Délmagyar logó

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 12°C | 25°C

Panaszkodik autós, kerékpáros, gyalogos: 90 kritikus kereszteződés Szegeden

Szeged - A mindenkigyalogos.hu interaktív térképén közösen kritizálják a közlekedési rendet az autósok, kerékpárosok, gyalogosok. Több mint 90 kritikus csomópontot találni Szegeden.
Február 20-án indult a „Mindenki gyalogosnak születik" közlekedésbiztonsági kampány; a szegediek eddig több mint 90, kritikusnak tekinthető csomópontot jelöltek be a program interaktív térképén. A gyalogosok túl rövid zöldre, az autósok rosszul belátható útszakaszokra, takarásból kilépő gyalogosokra panaszkodnak, a kerékpárosok pedig veszélyes útszakaszokra. A szervezők ígérik: a bejelölt veszélyes útszakaszok egy adatbázisba kerülnek, amely a jövőben tervezett fejlesztések alapjául szolgál majd.

Bejelölt kereszteződés Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

5 méteres szabály

A KRESZ szerint tilos megállni a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint autóval, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival a zebra előtti 5 méteren belül.
5 méteres szabály. A KRESZ szerint tilos megállni a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint autóval, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival a zebra előtti 5 méteren belül.

A mindenkigyalogos.hu térképe alapján megnéztünk három olyan kereszteződést, amely a közlekedők szerint többszörösen problémás. Első utunk a Somogyi utca–Oskola utca sarkához vezetett. Autósok, gyalogosok, kerékpárosok szerint is változtatásra érett az utca forgalmi rendje. A csomópont elsősorban azért veszélyes, mert a Somogyi utcán az Oskola utca felé közlekedő autósok a SZAB-székház takarásában nehezen észlelték a Belvárosi híd felől érkező kerékpárosokat. A folyamatos konfliktust a város részben orvosolta, december óta egyirányú a Somogyi utca Oskola utca és a Tisza-part, Sellő ház közötti szakasza. A változás a táblázás ellenére sem minden szegedi autósnak egyértelmű: a dóm mögötti parkolóból – feltehetőleg megszokásból – a sofőrök többsége az Oskola utca felé indul.

Bejelölt kereszteződés Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Szintén sok jelölést kapott a Dugonics tér és környéke. A Petőfi Sándor sugárúton a körforgalomig vezető kerékpárút a táblázás szerint a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt véget ér – amiről sok biciklis nem vesz tudomást. A kerékpárosok szerint takarásban van a gyalogos, ami mindennapi konfliktus forrása. Az egyébként is szűk utcasarkon így könnyen egymásba gabalyodnak a lelkes kerekesek és a gyalogosok.
Talán az egyik legérdekesebb, veszélyesnek bélyegzett átkelő a Csongrádi sugárúton, a 2-es villamos végállomásánál, az Európa ligetnél nemrégiben kialakított zebra. Nincs lámpa, nincs veszélyt jelző tábla, és az autósok túl közel parkolnak az átkelőhöz; megfeledkezve az 5 méteres szabályról. A gyalogosnak nem marad más megoldás: többszöri körülnézés után lép az útra, vagy kockáztatja testi épségét.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. alfoldi 2012. március 17. 09:17
    „A József A.sgt. - Csorba utcai kereszteződésben meg kell szüntetni az Algyő felől a Csorba utcára balra hajtást lehetővé tevő sávot.

    Nem hiányoznak ugyanis a lakótelepen azok az autók, melyek ki akarják kerülni a Budapesti körúti jelzőlámpát.

    A gyalogosokat sem kellene bekényszeríteni az alujáróba, jelentős és ellenirányú többlet úttal.

    A megszűnő sáv helyén gyalogosvédő sziget alakítható ki, ugyamúgy, mint egy kereszteződéssel bentebb. Ha ott ugyanez a forgalom gond nélkül keresztezhető, itt is megtehető ugyanez.

