Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Operafesztivál tanulságokkal

Szeged - Jóval több volt a néző az idei szegedi operafesztiválon, mint a tavalyin, a produkciók is sikert arattak, az sem kérdés, hogy kell a városnak a kéthetes rendezvénysorozattal járó nemzetközi publicitás. A versenynek azonban akadnak tanulságai.
A kéthetes szegedi döntőt záró keddi díjátadó gálával ért véget az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval kilenc hónapon át tartó idei rendezvénysorozata. 41 országból 386 énekes indult a versenyen, közülük 13-an jutottak el a fináléig, ahol az öt versenyprodukció főszerepeiben színpadon is bemutatkozhattak. A debreceni, a gdanski, az ostravai, a bienne-i és a New York-i társulat előadásaira idén jóval többen voltak kíváncsiak, mint a tavalyi produkciókra. Három kortárs szerző, a francia David Alagna, az olasz Marco Tutino és az amerikai Tobias Picker személyesen is eljött darabja magyarországi bemutatójára.

– Nagyot lépett előre a fesztivál abban a tekintetben, hogy elfogadottsága, közönsége jelentősen megnőtt. Idén is kicsiszolt, professzionális versenyprodukciókat hoztak a társulatok. Bár a kortárs, modern műveket nehéz első hallásra megítélni, biztos vagyok abban, hogy Marco Tutino operája, a Vita rendkívül jelentős darab. Komoly értéke a fesztiválnak, hogy magyarországi premierjét itt tartották – véli Pál Tamás, a szegedi teátrum első karmestere, aki szerint ugyanakkor vitatható a fesztivál darabválasztási gyakorlata. Például Tobias Picker Emmeline-ja harmadrendű zene, attól válhatott mégis sikeressé az előadása, hogy a rendező, Alföldi Róbert a drámát mutatta meg benne. Bár az Ariadné Naxosban színpadra állítása vitatható, a lengyelek produkciójának komoly értéke volt a gdanski zenekar nagyszerű játéka. Továbbra is neuralgikus pontja a döntőnek a díjátadó gála, amely színpadilag jobb volt, mint a tavalyi, zenei megvalósítását azonban Pál Tamás nem találta színvonalasnak. Szerinte a fesztivál alapvető problémája továbbra is ugyanaz: nincs díjeső, nincsenek a rangos nemzetközi versenyekre jellemző jelentős pénzdíjak. – A két fődíjnak tulajdonképpen csak eszmei értéke van. Bármennyire tisztelem is a miskolci operafesztivált, a győztesek számára nincs igazi presztízse annak, hogy az ott látható produkciókban szerepelhetnek majd.

A két idei fődíjas, az amerikai Kristin Sampson és Nyári Zoltán az operafesztivál díjátadó gálakoncertjén. Fotó: Karnok Csaba
A két idei fődíjas, az amerikai Kristin Sampson és Nyári Zoltán az operafesztivál díjátadó gálakoncertjén. Fotó: Karnok Csaba

– A darabok kiválasztását kevésbé tartom szerencsésnek, tavaly értékesebb, változatosabb produkciókat láthattunk. Ennek ellenére szeretném, ha továbbra is Szegeden maradhatna a fesztivál, mert a város számára nagy lehetőséget látok benne. Jó lenne, ha a színházunk nemcsak befogadója lenne a rendezvénysorozatnak, hanem úgy, ahogy tavaly is, létrehozhatna egy produkciót – mondja Gyémánt Csilla színháztörténész. A Szegedi Operabarátok Egyesületének elnöke szerint a döntőbe jutott énekesek nem azonos színvonalon álltak, ezért is joggal tarolt a két főszerepben is bemutatkozó Nyári Zoltán. – A győztesek már nem pályakezdők, hanem színpadi rutinnal rendelkező fiatal művészek, akiknek a nemzetközi karrierje még nem indult be. A versenyprodukciók közül szerintem Telihay Péter rendezése, Tutino operája, a Vita volt a legerősebb. Szerencsésebb lenne, ha a jövőben szélesebb palettáról választanák ki a szervezők a darabokat. A kortárs művek mellett értékes barokk, klasszikus és romantikus operákat is lehetne játszani.

Jövőre tovább finomítanak

– Bár idén már minden sokkal jobban sikerült, mint az első alkalommal, tisztában vagyok vele, hogy az operafesztiválnak még vannak gyermekbetegségei. A Mezzótól és a Duna Televíziótól is pozitív visszajelzéseket kaptunk, elégedettek voltak a produkciókkal. A szervezést jövőre tovább finomítjuk – mondja Havas Ágnes, a versenyt rendező Armel Produkció vezetője, aki azt is elárulta: heteken belül meghirdetik a jövő évi, harmadik operaversenyt. A darabokat már kiválasztották, jövőre is szerepel klasszikus opera és kortárs ősbemutató is a döntőben.

Olvasóink írták

  • 1. Agyi54 2009. november 21. 09:25
    „A GÁLÁN pedig a Szegedi Szimfonikus Zenekart szeretnénk látni és hallani!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ikonavató a gyógyfürdőben

Árpádházi Szent Erzsébet-ikont avattak fel Erzsébet napján a mórahalmi gyógyfürdőben. Tovább olvasom