Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Operát írt az egykori színész

Szeged - Mátyássy Szabolcs hét éven át a Szegedi Nemzeti Színház társulatának népszerű színésze volt, de búcsút intett a színpadnak, elindult világot látni. Négy évig Svédországban, Skóciában, Pekingben élt, majd hazajött tanulni a Zeneakadémiára. Oscar Wilde egyik írásából komponált operájával diplomázott.
Mindenkit meglepett, amikor 2007-ben Mátyássy Szabolcs elhagyta a színházat, és ahogy fogalmazott: kiszállt a mókuskerékből. Lapunk is beszámolt akkoriban róla, hogy epret szedett, újságot hordott, csomagot válogatott Svédországban.

– Utána Skóciába mentem, ahol egy szép szállodában pincérkedtem egy évig. Végül éles kanyarral Pekingben kötöttem ki, ahol akkor még működött egy magyar étterem. Felszolgáló voltam, és esténként zongoráztam is ott. Életem egyik legnagyobb kalandja volt Kína, ahol egy évet töltöttem el. Akkor már negyedik éve éltem külföldön, és úgy éreztem, meg kellene valósítanom régi vágyamat. A zenetanulást akkor hagytam abba, amikor felvettek a konzervatóriumba, de a zongora szakot a színészetre cseréltem. Kínában szereztem tudomást róla, hogy a Zeneakadémián új képzésként elindítják az alkalmazott zeneszerzés szakot. Ez majdnem ugyanaz, mint a hagyományos zeneszerzés szak, csak pluszban filmes és színházi komponálást is oktatnak. Felvettek a négy hallgatóval induló első évfolyamba. Tallér Zsófia és Fekete Gyula találta ki ezt a szakot, mert úgy látták, szükség lenne kifejezetten erre a célra képzett zeneszerzőkre, akik rálátnak a színházi és a filmes szakmára is – meséli Mátyássy Szabolcs, aki 37 évesen ült be újra az iskolapadba, és nemrégiben szerezte meg BA-oklevelét a Zeneakadémián.

Mátyássy Szabolcs szerint a színpadi játék után jó megtapasztalni az alkotói életformát is. Fotók: DM
Mátyássy Szabolcs szerint a színpadi játék után jó megtapasztalni az alkotói életformát is. Fotók: DM

– Marton László színművészetis színészosztályával dolgoztunk együtt. Közös projekteket hoztunk létre, mi zenéltünk az ő vizsgáikon, ők felléptek a mi vizsgáinkon. Marton tanár úr javaslatára is diplomamunkaként A csalogány és a rózsa című Oscar Wilde-meséből komponáltam 40 perces kamaraoperát. Nemrégiben a Zeneakadémia Solti György Termében tartottuk a bemutatóját, Darázs Renáta, Rajk Judit és a Szegeden is jól ismert Cseh Antal énekelte a szerepeket. Sikert arattunk, a kritika is jól fogadta a darabot, ami persze elég messze van már a Szegeden annak idején bemutatott musical, a Szindbád zenei világától. Minden zeneszerzőnek mindenféle stílusban kell tudnia komponálni. Bach is alkalmazott zeneszerző volt: hétről hétre írta a kantátáit a lipcsei Tamás-templom számára – hangsúlyozza Szabolcs. Azt is mondja, a színpadi játék után – amit nem bánt meg, hogy abbahagyott – jó megtapasztalni az alkotói életformát is.

Élete egyik legnagyobb kalandja volt Kína.
Élete egyik legnagyobb kalandja volt Kína.

– A politika miatt sem olyan most a helyzet, hogy színészként érdemes lenne függőségi viszonyba kerülni. Örökké hálás maradok az életem szegedi időszakáért, mert az ezredforduló táján volt ott 4-5 olyan erős évadunk, amikor jó volt színésznek lenni. Szegedi kollégáimmal máig tartom a kapcsolatot. Egyébként érdekes az élet: most Máté Gábor színművészetis osztályának tanítok zenét – mondja Szabolcs, aki már több színházi produkcióhoz és filmhez komponált kísérőzenét. Miközben az MA-képzést is szeretné elvégezni a Zeneakadémián, azt reméli, egyik munka hozza majd a másikat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nálunk nincs azbesztriadó

Azbesztriadót fújtak megint az országban, aggódnak a lakótelepeken élők a rákkeltő anyag miatt. Tovább olvasom