Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Online interjú Dovalovszki András biciklis aktivistával

Szeged - Csütörtök délután öt órakor a Delmagyar.hu vendége volt Dovalovszki András biciklis aktivista, aki legutóbb Szabadkai úti demonstrációjával kavarta fel az állóvizet. VIDEÓVAL

Megérkezett szerkesztőségünbke Dovalovszki András biciklis aktivista, aki elsőként két helyesbítési kérelemmel kezdte: először is, korábbi cikkunkben tévesen jelent meg, hogy András a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezetének titkára, hiszen a titkári posztról pontosan a radikálisabb akciók miatt mondott le, ugyanis nem szeretné, ha azok megítélése a kerékpáros klub eredményeit csorbítaná. Továbbá: a szegedi Critical Mass rendezvényeknek nem a fő-, hanem az egyik szervezője. A rendezvények sikere kemény csapatmunka.

CsImre: Mi vezett el idáig? Miért döntöttél úgy, hogy ily módon hívod fel a város és a sétálók/biciklizők figyelmét problémákra? Miért éppen a Szabadkai úti villanyoszlopot választottad?

Dovalovszki András: Kétéves munka után is úgy látom, hogy az önkormányzattal nem jutunk dülőre, és elgondolkodtató, nem szokványos akciók kellenek ahhoz, hogy a döntéshozók felkapják a fejüket. Az oszlopra azért esett a választás, mert egy uniós pénzből épített nemzetközi kerékpárút közepén létesítették.

amsterdam girl: Higgadt embernek gondoltalak. Most mégis elszakadt a cérna. Miért?

Dovalovszki András: Örülök, hogy higgadtnak tűntem eddig, elég sokat zsörtölődtem, ez az oszlop az utolsó cseppnek tűnt a pohárban.

gyurcsanyferi: Több mint egy óráig állt a forgalom, az autósok meg szívtak. Most boldog?

Dovalovszki András: Az autósforgalom minden nap órákig áll, mi pont azon dolgozunk, hogy egyre többen válasszák a kerékpározást, tömegközlekedést, gyalogoljanak többet, és ez által az autósok száma, így a dugók száma is megfogyatkozik. Ha ez a folyamat tartós lesz, valóban boldog leszek.

Dovalovszki András: Ez az oszlop az utolsó cseppnek tűnt a pohárban. Fotó: Karnok Csaba
Dovalovszki András: Ez az oszlop az utolsó cseppnek tűnt a pohárban...
Fotó: Karnok Csaba

kritikuska: Dovát bilincsbe verve vitték el! Nem volt ez túlzás?

Dovalovszki András: Miután végig együttműködő voltam, mindenképp. Hogy túlzás volt-e, illetve a cselekedetem minek minősül, azt majd a bíróság fogja eldönteni.

gyáva: Én tíz éve nem merek kerékpározni. Akkor a régi hídon jöttem át, és egy buszos azzal szórakozott, hogy centiméteres közelségben eresztette rám a buszt, többször is. Te hogyan kezeled az ilyen helyzeteket?

Dovalovszki András: Több szabályszerűség is van, annak érdekében, hogy biztonságban legyek az úton, az egyik az, hogy a jobbratartást szubjektíven kezelem: mindenkinek azt javaslom, hogy a forgalmi sávban csak annyira húzódjon jobbra, hogy a sávban már ne férjen el mellette egy autó, így az kénytelen sávot váltani, nem fogja leszorítani. Fontosnak érezzük a kerékpárosok oktatását, ezért gyakorlati tanfolyamokat szervezünk, ha szivesen részt vennél egy ilyen összejövetelen, keresd a www.criticalmass.szeged.hu oldalt. Szeretnénk, ha minél többen bátrabban tekernének Szegeden.





Dovalovszki András kerékpáros aktivista demonstrációja - 1. rész

E-Medve: Szerinted, ha a város vezetése ma eldöntené, hogy oké, innentől 100%-ban figyelembe veszik a kerékpárosok és a megfelelő szakmai csoportok véleményét, akkor mennyi időnek kellene minimum eltelnie, hogy normális (nyugat-európai) viszonyok uralkodjanak a városban és a közlekedők agyában?

Dovalovszki András: Nem hiszek az ilyen mesékben, bár örök gyereknek tartom magam. Komolyra fordítva a szót: egy-két éven belül is nagy eredményeket lehet elérni, de ez az önkormányzati vezetők támogatása nélkül nem működik.

kertesz: Amsterdam, Oxford és több nagy európai nagyvárosban divat a kerekezés. Nálunk miért nem?

