Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Nyugaton hódít, nálunk még idegenkednek a webáruháztól

A karácsony közeledtével egyre többen járják a boltokat megfelelő ajándékok után kutatva. De sokan már az interneten keresztül nézik és rendelik meg a szükséges holmikat. Többen még tartanak a virtuális vásárlástól, pedig a szakember szerint nem kellene.
Nyugat-Európa után a webáruházak itthon is gombamód szaporodnak, ezeken keresztül manapság gyakorlatilag bármi megvásárolható. Az szinte már megszokott, hogy könyvek, CD-k ezreit kínálják – többnyire a boltinál olcsóbban –, az utóbbi időben azonban megjelentek a virtualitás miatt valójában kipróbálhatatlan műszaki cikkek, a megszagolhatatlan illatszerek vagy éppen a láthatatlan szavatossági idejű fagyasztott vadhúsok is. Előfordult az is: a netes áruház csak akkor vette le honlapjáról, hogy a legolcsóbban kínálja portékáját, miután egy on-line újság megírta, hogy a legdrágább könyvesboltban is olcsóbban kapunk könyveket. Igaz, ezután az árait is jelentősen csökkentette.

A bizonytalanságokból és megtévesztésekből eredő idegenkedéssel is magyarázható, hogy a világhálós kereskedelemben a régebbi EU-tagokhoz képest a magyarok még mindig lemaradásban vannak. Egy felmérés szerint a rendszeres internetező magyaroknak csak 14 százaléka vásárol is valamit a virtuális boltokban, a többség csak nézelődik. A vélt vagy valós félelmek eloszlatása szülte valószínűleg azt a honlapot is, ahol a magyar webáruházakat részletesen értékelik. Gyakran hallani a bankkártyákkal való visszaélésekről is – sokan emiatt tartanak a virtuális vásárlásról –, noha a magyar webáruházak döntő többsége csak utánvétes vagy banki átutalásos megoldással kereskedik. A postaköltséget – többezres rendeléseknél – sokszor a világhálós áruházak állják, de akár ezerkétszáz forintot is elkérhetnek a csomag célba juttatásáért.

Kovalcsik Andrea, a Csongrád Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezetője szerint nem kell különösebben tartani a webes vásárlástól. Tapasztalataik, próbavásárlásaik azt mutatják: a szolgáltatók korrektek. Ha mégis elégedetlen a vásárló, nyolc napon belül elállhat a vásárlástól. Az eladó ekkor köteles visszaadni a vevő pénzét, levonva belőle a postaköltséget.

Hat-nyolc év lemaradás

Öt éve működteti dinamikusan fejlődő szegedi székhelyű könyves webáruházát Chovanetz Balázs. Szerinte azért próbálkoznak kevesen Szegeden az internetes árusítással, mert kevés az olyan nagyvállalkozó, aki ennek költségeit vállalhatná. Mint mondja, a kiskereskedők csak hat-nyolc év múlva jutnak el odáig, hogy a kirakat mellett természetes legyen számukra egy weboldal működtetése is.

A bizalom kulcsfontosságú ebben az „iparágban". Ez az alapja annak, hogy a bolt jól menjen, állítja Zsolnai Tibor, a weben öt éve jelen lévő szegedi Kanapé Bútorüzlet ügyvezetője. Naponta 300-350 felhasználó látogatja meg honlapjukat, minden ötödik vásárlójuk így informálódik mielőtt betérne hozzájuk. Weben keresztül viszont csak a vásárlók egy százaléka rendel. Jelentős részük fővárosi, az ügyvezető csak egy olyan szegedi vevőt tudott említeni, aki mindet a weben keresztül intézett.

Hasonlóan „kóstolgatják" a Kárász utcai antikvárium honlapján fellelhető árukat is, rendelni naponta csak egy-két vevő szokott – ők viszont szinte törzsvásárlók. Csontos László, a bolt munkatársa szerint egyelőre kevesen ismerik szolgáltatásukat, noha két és fél ezer válogatott kötetük van, köztük jó állapotú ritkaságokkal. Reklámra viszont nem telik nekik, így leginkább a netezők leleményességében bíznak, hogy rájuk találjanak.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyakunkon a megszorítások

Szegeden jövőre több közszolgáltatás díja drágul az inflációnál jóval nagyobb mértékben. A lakbér… Tovább olvasom