk a magyar államtól, hogy a szerződésben foglaltaknak megfelelően szigorúan járjon el, és érvényesítse a kötbér iránti igényét" – jelentette ki a polgármester. Azt mondta, követeli, hogy az akár több milliárd forintos kötbért ne nyelje le a költségvetés, hanem a szegedi állami utak felújítására fordítsák. Csak akkor egyezzen bele a NIF Zrt. a határidő módosításába, ha legkésőbb jövő márciusig átadnak autópálya-lehajtókat, amelyek segítenek elvezetni a zsúfolt szegedi sugárutakról és körutakról a forgalmat.

Nyolc hónapot csúszik az M43-as első szakasza. Fotó: Karnok Csaba
Nyolc hónapot csúszik az M43-as első szakasza.
Fotó: Karnok Csaba

A polgármester hozzáfűzte: „20 éve várunk erre az autópályára, nem örülünk a csúszásnak, de azt is tudni kell, Románia felé a forgalmat nem az M43-as első szakasza, hanem az új híd vezeti majd el".
A NIF Zrt. közleményében az áll, vizsgálják, hogyan lehetne a kötbérrel kárpótolni a szegedieket, és tanulmányozzák a sztrádarész szakaszos átadásának megoldását.

Fidesz: nem kellett volna belevágni

Hüvös László ellenzéki frakcióvezető szerint városvezetői felelőtlenség volt belevágni az elektromos tömegközlekedés fejlesztésével kapcsolatos beruházásokba az autópálya elkészülte előtt. A határidő módosítása ugyanis azt jelenti, hogy a szegedieknek további 8 hónapig kell elviselniük a közlekedési káoszt.

Olvasóink írták

73 hozzászólás
  • 73. ifj. Nagy Gábor 2009. szeptember 18. 08:42
    „70. Pikk_Nick 2009.09.17. 22:39
    "Na meg azt is írja,hogy az első évben sok baleset történt a győri csomópontokban."

    Ebből a cikkből az jön le, hogy a balesetek száma csökkent a korábbihoz képest (attól még igaz lehet, hogy sok történt, csak így is kevesebb, mint előtte).

    http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/nem_szoktuk_meg_a_lampas_korforgalmat/2066772/

    "A csekély javulást nehéz érzékelni, mivel e körforgalmak még csak egyetlen teljes évet értek meg, 2006-nak és 2008-nak csak a feléről beszélhetünk. Az biztos, hogy míg két éve az Árkádnál 22, a Fehérvári úton 27 baleset történt, idén az előbbinél 16, az utóbbinál 11 balesethez vonult ki a rendőrség június végéig."”
  • 72. Szögedi_polgár 2009. szeptember 18. 08:19
    „A nyomócső csak hivatkozás, de nem oka a valós csúszásnak. Ilyen az, amikor építőmunkások helyett ügyvédeket alkalmaz a kivitelező.”
  • 71. hamankato 2009. szeptember 18. 02:09
    „Uraim!

    Ez az egész csuszás sima bal...<moderálva> következménye.Nem volt előkészítve!Csak a szerződés aláírása után kezdték meg igazán a kivitelezők a munka menetének tervezését,ezért nem csináltak 6,,azaz hat hónapig semmit!!!!

    Jobb helyen ennek úgy kellett volna történnie,hogy az aláírás után 2 héttel már hordták is volna a földet!!!!!

