Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 17°C Még több cikk.

Panelfelújítás: 3 éve várnak hiába

Szeged - Kifut az önkormányzat az időből, nem tud hitelt felvenni, hogy segítsen a panelprogramosoknak, ha a kormány nem dönt őszig. Szegeden 22 lakótömb pályázatának bizonytalan a sorsa.
A panelprogram 10 éve indult és 8 éven át működött, utoljára 2009-ben írták ki rá a pályázatot. Alapvető célja – többször bemutattuk – az volt, hogy a lepusztult lakótelepek panel- és téglablokkos tömbjei megújuljanak. Ehhez az első években a ház önereje mellé az állam és az önkormányzat is egyharmad-egyharmad arányban adott támogatást. Később Szeged differenciálta a segítséget. A 26 ezer 500 érintett lakás kétharmada, összesen 19 ezer 900 kapcsolódott be a programba. Ezzel a város első volt a hazai települések között. A polgármesteri hivatal adatai szerint az 540 lakóépület homlokzatszigetelésére, nyílászárócseréjére és energetikai korszerűsítésére a szegedi családok összesen valamivel több mint 5 milliárd forint támogatást kaptak az önkormányzattól és közel 6 milliárdot az állami költségvetésből.

Hiába várnak?
Hiába várnak?
A kormányváltáskor megtorpant a panelprogram, a 2009-ben beadott 35 szegedi pályázat közül 22 a sorsára vár. Korábban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lapunknak úgy nyilatkozott: az előző kormány túlvállalta magát, ha lesz forrás, segítséget kapnak a három éve várakozó lakóközösségek. A polgármesteri hivatal adatai alapján nagyjából 1,7 milliárd forint értékű szegedi pályázat vár döntésre. Ebből több mint 708 millió a lakók önereje, 260 millió a város támogatása és több mint 737 millió az állami dotáció.
Az önkormányzat az eddigiekhez hasonlóan ezeknek a házaknak a támogatását is kedvezményes hitelből fedezné. Csakhogy a hitelkeret 2013 júliusig áll rendelkezésre. Utána – az új stabilitási törvény értelmében – az önkormányzat újabb hitelt akkor vehet fel, ha a kormány engedélyezi számára.

Igaz Ágnes, a polgármesteri hivatal fejlesztési irodavezetője elmondta: április elején hivatalos levélben érdeklődtek a pályázatokat koordináló Energia Központ Nonprofit Kft.-nél, hogy várható-e idén döntés a szegedi pályázatok ügyében. Eddig még nem kapott választ a hivatal. Igaz Ágnes szerint vélhetően azért nem, mert az illetékes hivatalban sem tudják a választ a kérdésre. Márpedig ha csak jövőre derül ki, hogy melyik ház kap támogatást, a kivitelezői tenderrel és a kivitelezéssel nem készülnek el nyárra, hogy a városi támogatást lehívhassák. Ezért a fejlesztési iroda nyilatkozatot kér az érintett lakóközösségektől, hogy fenntartják-e a pályázatukat. A legrosszabb forgatókönyv az, hogy állami támogatás nélkül, a város segítségével kell lebonyolítani a felújítást. Arról a közgyűlés dönthet, hogy a 2009-es ígéretnek megfelelően a város csak a saját vagy az állam részét is állja. A lakók döntéséről, a hitellehetőségekről és a támogatási variációkról tájékoztatja a szakiroda a június 22-i városi közgyűlést, hogy felelősségteljesen dönthessen.

A lakók várják a felújítást
– A pályázatra és a tervezésre már elköltött egy-egy milliót a Zsitva sor 3. és a Lomnici utca 23. alatti ötemeletes tömbünk. A lakókat év elején megkérdeztük, nagyon várják a felújítás befejezését. Már csak részmunkák vannak hátra – tudtuk meg a közös képviseletet ellátó Block 2000 Kft. vezetőjétől, Kaplonyi Györgytől. A Lomnici utcában lakó Repák Lajos a pályázatukról elmondta: korábban szintén pályázatból kicseréltették az ablakokat, az is sokat számított a rezsiben. A függőben lévő 23 milliós pályázatukból a homlokzatot hőszigeteltetnék. A 19 lakásos házban egy lakóra 1,5 millió forint költség jut, ehhez nagyon számítanak a kétharmados támogatásra a várostól és az államtól.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. virág25 2012. május 27. 21:41
    „Épp az, hogy nem, mert műszaki ellenőrt is beruházói fizeti, tehát az ő embere.”
  • 25. macs 2012. május 25. 12:41
    „15. virág25,
    kösz!
    24. .suhym.,
    nagyon igazad van! Ahol a közösség összefogott és nem sajnálta a pénzt a műszaki ellenőrre, ott mindenki jól járt. :-)

