Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Paraván mögött lestük meg a bábosokat

Szeged - A zsinórpadlásról néztük végig a szegedi bábszínház egyik előadását – ahonnan csak kevesen, felülről láttuk a színészeket és a bábokat.
Az utolsó simításokat végezték a színpad mögött a díszleten a színészek, fél órával a kezdés előtt: fekete vásznat rögzítettek a kerethez. A sötét háttér fontos kellék a bábszínházban – az illúzió megtartásához szükséges. A színészek fekete ruhába öltöztek, bennünket a zsinórpadlásra kísértek. Mindenki kézbe vette saját marionettjét, és megkezdődött Az égő ház című bábopera első felvonása.

– Nagyon sok mindenre kell figyelni előadás közben: a többiekre, akik mellettem állnak, a zsinórra, hogy ne gubancolódjon össze, a szövegre és a mozgatásra – sorolta Rózsa Teodóra a bábszínész feladatait. A mostani produkcióban előre rögzítették a szöveget – ennyivel könnyebb dolguk volt, a bábok szegedi színészek hangján szólaltak meg.

A paraván mögötti mozgásból a nézők semmit nem érzékelnek, pedig a színészek le-föl lépkednek a dobogón, egymást kerülgetik, miközben úgy mozgatják a bábokat, mintha egy hangszeren játszanának. Ők rendezik át a színpadot, kapcsolják a fényeket, adják egymásnak a kellékeket. A Kövér Béla Bábszínházban 8 színész szórakoztatja a nézőket.

A marionettbáb mozgatása külön művészet. Vigyázni kell arra is, hogy ne gubancolódjanak össze a zsinórok. Fotó: Segesvári Csaba
A marionettbáb mozgatása külön művészet. Vigyázni kell arra is, hogy ne gubancolódjanak össze a zsinórok. Fotó: Segesvári Csaba

– Egyszer meggyulladt a ruhám egy árnyjáték közben a gyertyalángtól, amit a nézők észrevehettek. Mivel látszódott az alakom, óvatosan mozdítottam arra a fejem, és lesétáltam a dobogóról, majd az egyik kolléganőm eloltotta a tüzet – mesélte mosolyogva Diószegi Ágnes bábszínész. Azt mondta, nem ijedt meg, „hétköznapi" balesetek előfordulnak máskor is.

Három egyetemista és két alsó tagozatos osztály nézte az előadást a körülbelül 130 fős nézőtéren. – Gyerekeknek nehéz játszani, mert nagyon őszinték. Ha nem érdekli őket az előadás, elkezdenek mocorogni, duruzsolni – magyarázta Szalkai Dénes. A bábszínész elárulta: előfordul, hogy belenyúlnak a darabba, hogy visszanyerjék a gyerekek érdeklődését – ezt természetesen nem szeretik a rendezők.

Paraván mögött lestük meg a szegedi bábosokat - KÉPGALÉRIA Fotó: Segesvári Csaba

Az égő ház története egy klasszikus teleregény-forgatókönyv szerint alakul: szerelem, erkölcsi csavarral, végén tanulsággal. Jenei Endre bábszínész elmesélte: az egyik prózaiszínész-kollégája rácsodálkozott, amikor náluk járt, hogy a bábszínészeknek ugyanazt kell produkálniuk, mint a „hagyományos" színészeknek – csak még egy bábot is mozgatnak közben.

Tervek és fehér holló

A bábszínház tervei között szerepel, hogy visszacsalogassa a felnőtteket a nézőtérre. Jelenleg az óvodások és a kisiskolások alkotják a törzsközönséget, de több darab kifejezetten az idősebbeknek szól – tudtuk meg Kövér László igazgatótól. A nagyterem mellett kamarateremben, 40–50 férőhelyes mobilnézőtéren várják a gyerekeket. A következő előadáson a kicsiket körbeveszi a cselekmény: középen, szőnyegen ülnek, és körülöttük lesz felállítva a paraván. Bár már Az égő ház is közelít a felnőttekhez, a bábelőadások mellőzöttek, a produkciókról kevés kritika készül. Ezért nevezik a gyermekszínházi kritikusi díjat Fehér Holló díjnak.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb egy év haladék a szegedi Honvéd térnek

Másodszor is haladékot kapott a szegedi Honvéd tér sarkán elkerített városképi gödör gazdája a várostól. Tovább olvasom