    Egyértelmű a kivitelező a felelős,fizessen is érte!!!!!!!/ha tudta előre ezt,miért vállalta el??/”
  • 70. turulvedo 2009. szeptember 17. 23:11
    „mattil,a Jobbiknak még nincs tvje. De lesz jövöre ,ne aggodj!”
  • 69. Pikk_Nick 2009. szeptember 17. 22:39
    „67
    Köszi! A Wikis linket érdemes mindenkinek elolvasni! Ez a forgalomfigyelő vezérlés nagyon jónak tűnik. Ha sima lámpás csomópontokban is föl lehetne szerelni, már az is sokat javítana a város közlekedésén. Erről nincs valakinek infója?
    Na meg azt is írja,hogy az első évben sok baleset történt a győri csomópontokban. És most képzeljük el ugyanezt román sofőrökkel súlyosbítva...”
  • 68. CsImre 2009. szeptember 17. 22:05
    „Jahj, megint egy rejtélyes nyomócső, ami bár 1 m, de azért nem is sejtették, hogy támfalat kell neki csinálni, és 8 hónapot csúszik egy egész szakasz. Szánalmas.”
  • 67. Rozsdás 2009. szeptember 17. 21:39
    „Arra lennék kiváncsi miért kezdték később a munkát 6-hónappal mint kellett volna???
    Mert az a cső amire hivatkoznak nem az a cső ami fedi a valóságot!!!”
  • 66. ifj. Nagy Gábor 2009. szeptember 17. 21:34
    „58. hozzászólás geza 2009.09.17. 18:49
    "ifj. Nagy Gábor :
    Mire alapozott az alábbi feltevés? A kiváló gazdasági mutatókra? Miután elsődlegesen a bankok visszavették a kocsikat, most meg a lakásaikból dobálják ki az embereket?? Az új autók eladása drasztikusan csökken.."

    Ez az ország már évtizedek óta rossz helyzetben van, mégis nőtt az autók száma. A válság meg lassan elmúlik. Mindez természetesen csak magánvélemény.

    59. hozzászólás Pikk_Nick 2009.09.17. 19:25
    "55.ifj. Nagy Gábor
    Mikor csinálják a Vásárhelyi Pált?"

    Nem tudom pontosan, de szerintem már egy éven belül lehetséges.

    "Mikor készült az a tanulmány, ami 30-50(!) %os növekedéssel számol?"

    Ilyen tanulmányról nem tudok. A leírt szám számomra abból következik, amit írtam: az 1000 fóra jutó személygépkocsik száma az unióban és idehaza. A 30% valószínűleg reálisabb, ezt erősíti az a modellezés, amit egy éve publikáltak, és eszerint ugyan 30% körüli tranzit eltűnik pl. a Bertalan hídról, de 5 év múlva már ugyanannyi lesz a forgalom, mint most - ez akkor értelemszerűen a helyi forgalom 30%-os növekménye - vagy ha ugye szigorúbban nézzük, 70%-os alapból ha visszamész 100%-ra, akkor az a helyire nézvést 30/70×100=43%-os növekedés.

    "Milyen az a lámpás körforgalom? /Én ott leakadtam,hogy a körforgalom azért jobb a lámpánál, mert folyamatos a haladás a kereszteződésben. /"

    Lámpás körforgalom tulajdonképpen nincs. Körgeometriájú lámpás kereszteződés készül. Ha a lámpa nem működik, akkor működik csak a körforgalom szabályai szerint, egyébként sokkal inkább a lámpához hasonlít, előtte pl. ugyanúgy be kell sorolnod a besorolás rendjét jelző táblák szerint. A körpályán haladásnak köszönhetően az egyes csomóponti ágakról rövidebb időközönként kaphat zöldet a forgalom, mint a hagyományos kereszteződés esetén.

    http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rgeometri%C3%A1s_csom%C3%B3pontok_Gy%C5%91r%C3%B6tt”
  • 65. Lúdasmatyi 2009. szeptember 17. 21:29
    „Legalább a Jobbik tisztességesen be tudja fejezni!Szebb Jövöt!”
  • 64. mattil 2009. szeptember 17. 20:28
    „Érdekes, hogy miközben a topikolók nagyon szeretnek politizálni, most senkinek sem jut eszébe hogy a Swietelsky reklámját orrba-szájba nyomják a HÍR TV-n és az ECHO TV-n. Ezen két csatornán már gyk. alig van olyan műsor amit ne ők támogatnának.
    Ja vagy ez úgy van, hogy más szemében az egy ezredmillis szálkát is, míg a sajátunkban a többméteres gerendát sem?”
  • 63. turulvedo 2009. szeptember 17. 20:08
    „bottka,a 2es villamos mennyit csuszik majd?”
  • 62. TELSTAR 2009. szeptember 17. 19:43
    „M_R 2009.09.17. 14:07
    Ez az egész M43 egy felesleges, drága pénkidobás. Mintha eddig nem lett volna út szegedtől Romániáig.

