Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Parkolópályán a nagykörúti buszsáv - drága, álom marad

Szeged - Egyelőre nem épül buszsáv a nagykörút közepén, túl sokba kerülne a városnak. Másik pályázati lehetőséget keres az önkormányzat. A Tisza Lajos körút átalakítására viszont pályázik.
A nagykörúti buszsáv építését februárban 2012-re halasztotta a szegedi közgyűlés, legutóbbi ülésén pedig elvetette a tervet, mert a legutóbb kalkulált költségekhez képest az önkormányzatnak 75 millióval többe kerülne a beruházás. A két évvel ezelőtt nyert projekt 85 százalékos támogatási aránya így nagyjából 50 százalékra csökkenne; ezt Botka László polgármester előterjesztése alapján a képviselők is elfogadhatatlannak tartották.

A város a mostani határozattal visszalép a nyertes pályázattól. Az indoklás szerint a döntés alapja csak anyagi. A közös tömegközlekedési sáv megépítése a nagykörút közepén, a Bertalan hídtól a Kálvária sugárútig – megírtuk – az eredeti számítások szerint 600 millió forintba került volna. A város és az állami útkezelő ehhez nyert együtt 474 millió forint uniós támogatást. Év elején lehetett tudni, hogy 150 millióval többe kerül az átépítés, 755 millió forintba.

Az áramszolgáltató ugyanis kábelcserét, a közút lámpakorszerűsítést ír elő, és beállították a szokásos tartalékkeretet. A mostani előterjesztésből kiderül: újabb 75 millióval nő a város önköltsége. Ebből az kerül 32 millióba, hogy a halasztás miatt az Árkád bevásárlóközpont építtetőjét a közgyűlés korábban felmentette a Londoni körút átépítése alól, és a város magára vállalta a költségét. 26 millió forint többletköltség, hogy a város cége, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. ennyiért vállalta a projekt lebonyolítását. 13 milliós pluszteher az is, hogy januártól várható áfaemelés, 5 millióval pedig a megbízott műszaki ellenőr cég is megemelte az eredetileg adott árat.

Egyelőre nem épül buszsáv a nagykörút közepén, túl sokba kerülne a városnak.
Egyelőre nem épül buszsáv a nagykörút közepén, túl sokba kerülne a városnak.
Fotó: DM/DV

Az elképzelést nem kaszálták el végleg a városatyák, a cél maradt: kihasználva az M43-as átadásával a nagykörúton keletkező forgalmi vákuumot, gyorsítani a tömegközlekedést, és elválasztani az autóktól. A polgármester ezért az elfogadott határozat szerint utasítja a fejlesztési irodát, hogy nézzen másik pályázat után. Vagyis olyan forrást keres a város, ahonnan több támogatást igényelhet. Az eredeti pályázatban 500 millió forint volt a plafon, ott nem lehetett többet kérni. Abban lehet bízni, hogy ezt a pályázati keretet növelik, vagy a sokat hangoztatott maradék pénzekből lesz újabb kiírás. Az uniós pályázatokon elvileg előnyben részesülnek a közösségi közlekedést fejlesztő projektek.

Kiskörúti pályázat

A Tisza Lajos körúti buszsáv építésére pályázik az önkormányzat – a városüzemeltetési bizottság Nagy Sándor (Szabad Város Egyesület) javaslatára. A fejlesztés összesen 200 millióba kerül, ebből 10 millió az önrész. Megírtuk: a Dugonics tértől a Szentháromság utcáig egy szélesebb közös sávon haladnak autók, buszok, mellette kerékpársáv létesül. A körforgalom felé a mostanihoz hasonlóan, két külön sávot használhatnak a gépkocsik és a tömegközlekedés. Az úttest legnagyobb terhelést viselő részén a burkolatot bazaltbetonra cserélik.

