Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Összeomlástól tartanak a betegszállítók

Szeged - Rengeteg a panasz a mentősöktől januártól különválasztott betegszállításra. Az egészségbiztosító szerint idő kell, hogy racionalizálható legyen a rendszer. A taxisok nem ismerik a feltételeket, de beszállnának. A betegszállítók a szolgáltatás összeomlásától félnek, mert kevés a pénz.
Év elejétől a betegszállítást szolgáltató cégek végzik, a mentősök a sürgősségi ellátásra riaszthatók. Szerkesztőségünkbe özönlenek a betegek panaszai. – Másfél hete megrendeltem a szállítást a csípőműtött feleségemnek, aki csak két mankóval járhat, hogy odaérjen a reggel kilencórás vizsgálatra – hívott fel elkeseredve a szegedi Tóth Kálmán. – Hajnali öttől várt, de hiába. Kilenc után felhívtam a szolgáltatót, aki közölte, hogy a határnál jár az autó. Tizenegykor érkezett meg, de tőlünk még másik két betegért indultak. A feleségem nem ment velük, úgysem fogadták volna a klinikán. Most új időpontra várunk. Hallom, hogy a taxisok beszállnának a betegszállításba.

A makói Frank György szívműtétje előtt várt ultrahangra. A férfi csak fekve szállítható, a szolgáltató érte is ment, a vizsgálat miatt a legyengült beteg reggel 7-től este 7-ig „úton" volt. Pontosabban a kórház folyosóján várakozott, mire az egyik osztály megszánta, betolták magukhoz és megetették, megitatták. Mind a két beteg hozzátartozója kifizetné a taxi és a támogatott betegszállító tarifája közötti különbözetet, ha biztos lehet benne, hogy a képzett taxis gyorsabb ellátást nyújt.

Könnyen elképzelhető, a taxik pont olyan gyakori vendégek lesznek a kórházakban, mint a mentők. Fotó: Karnok Csaba

A taxisok segítségét a kulturált betegszállítás mielőbbi helyreállítása érdekében Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke ajánlotta fel a múlt héten az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak. A kamara Csongrád megyei közlekedési osztályának elnöke, Bobkó Attila hozzátette, közleményüket azóta Horváth Ágnes miniszternek is elküldték. Arra nem vállalkozott, hogy a feltételek ismerete nélkül megbecsülje, hogy hány taxis pályázna a megye összesen mintegy négyszázötven személyfuvarozója – ebből 340 a szegedi – közül. Erről a héten egyeztetnek.

– A lehetőség adott minden pályázónak, dönteni azonban szigorú feltételekkel az OEP és egy szakértői bizottság javaslata alapján a miniszter fog – tájékoztatott Kőrösi László, az OEP főosztályvezető-helyettese. Tudni kell, hogy véges az idén betegszállításra költhető 4,3 milliárd forint, ebből most 430 autót finanszíroz az OEP országszerte. Vagyis ebből fizet az összes havi megtett kilométer arányában. A törvény viszont „ülő beteget" nem ismer, tehát a taxival szállítható embereket nem lehet kivenni a nagy betegszállító rendszerből. Egyébként mások is pályáznak, 300 autó áll sorba a várólistán. Minél több azonban a vadász, annál kevesebb fóka jut, ezért első körben racionalizálni kell a szervezést, és utána átgondolni a bővítést. Ez pedig még hónapokig eltart. A mostani 84 forint helyett a taxisok engedménnyel is legalább 170 forintra számítanak kilométerenként – hangsúlyozta az OEP-vezető.

A betegszállítás jóval több a fuvarozásnál.
Fotó: Karnok Csaba

– Szánalmas agyrém – tajtékzott az ötlet hallatán az öt megyei betegszállító egyike, a szegedi Nüke Kft. vezetője. Tanács Róbert szerint – cége 11 finanszírozott autóval szállít, 6-ot pedig tartalékban tart a szabály szerint – a taxisok nem tudják, hogy a betegszállítás nem kizárólag fuvarozást jelent ajtótól a klinikakapuig. A betegek kétharmada ugyanis fekve vagy hordszékkel vihető. A kocsi engedélyeztetése minimum három hónap, rá három műszakban kétfős szakképzett személyzet kell, aki cipeli és kíséri a beteget, majd fertőtleníti az autót. A tartalékjárműről nem beszélve. A tarifa nem 84 forint, hanem már csak 71, és tovább csökken. Ráadásul a visszautat nem térítik, sőt az OEP három hónapos átfutással fizet, addig hitelezni kell. Még az éjszakai szállításokkal sem racionalizálható jobban a szolgáltatás. Hónapokat nem várhatnak, összeroppan a rendszer, ha nem lesz több pénz és autó – mondta a cégvezető.

