Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 2°C | 8°C Még több cikk.

Önjáró trolibuszt mutattak be Szegeden

Szeged - Akár négy-öt kilométert is meg tud tenni a felsővezetéktől függetlenül az az önjáró trolibusz, amelynek prototípusát kedden mutatták be Szegeden.
Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója elmondta, a járművet az önkormányzati tulajdonú cég az EDF-Démász Zrt.-vel, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karával, és a Sedulitas-Pro Kft.-vel együttműködve fejlesztette ki.

Az elektromos jármű egy hagyományos autóbusz átalakításával készült el - közölte a szakember. Hozzátette: az átépítés során a 72 férőhelyes, 26 ülőhelyes troli belső tere nem változott meg, a jármű felhasználási lehetőségei pedig lényegesen bővültek.



Az önjáró trolibusz rugalmasabban használható, ideiglenes útlezárások, balesetek esetén sem kell szüneteltetni a közlekedést. A jármű üzemszerű körülmények között 1,5-2 kilométert biztonsággal meg tud tenni a felsővezetéktől távol, így lehetőség nyílik például új szárnyvonalak kialakítására is – tudatta az ügyvezető.

Németh Péter tervező elmondta, a járműben egy hozzávetőleg 90 Ah-ás kapacitású, 120 cellás lítium-vas-foszfát akkumulátor kapott helyet, amellyel a troli teljes feltöltöttség esetén 4-5 kilométer megtételére képes.

A szakember közölte, a fejlesztés folytatódik, egy újabb autóbuszt építenek át önjáró trolibusszá. A vezérlőrendszer továbbfejlesztése pedig azt is lehetővé teszi majd, hogy a fékezés során keletkező energiát visszatáplálják az akkumulátorokba - közölte a szakember.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. TUTI 2013. január 23. 19:40
    „Kellenek ezek! Motivációs háttér a helyi fejlesztőknek.
    Bárcsak ne lenne igazam, DE ezeknek semmi értelme nem lesz.
    Villamost is fejlesztettek, oszt mégis milliárdokért kaptunk szép újat!
    A trolikkal is ez lesz a helyzet!
    SAJNOS! HAJRA MAGYAROK!”
  • 26. mackópajtás 2013. január 23. 16:36
    „A lényeg már rögtön az elején "el van rejtve" : Akár négy-öt kilométert is...
    Tehát ennyit is lehetne vele menni, de ahogy én ismerem az SZKT-t a gyakorlatban még annak is örülni kell ha van olyan nap, hogy nem rohad le alattunk a troli.”
  • 25. alak 2013. január 23. 15:40
    „Orbán megmondta a közpénzt szórni recesszióban nem szabad!
    Fizesse vissza mindenki a prémiumát aki állami vagy önkormányzati forrásból kapta!

    Ökörség egy troliba több millios cucot utaztatni egésznap csak azért hátha arébb kell majd menni, a sulyról nemszólva!

    Volt ilyen buta ötlet eddig is emlékezzünk az önjáró trolira!

    Legalább Botka Lászlónak volt annyi esze, hogy kisem dugta az orrát a városháza elé, - mert ha jól láttam oda gurultak ezzel a csodával ami melesleg 20 évesnél öregebb technika!”
  • 24. SP 2013. január 23. 14:02
    „"" 90 Ah-ás kapacitású, 120 cellás lítium-vas-foszfát akkumulátor kapott helyet """

    Mennyibe kerül ez az akku?
    Az üzemeltetési és fenntartási háttér kiépítésével együtt.

    Biztos hogy megéri?

    Kell ez az extra, extra áron,
    amikor akár 1 személygépkocsival is vontatható lenne több mint 5 km-t szükség esetén.

    Yvette, Andrea
    Dől az épület reped az aszfalt.”
  • 23. Ebgondolat 2013. január 23. 10:58
    „Úgy látszik, a TIT-féle vezetés elirigyelte (vagy rájött) a Dózsa-féle fejlesztések szükségességére. Ez persze nem baj, de miért kellett két évet elpazarolni.”
  • 22. zorba5 2013. január 23. 10:14
    „Azért nem mindegy hogy a Démász és az egyetem is részt vett a fejlesztésben ahhoz képest h Dózsa elvti zugfejlesztése egyáltalán nem volt transzparens, oda írta a költségeket ahova akarta nyilván a normál SZKT-s műhelymunkákra. Így olcsón ki lehetett hozni a fejlesztési költségeket. (hasonlóan a múltban a SZINT más cégekhez "szétírt" szervízmunkáihoz).
    Ez sokkal hihetőbb h rentábilis és olcsóbb mint a gyári fejlesztés!”
  • 21. csonakos 2013. január 23. 09:27
    „"lítium-vas-foszfát akkumulátor"
    Ez az akku lehetővé teszi a gyors feltöltést! Erre találták ki!”
  • 20. Tiszthelyettes 2013. január 22. 23:56
    „Na akkor: a Dózsa-féle "projektek" egytől-egyig a "rokoni" cseh legómotorok beépítéséről szóltak, ami nem más, mint a harmadik világ számára fejlesztett csináld-magad troliszett. A Volvo el is határolódott tőle egy pár éve, a Daimler úgy látszik ügyet se vet rá.”
  • 19. Voober 2013. január 22. 23:38
    „normális utakat még csináljunk már alá legalább”
  • 18. Beroesz 2013. január 22. 22:36
    „No, hosszú idő óta az első pozitív hír az SZKT irányából, igen megörvendeztettek véle!
    Egy ilyen busz a Víztorony térről a makkosházi körút érintésével tud bevonulni a rókusi garázsba, nem kell becsörtetnie a belvárosba.

