Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

Partfalnak ütközött a Szabadság bejáróhídja

Szeged - Ismét az uszadékfa okozott gondot a Szabadság úszóháznak – a bejáróhíd a partfalnak ütközött. Ha az építmény visszaköltözhetne eredeti helyére, a rondella mellé, ilyen nem fordulna elő.
– Hatalmas uszadékfákat szabadítottunk ki múlt héten az úszóház elől. Amikor elhúztunk egy nagyobb mennyiséget, megváltoztak az erőviszonyok, a sodrás a bejáróhidat felnyomta a védfalra – magyarázta Klivényi Károly, a Szabadság Úszóház Egyesület elnöke, akitől megtudtuk: szerkezeti kár nem keletkezett a vízi építményben, ám az eredeti állapotok visszaállítása legalább 700 ezer forintba fog kerülni. A 30 tonnás híd megemeléséhez szükség lesz egy darura, az úszóház mozgatásához pedig két vontatóhajóra. Először a hídtartó pontont kell majd kihúzni, a hidat pedig visszaemelni a helyére. A munkálatokkal meg kell várni, míg a víz lehúzódik a rakpartról. Akkor azonban gyorsan kell cselekedni, hiszen a forgalom addig nem indulhat meg, amíg a híd eltorlaszolja az autóutat.

A nagy sodrás a partfalnak passzírozta az úszóház bejáróhídját. Fotó: Karnok Csaba
A nagy sodrás a partfalnak passzírozta az úszóház bejáróhídját.
Fotó: Karnok Csaba

Klivényi Károlytól megtudtuk: idén eddig 800 ezer forintot költöttek az uszadék eltávolítására. Mivel a Szabadság úszóház éppen a sodorvonalba esik, a felhalmozódó uszadék minden évben komoly problémát jelent. Az egyesület ezért kérvényezte, hogy az építmény eredeti helyére, a vízi rondella mellé kerülhessen vissza, elkerülendő a hasonló helyzeteket.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. ricsko 2010. június 18. 12:44
    „tiszai: köszi, minden tiszta. Voltam bent a vízirendőrségen még tegnap, ugyanezt mondták. Üdv, Ricsko”
  • 47. babar 2010. június 18. 09:37
    „Emberek!
    30 tonna az majdnem 300 mázsa! Nem mondom, hogy nincs akkora daru amivel meg lehet emelni, de félek, hogy csak útvonal engedéllyel közlekedhetne!
    De csak úgy Archimedesen is: ha csak a fele súlyt kellene is tartania szegény pontonnak az akkor is több mint 15 köbméter! Az meg úgy saccra is minimum 3x5x1 méter víz alá merülő levegővel töltött tartály!”
  • 46. tiszai 2010. június 17. 18:49
    „A tilalom csak a hajókra vonatkozik, a csónakokra nem.
    A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény értelmében a csónak:
    az emberi erővel hajtott - hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő - vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket. Csónak továbbá az a szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott - hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő - vízijármű is, amelynek hossza a 6,2 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t, illetőleg motorteljesítménye a 4 kW-t nem éri el. Nem minősül csónaknak az építése, berendezése és felszerelése alapján elsődlegesen nem hajózási tevékenység folytatására alkalmas - külön jogszabályban meghatározott - úszóeszköz;

    Tehát a fentiek alapján ki lehet menni a vízre az 4kW (cca. 5,5 LE) alatti motoros csónakkal.”
  • 45. ricsko 2010. június 17. 10:31
    „Fijjjuk, akkor most már csak az a kérdés, hogy - hajólevél nélküli, tehát nem vizsgaköteles - motoros csónakkal ( 5le alatt) biztosan ki lehet menni rádió nélkül is II. fok esetén kíméletes üzemmódban???
    tiszai - amit a kikötők működési szabályzatáról írtál vízállás relációban, az teljesen frankó!”
  • 44. ifj. Nagy Gábor 2010. június 17. 09:01
    „Üdv!

    Elnézést a tegnapi félretájékoztatásért, mentségemre szóljon, hogy nem vagyok hajós és emiatt nem napi rendszerességgel olvasgatom a hajósoknak szóló hirdetményeket, így az egy hete kiadottat még nem vettem észre és abban már valóban nem vízijármű, hanem hajó szerepel, a korábbitól eltérően.”
  • 43. joy 2010. június 17. 08:31
    „ricsko-tiszai!
    Én csak értelmeztem az írást.
    Nem vagyok vízenjáró, sem yogész.
    A hajó, mint olyan több személy szállítására, elszállásolására is alkalmas vízijárgány, eljuthat olyan helyekre is, ahol nincs mobiltérerő.
    Kishazánk területe sem lefedett.
    Tudom, mert mi is olyan helyen nyaralunk évek óta, ahol nincs térerő, mobilon nem érnek el. :o)