    Ilyen alapon a 4-es metró is fölösleges, hiszen mehetnének lábbusszal is a felszínen...”
  • 61. tinta77 2009. szeptember 17. 19:42
    „Így van, fizessenek csak kötbért! Mi az hogy 8 hónapig csúsznak?”
  • 60. TELSTAR 2009. szeptember 17. 19:30
    „Én csak azt nem értem, miért a Swietelski céget bízták meg ezzel a munkával is, mikor tudhatjuk, hogy a Koslajsug újraaszfaltozásánál is milyen botrányosan kókánymunkát végeztek?
    Csak nincs valami "összefonódás" a cég és a városvezetés közt ??”
  • 59. 9-es 2009. szeptember 17. 19:30
    „Azért én kíváncsi volnék id.Nagy Gáborra is,a fiatalnak nagyon sok az esze,nos,milyen okos lehet az öreg Nagy?”
  • 58. Pikk_Nick 2009. szeptember 17. 19:25
    „55.ifj. Nagy Gábor
    Mikor csinálják a Vásárhelyi Pált?
    Mikor készült az a tanulmány, ami 30-50(!) %os növekedéssel számol?
    Milyen az a lámpás körforgalom? /Én ott leakadtam,hogy a körforgalom azért jobb a lámpánál, mert folyamatos a haladás a kereszteződésben. /

    Köszi a választ. Link is jó.”
  • 57. geza 2009. szeptember 17. 18:49
    „ifj. Nagy Gábor :
    Mire alapozott az alábbi feltevés? A kiváló gazdasági mutatókra? Miután elsődlegesen a bankok visszavették a kocsikat, most meg a lakásaikból dobálják ki az embereket?? Az új autók eladása drasztikusan csökken..

    "Vagyis 30-50%-kal nőni fog a következő 10-20 évben. És ha lesz kocsi, azt alighanem használni is fogják..."”
  • 56. Atipapa 2009. szeptember 17. 18:35
    „Annyi a munkanélküli a dél-alföldön.. akik ráérnek, örülnének a munkának (már bárminek) , alkalmazni kellene őket, és nem csak lapáton támaszkodó embereket látnánk... sőt! talán a határidő előtt befejeződne a munka!”
  • 55. ifj. Nagy Gábor 2009. szeptember 17. 18:15
    „50. csiatt 2009.09.17. 16:13
    "47:
    Én nem a csomópont rendbetétele ellen szóltam, hanem a fölösleges gigaberuházás ellen. 3 sávos körforgalom? Azért ekkorák ne legyünk már. Főleg ne most. Ilyen még Pesten sincs."

    Győrben meg van.

    "És utánna a 3 sávos körforgalomból hova kanyarodik az izabelláról jövet? jobbra az egysávos útra? Mert sehol nincs szó róla, hogy ott szélesítenének. Pedig a sor és a forgalom mindig ott áll, nem a kereszteződésben."

    Nyilván elkerültéka figyelmed a Vásárhelyi Pál utca négysávosításáról szóló hírek. Meg olyan apróságok, hogy a Vásárhelyi Pál utca felől a csomópont előtt igen szép sor tud feltorlódni már most is.

    "Amúgy 10-20 év múlva még a te számításaid szerint se lesz annyi autó azon az úton, mint most a külföldiekkel (pedig te már beleszámoltad, hogy 10 év múlva úgy állunk gazdaságilag, mint a németek, angolok...). És ha ezt átvitte eddig a kereszteződés, akkor később is jó lenne. Helyette lehetett volna mást csinálni."

    Lesz annyi autó, de ezek nem az én számításaim, hanem forgalmi modellezések. A 2-es villamos miatt amúgy is át kellett volna alakítani a kereszteződést, és ha nem növelik a kapacitását, akkor pár év múlva már azon pörögtek volna itt a hozzászólások, hogy miaf...enéért nem csinálták meg rendesen, ha már egyszer úgyis fel volt túrva.”
  • 54. TUTI 2009. szeptember 17. 16:45
    „a kép kedvéért...:D csak lemaradt!”
73 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kamikaze biciklisek Szegeden

Feltűnően megszaporodtak Szegeden a biciklisek, mert tart a jó idő, és sok az útlezárás. Tovább olvasom