    Legyen figyelmeztetés a Csorba utcáról a villamosfrdulóhoz vezető sok gyalogos csapás mindenfajta korlát, szegély, árok és sártenger ellenére.

    A gyalogosnak a temészetes irányokon kell közlekedni és nem az autós igények szabta kényszerpályákon!”
  • 53. alfoldi 2012. március 17. 08:57
    „Mi miatt kerül egy támaszkerekes gyerek kerékpár 25.000 Ft-ba?”
  • 52. alfoldi 2012. március 17. 08:55
    „Kerékpártárolókat, kerékpártámaszokat kellene elhelyezni nagy számban az iskolák udvarán, az iskolák mellett.

    Hiányzik rendes számú kerékpártároló a közintézmények és a boltok előtt is.

    Ezeket valószínűen nagyon olcsón le tudná gyártani a Csillag börtön.

    Csak típusterveket kellene nekik átadni.

    A Tisza L. krt-on belül mnden egyirányú utcában meg kellene engedni a kétirányú kerékpározást.”
  • 51. alfoldi 2012. március 16. 23:00
    „A Somogyi u. - Feketesas utcai sarkon árkádosítani kellene a sarki házat, hogy legyen elegemdő hely mind a gyalogosnak, mind a kerékpárosnak.

    Össze lenne kapcsolni a Feketesas utcai kerékpáros utat a Petőfi sugárútival,

    A mai tumultus megszűnne.

    Megszűnne a sarok átláthatatlansága.”
  • 50. mats 2012. március 16. 03:32
    „Ha kicsit figyelnénk egymásra a közlekedésben nem volna ennyi gond de milyen a Magyar csak azért sem (teszem azt ha egy robogós műszaki hiba miatt lassan közlekedik mi a jelző h.................b........om ez felfogás kérdése)”
  • 49. K.T. 2012. március 15. 21:45
    „Kedves Segesvári Csaba!
    Nem szabad ilyet írni, hogy "Panaszkodik autós, kerékpáros, gyalogos...", Botka szitiben minden szép, minden jó. A fejlődés töretlen a gazdagsági verseny ellenére is. Egyébként is, a miénk hosszabb mint Debrecené! :)”
  • 48. alfoldi 2012. március 15. 08:46
    „Sikerült összeveszíteni a gyalogost a kerékpárossal, sikerül folyamatosan egymás ellen heccelni e két nagyon fontos csoportot.

    A Mikszáth K. utcán, mely a Mars téri piacra a fő gyalogos irány, a járda szélessége a gyalogosnak 1,00 m! Minden előírással teljesen ellentétesen! Közvetlenül mellette van a járdán a kerékpárút.

    Egymás kerülgetése, egymás szapulása, a tartós viszály garantált.

    Az utcán egyirányú kerékpársáv kellene a Széchenyi tér felé iránnyal. A másik irányban pedig menjenek együtt a buszok és a kerékpárosok, mint egy buszsávban! Ez egy egyirányú utca kétirányú kerékpárforgalommal lehetne. Ha akarom, akkor buszsáv kerékpárral.

    Ez nem kereszteződés, de hangulatromboló, már a bevezetésekor téves beavatkozás volt. Nem kerül arany árába a helyrehozás.”
  • 47. pumpusek 2012. március 15. 08:36
    „Rengeteg jó ötlet volt itt, amit szeretnék továbbfejleszteni:
    Igenis ne lehessen biciklizni a kereszteződésekben! De ne csak a kerékpárosok tólják át a kereszteződésben a biciklit, hanem a segédmotorosok, motorosok, autósok, teherautósok, szóval mindenki. A kereszteződésekben közmunkások várnák azokat, akik nem tudják maguktól áttólni a gépjárművet, és díjazás fejében segítséget nyújtanak.
    A kerékpárosoknak legyen KRESZ vizsgája! De a többiek pedig 2 évente újítsák meg a jogosítványt! Ha 3 sikertelen vizsgát tesz, 1 évre el kell venni a jogosítványt! Na, mit szóltok? Hülyeséget én is tudok írni, nem maradok el mögöttetek!”
  • 46. alfoldi 2012. március 15. 08:36
    „A József A. sgt. - Csorba utcai kereszteződésben szabályosan át kell végre vezetni a gyalogost.