    Drukkolok az SZKT-nak, hogy valami jót tudjon kihozni a dologból.”
  • 17. jozko 2013. január 22. 21:32
    „Azért a rendeltetés szerű használhatóságát tekintve továbbra is trolibusz marad - vagyis felsővezetékes vonalon közlekedő jármű.
    Ha jól értem, az 1.5 - 5km-ig tejedő, felsővezetékről kapott áramellátást nem igénylő áthidaló műszaki megoldásként jön a képbe .
    Áthidalhatja például /a jelenlegi álldogálás helyett/ egy adott szakaszon a felsővezeték hibájából vagy áramkimaradásból adódó tápfeszültséghiányt,vagy az áramszedők hosszát meghaladó távolságnál nagyobb távolságra is eltávolodhat a vezetéktől / útakadály vagy műszaki hiba, kitérő, "vágányváltás, garázsmenet,
    stb. esetén.
    Egyszóval áthidaló megoldásról és nem elektromos autóbuszról van szó - de a saját fejlesztés akkor is dícséretes.
    Aki pedig hozzátette a nevét, tudását , tapasztalatát -akár az "emút nyóc évbe´ is, akár mostanában - említtessék csak név szerint!
    A közösség javára végzett munka legyen érdem, politikai hatalomváltás esetén is!”
  • 16. Commander-V2 2013. január 22. 21:31
    „A Fidesz-KDNP-Jobbik ismét a saját farkába harapott.”
  • 15. szunyi 2013. január 22. 20:01
    „Visszább az agyarakkal.
    Öröljünk inkább, hogy végre van megint egy előremutató fejlesztési irány.
    Remélem, hogy gazdágilag is sikeres lesz.”
  • 14. Dizel 2013. január 22. 19:44
    „"így lehetőség nyílik például új szárnyvonalak kialakítására is - tudatta az ügyvezető."

    De hát az pénzbe kerül...

    Vagy valahonnan elveszünk azt majd jó lesz úgy!”
  • 13. zoli363 2013. január 22. 18:49
    „már nem is hiányzott más Szegedről...........”
  • 12. klj-54 2013. január 22. 18:47
    „Kezdjük az elején!
    Anno decibel volt szegeden kettő darab IK 280-as vázba épített trolibusz, melynek a pótkocsijában volt egy Volkswagen benzinmotor. áram kimaradáskor annak az indításával lehetett volna önjáróvá varázsolni a járművet.
    Nos, a benzinmotor eltűnt, maradt a mezei trolibusz.
    Igen, éppen az SZKV buszvezetője voltam amikor ez volt, megelőzendő egyesek megjegyzéseit.”
  • 11. kowalsky 2013. január 22. 18:37
    „Csak mert korábban kígyó-béka volt kiabálva Tóth István Tibor által, hogy micsoda közpénzpazarlás, lopkodás, "elmútnyócév" van itten.

    Valószínűleg mostanra sikerült érdekeltté tenni a Pénztalicska Kft-t és innentől már boldogan mehet tovább a korábban pénzpazarlásnak titulált házibarkács.”
  • 10. fattboy 2013. január 22. 18:11
    „Mit csinált ez a jóember?????Kezd hasonlítani az elefánt és az egérke meséjére,mikor az egérke odaszól az elefántnak"Ugye milyen hangosan dübörgünk!!"Emutkétévben csak a fika!”
  • 9. JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2013. január 22. 17:33
    „http://totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2011/02/13/ami_a_bkv_sose_lesz/”
  • 8. Tapasztalt 2013. január 22. 17:30
    „Attól tartok, ennek a fejlesztését is az örökösen támadott DG vezetésével kezdték.....és idegen tollakkal ékeskedik megint a <moderálva>....”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átadták a kultúra napi kitüntetéseket

Solymos László alpolgármester Szeged Kultúrájáért díjat adott át kedden délután a város kulturális életében meghatározó személyiségeknek. Tovább olvasom