Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Örömünnep fogadta az autópályát

Nevezetes dátum lesz Szeged és Csongrád megye történetében 2005. december 10-e: átadták az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának közel 46, és az M43-as sztráda 3 kilométerét. Szeged örömünneppel fogadta az autópályát, az autósok szombat este 6 órától hajthattak fel.
Rengetegen ünnepelték az avatáson, hogy megérkezett Szegedre az M5-ös autópálya. Fotó: Karnok Csaba
„Megígértük és megtettük" – mondta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának avatási ünnepségén. A szombati átadáson az M43-as három kilométerével együtt összesen 49 kilométernyi sztrádaszakaszt vehettek birtokukba az autósok este 6 órától.

A hazai autópálya-építések utolsó negyedszázadának második leghosszabb sztrádaszakaszát adták át a forgalomnak szombaton: a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti közel 46 kilométeres szakaszt, valamint az M43-as 3 kilométeres darabját. Szeged és Csongrád megye két évtizedes várakozás után sztrádához jutott, a fővárosba a korábbi három óra helyett feleannyi idő, 90 perc alatt lehet autózni.

A lerövidült távolságot, a biztonságot hirdette az a hatalmas kivetítő is, amelyet az átadás helyszínén, a 159,2-es kilométerszelvénynél állítottak fel a színpad hátteréül. Előtte várakozott az ünneplő tömeg, bal- és jobboldali országgyűlési képviselők, polgármesterek, önkormányzati képviselők, a Csongrád megyei közélet szereplői, az útépítő cégek képviselői.

Kóka János, Gyurcsány Ferenc és Botka László vágta el a szalagot a pályaavatón. Fotó: Karnok Csaba
Az átadás másodpercnyi pontossággal 13 órakor kezdődött, megérkezésekor Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a tömegben álló Medgyessy Péter exkormányfőt is a színpadra hívta. (Mint ismeretes: az előző miniszterelnök állapodott meg az M5-ös továbbépítéséről.) Ott volt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, Botka László, Szeged polgármestere, országgyűlési képviselő, Lamperth Mónika belügyminiszter, Olivier Bonnin, az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. vezérigazgatója is. Az ünneplő tömegben pedig fölfedeztük Csillag Istvánt, a közlekedési tárca korábbi vezetőjét is. A kivetítőn néhány perces filmet vetítettek a fizetőkapuk tavaly március 12-i megszüntetéséről, az M5-ös alapkövének 2004. április 10-i letételéről, az építkezésről, majd felcsendült a Himnusz. Hídvégi Gábor, a beruházó AKA Rt. vezérigazgató-helyettese azt mondta, szándékukban állt korábban átadni az M5-ös Szegedig érő szakaszát a tervezett december 31-i határidőnél. Sikerült.

Szeged tűzijátékkal ünnepelt. Fotó: Karnok Csaba
„Megígértük és megtettük" – kezdte beszédét Gyurcsány Ferenc, majd azzal folytatta, a kormány Európa legdrágább autópályáját előbb bevonta a matricás rendszerbe, majd megépítette Szegedig – hamarosan pedig az országhatárig tartó szakaszt is átadják. Az ország autópályából épül, és ha ilyen tempóban gyarapszik, akkor kinövi a költségvetés hiányát is. Az országot az utak mellé települő vállalkozások, munkahelyek gazdagítják – tette hozzá.

Botka László azzal kezdte beszédét: voltak hosszú-hosszú évek, amikor azt gondoltuk, ez az autópálya sosem épül fel, s csak akkor hisszük el, hogy megvan, amikor már rajta állunk. „Most rajta állunk" – folytatta, azon az úton, amely másfél évtizedig a hátrány, az esélytelenség szimbóluma volt, mától viszont a remény, az esély jelképe. A szegediek nevében megköszönte a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormánynak a befektetést, Szegedbe, a jövő városába. A nemzetiszínű szalagot Gyurcsány Ferenc, Kóka János és Botka László közösen vágta át.
Az eredeti várakozásokhoz képest egy órával korábban, este 7 helyett már 6 órától ráhajthattak az autósok az M5-ösre, és ingyen használhatták vasárnap éjfélig.


Mindenki reménykedik

A városi közélet neves személyiségeit, a gazdasági szféra reprezentánsait fogadásra hívta meg a szegedi önkormányzat szombaton délután a Móra Ferenc Múzeumba, amelyen Gyurcsány Ferenc is részt vett. Lippai Pál, Szeged első szabadon választott polgármestere szerint egy hibája van az M5-ösnek, hogy nem 15 évvel ezelőtt ért ide. Széll János, a Török Köztársaság tiszteletbeli konzulja elmondta, a magyarok után a törökök használják a legtöbbet a Budapestre vezető utat, amely immáron számukra is biztonságosabbá válik. Valastyán Pál, az MTESZ elnöke a város újjáépítésével felérő eseménynek nevezte a sztráda átadását. Szeri István, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a gazdaság élénkülését, a vállalkozások fellendülését reméli, akárcsak Ribizsár Péter, az iparosokat képviselő Szegedi Ipartestület elnöke. Hozzátette: kicsit elkéstünk vele. Dobozy Levente, a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke kijelentette: mindenkinek öröm az M5-ös átadása, mivel a város fejlődik, egyéni örömet pedig a sztráda nyújtotta gyorsaság, biztonság és kényelem okoz. 

A következő örömünnep: 2006. március 11.

Az új M5-ös szakasz átadását követően az ünneplők és a Budapestre tartók hatalmas dugóba kerültek a régi 5-ös út és az autópálya-csatlakozás körforgalmánál: az ünneplők kocsisora ugyanis a Fehér-tói halászcsárdába tartott, a gazdasági tárca és az AKA Rt. közös fogadására. A miniszterelnök ezen az ünnepségen is részt vett. Itt jelentette be Botka László, hogy a következő örömünnep 2006. március 11-én lesz, addigra el kell készülnie a határig tartó 15 kilométeres M5-ös szakasznak is (a tervezett március 31-i határidő előtt). Olivier Bonnin vezérigazgató a kecskeméti S. O. S. gyermekfalunak DVD-lejátszót és mesefilmeket ajándékozott. Az áprilisban kinevezett francia vezető nekirugaszkodott egy magyar nyelvű szöveg felolvasásának is, amelyben reményét fejezte ki, hogy az AKA hozzájárulhatott a régió fejlődéséhez.
A halászcsárdában a körbevitt ágyas pálinka hatására egyre jobb lett a hangulat, az avatáson csonttá fagyott bal- és jobboldali politikusok egyaránt „felengedtek". Géczi József MSZP-s országgyűlési képviselő elmondta: örül, hogy megérte a napot, s hogy elkészülhetett az általa szorgalmazott balástyai csomópont is. Az érintett hat településen élők szerinte majd csak eztán döbbennek rá, mennyire megváltozik az életük. Balogh László, ugyanazon körzet honatyája (Nemzeti Fórum) szerint „ma örülni kell, holnap viszont számolni, mennyibe is került ez az adófizetőknek, s ki a felelős, hogy csak most épült meg az út". 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Milliós kártérítést ítéltek egy horgosi családnak

A kértnél jóval kevesebbet, de még így is több millió forint kártérítést ítélt meg a bíróság egy… Tovább olvasom