Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Omnibusz, lóvasút, tuja és troli

Szeged - A tömegközlekedés története Szegeden az omnibusszal kezdődött. A 151 évvel ezelőtti frissesség később is jellemezte a Tisza-parti várost, amely ma – Budapest után – a második legkiterjedtebb kötöttpályás tömegközlekedési hálózattal rendelkezik.
A milliárdos villamosprojekt indulása előtt három héttel az idén százéves villamosról is beszélgettünk a „tuják" barátaival.

– Szeged az élbolyba tartozik a hazai nagyvárosok között, ha a közlekedésfejlesztés ütemét és fordulatait vesszük számba – jelenti ki Nagy István, a Szegedi Közlekedési Kft. fejlesztési főmunkatársa. Az állítás egyik igazolása, hogy az omnibusszal 151 éve új korszak, a közösségi közlekedés története kezdődött Szegeden. „A Víz" után amúgy is óriási léptekkel fejlődő városban 1857. március 1-jétől omnibuszok szállították – „rendszeres forgalomban" – az utasokat az indóház és a belvárosi vendégfogadók között. E hőskor 27 évig tartott.

Oda az omnibusz

– A szegedi utak siralmas állapota mellett az ipar és a kereskedelem fellendülése, a megnőtt teherforgalom is oka volt annak, hogy a város pályázatot hirdetett az akkor legkorszerűbb közlekedési eszköz, a lóvasút létesítésére – magyarázza Nagy István, akitől megtudjuk: Eduard Paget belga mérnök elképzelése valósult meg Szegeden. E fejlesztésre – mai árakon – másfél milliárd forintot áldozott a Pálfy Ferenc polgármester vezette magisztrátus. A lóvasút hálózata a 124 évvel ezelőtti júniusra készült el, a „ló vontatta omnibuszon" először 1884. július 1-jén utazhattak a szegediek.

A kötöttpályás közlekedés a bányákból indult hódító útjára: a fasíneken, emberi erővel mozgatott csillék után, a 18. századtól vaspályán lovak húzták az utasokkal megrakott kocsit. A Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaság (SZKV Rt.) lóvasútján 12 személyszállító kocsival és kezdetben 20, majd 40 lóval bonyolította a városi tömegközlekedést: 1885-ben több mint 322 ezer utast szállított.

A fővonal

– A fővonal nagyjából a mai 1-es villamosjárat nyomvonala, azaz az Alföld-Fiumei Vasút indóháza (a mai rókusi pályaudvar) és az Osztrák–Magyar Állami Vasút indóháza (a mai nagyállomás) közt húzódott. De volt egy vonal a Szeszgyárig (a mai Felső-Tisza parton a stadionig) is – segít elképzelni az első „tömegközlekedési hálózatot" Nagy István. Nem számított olcsó mulatságnak a lóvasútra ülni: 10 krajcárt kértek egy menetjegyért a Tisza-parton. (Ugyanennyibe került Pesten egy színházjegy, de a focimeccsre a belépő is.)

Az árvíz után a megnőtt forgalmú városban a lóvasút a személyszállítást és a gőzüzemű teherszállítást is megoldotta. Fotó: Képeslap reprodukció
Az árvíz után a megnőtt forgalmú városban a lóvasút a személyszállítást és a gőzüzemű
teherszállítást is megoldotta. Fotó: Képeslap reprodukció

Száz éve leáldozott a lóvasútnak: elavult közlekedési eszköznek számított, ezért 1908-ban a lóvontatás megszűnt Szegeden, október 1-jén a két vasútállomás közötti fővonalon végigdöcögött az első „tuja".

Csönget egy picit...

Miért éppen tujának becézik a kor egyik technikai csodájának számító „villamosvasutat" a szegediek? Még Nagy István se tudja pontosan. E becenév a pesti zsargonból is ismert: sok szegény ember ott is a kocsin kívül, például a lökhárítóba kapaszkodva „tujázott", mert csak a tehetősebb emberek engedhették meg maguknak, hogy rendszeresen igénybe vegyék az új közlekedési eszközt. A magas menetdíj hátterében az állt, hogy a tőkés vállalkozás hasznából 25 százalék a várost illette meg. Ezen felül tekintélyes helyi bevételnek számított, hogy a belga érdekeltségű SZKV Rt. a sínek helyéért, vagyis a közterületek használatáért is fizetett.

Adatok

A Szegedi Közlekedési Kft. 4 villamos és 4 trolibusz vonalán – a legutóbbi statisztika szerint – több mint 37 millió 388 ezer utast szállított. A villamosok 1 millió 295 ezer, a trolik 1 millió 707 ezer kilométert futottak. A teljes vonal hossza 47 kilométer, melyből közel 25 a villamosoké. A kötöttpályás járművek energiafogyasztása: közel 7 gigawatt.