    A fő gyalogos mozgási iránnyal ellentétes az alagútba terelés.

    Kerülő útra kényszeríteni, minden elvvel elentétes.

    Ha a József A. sgt. számtalan helyen keresztehető, miért egyedül a Csorba utcánál akarják megakadályoni.

    A gyalogos mozgások mutatják, hogy erre itt szükség, igény van!

    A korlátokat pedig távolítsák el, nem barom a gyalogos.”
  • 45. sousse 2012. március 15. 07:35
    „18-as!Erdélyben a lovaskocsikon RENDSZÁM van.”
  • 44. okz63 2012. március 15. 07:08
    „4. vuk 2012.03.14. 08:45
    "Ha kerekparos halalos balesetet okoz, akkor szerintem is legyen eltilthato. De azert ez eleg ritka.. Nem sokrol tudok."

    Az, hogy nem veszel tudomást róla, még nem jelenti azt, hogy nem is létezik.
    Tavaly is volt halálos baleset, amit kerékpáros okozott.
    Igaz, ő volt az áldozat, de egyben az okozó is. És nem egy ilyen van :-(”
  • 43. Bandi78 2012. március 15. 02:23
    „21. § (6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
    (7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.

    Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában.”
  • 42. klj-54 2012. március 14. 22:09
    „@38. Agáta
    1976-ban eképp módosult a KRESZ:
    40. § - útkereszteződés előtt 5 méterre megállni tilos, kivétel a 2 méternél szélesebb és vagy 6 méternél hosszabb járműveknek, melyek attól 15 méteres távolságra állhatnak meg.

    A zártkörű anyázásba inkább nem szállnék be:)”
  • 41. NTK 2012. március 14. 21:33
    „Az is megérne egy misét, hogy ebben a fene nagy villamospálya felújítási lázban miért nem jutott valakinek az eszébe, hogy a József Attila sugárúton a Csorba utcánál a villamospályát övező korlátsort meghosszabbítsák. Most - mivel a narancs színű korlát még jóval a Csorba utca előtt véget ér - az összes öngyilkos hajlamú gyalogos ott vág át a végállomásról a kispiac irányába és fordítva. Ha a korlát legalább túl érne a Csorba utcán a város felé, legalább 50 méterre akkor nem nagyon járna át ott senki. Pláne nem az idősek.

    Ugyanez a helyzet érvényes a Poli-hamival szembeni villamospálya szakasznál. Akik lusták elmenni a gyalogátkelőig, azok mind a villamosmegálló előtt legalább 30-40 méterre véget érő korlátoknál kísérelnek meg átjutni a négy sávon. Ha a korlátsor legalább felérne a villamosmegállóig, akkor sokan nem ott rövidítenének.”
  • 40. lukrecia 2012. március 14. 21:05
    „Én akkor akadok ki amikor a gyalogjárda elsőbbségi jogát kihasználva a gyalogos , nyugdíjas, vagy kismama, leszegett fejjel neki indul. abban bízva így már biztosan megadják nekik az elsőbbséget. Etr nagyon veszélyesnek tartom, jómagam nem merném megcsinálni. És ha mégsem áll meg az autós???”
  • 39. CsImre 2012. március 14. 20:33
    „23. notebook:

    ,,A kerékpárosokra valóban vonatkozzanak szigorított kresz-szabályok és igenis lehessen őket büntetni keményen, akkor majd megtanulják a leckét."