    !!!!!!!
    Ám egészen más az árvízi helyzet.
    Én nem javaslom a katasztrófa-túrizmust, mert a Tisza -a cikkből is látszik! olyan szemetet hoz le, amely komoly sérülést okozhat a hajóbal, ladikban, boríthat, ami halálos balesethez vezethet!
    Van olyan, hogy az értelmetlen veszélyt bevállaló embert saját, és családja érdekében el kell tiltani súlyos veszélyt rejtő tevékenységektől.
    Ilyen az árvizi hajókázás!”
  • 42. tiszai 2010. június 16. 22:29
    „A bérlésnek nincs értelme, mert ahhoz, hogy használhass hajózási rádiót, ahhoz a hajólevélbe be kell jegyeztetni a rádiót, - ugyanúgy, mint a motort -, a használatához engedélyt kell kérni a Hírközlési Hatóságtól, majd le kell vizsgázni a használatából a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. Ha mindez mind megvan, akkor használhatod csak. Egy hajózási rádió kb. 65.000,- Ft-nál kezdődik.”
  • 41. ricsko 2010. június 16. 21:33
    „@ tiszai : eszemben sincs vitatkozni, inkább a tényeket egyeztetni, informálódni és ebben most sokat segítettél :)
    Azt meg tudnád mondani, hogy ilyen rádiót hol lehet szerezni, esetleg lehet-e bérelni egy pár napra, amíg a vízállás szükségessé teszi?

    köszi, ricsko”
  • 40. tiszai 2010. június 16. 20:41
    „Azért rádió és nem rádiótelefon, mert a hajózásban a hajókon, a kikötőkben, a zsilipekben, stb. a 22-es csatorna használata kötelező, így mindenki aki a hajózásban érdekelt egy és ugyanazon a frekvencián érhető el és nem kell telefonszámokat rögzíteni, keresgélni. A 112 pedig nem a hajózásban használatos telefonszám, hanem általános segélyhívó szám.”
  • 39. tiszai 2010. június 16. 20:29
    „Értem én, hogy vitatkozol, de most ne tedd. Olvasd el és meglátod nekem van igazam. Nem szoktam olyat leírni amiben nem vagyok 100%-ig biztos.

    012/Ti/2010. számú Hajósoknak Szóló Hirdetmény
    Budapest, 2010. június 11.
    Horváth József
    főosztályvezető

    A hajó az hajó, a csónak az csónak. A rádióval kapcsolatban is igazam van. olvass utána.

    A Tisza azért üres, mert az úszóházak többsége, mint kikötők csak 630 cm-ig üzemelhetnek. Tehát mint kikötők nem engedhetik ki az ott tárolt hajókat és csónakokat. Ha a Sárgáról indulsz el a saját stégedről amelynek nincs (mert nem kell) kikötői engedélye nem köthet beléd senki és nem is fog.”
  • 38. ricsko 2010. június 16. 20:11
    „tiszai : bárcsak igazad lenne, én örülnék a legjobban!!! A helyzet az, hogy még egy traktorbelsővel sem szállhatsz vízre, nemhogy motoros csónakkal. Nézz szét a Tiszán, nem is látsz senkit a vízen :(
    A rádiós kommented viszont akár reális is lehetne, viszont nekem pont a vízi rendőrség mondta, hogy minden esetben kell a rádió és a paragrafus alapján igazuk is van.
    Még egyszer az idézet a rendeletből : "A kíméletes hajózás időszakában azok a vízijárművek, amelyek a hajó-hajó és hajó-part közötti rádiókapcsolat tartására nincsenek felszerelve, nem közlekedhetnek"
    Hangsúly a vízijárműn....ami akár egy kajak is lehet...

    ricsko”
  • 37. ricsko 2010. június 16. 20:04
    „joy : értem én és teljesen igazad van a lehetséges veszélyeket illetően, no de milyen rádiónak kellene lenni? Miért nem elég a (rádió)telefon? Megkérdeztem, a Szabadság úszóházon speciel nincs rádió ( telefon persze van). És ha van egy rádióm? Kit hívjak, milyen frekin? Ja, hogy ahhoz külön vizsga kell..Ráadásul ha nincs áram, nincs rádió sem.

    Csak azt szeretném pointirozni, hogy mennyire elavult rendelkezésről van szó. Nyilván akkor hozták, amikor még nem volt rádiótelefon ( nem, hogy tömegeknek, de maga a technika sem működött még). Most viszont ugye több, mint 10 millió előfizetés van, elég valószínűtlen, hogy egy hajós telefon nélkül szálljon vízre ( akár kötelező is lehetne). Azzal ráadásul a 112-t bármikor ingyenesen hívhatod, azért van.

