Délmagyar logó

2016. 08. 26. péntek - Izsó 16°C | 28°C

Örökségvédelmi szégyen a Szőke Tisza bontása

Örökségvédelmi szégyen a Szőke Tisza bontása
Szeged - Közel három éve áll a Szőke Tisza bontása, az örökségvédelem már nem is reagál lapunk megkeresésére. A hajó megmentésre szánt részei a vízben vagy a parton rozsdásodnak.
Lázár megszünteti a Forster központot is

Lázár János még január 21-én jelentette be, hogy a kormányzati bürokráciacsökkentés kapcsán a minisztériumba olvasztják be a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központot.
– Árbócrúd, árbóctalp, kéménybillentő mechanika, horgonycsörlő, szellőzőkürtő, 3 hengeres expanziós gőzgép, kormánymű-kormányrendszer – csak pár tétel, amit megmentésre ítélt a tápéi kikötőben elsüllyedt Szőke Tiszából még 2012-ben a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ.

 Az U-10248 sorszám alatt nyilvántartott dokumentumon több olyan tétel is szerepel, amelynek védelme mégsem történt meg, ma is roncs körül hever.

Az, hogy most újra a Szőke Tiszával foglalkozunk, nem véletlen. Lapunk 4 éve figyeli a hajó sorsát, kezdve az elsüllyedéstől a bontáson át a félbemaradt megmentésig. Folyamatosan próbáltuk elérni, hogy a megőrzésre szánt részeket valóban megmentsék. Leveleket írtunk, telefonon kerestük az örökségvédelmi hivatal utódjaként létrejött Forster központot, úgy tűnik, hiába. A hajó kormányrendszere évek óta a szétvágott test mellett rozsdásodik, a kormánylapát a vízben pusztul, és annak sincs nyoma, hogy a gőzgép méltó helyre került volna.
 
Örökségvédelmi szégyen a Szőke Tisza bontása. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)
Emlékezetes, a hajóroncsot 4,8 millió forintért vásárolta meg a felszámolótól a Ferro-Totál Kft., a céget tavaly óta felszámolják. Úgy tűnik, a vállalkozást csak addig érdekelte a bontás, amíg volt vas, erre utal, hogy a munakkor akadtak meg, amikor elfogyott az értékes nyersanyag.

Az örökségvédelmi hivatal tehetetlensége és mellébeszélése kirívó: 2014-ben, amikor már 8 hónapja állt a bontás, azt nyilatkozták lapunknak, „vannak olyan elemek, amelyek bontására, kiemelésére még nem került sor, de a munka bonyolultsága miatt ezt rendben lévőnek tartják". Ha a vállalkozó nem megfelelően végzi a bontást, akkor bírságolhatnak, de a hivatal szerint akkor erről még nem volt szó. Egy évvel később azt írták, „a bontási munkálatok részben befejeződtek (a víz feletti rész már elbontásra került), de a víz alatt lévő részek kiemelése még nem történt meg". Legutóbbi megkeresésünkre már nem is válaszoltak – ami nem meglepő, hiszen 2013 ősze óta semmi sem történt a hajó körül.

Úgy tudjuk, a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ munkatársai nemrég a szegedi téli kikötőben jártak, ahol megnézték a már elbontott részeket. Hiába kerestük az örökségvédelmi hivatalt, több hete nem válaszolnak arra, hogy lezárult-e a 2012-ben kezdődött hajóbontás, a vaskereskedő tulajdonos megfelelően hajtotta-e végre a hivatal határozatát.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A többszörös gyilkos Bene László egy lépéssel közelebb a szabaduláshoz

A többszörös gyilkos Bene László egy lépéssel közelebb a szabaduláshoz
Nem jogerősen Bene László feltételes szabadon bocsátásáról döntött kedden a büntetés-végrehajtási… Tovább olvasom