Olvasóink írták

59 hozzászólás
  • 59. la-za 2011. december 03. 00:32
    „57. rebcat 2011.12.02. 13:43

    Látom ritkán jársz arra. Baromság, amit írsz.....”
  • 58. gogol 2011. december 02. 17:49
    „ifj.Nagy Gábor Távolabbi városrészekre azért gondoltam,trolira hamár úgyis adnak arra pénzt kicsi önrészért.Valaha járt vili újszegedre és dorozsmára.”
  • 57. rebcat 2011. december 02. 13:43
    „45. la-za
    Sokszor jársz a Kiskörúton? Akkor tudhatnád, hogy az eszemadta autós nem azért megy 30-cal, mert annyival akar, hanem a jobbra fordulóra ráengedik a gyalogos forgalmat. Még fel sem gyorsított egyik másik, már fékezhet, mert előtte a kanyarodó. És mivel csak egy sáv van a jobbra kanyarodónak és előre haladónak egy jelentősebb gyalogos forgalom, és kész a dugó... Bele sem merek gondolni mi lesz, ha vmi baleset történik... Mert ugye az idétlen gömböckék a kitérést is megnehezítik (pl. áttolni rajtuk egy autót szinte lehetetlennek tartom). De most láttam a Vásárhelyin, hogy még a körforgalomba is beletették ezeket a "XXI. századi csodákat".”
  • 56. jozko 2011. december 02. 12:39
    „55.
    Úgy gondolom, frappánsan összefoglaltad a lényeget.

    Utánad megszólalni és okosabbat mondeni olyan esélytelen kísérlet lenne, mint "Bakfark után lanthoz nyúlni"!”
  • 55. LukSzkaivoker 2011. december 02. 00:01
    „A százmilliós spórolásról ...
    Ezeket a dolgokat EU-s pénzből csinálták jórészt. Csakhogy itt is a csík húzta a repülőt: nem azért csinálták a beruházásokat, mert erre volt szükség, hanem mert erre kaptak pénzt. Nem vagyok gazdasági szakember, de nem járok messze az igazságtól ha azt mondom, hogy ha van egy olyan rendszer, ahol a dolgokat nem a piac, a kereslet határozza meg, hanem felsőbb utasításra történnek a dolgok, akkor az a rendszer jó eséllyel be fog bukni. Sztem most erre haladnak a dolgok. Az EU nagy bajban van. Milliárdok áramoltak ki a fejlettebb országokból a szegényebbekbe, akik úgy jártak mint az egyszeri ember az ötös lottón nyert pénzével. Rövid idő alatt elcseszték értelmetlen beruházásokba (mint itt Szegeden is). Adtak belőle a havernak kutyaszalonra (remélem hallottatok az esetről), meg népszerűségre vágyó politikusnak villamosra, stb.”
  • 54. LukSzkaivoker 2011. december 01. 23:47
    „Tényleg szeretném megérteni. Szerintem átlagos eset Szegeden: van egy út, ahol jó esetben 5 percenként elmegy egy busz vagy troli, benne 20 emberrel. Ezalatt elmegy azon az úton akár több száz autó több száz emberrel (egy ember biztos ül mindegyikben :) ). Miért kell az autós forgalmat lassítani ilyen körülmények között? A változások minden esetben lassítást okoztak. Mint írtam korábban, az autók feleslegesen gyorsítanak, lassítanak. A félgömbökkel lezárt úttest miatt az autóval többet kell menni, mert nem lehet ott lefordulni, ahol szeretnél. Nagyobb a szennyezés, a fogyasztás, a zaj. Ki találta ezt ki? Besenyő Pista bácsit idézve: NOOORMÁLIS???”
  • 53. bzoli-41 2011. december 01. 23:14
    „Hát nálunk a kettőnk fizetésének a 3/4-e elmegy a törlesztésre és rezsire. És akkor még ott a 3 gyerek... 3 havonta tankolom meg a kocsit.”
  • 52. bzoli-41 2011. december 01. 23:12
    „Nem tudom kinek hiányzik a nagykörúti buszsáv... Nekem nem. Nem olyan vészes a forgalom amióta nincs tranzitforgalom. Lehetne azt a pénzt hasznosabb dolgokra is költeni. Pl: útjavításra jó minőségben...
    2-es villamos is kész vicc, ott is jól meggazdagodott valaki...
    A zöldhullám ismeretlen fogalom, néha összejön, de csak akkor ha nem 50-nel mész hanem gyorsabban...
    Inkább azt a nyamvadt hidat kellene felépíteni a nagykörút és Temesvári körút között(a vasúttal közösen)...Na arra szükség lenne!
    Jó lenne végre a városban terelések nélkül közlekedni,mert ez már nem állapot!”
  • 51. szpalika 2011. december 01. 22:54
    „sajnos a nemlétező átlagos család a legnagyobb gond, ahol a 2 szülő bruttó 202 ezret keres és nevel 1-2 gyereket...
    sokan sokkal kevesebből élnek, néhányan meg többől...
    tehát a kérdés, hogy a jelenlegi nagykörút akkor úgy jó. ahogy van, maximum a lassújeleket növeljük, mert a körmány nem ad pénzt az állami utakra.”
  • 50. atomboy 2011. december 01. 22:45
    „43. Zsanetta
    "Egy átlag magyar családnak, ha mind a 2 szülő becsületesen dolgozik (dolgozott) lakása és autója is van!"
    Na most jot rohogtem... egyebkent most nagyon sokan szivnak a hitel es a dragulo uzemanyag miatt teszik le a kocsijukat. Lassan egyedul kocsikazhatsz.”
  • 49. Szemif 2011. december 01. 22:40
    „48. Zsanetta

