Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Ötvenezret ér a sárga lámpa

Csongrád megye - 2000 esetben indult végrehajtási eljárás idén azokkal a szabálytalanul közlekedőkkel szemben, akik nem fizették ki a közigazgatási bírságot. 5000 forintért lehet vitatni a jogosságot, de legfeljebb részletfizetés, halasztás kérhető.
Internetes jogi fórumokon jó néhány történet olvasható a piros vagy sárga lámpán áthaladás miatt, vagy éppen gyorshajtásért kirótt közigazgatási bírságokról. A hozzászólók egy része elismeri, hogy hibázott, mások viszont vitatják a központilag a Vas Megyei Rendőr-főkapitánysághoz tartozó intézkedések jogosságát. Akad olyan is, aki segítséget ígér a jogorvoslathoz.

Mélyen a pénztárcába kell nyúlniuk azoknak, aki közigazgatási bírságról kapnak értesítőt. Sárga lámpán való áthaladásért 50 ezer forintot, piros esetén 100 ezer forintot kell fizetni. A gyorshajtás sem olcsó mulatság: 30 ezertől 300 ezer forintig terjedhet a bírság. Utóbbiak miatt indított a legtöbbször eljárást a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság – derült ki az általuk küldött tájékoztatóból. Idén az országban eddig összesen 662 ezer, megyénkben pedig 25 ezer esetben. Nálunk októberben szabták ki a legmagasabb bírságot, a gyorshajtót 130 ezer forintra büntették, a második a toplistán az az autós, aki óránként 199 kilométeres sebességgel száguldott az M5-ös autópályán 130 helyett. Neki 90 ezer forintja bánja.

Aki a rendőr szeme láttára áthajt a sárgán, 50 ezres bírságot kap. Fotó: Frank Yvette
Aki a rendőr szeme láttára áthajt a sárgán, 50 ezres bírságot kap.
Fotó: Frank Yvette

A rendőrségi tájékoztatóból az is kitűnik, hogy országosan a renitensek 2 százaléka fellebbezett a bírság miatt. Csupán egyharmad vitatta annak jogosságát, ezt egyébként az értesítést követő 10 munkanapon belül, 5000 forint illeték befizetése után lehet megtenni. A kiszabott bírság elengedésére vagy mérséklésére nincs lehetőség – olvasható a rendőrségi közleményben. Legfeljebb akkor mentesülhet valaki, ha bizonyítani tudja, nem ő volt a sofőr. Inkább részletfizetést vagy halasztást kértek, ennek illetéke 2200 forint. Azok ellen, aki a határozat kézhezvételétől számítva 30 napon belül nem rendezik a számlát, végrehajtási eljárás indul. Idén az országban 64 ezer, míg a megyében 2000 ilyen eset történt.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. okz63 2010. december 04. 20:18
    „42. hozzászólás Fremen1 2010.12.03. 23:38
    "Vagy egy még fogósabb kérdés, erre a parancsnokaik se tudnak majd válaszolni: Szabad-e autóval üldözni egy kismotorost csak azért mert az nem állt meg a rendőri jelzésre."

    Nem teljesen idetartozik, de ha nem állt meg, akkor igenis kell, hogy üldözzék, hiszen akár kábítószer-terjesztő is lehet, aki elmenekül, annak pedig a börtönben a helye.
    Szóval ha valaki menekül, akkor annak vaj van a fején, ergo ki kell deríteni, miért menekült.

    A rendőrök részéről rossz döntés volt viszont, hogy bementek kocsival a gyalogosok közé, hiszen ott még akár gyalogosan is lehetett volna üldözni - közben erősítést kérve - hiszen nem hinném, hogy 40-50-nel zúgott a motoros ugyanott.”
  • 46. KGB333 2010. december 04. 14:17
    „A sárga lámpa pont azért van,ha nem tud megállni az illető,akkor még át lehet a piros előtt menni rajta.Méghogy büntetés.Ez nonszensz,és teljesen ellentétes a KRESZ törvényeivel.Zöldön átmegy az ember,átvált sárgára,rendőr fotóz és 50000.Ez szép.Gratulálok.”
  • 45. mgabca 2010. december 04. 12:43
    „figyelem, itt a szzakma beszél!!!
    Egy másik fórumon oktatók a témáról, Igazi szakmai fórum!
    A cikket a 777-es bejegyzéshez linkeltem be!

