Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 8°C | 22°C Még több cikk.

Ősszel épülhet a reptéri futópálya

Jövő tavasszal már leszállhatnak a gépek az új futópályára a szegedi reptéren – ha minden a tervek szerint alakul. A város már kiírta a pályázatot a kivitelezésre. A szegedi reptér ezzel alkalmassá válik üzleti utasok kisgépeinek fogadására. Egy kormányhatározat szerint tovább kell fejleszteni, hogy nagy utasszállító gépeket is fogadhasson.
Már kiírták a pályázatot a szegedi repülőtér fejlesztésére. A hivatalosan 1/A ütemnek nevezett csomagban 1180 méteres futópálya és vízelvezetés, valamint forgalmi előtér kiépítése szerepel több mint 1 milliárd forint értékben. Emellett repülőtéri kiszolgáló járműveket, például tűzoltóautót kell beszerezni, ez körülbelül 100 millió forintba kerül. Az üzemanyagtöltő állomás korszerűsítése, azaz a duplafalú tartály építése 25 milliót kóstál. Az őrzésre, védelemre nagyjából 40 milliót szán a város. A beruházás környezetvédelmi előkészítése már lezajlott, ennek keretében 75 millió forintért az ürgéket és a csűdfüvet telepítették odébb, a tervezésre pedig korábban már elköltöttek 30 millió forintot. Jövőre a fénytechnika kiépítésére durván 30 milliót kell szánni.

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta: a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 540 millió forinttal támogatja a pályaépítést – ehhez a települések jóváhagyását meg kellett szerezni. 100 millió forinttal a megye is hozzájárul az építéshez. A Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal tavaly 158 millió forintot adott erre a célra, idén további pénzt várnak tőlük. A fennmaradó részt a város fedezi – ha kell, hitelfelvétellel.

A pályázat eredményét szeptember elején hirdetik ki, és ha minden jól megy, még ebben az évben megkezdődik az építés, amelyet teljesen jövő év tavaszán fejeznek be. A repülőtér üzemeltetésére létrehoznak egy társaságot, amelybe a Szegedi Repülő Egyesületet is beveszik, de a többségi rész a városé lesz. A fénytechnika az SZKT tulajdonában van, így a városi közlekedési cégnek is szerepe lesz a repülőtér üzemeltetésében, továbbá a megye is beszállhat.

Podolcsák András a repülőtér vezetője hangsúlyozta: az 1/A ütem építése kezdődhet el hamarosan. Egy érvényes kormányhatározat szerint azonban további fejlesztésekre van szükség, két és fél kilométeres pályát irányoznak elő. Üzleti utazásokhoz használt kis repülőgépek fogadására már az 1180 méteres futópálya is alkalmas. A személyszállításban, az idegenforgalomban azonban nagyobb gépekkel dolgoznak, komoly légitársaságok ekkora pályára nem tudnak járatokat indítani.

Podolcsák szerint a szegedi repülőtér vonzáskörzetébe tartozik a Vajdaság, így a nagy légi elosztóközpontokba indulhatnának innen járatok. Egy Szeged–Pécs–Bécs járat átszállási lehetőséget kínálhat az osztrák fővárosból a világ számos pontja felé. Temesvár és Bécs között ezért indított járatokat az osztrák légitársaság. Aki Temesvár és Bécs között repül, annak elég borsos díjat számítanak föl, de az átszállókkal nagyon keveset fizettetnek – magyarázta.

Repterek Magyarországon

Magyarország legnagyobb repülőterei Ferihegyen, Debrecenben és Sármelléken találhatók. Debrecenből számos charterjárat indul, a sármelléki FlyBalaton nevű repteret már a menetrend szerinti járatokat üzemeltető társaságok is felfedezték. A következő kategóriába Győr és Pécs tartozik, ahol 1500 méteres futópályát építettek ki. Podolcsák Andárs szerint már ott is rájöttek, hogy még 300 méterrel hosszabb aszfaltcsík kellett volna, hogy nagyobb forgalmat bonyolíthasson a repülőtér. A szegedi reptér vezetője hozzátette: Pécsett egyébként a műszeres leszállító berendezést is beszerelik. Nyíregyházán 800 méteres pálya van, ezzel egy kategóriájú a Szegeden tervezett 1180 méteres futópálya. A régióban még Békéscsabán terveznek egy, a szegedi első üteménél nagyobb repteret.  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pálmák nőttek az újszegedi medencében

A szakadó esőben is több mint százan dolgoztak tegnap a Partfürdőn, a SZIN helyszínén, hogy a mai… Tovább olvasom