    Jó hírem van. Vonatkoznak rájuk a szabályok, lehet őket büntetni, és meg is teszik, arányosan a kerékpáros szabálysértések veszélyességével.

    Másik jó hírem, hogy nem kell megtiltani a járdán biciklizést, mert az most is tilos. Csak azok harsogják, hogy biztonságos, akik úgy pályáznak pénzt járdára, hogy kerékpárútnak adják el, mert így kapnak pénzt.

    A rossz hírem, hogy úgy követelsz szigorú szabálykövetést másoktól, hogy láthatóan magad sem vagy velük tisztában. Ez pedig elég kellemetlen rád nézve.

    ,,Úgy közlekedett, mintha autós lenne."

    Vagyis szabályosan közlekedve úgy feltartotta a forgalmat, ahogyan az autósok szokták? Ezzel most kit akartál pellengérre állítani?

    34. jozko.

    Persze, kegyetlenkedjünk csak a cél érdekében. Kár, hogy erre nem jöttek rá a dánok, belgák, hollandok, ehelyett normális közlekedést szerveznek.”
  • 38. Agáta 2012. március 14. 18:03
    „1./ Amikor én szereztem jogosítványt - 35 évvel ezelőtt - még a saroktól 15 m-en belül volt tilos várakozni. Akkor belátható volt a kereszteződés stb. Most egyáltalán nem belátható. Értem én, hogy így sok parkolóhelyet "létesítettek", de szerintem ezt a biztonság rovására tették.
    2./ Rengeteg gyalogátkelő futásra van beállítva. Még normális tempóban sem lehet át érni a zöldön, fájós lábúaknak, időseknek pedig lehetetlen. Megint csak a biztonság rovására cselekednek a forgalomszervezők. Hiába állítják be így a lámpákat, aki nem tud sietni, az nem fog. Így vagy kivárja az autós, amíg át ér, vagy elüti...
    3./ Könyörgöm, kerékpárosok, használjátok a csengőt! Az utca zaja miatt az előttetek járó gyalogos egyáltalán nem hallja, hogy jöttök. Bármikor oldalra léphet, hogy kikerüljön pl. egy járdán levő "tankcsapdát", ami valljuk be, jó sok van városszerte. Ha közelítetek a megosztott járdán egy gyalogoshoz, jó előre figyelmeztessétek!”
  • 37. nelek 2012. március 14. 16:55
    „34. jozko
    Ha ennyire túl lenne szabályozva a kerékpártartás, eszembe sem jutna kerékpárra ülni. Pont az egyszerűsége, olcsósága és gyorsasága és egyéb városi közlekedésben mutatkozó előnyei miatt jó. Ha 10eFt-s illetékbélyeggel kéne forgalomba helyezni már nem lenne jó.

    Nem olyan súlyos nálunk a helyzet, persze Belgiumban, Hollandiában toleránsabbak egymással, de pl. Ukrajnában az útpadkán található méteres kátyúkon keresztül kerékpároznak ha élni akarnak. Most már csak azt kell eldönteni, hogy hova tartunk ez ügyben:-)”
  • 36. varadipal 2012. március 14. 16:20
    „Magyar mentalitás: Ha biciklizem, az autós és a gyalogos hülye. Ha autót vezetek, a gyalogos és a biciklis hülye. Ha gyalog megyek, mindenki hülye. Ezen nem tud a KRESZ, és egyéb jogszabály sem változtatni, csak az ovónő, ha ma elkezdi oktatni a jövő generációinak a toleranciát. Minden más felesleges duma és pénzszórás.”
  • 35. Krampampuli 2012. március 14. 16:20
    „"megfeledkezve az 5 méteres szabályról" Nem megfeledkeznek hanem lesz*rják. És ez sajnos nagyobb baj...”
54 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megbüntethetik az egyházat a Csongrád megyei építkezések miatt

45 milliót nyert három település plébániája a vidéki örökség megőrzésére. Ám gond van az építkezésekkel. Tovább olvasom