    Onnan olvassátok felffelé!!!

    http://sgforum.hu/listazas.php3?azonosito=szakma&id=1177258388”
  • 44. KÖZLEKEDÉSIFELÜGYELET 2010. december 04. 09:45
    „Szegeden Főként a 43as útzakaszon a forgalom sürüsége miatt sok baleset történt és fog is történni de ezzel a rendelettel még jobban elsöegítik ennek a sürüségét ugyani én személyszerint sokat járok nagy teherrel és ha feltételezem mögöttem jön egy török kamionos aki már mögöttem nem tud megállni nyilván lesz következménye ..... de mi még a kreszben ugy tanultuk hogy sárgán áthaladni szabad ha féktávon belül nem tudsz megállni .......
    kedves Rendőr barátaim ezt a tényt vegyük figyelembe hogy inkább még haladjon át a sárgán mintsem hogy betoljanak hátulról a pirosba!!!! .......

    Üdv.”
  • 43. napfenyfurdo_mutyi 2010. december 04. 04:41
    „EGY KÉRDÉS:
    A KÁDÁR KORABELI MENTÖK SZIRÉNÁJÁT NEM LEHETNE HALKABBRA ÁLLITANI?
    MONDJUK ÉJSZAKA-AMIKOR NINCS IS FORGALOM-ÜRES A VÁROS-AKKOR MINEK SZIRÉNÁZNAK ESZEVESZETTEN?
    A FIATALOK AUTOIBAN ÜVÖLT A ZENE-UGYSE HALLJÁK A SZIRÉNÁT...TEHÁR ELEVE FELESLEGES.
    ELÉG A FÉNY-JELZÉS-AZT MINDENKI ÉSZLELI.”
  • 42. Fremen1 2010. december 03. 23:38
    „Okz63!

    Fogalmazz ahogy akarsz, aki tud vezetni, annak nem probléma telefonálni az autóban. Mondom annak aki tud vezetni, aki nem tud, az meg nem szabadna autóba üljön.

    Nemrég volt bontotta le egy biztonsági öv ellenőr egy rendőrautóval a Dugonics téri villamosmegálló korlátját. Pedig nem telefonált, csak hozta a tőlük várható átlagot.:)

    A sárgán áthajtásért bírságolás ügyben tökéletesen igazad van. Sajnos az ilyesmire kiképzik a rendőrruhába bújtatottakat a parancsnokaik. Amire kéne arról meg lövésük sincs.

    Könnyen leellenőrizheted. Kérdezz meg egy biztonsági öv ellenőrt, hogy mikor szabad használnia a megkülönböztető hang- és fényjelzést a szolgálati autójával!

    Vagy egy még fogósabb kérdés, erre a parancsnokaik se tudnak majd válaszolni: Szabad-e autóval üldözni egy kismotorost csak azért mert az nem állt meg a rendőri jelzésre.

    Két hónapja a Kárász utcán száguldott egy motoros után két eszement rendőrruhás, szolgálati autóval, a gyalogosok között. Valamiért erről nem adott hírt a "szegedi pravda".:)”
  • 41. napfenyfurdo_mutyi 2010. december 03. 17:58
    „szoval elég furcsa ez nekem kint az utcán rendört nem látni a lámpáknál
    hogy fognak büntetni akkor?”
  • 40. napfenyfurdo_mutyi 2010. december 03. 17:29
    „- Ezt a címet nem lehet összehasonlítani egy első hellyel. Nagyon komoly elismerés, rettentően örülök neki - hallottuk a fiatalembertől. Elárulta, ha elindul egy versenyen, ott nyerni is szeretne, ennek ellenére a pályázatokat és megmérettetéseket, s az ezekkel járó kitüntető címeket nem a fotózás ,,céljának", hanem velejárójának tekinti.

