Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Ők is mások és mégsem mások

Szeged - Sajátos nevelési igényű tanulókat, mozgássérülteket, autistákat, halmozottan sérült gyermekeket tanítanak Szeged egyetlen speciális iskolájában, a Sólyom utcában.
Akadálymentesített bejárat, hosszú rámpával. Kiszűrődő énekszó, a bejárattal szemben lépcsőjáró szerkezet a kerekes székeseknek, a falon felirat: „Te is más vagy, te sem vagy más" – a Sólyom utcai Óvodában és Általános Iskolában járunk.

– A szegedi kistérség többcélú társulása közoktatási intézményeként speciális foglalkozást igénylő gyermekeket tanítunk, óvodásoktól a nyolcadik osztályosokig, azokat, akiket a tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottság hozzánk utalt – magyarázza Godár Mária igazgatónő.

A szegedi Sólyom utcai iskolában speciális nevelési igényű gyerekek tanulnak Fotó: Miskolczi Róbert
A szegedi Sólyom utcai iskolában speciális nevelési igényű gyerekek tanulnak
Fotó: Miskolczi Róbert

– A legnagyobb súlyt a terápiás célú foglalkozásokra fektetjük, logopédusok, mozgásfejlesztéssel foglalkozó szakemberek segítenek a gyerekeknek, akik laptopokkal, digitális táblákkal tanulhatnak. A mozgássérültek speciális asztalokat, székeket, érintőképernyős eszközöket, projektort, fejegeret, labdaágyat használhatnak.
Az iskolában két csoportban is tanulnak autisták: mindegyikük külön fakkban, egyedül dolgozik, szigorú időbeosztás szerint. – Egyetlen tevékenységi forma sem eshet ki a napjukból, kötődnek megszokott dolgaikhoz. Egy táblán kártyával jelzik, mely tevékenységeket végezték már el aznap – meséli Godár Mária, hangsúlyozva: az iskolában nem a frontális osztálymunka dívik, hanem a differenciált oktatás, a készségek, képességek fejlesztése a cél az adott egyéniséghez igazítva.

Tanúi lehetünk ennek a hetedik osztályban is: a tanulásban akadályozottak természetismeret órájára ülünk be, az éghajlatokról tanultakat ismételjük.

A bejáratnál akvárium, apró, színes halakkal. Fontosak a vizuális ingerek: körben rajzok, képek, figyelemfelkeltő elemek. A falon hatalmas digitális tábla. Ezen színes állatképek: antilop, strucc, cápa. Mellettük felsorolva a különféle éghajlati övek: a 4-5 fős csoportokban dolgozó gyerekeknek kell egy digitális eszközzel odahúzni az állatokat a megfelelő szóhoz.
Sanyinak jut az oroszlán. Majd Nina következik. Mozgássérült, édesapja segíti a táblához – ebben az iskolában ugyanis a szülők is ott lehetnek gyermekük mellett az órán. A tanárnő gyengéden fogja meg a kezét, segít, ha kell, majd biztat: „ügyes vagy, jár a piros pont". Nina pedig átkarolja tanárnőjét, ha hozzá beszél, egészen közel hajol az arcához. Magántanuló, de hetente kétszer bejön az osztályba. – Nagyon szeretik őt, hárman segítenek neki az ajtónál, ketten hozzák a táskáját – mondja Köböl Erika tanárnő. – Itt senki sem csúfolja a másikat, természetes, hogy nem mindenki egyforma.

256 sérült tanuló

Összesen 256 tanuló, 19 óvodás jár a Sólyom utcába, 41 pedagógus foglalkozik velük. Két óvodai csoportban értelmileg akadályozott, illetve halmozottan sérült, mozgáskorlátozott gyermekeket nevelnek. Az autistákkal két, a tanulásban akadályozottakkal 13 csoportban foglalkoznak. Értelmileg akadályozott tanulóink 6 csoportban vannak, szakképzett gyógypedagógusok, gyógypedagógiai asszisztensek, dajkák dolgoznak velük.

Ballagás után

Hogyan tovább? – indokolt a kérdés, hiszen jövőre ballag ez a hetedikes osztály. – Főként a József Attila szakiskolába és a Móravárosiba mennek, de a Krúdy Gyula és a Fodor József középiskola is szóba jöhet.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mihez kezdhetünk százezer forinttal?

Szeged - Egy olvasói panasznak eredtünk a nyomába, amikor megkérdeztünk pénzintézeteket, mi az a minimális összeg, ami után kamatot fizetnek. Tovább olvasom