Dovalovszki András: Helyesbítenék: Nyugat-Európában nem divat, hanem megszokott közlekedési mód kerékpározni. Ahhoz, hogy Magyarországon is megszokottá váljon, megfelelő infrastruktúrára van szükség. A kevésbé jó körülmények ellenére, most is nagy arányban növekszik a kerékpárosok száma, Budapesten mérik, ott évente megduplázódik a számuk.

Dovalovszki András: Nem hiszek a mesékben, bár örök gyereknek tartom magam. Fotó: Karnok Csaba
Dovalovszki András: Nem hiszek az ilyen mesékben, bár örök gyereknek tartom magam.
Fotó: Karnok Csaba

kaszi: Kérdéseim inkább Szeged város vezetőinek szólnak, de talán Dovának van pár ötlete. Miért éri meg ROSSZUL fejleszteni a kerékpáros közlekedés infrastrukturáját? Miért jó balesetveszélyes közlekedési rendet kialakitani? A város vezetői közül jár-e valaki naponta kerékpárral? A tervek készitői / elfogadói vettek-e valaha a fáradsagot hogy megnézzék (a helyszínen) hogyan működik ez biciklibarát nagyvárosokban?

Dovalovszki András: Igazából nem jó balesetveszélyes rendet teremteni, meggyőződésem, hogy a városvezetés sem ezt szeretné, de egyelőre nem nyitottak a modern szakmai javaslatainkra. Más országokhoz képest, az ott szerzett tapasztalatokat hasznosítva, egyből jó megoldásokat valósíthatnánk meg. Sajnos ehhez eltökéltség kellene, ami jelen pillanatban nincs meg. A jelenlegi körforgalon tervezőit szándékomban áll megkeresni, és megérteni az okot, ami miatt egy villanypózna odakerülhet a kerékpárút közepére.

redboat: Szerinted van-e olyan területe a szegedi kerékpáros közlekedés szervezésének, ami elsősorban nem pénz, hanem szándék kérdése?

Dovalovszki András: Esetlegesen szándék kérdése, a mostani háromszázmilliós is jól mutatja, ha kerékpáros infrastruktúrát szeretnének fejleszteni, akkor ebből a pénzből nem autóutakat fognak létrehozni, javítani. Jelenleg ez történik. A kerékpárosokat az utakról mint a vizet vezeti el az önkormányzat annak ellenére, hogy a kerékpár jármű, és az úton a helye.


Dovalovszki András kerékpáros aktivista demonstrációja - 2. rész

Németh Győző: Ki az ótókkal, ki a gyalagosakkal a városokból!!!! Minden hatalmat a bicigliseknek!!!!!!! Dova for president!!!!

Dovalovszki András: Semmiképp sem ez a célunk, minden közlekedési formát a maga helyén kell kezelni, én meg pláne nem akarok elnök lenni.

kerékhiány: Dov Úr! Mit szól ahhoz, hogy a kerékpárosoknak hiányzik két-két kerekük! Szörnyű, ahogy a belvárosban hajtanak. Arról nem is beszélve, hogy azt nem tudjék felfogni, hogy a híd melyik oldalán tekerhetnek! Erről kellene képezni őket az oszlop tetején!

Dovalovszki András: Nekem is két kerékkel kevesebb van, de én ezzel a maradék kettővel is jól közlekedem egy alföldi városban. Sajnos egyet kell értenem azzal, hogy a kerékpárosok között is vannak szabálytalankodók. Régi megállapításunk: a hülyeség járműfüggetlen. Az oszlop tetejéről csak a segédmotorsokat tudtam a kerékpárút helyett az útra irányítani, de azon vagyunk, hogy a kerékpáros morál is javuljon.

Régi megállapítás, hogy a hülyeség járműfüggetlen. Fotó: Karnok Csaba
Régi megállapítás, hogy a hülyeség járműfüggetlen.
Fotó: Karnok Csaba

redboat: Milyen kerékpárt és kiegészítőket ajánlanál napi kerekezésre munkába járáshoz?

Dovalovszki András: Mindenképp a testfelépítéshet megfelelő méretű, nem túl bonyolult, 2-3 sebességes biciklit javaslok, felszerelésként feltétlenül legyen lámpa. Világos?! Fontos, hogy előre kerüljön a fehér, hátra a piros. A biztonságos tároláshoz feltétlenül U-lakatot használj! Nem árt a sárvédő, és ha az időjárás úgy kívánja, egy jó esőkabát.

rozsa58: Hol lehet KRESZ-tanfolyamra menni, ami nem kerül egy ló árába? Szerintem minden biciklisnek kellene egy ilyen tanfolyam!