    Érdekesek a vélemények a fűtésről. Nálunk költségmegosztók vannak felszerelve, amik az adata alapján a házba bejövő hőmennyiséget lakásokra osztják szét. Most előszedtem a papírokat, és évről évre csökken a ház "hő fogyasztása", így az ár és az ÁFA változást is figyelembe véve, nem igazán nőtt a költségem.
    Egyébként szerintem nem logikus, hogy a Hőszolg direkt erősebben fűt, hogy több pénz kaszírozzon, mert a hőhöz gát kell, aminek igen csak magas az ára. (bevétel a fűtés díja - kiadás a gáz ára)”
  • 24. .suhym. 2012. május 25. 11:00
    „Mi elsők között ugrottunk bele, de nem bántuk meg.

    Akkoriban 33 milliós volt a költségvetésünk, amiben ablakok cseréje, lépcsőháziak és közös helyiségeké is, négy új kapu, becsomagolás, teljesen új tető volt benne. Volt egy kis csúszás a befejezés időpontjával Németországból történő anyagszállítási problémák miatt, ezért kaptunk a kivitelezőtől egy ajándékcsomagot, amiben a két lépcsőház járólapozása, földszinti csempézése 1 m magasságban, hogy biciklivel, babakocsival ne verjük le,fal és korlát festése volt benne anyaggal, munkadíjjal.

    A Global21 volt a generálkivitelezőnk, nagyon szép és jó munkát végeztek, korrekt pályázatírónk és becsületes műszaki ellenőrünk volt.

    28 lakásos 4 emeletes ház. Volt aki kifizette egy összegben a ráeső részt, a hiányzó összeget pedig a társasházi hitel fedezte. Öt évre vettük fel a hitelt, kötöttünk a háznak Fundamentát, így kamattámogatás is járt a társasházi hitelre. A hitel kiegyenlítése után még maradt pénzünk a Fundamentánál, amit csak felújításra lehetett költenünk, mert csak akkor kaptuk meg. Ebből a lépcsőházak tisztasági festését csináltattuk meg, mert az előző, a kivitelező által történt festés óta eltelt már több, mint 5 év.

    Az öt év nem volt könnyű, de mára már el is felejtettük, és élvezzük a kívül, belül szép házunkat!:))

    Véleményem szerint, egy ilyen nagy volumenű munkához a lakók összefogása, egyetértése is kell.
    Nálunk ez meg van, hála az égieknek, mi egy nagyon jó lakóközösség vagyunk!:))”
  • 23. virág25 2012. május 25. 10:29
    „A panelprogramhoz kötelező volt alkalmaznia társasháznak műszaki felügyelőt. A színeknek és a politikának ehhez semmi köze. Közbeszerzés. A vállalkozónak meg megéri bőven. Nálunk 4 lakást bevállalt a saját költségén, azok nem akarták, volt akinél még az ablakot is befizette. Akiknek már ki volt cserélve az ablak, azok önrészlét is befizette. Így még dupla-duplán megérte neki!”
  • 22. virág25 2012. május 25. 10:22
    „Össze kellene fognia vkinek és felvenni a harcot! A panelprogramban még az is a szép, ha vmi bajod van vele, csak polgári peres eljárásban tudod megtenni, mert a szerződést a társasház kötötte. A társasház közös képviselője meg ellenérdeket fél ezekben az esetekben. Ergo, hiába megyek hozzá, tesz rám............. És még ezért is fizetek neki!”
  • 21. kormoska 2012. május 25. 10:10
    „Nálunk hála istennek jól sikerült a program.Kábé másfél éve lett kész,a homlokzat esztétikus az ablakok(még)újszerűek,jobban szigetelnek.Persze többet kell szellőztetni az biztos,mert hamar befülled.A vállalkozó minőségibb anyagokkal dolgozott,és a közös képviseletünk is folyamatosan figyelte a munkákat.