    Eredményeiből csak néhány: öt egymást követő évben választották meg az év ifjú természetfotósának, háromszor tarolt ugyanezen verseny felnőtt kategóriájában, a természetfotózás Oscar-díját, a Wildlife Photographer of the Year című pályázatot pedig a verseny 26 éves történetében első magyarként nyerte meg idén. Lenyűgöző teljesítménye ellenére nem szívesen tart előadásokat. Mint mondja: a terepen érzi igazán hasznosnak magát.

    Kedvenc helyszíne

    Bármerre járjon a világban, Bence mindig jót derül azon, ahogy az ő és szülőfaluja nevét ejtik a külföldiek. A Mátét általában a ,,mate" szóról (magyarul társat, barátot jelent) jegyzik meg, Pusztaszer kiejtésébe pedig beletörik a nyelvük. Bár Bence Costa Ricától kezdve Svédországon keresztül Texasig rengeteg helyen fotózott már, mégis a Kiskunsági Nemzeti Park területeit emeli ki kedvenc helyszíneként. Örül annak, hogy a természetvédelemhez is hozzájárul képeivel, amelyeken bemutatja az itteni természeti értékeket.”
  • 39. napfenyfurdo_mutyi 2010. december 03. 17:27
    „- Ezt a címet nem lehet összehasonlítani egy első hellyel. Nagyon komoly elismerés, rettentően örülök neki - hallottuk a fiatalembertől. Elárulta, ha elindul egy versenyen, ott nyerni is szeretne, ennek ellenére a pályázatokat és megmérettetéseket, s az ezekkel járó kitüntető címeket nem a fotózás ,,céljának", hanem velejárójának tekinti.

    Eredményeiből csak néhány: öt egymást követő évben választották meg az év ifjú természetfotósának, háromszor tarolt ugyanezen verseny felnőtt kategóriájában, a természetfotózás Oscar-díját, a Wildlife Photographer of the Year című pályázatot pedig a verseny 26 éves történetében első magyarként nyerte meg idén. Lenyűgöző teljesítménye ellenére nem szívesen tart előadásokat. Mint mondja: a terepen érzi igazán hasznosnak magát.

    Kedvenc helyszíne

    Bármerre járjon a világban, Bence mindig jót derül azon, ahogy az ő és szülőfaluja nevét ejtik a külföldiek. A Mátét általában a ,,mate" szóról (magyarul társat, barátot jelent) jegyzik meg, Pusztaszer kiejtésébe pedig beletörik a nyelvük. Bár Bence Costa Ricától kezdve Svédországon keresztül Texasig rengeteg helyen fotózott már, mégis a Kiskunsági Nemzeti Park területeit emeli ki kedvenc helyszíneként. Örül annak, hogy a természetvédelemhez is hozzájárul képeivel, amelyeken bemutatja az itteni természeti értékeket.”
  • 38. vuk 2010. december 03. 15:03
    „Na megy a hiszti a sarga lampa miatt latom... Szerintem a legtobb "meg beleferek a narancssargaba" autosnak fogalma sincs arrol, hogy valojaban az mar piros volt, se a sargara a fek helyett a gazra lep 100 meterrol.