Dovalovszki András: Örülök a kérdésnek, mert sajnos, aki kíváncsi a KRESZ-re, az sem nagyon értesülhet az alapvető szabályokról, forgalmi helyzetetkről, csak autodidakta-módon. Kérdésed a legjobb alkalom, hogy szervezzünk egy ilyen tanfolyamot, ami kimondottan kerékpárosoknak szól. A tanfolyam részleteivel kapcsolatban látogasd meg szeptember elején a fent linkelt honlapunkat.

kerékpárfan: András! Én is imádok biciklizni, bár van jogosítványom, mindenhova biciklivel járok, sőt van úgy, hogy csak elindulok és megyek ahova visz az út. Viszont szeretném megkérdezni, hogy te milyen kerékpárt használsz illetve melyiket favorizálod?

Dovalovszki András: Az én jogsimban is több százezer kilométer van, ezért nem is értem, miért ódzkodik sok autóvezető a kerékpározástól. Nekem jó váltás volt. Két kerékpárt használok, egy ajándékba kapott százéves "tanyabájkot" és egy sportosabb trekking biciklit. Érdemes többet kipróbálni - amiben a jelenlegi boltok partnerek -, és csak azután dönteni a típus mellett.

András köszöni a sok-sok olvasói kérdést, és megígérte, hogy amikre nem jutott idő, azokat a cikk alatti komment felületen megválaszolja.

Olvasóink írták

107 hozzászólás
  • 107. Majdnem_Dova 2008. augusztus 23. 19:03
    „"amelyek alapján az általam felvett fonal továbbszövése hibának tekinthető."
    Nem ez a hiba, hanem, hogy eközben olyannal traktáltalak, amit nyilvánvalóan nem neked helyes címeznem.”
  • 106. TZiky 2008. augusztus 23. 16:31
    „"A #88-at nem neked szántam, de felvetted a fonalat, én meg beleestem abba a hibába, hogy továbbszőttem."
    Elismerem azoknak az álláspontoknak a létjogosultságát, amelyek alapján az általam felvett fonal továbbszövése hibának tekinthető.
    Köszönöm Neked, hogy segítettél ennek a történetnek számomra az egyik legfontosabb szálát elvarrni. ( Egy másik számomra fontos szál elvarrása már máskor megtörtént. )

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 105. Majdnem_Dova 2008. augusztus 23. 09:25
    „"Ne haragudj, de szerintem nem megfelelő IRL személyhez kötöd a nicket"
    Valóban erről van szó. A #88-at nem neked szántam, de felvetted a fonalat, én meg beleestem abba a hibába, hogy továbbszőttem.”
  • 104. TZiky 2008. augusztus 23. 08:45
    „"Viszont, ha minden igaz, akkor a 0. napon lesz alkalmunk személyesen is találkozni."
    Ne haragudj, de szerintem nem megfelelő IRL személyhez kötöd a nicket, vagy jóval többet tudsz a saját jövőbeli tevékenységeimről, mint én.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 103. Majdnem_Dova 2008. augusztus 23. 08:06
    „"A barátságba és/vagy partnerségbe pedig szerintem nem férnek bele az olyan többségű megnyilvánulások, amelyek a partner/barát számára negatív hatásúak"
    Azt hiszem, ez a forma nem alkalmas ennek kibeszélésére és csak tovább rágjuk a semmit. Viszont, ha minden igaz, akkor a 0. napon lesz alkalmunk személyesen is találkozni. (Úgyis akarok kérdezni egy kimondottan kerékpáros dolgot.) Talán lesz alkalmunk a tiszta víz és a pohár közmondásos hasonlatát gyakorolni.”
  • 102. TZiky 2008. augusztus 23. 07:41
    „#101
    Egy darabig a marketing alapján valóban feltételeztem az önkormányzati javító szándékot, de aztán a saját bőrömön tapasztaltam a szándék negatív hatású megnyilvánulásait. És ha valamely szándék megnyilvánulásainak túlnyomó többsége negatív, akkor több érv szól a javító szándék megléte ellen, mint mellette. Mert ha az a szándék valóban javító szándék, akkor a visszacsatolás alapján módosítania kell a megnyilvánulásain. A barátságba és/vagy partnerségbe pedig szerintem nem férnek bele az olyan többségű megnyilvánulások, amelyek a partner/barát számára negatív hatásúak - legyen ez a megnyilvánulás akár a legjobb szándék megnyilvánulása is.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 101. Majdnem_Dova 2008. augusztus 23. 07:01
    „Szerintem Te az önkormányzat szándékait firtatod, de én nem arról írtam. (Partnerség emlegetése okán gondolom.)”
  • 100. TZiky 2008. augusztus 22. 22:15
    „#99
    A szándékod értelmezésének szerintem nem tudod a nyomát sem kimutatni írásaimban, az írásod tartalmának kiindulópontjául szolgáló véleményt pedig az írásaid alapján nem lehet helyesen értelmezni. Mert szerintem nem lehet helyesen értelmezni, ha kijelentik valakiről, hogy ő a partnerének tekint és a barátod, majd később elismerik annak az érvnek az igazságát amelyik kimutatja, hogy se nem a partnerének nem tekint, se nem a barátod.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 99. Majdnem_Dova 2008. augusztus 22. 21:57
    „Ebben nem tévedtél, csak épp rosszul értelmezed.”
  • 98. TZiky 2008. augusztus 22. 21:46
    „#97
    "Botor módon azt gondolom, hogy szándékaimat elég pontosan meg tudom határozni magam is."
    Ne haragudj, tévedtem abban, hogy az írásaid tartalmának kiindulópontjául bizonyos ismeretek alapján kialakított véleményt tételeztem fel, és az írásaidról gondoltam azt, hogy azok valamely szándékod megnyilvánulásai.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 97. Majdnem_Dova 2008. augusztus 22. 21:31
    „#96:
    Botor módon azt gondolom, hogy szándékaimat elég pontosan meg tudom határozni magam is. Ehhez pedig semmiféle külső megerősítésre nincs szükségem.

