Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Óvónők találkoztak Algyőn: Segíts, hogy magam csinálhassam!

Algyő - „A gyermek tisztelete. Játék. Mesemondás. A gyakorlati élet eszközei. A természet közelsége. Tehetséggondozás. A tanulás öröme." Íme néhány kulcsmondat, amellyel a Montessori-féle pedagógiai módszer lényegét jellemzik az óvónők. Az ilyen szemléletű intézmények közül a dél-alföldi bázis az algyői Szivárvány óvoda.
– Húsz éve 20 taggal alakult a Magyarországi Montessori Egyesület. Ma több mint 400 pedagógus az ország számos pontján alkalmazza a gyermeki személyiséget és a gyakorlatközeliséget középpontba állító módszert az ovis csoportoktól kezdve az általános iskolai osztályokig – közli Bencsik Lászlóné. A budapesti pedagógus azért érkezett Algyőre, hogy részt vegyen azon a programon, ahol bemutatták a módszert sikerrel alkalmazó helyi Szivárvány óvodát, majd szakmai vitanapon vázolták az elmúlt két évtizedben bejárt utat: Montessoritól a tehetséggondozásig. Mert nemcsak magukévá tették a nevelési módszert az ezt alkalmazó Montessori-pedagógusok, hanem tovább is fejlesztették: beépítették programjukba a játékot, a mesemondást, és számos új eszközt is készítettek.

Tehetségműhelyek az algyői Szivárvány óvodában, amely a Montessori-féle módszert alkalmazó pedagógusok egyik bázisa. Fotó: Karnok Csaba
Tehetségműhelyek az algyői Szivárvány óvodában, amely a Montessori-féle módszert alkalmazó pedagógusok egyik bázisa. Fotó: Karnok Csaba

A háttérből

Kulcsszereplő a pedagógus, ám a Moontessori-oviban csak a háttérből irányít. Úgy viszonyul a gondjaira bízott gyerekhez, hogy az megszólíthassa: „Segíts, hogy magam csinálhassam!". Az algyői szakmai napon szóba kerültek a módszerhez kötődő legjelentősebb személyiségek. Így például a rendszert kidolgozó Montessori Máriával együtt tanuló, azt a múlt század első felében tanfolyamán terjesztő Buchard-Bélaváry Erzsébet, vagy a 80-as években a módszert újjáélesztő Méhes Vera.

Az ovis „tehetségígéretek" személyiségfejlesztésének fontosságát emelte ki és az ezt ösztönző algyői tehetségműhelyeket mutatta be Ozsváth Lászlóné óvodavezető. Az algyői Szivárvány a Magyarországi Montessori Egyesület dél-alföldi területi körének bázisóvodája, s immár minősített intézményként vásárhelyi, földeáki és újszegedi pedagógusok munkáját segíti.

– Szabadságra, önfejlesztésre, önállóságra ösztönzi a gyermeket Montessori Mária rendszere – magyarázza az algyői óvónő, Bai Istvánné Erika, amikor arra a kérdésre válaszol: miben más a Montessori-féle módszert alkalmazó oviból iskolába kerülő kisgyerek, mint egy hagyományos intézményből érkező társa. A Montessori-pedagógusok tisztelik, elfogadják és figyelembe veszik a gyerek személyiségét, így a kicsi észre sem veszi, amikor épp „nevelik". Az algyői Szivárvány oviban is olyan játékokkal, eszközökkel veszik körül a gyerekeket, hogy azok közül kedvükre és érdeklődésük szerint válogathassanak. Ha ezeket kézbe veszik és használják, akkor saját tapasztalataik alapján fedezik fel a világot, fejlesztik képességeiket, így új és új ismeretekhez jutnak. A budapesti Montessori-iskola pedig számokkal is bizonyítja, hogy az ilyen intézményből kikerülő gyerekek problémamegoldása kiváló, igazi „felfedezők".
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rendőrnapi rendezvények a megyében

Április 24-e Szent György Napja, a rendőrség ünnepe. A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság immár 21. éve színes programokat szervez a lakosság számára is. Idén sem lesz ez másként. Tovább olvasom