    Egyszer a Rokus I elott mentem simsonnal kifele, lampa sargara valt, en (szep nyugodtan lassitva megallok, semmi veszfek), mire centikre tolem (szinte azonos savban) nagygazzal athuz az autos a (mar azota) piroson. Kovetkezo lampanal beerem (megerte sietni), nezek ra jelentosegteljesen, mire kipattan es elkezd uvoltozni, hogy "Miota allunk meg a sarganal, b..meg????" .. Mondom 1. az mar piros volt neked, 2. miota a kreszben leirtak...
    Es ennek jogositvanya van, azt kepzeld el.”
  • 37. CID. 2010. december 03. 13:41
    „Akkor mégiscsak a gyalogosnak a legjobb:
    ott nincs sárga lámpa :)
    Némely autosnak igazából sárga kártyákat kellene adni:
    az elmult napokban számtalanszor lehetett látni amint teljes gázzal fröcskölték le a gyalogoskat!”
  • 36. Lackó50 2010. december 03. 12:42
    „Ez a sárga bünti valóban szabályos rablás. A sárga éppen azért van, hogy ha féktávolságon belül vált a lámpa, akkor ne kényszerüljek vészfékezésre.
    1. A mögöttem lévő, (ha nem tartja be a követési távolságot, amit nem tudnak ellenőrizni)) hátulról belök az út közepére. Ezzel újabb veszélyhelyzetet idézve elő
    2. Ha mondjuk nincs mögöttem senki, akkor is kétséges, hogy már meg tudok állni és ha a kereszteződés közepén állok meg, azzal szintén vészhelyzetet idézek elő és mire pirosra vált a lámpa, én ott állok az út közepén.
    Nem véletlenül találták ki, hogy a zöld után van egy figyelmeztető sárga, hogy legyen még időm időben elhagyni a kereszteződést. Amennyiben ez büntetendő cselekmény, akkor mnár azért is megbüntethetnek holnap, hogy egyáltalán be mertem ülni az autóba, mert már ezzel is potenciálisan vészhelyzetet idéztem elő. Ha a piroson megy át, az rendben van. Megérdemli a büntit. De a sárga az nem az a kategória. Ezen az alapon bármiért lehet büntetést szedni. Ha holap valamelyik nagyeszű okostojásnak eszébe jut, hogy kiszámolja, egy levegővétellel mennyi oxigént fogyasztok (a közösből), akkor azért is lehetne adót begyüjt6eni. Inkább azon kellenne elgondolkozni, hogy a városban a sok 30 km-es zóna és a villamosoknak kirakott forgalmat akadályozó és ezzel nagy kerülőutakra kényszerítő megoldásokkal mennyivel több káros anyag jut a légtérbe, akkor már nem is olyan biztos, hogy a villamosok annyirt javítanak a város levegőjén. Most arról nem beszélek, hogy azt a villamosáramot is valahol meg kell termelni és az lehet, hogy nem közvetlenül a felhasználás helyén károsítja a környezetet, de attól még az is éppen olyan károkat okoz valahol a bolygónkon. Az pedig idővel ugyanolyan öko katasztrófákhoz vezethet. Akkor ha már a villamosítást szorgalmazzuk, akkor inkább a troli, mert az nincs annyira kötött pályához kötve és nem akadályozza annyira a forgalmat a városon belül.”
  • 35. okz63 2010. december 03. 11:27
    „32. hozzászólás Fremen1 2010.12.03. 08:30
    "Normális embernek nem okoz problémát vezetés közben telefonálni, enni, inni, cigizni."

    Én inkább úgy fogalmaznék,hogy normális embernek nem okoz gondot, hogy leálljon az út szélére telefonálni, ha nincs kihangosítója. Sajnos erre még az autóvezetők többsége képtelen. Pedig egy headset se olyan drága, és azt már sok esetben automatikusan adnak is a telefonhoz a dobozban, mikor megveszed. Sőt, fel se kell venned, mert automatikusan felveszi helyetted a telefont. Szóval én úgy gondolom, hogy ha ilyenért büntet a rendőr, az teljesen helyén van.

    Viszont az, hogy valaki lendületből belemegy a sárgába - valószínűleg a pirosra már át is ér rajta - és ezért 50 ezres csekket kap, nos, az már szabad rablás, ami ebben az országban úgyis divat. :-(”
  • 34. Fremen1 2010. december 03. 09:50
    „Gábor, tökéletesen igazad van. Nem is lenne ebből semmi probléma, ha rendőrruhás biztonsági öv ellenőreink nem állnának olyan szinten, a parancsnokaikkal együtt, hogy az ujjukon számolják ki, hogy hány évesek.”
  • 33. ifj. Nagy Gábor 2010. december 03. 09:14
    „25. aquila0126 2010.12.02. 20:42
    "Nekem ujdonság ez a sárga lámpás dolog, de nem akarom elhinni, hogy jogszerűen büntethetnek ezért. Az autó ugyebár az úton HALAD. Ha a sárgába nem akarunk belehajtani, akkor egy még veszélyesebb helyzetet idézhetünk elő.
    (...)
    A sárga fény jelzi, hogy piros fog következni néhány másodpercen belül, vagyis a piros kigyulladása nem váratlanul történik, azonban a sárga IGEN. Leegyszerűsítve a törvényalkotó nagyon alacsony IQ-val rendelkezett, de azok is akik rámondták az igent."