    Sajnos masszívan le van maradva a törvényhozás úgy 20 évvel és tudod ez azért zavar, mert ugyan az eredeti szándékkal semmi gond, de most nem a védelmemet szolgálja hanem inkább a lehúzás játszik.

    Ja, és kérdem én, a törvényalkotók - akik ugye közpénzekből élnek - mi a bánatot csináltak az elmúlt 20 évben, miért aludtak át egy kommunikációs forradalmat?

    Üdv, ricsko”
  • 36. tiszai 2010. június 16. 19:49
    „ricsko!

    Csak hajóval nem lehet közlekedni a másodfokú készültség esetén, csónakkal lehet. Ez lehet motoros csónak is.
    A rádió készülék pedig kizárólag a hajóra vizsgáztatott hajózási rádió készülék lehet és a kezelőjének pedig hajózási rádiós vizsgával kell rendelkeznie.”
  • 35. joy 2010. június 16. 17:36
    „35!
    Szerintem nem, mert csak a haveroddal tudsz beszélgetni, de sem a folyimi őrséget, sem mentőt-tűzoltót... más -parti- segítséget nem tudsz kérni.
    Ilyenkor a megáradt, vad sodrású folyó bármilyen mocskot lehozhat, ami balesetet okozht, és akkor annyi!
    Meg kell nézni az alig hónapja kitakarított ártéri erdőt a Fölső-Tiszaparton, tele hatalmas mennyiségű megakadt faágakkal-rönkökkel, hulladékkal. Bármelyik adag elszabadul, sodor6 csónakot, hajót, akár takarítatlan úszóházat is!
    :o.”
  • 34. ricsko 2010. június 16. 16:25
    „@ifj. Nagy Gábor :

    köszi a belinkelt hirdetményt, lenne kérdésem, hátha tudsz segíteni :

    "A kíméletes hajózás időszakában azok a vízijárművek, amelyek a hajó-hajó és hajó-part közötti rádiókapcsolat tartására nincsenek felszerelve, nem közlekedhetnek"

    Itt pontosan milyen rádiókapcsolatra gondolhatnak? Ha két hajó megy és pl. walkie-talkieval dumálnak, akkor az frankó?

    Köszi,

    Ricsko”
  • 33. E! 2010. június 16. 16:23
    „2 kérdés:
    - A milleneumi úszóházat nem akarják mellé tenni? Csak az összkép kedvéért :P
    - EU-s pályázatot nem akarnak beadni "folyótisztítás" címmel? Végül is elég nagy mennyiségű cuccot gyűjtenek be :P Az ember azt hinné, hogy épeszű ember nem tesz téglatest-alakú dolgokat folyó víz útjába.”
  • 32. zehn 2010. június 16. 16:22
    „Én azt gondolom, ezek a bódészerű, ocsmány förmedvények már nem valók a 21.századi Szegedre. Más kérdés,az egész elhanyagolt Tisza-part, inkább 19. századot idézi.Jó lenne már túllépni az igénytelenségen, nemtörődömségen.Egy kis fantáziával,ötlettel csodát lehetne művelni és turista csalogatóvá tenni ezt a helyet.Mostani állapotában nagyon nem az!”
  • 31. joy 2010. június 16. 15:56
    „Értem.
    Tehát V.alakinek fáj a bütyke!
    :o)))”
  • 30. joy 2010. június 16. 15:53
    „5!
    - 1. Nincs úszóházam.
    - 2. A portám előtt a járdát, árkot-árokpartot magam takarítom, csúszásmentesítem, télen-nyáron rendben tartom, és nem ülök trágyadombon -bárkié is!!
    Nem kell hazudni, nem egyetlen éjszaka gyűlt ott össze "több tonna román szemét", igan gyakran járok arra kis kupaccal kezdődik amit még símán ki lehetne emelni 1/2 órai munkával! Egyébként sem a romáp, pillekönnyű, üres petpalackok, hanem a rengeteg ártérből bemosott ág, fahulladék a fő teher!

    Mindig mástól, az államtól várni, hogy helyetted rendet tartson, segélyt adjon, kinyalja a se.gedet?
    Szégyen!

    Nem az a kérdés, az állam mit tesz érted, hanem te mit teszel magadért, és környezetedért!
    Jobb napot!”
  • 29. ifj. Nagy Gábor 2010. június 16. 15:17
    „nyomdasz63!

    Most nem, csak ha a vízállás a másodfokú készültségi szint alá csökken:

    http://www.nkh.hu/hajozas/images/stories/HSZH_Tisza/004_ti_2009.doc”
48 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vakként is sikeres érettségit tett a Radnótiban

Leérettségizett a Radnóti Miklós Gimnázium első vak diákja. Bár az iskola vezetője kezdetben aggódott, mit tudnak majd kezdeni egy sérült tanulóval. Tovább olvasom