    Pedig hidd el igazam van, hamarabb lesz világbéke, és becsületes mindenki, mint ingyen és korlátlan energia, -ez lenne a teljes egyéni közlekedés ellső feltétele-szóval ha tenni akarsz valamit Szegedért, akkor dolgozz a világbékén!

    "Nem írom le a hozzászólásodról a véleményemet, úgyis kimoderálnák! Elképzelheted..."

    Bölcs döntés, látod máris haladunk a világbéke felé! :-DDDDDDD
    Jó éjszakát!

    Csak aztán nehogy álmodban csengessen picit a villamos, mert kiugrassz az ágyból zihálva...”
  • 48. Zsanetta 2011. december 01. 22:19
    „47.
    Óh, te kis zseni!
    Nem írom le a hozzászólásodról a véleményemet, úgyis kimoderálnák! Elképzelheted...”
  • 47. Szemif 2011. december 01. 21:59
    „43. Zsanetta

    A Szegedi Nemzeti Színház éves költségvetése másfél milliárd forint körül van, ebből úgy 1 milliárd jön az államtól és a várostól. Ennél kevesebbet kap a szegedi tömközl. előbb szüntessük meg a színházat meg mondjuk a Szegedi Szimfónikus Zenekart, de mondhatom azt is, hogy az SZTE-n csak világításra meg fűtésre közel kétmilliárd megy el évente.

    De van jobb ötletem is, hirdessük ki a világbékét, akkor le lehetne szerelni az évente több, mint 300 milliárd forintba kerülő Honvédséget, sőt továbbmegyek ha mindenki becsületes lenne, akkor a rendőrséget és a teljes igazságszolgáltatást is fel lehetne számolni.

    Ha ez megvan, akkor visszatérhetünk a tömegközlekedésre is...

    Mellesleg ezt a nézeted nagy nyilvánosság előtt ne hangoztasd, oké egy névtelen fórum végülis egy dühöngőszobaként is felfogható, de azért figyelmedbe ajánlom, hogy a tömegközlekedést sehol sem szűnt meg, nem tudom mit tudsz az USA-ról, de azt rosszul tudod, az egyéb okokba most nem mennék bele, rámenne az estém...”
  • 46. Zsanetta 2011. december 01. 21:56
    „44.
    100%-ig igazad van! Sajnos a listát lehetne bővíteni! Kb. 10 évvel ezelőtt sokkal ésszerűbb volt Szegeden a közlekedés. Mára TRAGÉDIA!”
  • 45. la-za 2011. december 01. 21:54
    „43. Zsanetta 2011.12.01. 21:30

    Autósként mondom: a legtöbb esetben az autósok pancsersága miatt nem lehet jól haladni a kiskörúton. Ha dugó van az egy dolog, de az autósok 90%-a akkor is csak 30-cal totyog, amikor mehetne, mert nincs előtte senki (ráadásul a 2x2-3-4 sávos nagykörút is be szokott dugulni). Egyszerűen besz@rnak, mert szűknek tűnik a hely... :)