– A lóvasút egy részén és új nyomvonalakon 1908–1909-ben kiépült a villamoshálózat. A két pályaudvar közötti, több mint 4 kilométeres, kétvágányú fővonalon 8-20 kilométeres óránkénti sebességgel, „fürgén suhantak" a sárga villamoskocsik – ad pillanatfelvételt Nagy István. Még ugyanabban az évben megindult a közlekedés a négy különálló – felsővárosi, fővonali, Tisza Lajos körúti és közvágóhídi –, egyvágányú mellékvonalon. Megépült a Kálvária utcán a Belvárosi temetőhöz vezető, illetve az újszegedi vonal. Ezzel közel 16 kilométeres lett a szegedi villamoshálózat. Nélkülözhetetlenségéről 1944-ben megbizonyosodhatott mindenki: a villamos nélkül megoldhatatlan feladat lett volna a lakosság tüzelővel és élelmiszerekkel való ellátása, a termelés beindítása.

Villamosgyár és troli

Gazdagon illusztrált könyvvel állítanak emléket a 100 éves szegedi tujának: az Elek István, Nagy István és Terhes Sándor által jegyzett kötet idén ősszel lát napvilágot. Olyan, kevesek által ismert tényeket is tudatosítanak, hogy például a szegedi SZKV 1911-től maga is épített-fejlesztett villamosokat – a pénzszűke miatt, a „magad uram, ha szolgád nincsen" bölcsesség jegyében.

– A kedvencem az 5-ös villamos volt, amely a hídon Újszegedre, s ott a Népkert soron siklott – nosztalgiázik a gyerekkorára is gondolva Nagy István. Mások a Dorozsmáig közlekedő 7-est máig siratják. Az újszegedi vonalat 1969-ben, a dorozsmait (a Felső-Tisza partival egyetemben) 1977-ben szüntették meg. Közben a városi villamosvasúti teherfuvarozás az 1950-es évek végétől kezdve „olvadozott": 1968 táján csupán a konzervgyár kiszolgálására korlátozódott, majd 1971-ben teljesen megszűnt.

A villamosoknak száz, a troliknak huszonkilenc éve örülhetnek a szegediek. Fotó: Segesvári Csaba
A villamosoknak száz, a troliknak huszonkilenc éve örülhetnek a szegediek.
Fotó: Segesvári Csaba

Az első szegedi trolibuszvonalon 1979. április 29-én indult meg a forgalom. Ez a más magyarországi városokban hanyagolt „újítás" felemésztette a város és a közlekedési vállalat anyagi lehetőségeit – olvasható a cégtörténetben. A Szegedi Közlekedési Kft. honlapján állítják: „közel két évtizede a villamoságazat vegetál, pedig villamosok nélkül a város tömegközlekedése nehezen képzelhető el. A járműpark elöregedett, technikailag és esztétikailag is egyre több kívánnivalót hagy maga után" – pedig a cég (a meglévő 38 villamossal együtt) a város tulajdona. Ez is oka annak, hogy az 1996-ban kezdődött jármű-rekonstrukció az idei fejlesztésben csúcsosodik ki.

– A kerékpár után a villamos a kedvenc közlekedési eszközöm Szegeden – ismeri el ifjabb Nagy Gábor. A Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezetének vezetője úgy tudja: Budapest után Szeged büszkélkedhet a legkiterjedtebb kötöttpályás tömegközlekedéssel. Ennek további fejlesztése lenne szerinte – a város közlekedésének kerékpárosbaráttá alakítása mellett – a második legfontosabb tennivaló. Ezért örül a 2-es villamosvonal építése tervének. De ezt a Kossuth Lajos sugárúttól a Vértóig tartó szakaszt – ha rajta múlna – elvezetné a Budapesti körútig, aztán tovább a Szillérin – egészen a 3-as és 4-es vonaláig. Amúgy a „biciklikirály" régebben a 4-es, mostanában leginkább az 1-es vonalán „tujázik".

Az első szegedi villamos 1908. október 1-jétől a két állomást összekötő fővonalon. Fotó: Képeslap reprodukció
Az első szegedi villamos 1908. október 1-jétől a két állomást összekötő fővonalon.
Fotó: Képeslap reprodukció

Anekdota a konduktorról és a peronról

Ki tudja, miért, a köznyelv konduktoroknak nevezte a lóvasút kocsisait – meséli Terhes Sándor. Az SZKT igazgatási és szervezési csoportvezetője anekdotagyűjteményének a készülő emlékkönyvben is olvasható egyik gyöngyszeme szerint a konduktortól kérdezi az ellenőr: „Mondja, fiam, miért csönget maga szinte szünet nélkül?" „Hát azért kérem, mert a vezérkos nyakában is mindig szól a kolomp..." „Nem értem." „Nem-e? A lovak ugyan előttem buttognak, de nehogy azt higgyék ám, hogy ők vezetnek engem..." Egy másik történet szerint a lassan döcögő villamos peronján toporgó úr ingerülten szól a tuja vezetőjéhez: „Mondja, kérem, nem tudna egy kicsit gyorsabban menni?" „Dehogynem, kérem – válaszolt a vezető –, de ahhoz le kell szállnom. A villamost meg, ugyebár, nem hagyhatom magára. Tiltja a szabályzat."