    Hogy közben Te mit gondolsz ugyanerről, az a Te dolgod.”
  • 96. TZiky 2008. augusztus 22. 20:32
    „#94
    "Amit írtál, annak igazságával teljes mértékben egyetértek."
    Pedig meglehetősen kétségessé teszi a "szerénységgel", "partnerséggel", "barátsággal" kapcsolatos korábbi írásaid kiindulópontjának helyességét. ( És ezzel a jónak címeztem-e kérdést is megválaszoltam. )

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 95. Majdnem_Dova 2008. augusztus 22. 20:23
    „"A sokszámjegyű támogatás jóváírása után talán megenyhülök."
    Elvár tőled ilyesmit bárki is?”
  • 94. Majdnem_Dova 2008. augusztus 22. 20:22
    „"És nem írtál érvet, amivel az eddig írottaknak ellene szólna, vagy ami miatt számodra az eddig írottak nem úgy vannak ahogy leírtam."
    Amit írtál, annak igazságával teljes mértékben egyetértek. Hogy jónak címezted-e nekem, az egy más kérdés.

    Nem, nem írtam és nincs is szándékomban.”
  • 93. TZiky 2008. augusztus 22. 19:47
    „#91
    Amit eddig beírtam, azt már Te is tudod. És nem írtál érvet, amivel az eddig írottaknak ellene szólna, vagy ami miatt számodra az eddig írottak nem úgy vannak ahogy leírtam.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 92. dova 2008. augusztus 22. 18:47
    „#88.
    A sokszámjegyű támogatás jóváírása után talán megenyhülök. :)))”
  • 91. Majdnem_Dova 2008. augusztus 22. 11:59
    „TZiky, E-Medve!
    Alighanem Ti tudtok valamit, amit én nem.”
  • 90. E-Medve 2008. augusztus 22. 11:17
    „TZiky jól mondja. Egyébként, hogy vicc is legyen: Szása, érted jöttünk, nem ellened.”
  • 89. TZiky 2008. augusztus 22. 08:04
    „Attól még senki nem lesz a "barátod", hogy ő ezt állítja magáról. Nagyon helyesen Te döntöd el, hogy valaki a barátod vagy az ellenséged. És ha a az a valaki tetteivel a Te körülményeidet nehezíti meg, akkor a szerintem nem fogod a barátodnak tekinteni.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 88. Majdnem_Dova 2008. augusztus 22. 06:52
    „Ellenséget látsz ott, ahol "barátod" van.”
107 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rendbe hozzák a 43-ast városon belül

Szeged - A szőregi Hősök terén tartott csütörtök délelőtt sajtótájékoztatót Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármester azzal kapcsolatban, hogy az elkövetkező egy évben felújítják a 43-as főút városon belüli szakaszát. Tovább olvasom