    Kíváncsian várom a kalkulációdat is a sok 100 milliós spórolásról is.... :)”
  • 44. LukSzkaivoker 2011. december 01. 21:47
    „Na igen, történt néhány átgondolatlan dolog a közlekedés átszervezésében.
    -Beton félgömb, villamos pálya elzárása: butaság. Épelméjű autóval közlekedő ember hamar rájön, hogy miért, de szívesen elmagyarázom annak is, aki kitalálta.
    -Újszegedi hídfő lámpái (katasztrófa)
    -Közlekedési lámpák átalakítása olyanra, hogy ne lehessen folyamatosan végigmenni. Ez kinek jó? Az autók emiatt ott álldogálnak, feleslegesen gyorsítanak/lassítanak. Hacsak nem az volt a cél, hogy nagyobb legyen a fogyasztás és a szennyezés. Értem már, a MOL pénzelte ...”
  • 43. Zsanetta 2011. december 01. 21:30
    „33.
    Sajnos ott tartunk, hogy lassan ez már egy nem élhető ország! Akiknek elveszik a lakásukat (rossz, olcsó panelok, nem több 10 millás házak) - melyért egy életen át dolgoztak - a bankok és a kormányok összejátszása miatt, azoknak magyarázd, hogy élhető ország! Egyre többen ugranak ki az ablakon, amikor csönget a végrehajtó...
    Egy átlag magyar családnak, ha mind a 2 szülő becsületesen dolgozik (dolgozott) lakása és autója is van! Nézz utána a statisztikáknak!
    39.
    Azt már megszoktam, hogy itt mindig osztod az észt! De most butaságokat (is) írsz!
    Emlékezz vissza a Kiskörútra! Az átépítés előtt sokkal gyorsabban lehetett rajta haladni! Na most ne válszold azt, hogy nem, mert az hazugság! Mielőtt ezeket az idióta kőfélgömböket lerakták, gyorsabban lehetett haladni!
    Ha felszednék a síneket, nem lenne se villamos, se troli, se otromba buszok, 2 x 2 sávban gyorsabban haladhatnánk a Kiskörúton!
    Már írtam, ezzel a város is éves szinten sok 100 millát spórolna!”
  • 42. ifj. Nagy Gábor 2011. december 01. 20:45
    „21. bánki
    "Forgalomtechnikailag is baromság !

    Lásd. II. villamos !"

    Eltekintve attól, hogy városunkban továbbra is arab számokkal jelölik a tömegközlekedési viszonylatokat, érdekelne, hogy melyik részét tartod forgalomtechnikai szempontból baromságnak, a középfekvésűt vagy az oldalfekvésűt?

    Remélem érthető a kérdés! ;-)”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2011. december 01. 20:44
    „28. eleonóra
    "A József A. sgt-n is megépült a közös sáv mégis a buszok kívül járnak.A Radnótinál is ott tömegelnek a személykocsik között. Miért is ??"

    Pár napja írtam valamelyik cikknél: mert az Anna-kútnál deltázó (=megforduló) villamosok akadályoznák őket. Ez viszont rövidesen elhárul

    "A Kossuth L. sgt-n se üzemel."

    Ennél valóban ideje lenne ismét üzembe helyezni, mert a betonozás javítása már jópár hete befejeződött, már meg kellett kötnie...”
  • 40. ifj. Nagy Gábor 2011. december 01. 20:40
    „Ahogy nézem, alapfokú szövegmegtalálási gyakorlatra is szükség van:

    25. Zsanetta
    "19.
    Nem emlékszel, hogy pár éve a Kiskörút Anna kút és Dugonics tér közötti részét teljesen felújítottká? Méteres gödröket ástak, mindent cseréltek. Kibírtuk! De nehogy valami újabb átalakítás legyen ezen a részen!"

    Jó lenne a kommentfelületnél a gyűlöletkeltéses szöveget kiegészíteni valami ilyesmivel: "Hozzászólás elküldése előtt olvassa el a cikket, amihez hozzászól."

    Ha ezt megtetted volna akkor ugyanis aligha kerülte volna el a figyelmedet ez:

    "Megírtuk: a Dugonics tértől a Szentháromság utcáig"”
59 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Folytatódik a nagy szegedi troliháború

Hol van a troli? - kérdezte Tóth Károly szocialista politikus Gyimesi László helyi Fidesz elnöktől. Hol van a 2-es villamos? - kérdezte Gyimesi Tóth Károlytól. Tovább olvasom