Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 15°C Még több cikk.

Öreg felvonók fogságában

Szegeden mintegy háromszázötven lift jár, többségük már régen letöltötte „szolgálati idejét". A panelek húsz évre tervezett liftjei gyakran foglyul ejtik az utasokat, akiket két órán belül megpróbálnak kimenteni a szakemberek.

Kívül régi, belül viszont új lift jár egy Fekete Sas utcai házban. Fotó: Schmidt Andrea
Harminc-harmincöt éve, a nagy panelépítések korszakában húsz évre tervezték azokat a lifteket, amelyek ma is szállítják a tizedikre a lakókat. Nem csoda hát, ha gyakran előfordul: beszorulnak az emberek a felvonóba.

A három dél-alföldi megyében liftek felújításával, újak forgalmazásával, beszerelésével és javításával foglalkozó szegedi Dél-lift Kft. ügyvezetője, Kis-Péter István elmondta: Szegeden nagyjából 300-350 felvonó működik – ebből 220 karbantartását cégük végzi havi rendszerességgel, illetve amikor segítségüket kérik. – Szinte mindegyik régebbi építésű panelház liftje felújításra vagy cserére szorul, évente mégis csak nyolc-tíz lift vezérlőcseréjét tudjuk elvégezni, illetve három-négy fülkét tudunk kicserélni – hangsúlyozta a vezető.

Ezt azzal magyarázza, hogy egy felvonó komplett cseréje szereléssel együtt nyolc-tíz millió forintba kerül, ami egy tízemeletes házban lakásonként három-négyszázezer forintos beruházást jelent, a lakóknak azonban nincs erre ennyi pénzük. Marad a toldozgatás-foldozgatás – és a havi akár három-négyszeri javítás, ami a tarjáni tízeseknél jellemző. Kis-Péter szerint ugyanennyi lenne a normális – évente. Hozzátette: ezek a liftek sem balesetveszélyesek, csupán műszaki állapotuk alapján „ideiglenesen üzembiztosak". Nem szakadnak le ugyan, de elromlanak, bennrekednek a lakók.

A cég a bejelentéstől számított két órán belül vállalja a mentést a felvonóból, de általában már fél-egy óra alatt odaérnek, ügyeletük huszonnégy órás. Hogy a liftben ragadt emberek addig se essenek pánikba, egyre gyakrabban szereltetnek be a felvonóba hangkapcsolatot biztosító eszközt – száz-százhúszezerért –, ami ügyeletükön szólal meg, csakúgy, mint a rendszerükbe bevont házak piros gombos csengői. A „telefon" segítségével a diszpécser megnyugtathatja a helyzettől gyakran megijedő idősebbeket. A nyári „beszorulás" még kellemetlenebb: a megrekedt levegő egyre melegebb lesz. Találkoztak olyan „szabadulókkal", akik csak alaposan leizzadtak, míg másokat már az ájulás környékezett.

Öreg lift nem vén lift

Több belvárosi ingatlanban is működnek liftek, ezek karban tartására ugyanakkor ritkábban van szükség: kevesebben használják, és a lakók is jobban vigyáznak rá, mint a házgyári épületekben. A városban negyven évnél idősebb lift nem működik – de ezeknek az „aggastyánoknak" is csak kovácsoltvas, nyitott szerkezetük, fafülkéjük eredeti, a gépeket az évek alatt lecserélték.

Leggyakrabban mégis liftrongálások miatt hívják őket mostanában: az ellopott kapcsolótábla a színesfémgyűjtőknél végzi, és a szakember szerint gyakorlatilag mindent lopnak, ami leszerelhető. A tolvajok párszáz forintjáért a házat komoly kár éri: egy gombokkal teli kapcsolótábla cseréje hetvenezerbe kerül.

Csóti Ferenc, az IKV Rt. ingatlangazdálkodási irodájának vezetőhelyettese arról tájékoztatott, hogy a panelprogramban lehetőség van a liftek felújítására is, amihez az önkormányzat és az állam összesen kétharmad részben járul hozzá. Az önrészt a lakóközösség állja – ahogyan ez a szigetelés- és nyílászárócsere esetében is történik. Ez utóbbi a feltétele a liftfelújításnak, mivel a pályázatot alapvetően energiatakarékossági felújításként hirdették meg. Csóti elmondta: a tavalyi 136 pályázó lakóközösség közül mindössze öten vállalták a felvonó felújítását is, ugyanis a lakásonként négyszázezer forintban maximált támogatás nagy részét elviszi az energiatakarékossági beruházás.

A belvárosi ingatlanokban lévő liftekre mindez nem áll, a pályázatot ugyanis iparosított technológiával készült épületekre szabták. A belvárosi ingatlanokkal is rendelkező IKV huszonegy szegedi felvonó üzemeltetéséért, karbantartásáért, javításáért felelős. Erre évente mintegy nyolcmillió forintot költenek, mondta el kérdésünkre Blidár László, az önkormányzati cég műszaki irodájának vezetője.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lebontották a Bunkóczi-pavilont a Mars téren

Kényszerbontással tegnap megkezdődött a szegedi Mars téri bódéváros felszámolása. A többi, mintegy… Tovább olvasom