Házon belül

Jelenleg átlagosan 40 ezer lakosra jut egy szállítókocsi Szegeden, holott az uniós előírás 10 ezer lakosnak kellene egy – mondta a szeged szállító cég vezetője. Megoldási javaslatot Szilárd Andrástól, a Szegedi Háziorvosok Egyesülete elnökétől is hallottunk: a sok panasz miatt megvizsgálná a törvény módosítási lehetőséget, hátha a fekvő és a taxin utaztatható betegek mégis különválaszthatók. A pécsi egyetemi klinikák példáján is okulhatnak a kórházak, ott „házon belül" saját járműveik hordják a betegeket.

Olvasóink írták

  • 8. alibaba 2008. január 22. 08:50
    „Nem értem a betegszállítókat, hisz már több éve csinálják, és már régóta akarták magugnak a betegszállítást és mindig azt mondták, hogy fel vannk készülve és amikor megkapják többlet munkára, és kevés pénzre panaszkodnak. a mentőszolgálat jóval kevesebbért végezte.”
  • 7. lecorbusier 2008. január 21. 20:54
    „bírom ezeket a balos kisembereket (pl. anna elvtársnő), akik képesek minden hülye kormánydöntést megmagyarázni, még akkor is, amikor már csak idióta ötleteket képesek "feriék" kiizzadni magukból. pl. kórházi széfek.... igaz hogy gyógyszerre meg kötszerre nincs pénz, de széf aaaaaaaaaaaaaaz kell.... na most hol van a táncoló szoci bagázs meg a sok igen-igen tábla?? hiába no, biztos a dübörgő gazdaságnak köszönhetően mind hawaii-n nyaral....”
  • 6. Ellenzéki 2008. január 21. 19:48
    „anna elvtársnő, a jó édesanyját gúnyolja!
    Világos?
    Akkor el lehet innen húzni a kommunista büdös picsába!”
  • 5. ukuku 2008. január 21. 18:31
    „Szerintem, ha a taxisok többsége beteget akarna szállítan, főleg ennyi pénzért, akkor mentősnek ment volna, egyébként nekem az szűrődik le itt, hogy ez az egész egy átgondolatlan, elmebeteg ötlet. Itt a megoldás az lenne, ha ez a "tökéletes" kormány felfogná, hogy emberéletekkel játszanak. Meg kellett volna már jóval előbb szervezni a betegszállítás kérdését. Feltételezem ugyanis, hogy ezt a reformot, nem egy álom alapján találták ki a nagyokosok. (Vagy túl naív vagyok?) Én csak magunkat, kisembereket sajnálom.”
  • 4. Nővér 2008. január 21. 17:19
    „Nem gondolom, hogy szükséges lenne bevonni a taxisokat ebbe a dologba. Aki szivesen kifizetné a taxit, és szállítható is taxival, tegye azt! Nem kell ebbe az államnak beszállnia!
    Minden klinikáról szívesen hívnak taxit bárkinek, ami perceken belül ott terem. Ha haza ért lehet fizetni, még ÁFÁ-s számlát is kap ha kér!”
  • 3. paper 2008. január 21. 16:38
    „Nem lett kellően megszervezve a beteg szállitás , nem csak fekvő betegek vannak akiket időre kell eljutatni a rendelésre , ha nem esetenként járókerettel stb-vel közlekedőket is. Nagy szervezést igényel és össze hangolást.”
  • 2. anna 2008. január 21. 16:18
    „A beteg bizony nagyon kiszolgáltatott és érzékeny. Ön volt az elszenvedője ennek az akciónak? Ha azonban csak rohama volt, magánügy.”
  • 1. Lappland 2008. január 21. 14:46
    „Amit a szállításra szoruló betegekkel művenek az már embertelenség.A szadeszos horváth serés ágnes szerint a rendszer tökéletesen műkődik,van vastag bőr a pofáján ilyet kijelenteni.Kívánom neki,Ő is legyen olyan állapotba,hogy szállítani kelljen,de várja ki a sorát! Hazug,hitvány banda!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közbiztonsága minősíti a települést

Mórahalom - Mórahalom: mintatelepülés. Nemcsak Csongrád megyében, országosan is példa arra, hogy a rendszerváltás óta igenis meg lehetett változtatni a helyi „kisvilágot". Tovább olvasom