Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Ökováros – élhető város

Menekülnek a városok központi részeiből a tehetősek. A zöldben építenek házat, de ettől még szinte mindenért a városba járnak – autóval. Az építészek egyre gyakrabban vetik föl: vonzóbb, élhetőbb városokban élhetnénk, ha csökkenne a közlekedés zaja, légszennyezése, helyigénye. Nem utópiáról van szó, Hollandiában sok város ökováros – ha nem is úgy hívják.
Csúcsforgalom. A közlekedés ésszerűsítésével kiküszöbölhető lenne. Fotó: Schmidt Andrea
A tehetősebbek szinte „menekülnek" a városból, egy-egy környékbeli kistelepülésen vásárolnak házat, csak ott tudnak nyugodt környezetben élni – mondta Novák Ágnes építész. A Budapesti Műszaki Egyetem és az Iparművészeti Egyetem oktatója szerint a kiköltözés csak részben oldja meg a kiköltözők a problémáit, a munkahelyek továbbra is a városon belül maradnak, s a gyerekeiket is városi óvodába-iskolába viszik.

Kiürülő negyedek

Ingáznak hát, és míg városlakóként kocsival csak néhány kilométert kellett megtenniük naponta, ez tíz-húsz kilométerre növekszik. A következmény: többszörösére nő a városban a gépkocsiforgalom, nő a balesetveszély, a lég- és a zajszennyezés, az épületkárosító rázkódás. A kiürülő negyedekbe beköltöznek a legszegényebb rétegek képviselői, s megnövekszik a bűnözés. Egyébként sokszor a szegényeknek is ki kell vándorolniuk a városból falura-tanyára, mert nem tudják fizetni a közüzemi díjakat. Itt még inkább elszegényednek, növelve a végleg leszakadók tömegét.

Hogyan lehetne mindezt megakadályozni? Itt lépnek be az ökovároselvek. Decentralizálni kellene a városokat, sok apró központot létrehozva. Gondoskodva arról: ha csak lehet, mindenki olyan távolságban lakjék a munkahelytől, óvodától-iskolától, bevásárlási lehetőségtől, ahová gyalog, illetve kerékpárral is el tud jutni – ez nem utópia, Hollandiában például már megvalósították. A holland városok legtöbbje – ha nem is mondják – ökováros.

Minden elérhető legyen


Ma, a fejlett légtisztító berendezések korszakában még könnyűipari beruházásokat is vissza lehetne hozni a városokba, nem szennyeznék a levegőt, viszont dolgozóiknak nem kellene tömegnyomorban közlekedni városközpont és városszél közt nap mint nap. A csak autóval megközelíthető bevásárlóközpontok helyett pedig vissza kellene honosítani a kisebb üzleteket – decentrumonként néhányat.

Tovább ésszerűsíthetné a gépkocsi-közlekedést a korlátozott forgalom bevezetése. Átmenő forgalom e helyeken nem jelenhetne meg – ugyanakkor, aki például ott lakik, persze, hogy elmehetne kocsival lakásáig, illetőleg hazavihetné a nagymamát. És a gépkocsi-közlekedésre fenntartott főutak mellett is ott húzódna mindenütt a kerékpárút.

Napenergia, tömegeknek

Persze nemcsak a közlekedés válsága nehezíti meg ma a városban maradást, hanem az is, hogy minden város egyszersmind „hősziget" is, ahol nyaranta több fokkal melegebb van, mint a határban. Ha minden lehetséges járófelület csapadékvizet befogadó, s lassan a levegőbe párologtató anyagból készülne – erre számos megoldás van létezik –, akkor a „hőszigetek" is csökkenthetők volnának. Megszűnne a városi kánikula, egyszersmind nem kellene drága pénzért locsolni.

S a kisjövedelműek – akiket a közüzemi díjak fizetni nem tudása kényszerít el a városból – számára mit kínálnak az ökovároselvek? Napenergia igénybevételével nagymértékben csökkenteni lehetne költségeiket – a háztetők kiváló lehetőséget biztosítanának sorozatgyártott napelemek, napkollektorok számára. Mindenki számára élhetőbb maradna a város.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Október végére új cége lehet a városnak

A szegedi önkormányzat saját cégén keresztül többségi tulajdont szerezhet a megyei… Tovább olvasom