    Ne felejtsük el, mit ír a KRESZ:

    "ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni;"

    Szvsz egyértelműen az büntethető, aki a lámpa alatt már piroson halad át.

    A sárga 3 másodperc hosszú. Ezalatt 50-nel 41,67 métert teszel meg.

    Ha tehát 40 méter távolságra vagy és akkor sárgul be, akkor esélyes, hogy a pirosba csúszva mész át.

    http://www.webkresz.hu/letoltesek/fek.html

    Ha ebben a kalkulátorban beállítok nedves utat (0,5-ös tapadás), 1,5 másodperces reakcióidőt és 50-es tempót, akkor 40,5 méter féktávolság jön ki.

    Aligha lehet véletlen, hogy ez szinte pontosan megegyezik a fenti értékkel, a sárga alatt megtehető út hosszával.”
  • 32. Fremen1 2010. december 03. 08:30
    „Okz, hiszed vagy sem, vagyunk párszázezren, akik megtanultunk vezetni. Örvendezz a bleutooth készülékednek, meg a GPS-snek is. Normális embernek nem okoz problémát vezetés közben telefonálni, enni, inni, cigizni.

    A rendőrruhások pedig úgyis képtelenek megkülönböztetni egy mobiltelefont egy madárkalickától, ezért foglalkoznak szinte csak és kizárólag a biztonsági öv bekapcsoltságával, tőlük nem kéne tartanod.

    A 31-es hozzászólásodból fénylik némi értelem. Hiszed vagy sem, ugyanez a helyzet a vezetés közbeni telefonálással is! Ha direkt szabálysértést követ el valaki akkor meg kell büntetni, de nem azért mert közben telefonált, hanem azért amit elkövetett.
    Én akárhányszor átmegyek neked úgy az országon, hogy semmiféle szabálysértést nem követek, de telefonálok. Erre a jelenleg rendőrruhát viselő degeneráltak 99%-a képtelen, ezért kikiáltották veszélyesnek.”
  • 31. okz63 2010. december 03. 06:52
    „Egyébként az egészben az a szemétség, hogy rám fognak egy szabálysértést ezzel a sárgán való áthajtással és nekem kell védekeznem, de természetesen mindezt ingyé nem tehetem, hanem 5000 Ft-ot kell befizetnem az államkasszába - amit győzelem esetén vissza sem kapok - hogy az esetleges igazam érvényesíteni tudjam. Felháborító!”
  • 30. okz63 2010. december 03. 06:48
    „29. hozzászólás valoperes_zugugyved 2010.12.03. 06:07

    Igazad van, én is felháborodok mindig, mikor telefonáló, tébláboló autóst látok az úton, sajnos még mindig túl sokat. Egyébként nagyon nehéz az ilyet megfogni, mert az, hogy egy rendőr látta, még kevés, videofelvétellel kell igazolni a szabálysértést, olyan autó meg kevés futkorászik még az utakon.
    Nekem special két telefonom van, ezért két kihangosító van a kocsiban. Az egyik egy bluetooth készülék, a másik meg a GPS, mindkettő tökéletesen hallható. Példát vehetnének róla az autósok.

    Viszont melyik kihangosítóra gondoltál 5000 Ft-ért? 10-15 ezer alatt normálisat nem kapsz, amit hallani is lehet vezetés közben. Többnyire ez a legnagyobb gond. A márkásabb termékek ára meg a csillagos ég.”
  • 29. valoperes_zugugyved 2010. december 03. 06:07
    „moderálva caps lock>”
  • 28. Fremen1 2010. december 03. 01:53
    „Szemoka!

    Vigyázzk, mert ha leírod az igazat, akkor simán előfordulhat, hogy feljelent rágalmazásért Lázár Szvetozár, ahogy szegény, megboldogult nagymamámmal tette a nyáron!:)))”
47 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

47-es: Szeged és Algyő között is megújul

Korszerűsítik a 47-es főutat Szeged és Békéscsaba között. Tovább olvasom