    Ami meglepett,az idei közgyűlésen kiderült,hogy az állam még mindig nem fizette ki a részét.Amióta narancsuralom van,akadoznak-leálltak a kifizetések.Tudom,nekik a panelprolik nem igazán számítanak.Ha a szocik nem hozták volna be és Botka nem támogatta volna annyira,még mindig szürke és kopott lenne a városrészünk.”
  • 20. Mjuriele 2012. május 25. 09:23
    „Örülök hogy valakinek bejött a panelprogram.
    Nálunk nem.
    az ablakok hulladékok, 1 év garanciát adtak rá, kb addig is bírták.
    Több szomszédhoz is már hívni kellett ablakost.
    Az ablak alatt süvít be a hideg télen.
    Szépnek szép kívülről, de nem csak a szépség miatt szavaztuk meg évekkel ezelőtt.
    Esetleg annak jobb aki alul lakik, de a föntieknek ugyanúgy melegük van nyáron, mert mint egy katlan úgy bent tartja a meleget.
    Hiába van nyáron pár napig hűvösebb idő, a lakásba beszorul a meleg és elviselhetetlen.”
  • 19. Mjuriele 2012. május 25. 09:12
    „Előre félünk hogy mit fognak leolvasni idén.
    Évről évre nem fűtünk, mégis rá kell fizetni.
    4 éve visszakaptunk, 3 éve egy picit kaptunk vissza, 2 éve se vissza-se rá, tavaly rá kellett fizetni.
    Most mi lesz?
    És a másik fontos dolog:mi a fenéért van fent a higanyos ktgmegosztó nyáron a radiátoron?
    Jah hogy párologjon.......
    Hogy nem lehet ellenük tenni semmit?”
  • 18. virág25 2012. május 25. 08:15
    „Talán kérjük meg az újságírókat, valakit aki érdemben tud tárgyalni a szolgáltatóval, kérdezzenek már rá erre, mert nekem azt írták, hogy nem tudnak mit tenni, mert akkor máshol alulfűtés lesz!!!! Szerintem meg akkor kellene fűteni, ha alulfűtés van.”
  • 17. klj-54 2012. május 25. 07:33
    „Én a télen többször kitettem az aktuális képet a facebookra, melyen látszik, hogy a radiátortól távol 28°C van a szobában, miközben a szintén lefényképezett szabályzón látszik, hogy NEM LEHET lejjebb tekerni.
    Szeretném tudni ki a felelős azért, hogy DUPLA költséget fizetünk?
    A dupla úgy jön ki, hogy összegzem a fűtőmű által leírt számokat!
    Mert ugye 20°C az előírás.
    Annál 8°C-al több az átlag, mi a lópikuláért kell nekem azt kifizetni, hisz azt NEM ÉN AKAROM!”
  • 16. virág25 2012. május 24. 20:51
    „E-medve. Én kihívattam a Szetávot, mindenhol mértek csak nálam nem. Miért? Azt írták, mindenki másnál 21-23 fok volt. A hiba csak ott van, hogy a lépcsőházban kint van a falon a hőmérő, ami szintén 26 fokot mutat. Bár azok nem hitelesek, mint azok amivel a Szetáv jár. Nekik az a z érdekük, hogy fűtsenek és a lakók fizessenek. A tesómnál is leolvasták a hőmennyiségmérőt, soha nem volt bekapcsolva nála, így is 23 fok volt a harmadikon és 30%-kal több az idei mint a tavalyi fogyasztása. Sőt annál is többet fogyasztott, mint aki náluk a földszinten lakik. Ki érti ezt?”
  • 15. virág25 2012. május 24. 20:43
    „macs, annak akinek a tulajdona és nem nyugdíjas, és nem íratta a kiskorú gyerekére a lakást, annak a 73nm-re 875 ezer forintot kellett befizetni. Ehhez adta az állam ugyanezt az összeget. A 4 ablak és az erkélyfal csere került 360-ba, két éve. Ehhez jött a reluxa, a redőny és a légkondi szerelések oda-vissza. A panelprogramba ez ha jól emlékszem 488 ezer volt. Az erkély üvegcsere, amit a közösből fizettek, de azt is mi, ill. azok akik a közös költséget is fizetik, azok fizetik. Sok árajánlatot kértem, sok ablakossal beszéltem, több említette, nem vállal panelprogramot, mert sokat kell fizetni a zsebekbe. Mert megkérdeztem miért drágább az, ha kicserélnek 50 ablakot egy házon, mint egyenként. A szép az egészben, hogy közbeszerzés kell, így még jobban lehet kaszálni.”
  • 14. E-Medve 2012. május 24. 19:29
    „12. szegedivagyok,
    a 26 fok sajnos nem túlzás... az idei télen nagyon rákapcsoltak. Nálam még nem volt panelprogram, csak ablakcsere saját pénzből. A radiátorok előtti csapok teljesen el voltak zárva, csak az átmenő csövek fűtöttek. Idén 24-26 fok volt így, tavaly 23-25. (Ablakcsere előtt ugyanezzel a felállással 21-23 fok.)”
  • 13. macs 2012. május 24. 17:44
    „11. virág25,
    ha nem titok, mennyi volt neked csak az ablak (db számot is), aztán mennyi a szigetelés, és mennyit fizettek a többiek (önerő+támogatás)?”
  • 12. szegedivagyok 2012. május 24. 16:12
    „virág25 2012.05.24. 15:57