Olvasóink írták

  • 12. cica45 2008. augusztus 19. 13:25
    „Most akkor mi lesz az omnibusszal ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????,”
  • 11. monguszka 2008. június 09. 10:01
    „Kedves Péter!
    Részueg utasokkal nagyon nehéz bánni, agresszivak tudnak lenni, és vannak csendes részegek is....
    A villamost gondolom nem igazán lehetfelelőssé tenni a sikertelen vizsgéért, de talán rá lehet fogni.... igy van mentség.....
    Az ellenőrök nem az SzKT állományába tartoznak, talán nem itt kellene megemlíteni...
    Egész más a tapasztalat sokak szerint jó közlekedése van az Szkt-nak... a jármüvek hamar követik egymást , sokkal sűrűbb járatokat indítanak, mint a társ vállalat....
    A 8-as járat kimondottan kedvelt, ugy követési időben, mint utvonalban !!
    Ne felejtsük el környezetbarát mivoltát, nem szennyezi a levegőt, mint a sok gépkocsi.
    Gépkocsikkal indokolatlanul közlekednek, néha még a sarki bolthoz is csak kocsival tudnak közlekedni, egy séta helyett !!!
    Az sem utolsó szempont, hogy sok uj tömegközlekedési jármü váltotta fel a régi "sárga tujákat" és ZIU trolikat !!!

    Mindenkinek jó TÖMEGKÖZLEKEDÉST !!”
  • 10. Dinnye Péter 2008. június 07. 17:36
    „Nagyon örülök, hogy Szeged is szépen fejlödik, de mikor a trolik késnek, és részeg emberek utaznak a jármüveken arról is beszélni kellene.Egy héttel ezelött a Nagyállomáson, a villamos miatt nem sikerült a forgami vizsgám, ja és az ellenörök is nagyon modortalanul viselkednek...Nekem is nap, mint nap utaznom kell trolival, és busszalm.Sajnos!!!”
  • 9. atomboy 2008. június 07. 14:29
    „Szep tartalmas cikk, jo volt ezt elolvasni. A "biciklikiraly" szoveg utott. :) Ha a konyv megfizetheto aron lesz, akkor megveszem.

    malac: Itt lehet kovetni az aktualizasokat: www.ujpalyan.hu
    Nagyon varom mar a Rokusi villamost.”
  • 8. Mil 2008. június 07. 11:47
    „A nagyprojekt is arra lesz csak jó, hogy csendesebben és füstmentesen utazhatnak a munkanélküliek a munkaügyi központ felé :))
    Egyébként meg az M43 megépültével majdnem okafogyottá is válik ez a nagyberuházás. Mint ahogy körforgalom is.”
  • 7. Mil 2008. június 07. 11:16
    „Én nem hallottam a nagyprojektről mostanában, remélem nem is lesz belőle semmi.”
  • 6. Loww Liww 2008. június 07. 09:23
    „Kedves Mil,

    mégis mit kellene "futtatni"? Téged?”
  • 5. malac 2008. június 07. 09:22
    „Mil, láttad te már a Mars téren a 9-est reggelente? Trolival járok igen sokat, és örülök az új járműveknek is (T-650;T-850;T-860-863), bár ha nem lennének a csuklós jószágok, akkor bizony még sűrűbben kéne járniuk, mert ezekre az új jószágokra alig fér fel 70 ember.
    Kváncsi vagyok a nagyprojektre, hetente hallani róla. akkor írjanak róla legközelebb, ha kész is lesz!”
  • 4. felmeri 2008. június 07. 09:12
    „kedves Mil,

    gratulálok a boldogságodhoz!”
  • 3. Mil 2008. június 07. 08:57
    „Na már megingt ezt a qrva szkt-t futtatják, mindig és mindenhol szünet nélkül. Nagyon erős a propagandagépezetük, az biztos :)) A járműveik meg szánalmas bádogbodegák. Valszeg masszívan veszteséges is a cég, ezért ilyen szarok a járműveik. Nonszensz, hogy percenként-2 percenként jár a villamos, nem hiszem el, hogy ki is van használva ez a kapacitás rendesen. Trolikra ugyanez, nemigaz hogy 5 percenként kell járnia egy csuklósnak. Ezért kell nekik az EU-s zsé, mint a falat kenyér :))
    Amúgy meg el a kezekkel a Rókusi körúttól!! :D”
  • 2. TELSTAR 2008. június 07. 08:48
    „Mi lesz a könyv címe?”
  • 1. V42 515 2008. június 07. 08:15
    „Gratula a jubileumhoz, sok sikert a "nagyprojekthez"!

    (Zárójelben, a zsurnalisztának: a villamosenergia fogyasztás mértékegysége helyesen gigawattóra - GWh)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Székhelyi József felkészül a nyárra

Szeged - Jeles és ismert személyiségeket kérdezünk sorozatunkban arról, milyen programot választanak maguknak a hét végén, és azt szívesen ajánlják-e másoknak is. Tovább olvasom