Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Parsifal a Metből, világsztárokkal

A New York-i Metropolitan HD-live közvetítéssorozatában a német sztártenor, Jonas Kaufmann címszereplésével Wagner utolsó zenedrámáját, a Parsifalt adják ma 18 órától a szegedi Belvárosi moziban. Az előadás két szünettel 5 és fél órás.
A New York-i Metropolitan a Lyoni Operaházzal koprodukcióban tűzte műsorra a Wagner-bicentenáriumra Francois Girard rendezésében a német zeneszerző utolsó zenedrámáját, a Parsifalt. A darab első felvonásában vérrel telik meg a színpadot kettészelő, száraz folyómeder, míg a második részben a padlózatot beteríti a víz, glicerin és ételszínezék elegye alkotta 6000 liternyi mesterséges vörös folyadék.

– Ebben az operában mindenhol jelen van a vér. Olyan sebről van szó, amely sohasem gyógyul be, ezért miért is ne játszódjon a második felvonás egésze magában a sebben? – fogalmazta meg a kérdést a címszerepet alakító sármos német sztártenor, Jonas Kaufmann, akinek a Parsifal-előadások után nem kis erejébe és idejébe telik megszabadulni a „vérfoltoktól". A Parsifal alighanem a legnehezebben színre állítható Wagner-opera. Az 1877 és 1882 között komponált monumentális művet maga a zeneszerző Bühnenweihfestspiel néven határozta meg, ami szó szerint színpadi felszentelési ünnepi játékot jelent. A szöveg, a cselekmény és a zene bonyolult elegye a miszticizmusnak, a keresztény és buddhista tanításoknak. Ez volt az egyetlen műve, amelyet a szerző kifejezetten a saját elképzelései szerint építtetett bayreuthi Festspielhaus különleges akusztikai lehetőségeit szem előtt tartva írt. Ezért Cosima Wagner, a komponista özvegye, Liszt Ferenc lánya évtizedeken át nem engedélyezte, hogy az 1882-es ősbemutató után bármely más színpadon előadják.

Katarina Dalayman Kundry és Jonas Kaufmann Parsifal szerepében a Met színpadán
Katarina Dalayman Kundry és Jonas Kaufmann Parsifal szerepében a Met színpadán

A Grál mondakör

A Parsifal története a Grál mondakörhöz kapcsolódik. Az öregedő Wagner gyötrelmei sok szempontból párhuzamot mutatnak a történetbeli Amfortas szenvedésével. Az emberi test gyarlósága, a bűnbánat, a megbocsátás, és a halálra való felkészülés: ez a Parsifal lényege. A mese középpontjában az öreg Amfortas király áll, aki hűséges lovagjai előtt időnként elvégzi a Szent Grál szertartását, hogy élhessenek, és jót tegyenek a világban örökkön-örökké. A királyt súlyos bűn gyötri: fiatal korában vétkezett, engedett a testi örömök csábításának Klingsor birodalmában, ahová azért indult, hogy elpusztítsa azt. De a dárda, amellyel végezni akart a gonosz varázslóval, őt magát sebesítette meg. A dárdát Klingsor magához ragadta, és Amfortas sebe csak akkor gyógyul be, ha e dárdát hozzá érintik. Parsifal lesz az a hős, aki visszaszerzi a dárdát, és Amfortast meggyógyítja...

– Rendezhetetlen darabként beszélnek róla – mondta Francois Girard, aki most színpadra állította. A kanadai francia rendező – akinek nevéhez egyebek között A vörös hegedű című film is kötődik – a globális felmelegedés nyomán sivárrá lett posztapokaliptikus világba helyezte a darabot. Mint azt Kaufmann elmondta: a díszletektől a színpad „pont úgy fest, mint azok az afrikai tájak, amelyek már évek óta nem láttak esőt, és földjüket megannyi repedés tarkítja".

Az előadás nagy részében Girard igyekezett hű maradni az opera eredeti szövegéhez, ám mint hangsúlyozta, a második felvonás mindig is absztrakt marad. A rendező szerint a mű rendkívüli hossza és a mintegy 180 énekes, táncos és egyéb színpadi szereplő alkotta stáb mérete miatt kénytelen volt bizonyos részletek irányítását kiengedni a kezéből, és némi improvizációs lehetőséget adni a kórustagok egyes csoportjainak – adta hírül a The New York Times.

Jonas Kaufmann mellett további világsztárokat hallhat a publikum a mai HD-live közvetítésen: a kiváló német basszus, Solti György kedvenc Sarastrója, René Pape énekli Gurnemanz; a svéd Wagner-szoprán, Katarina Dalayman Kundry szerepét. A svéd baritonista, Peter Mattei alakítja Amfortast, az orosz basszbariton, Jevgenyij Nyikityin pedig Klingsort. Az előadást az olasz karmester, Daniele Gatti vezényli.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miró kavalkádja széttöri logikus világunkat

A katalán mester alkotásai elvarázsolják a látogatókat a REÖK kiállításán. (X) Tovább olvasom