    A 26 fok fűtés nélkül szerintem kicsit túlzás,de valóban kellemes meleg van fűtés nélkül is.A programot kevesebb pénzből is meg lehetne csinálni, de Magyarországon vagyunk, sajnos.Addig amíg mindneki alanyi jogon megkapta a 2/3 támogatást sokkal kifizetődőbb volt a tulajdonos számára, ma már nem annyira, de még így is megéri.Enélkül egyetlen egy épület sem lenne felújítva.Ahol korrekt közös képviselő és műszaki ellenőr van (nálunk szerencsére olyan), megfelelő minőségű nyílászárók lesznek/lettek beépítve. A tájékoztatásról csak annyit, hogy a saját érdekében mindnekinek KÖTELESSÉGE lenne beszerezni az infókat.Sajnos ebben az országban mindenki ahhoz szokott, hogy helyette megoldják a problémát.Na ez ma már nem működik.Lehet ezen mérgelődni, de ez van.”
  • 11. virág25 2012. május 24. 15:57
    „Köszönöm a tanácsokat! A termosztát felszerelése kötelező volt, e nélkül nem indult a program. Azon a bizonyos csillag jelen volt egész télen és nem ment 26 fok alá a hőmérséklet. Abban egyet értek, hogy a közös képviselők nem értenek vagy nem akarnak hozzá érteni, mert elég jól keresnek a panel programon.
    Ha hőmennyiségmérős, termosztátos lakásban nem tudom szabályozni a fűtést úgy, hogy az 26 foknál kevesebb legyen, akkor nem éri meg az egész. Az egymillióból hány évig fizetném a fűtést????
    Az ablakot én nem a panelprogramból fizettem, de kértem a felújítás megkezdése előtt 3 évvel. Muszáj volt megcsináltatni. Nem fizettem kétszer. Más is tette így nálunk. Az enyém panelprogram nélkül annyiba, mint a többieknek panelprogramos önereje. Szóval feléből meglehetne csinálni az egészet. És két kategóriával jobb, mit a többieknek beszerelt. Azt elhinni, hogy semmit nem kell érte fizetni butaság. Tájékozódni kell az is biztos, de az lenne a normális, ha pl. a közös képviselők nem vernék át a lakóikat, és hivatalból megkapná mindenki a tájékoztatást.”
  • 10. zorka 2012. május 24. 12:05
    „Tényleg jó lenne ha végre kinyögnék,hogy akkor lesz-e felújítás.Nálunk az egyik ablak szinte kiesik,alig lehet becsukni.De állítólag nem cserélhetem ki,mert ha lesz felújítás ki kell fizetni a leszállított ablakokat.Ez most komoly?És mégis meddig várjunk?”
  • 9. macs 2012. május 24. 11:33
    „Amennyiben emlékeim nem csalnak, 2010-ben a kampányban az hangzott el, hogy a panelfelújításért nem kell a lakóknak fizetni. Nos, tényleg nem kell fizetni, hiszen nincs felújítás. :-D

    3. virág25,
    van termosztátod, ha igen akkor azon próbáld beállítani a kívánt hőfokot. :-)

    Nem tudom ki hogy van vele, de nálunk nagyon bevált az ablakcsere és a hőszigetelés. A radiátorokon van költségmegosztó és van termosztát, melyen a kívánt hőfokot bármikor be tudom állítani. A korábbi években az éves elszámolásnál keletkező többletköltséget az évközi ÁFA és árváltozás indokolta. Remélem idén is így lesz. :-)”
  • 8. klj-54 2012. május 24. 11:13
    „Én laktam az Erős János utcai lila házban.
    Bárki bármit mond, rengeteg haszna van a becsomagolásnak, ajtó - ablakcserének.
    Ott igazi költségmegosztást csináltak az ottani egyedi mérő rendszerrel.
    Mert az sem jó megoldás, hogy oda vágunk egy szabályzót.
    Eh felmenő egy lejövő és szintenkénti elosztás.
    Nagy meló?
    Hatalmas!
    De negyedét fizettem ott szüleim és nővérem számlájának!
    Tudni kel arról a házról, hogy referencia épület, tehát ott valóban szakszerűen lett minden végrehajtva.”
  • 7. szegedivagyok 2012. május 24. 10:09
    „3ikutas 2012.05.24. 10:03

    aki azt az igéretet elhitte, vessen magára. Én is ismerek olyan embert (lakótársat), aki ezt hirdette akkor, bele is sült rendesen.”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem könnyű lemondani a szemétszállítást

Igazságtalannak tartja a dorozsmai Ungi István, hogy subasai zártkertjében is fizetnie kell a szemétszállításért, holott 2010 óta nem viszik el szemetet portájáról. Tovább olvasom