Délmagyar logó

2016. 10. 01. szombat - Malvin 11°C | 24°C

Passzív és autonóm házak – akár zéró energiafelhasználással

Szeged – A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) József Attila Tanulmányi és Információs Központjában (TIK) népszerűsítették a fenntartható fejlődést elősegítő építészetet. A Holcim Foundation háromévente hirdeti meg 2 millió dolláros versenyét.
– Újításokat, egyedi, átfogó rendszerszemléletű építészeti megoldásokat díjazunk a Holcim Awards for Sustainable Construction keretein belül – nyilatkozta a delmagyar.hu-nak Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója. A fenntartható fejlődés egy összetett gondolatkör. Ha egy példán keresztül szeretnénk kifejteni, akkor a második világverseny európai döntőjének aranyérmes magyar projektjét, a Kormányzati negyedet kellene megemlítenünk. A „négy negyed az egy" témában, Janesch Péter és a Team0708 Kft. által tervezett Kormányzati negyed hozott újat – négy városrész átfogó rehabilitációját tartalmazta, és öt kritériumnak: ökológiainak, gazdaságinak is megfelelt, valamint megfelelően illeszkedett a tájba. Pozitív társadalmi hatást fejtett volna ki, és elterjeszthető újítást is tartalmazott.

Megvalósult és álom Holcim tervek - Kormányzati negyed (galéria)

A Nyugati pályaudvar

Budapest  egyik legrégebbi vasúti pályaudvara  a mai Nagykörút mellett. Nevét nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta.
2006 körül tervek születtek a leromlott állapotú vasúti terület beépítéséről és esetleges funkcióváltásáról. Hivatali, kormányzati központot kívánnak a pályaudvarra – vagy annak helyére – építeni. A tervből végül ismét semmi sem lett. Körülbelül 2005-ben bontották le a Lehel tér felöli raktárakat, annak helyén fizető parkoló létesült. 2006-ban - az akkor még tervezett Kormányzati Negyed építése miatt - bontották le Podmaniczky utcai oldalon a dízelszínt továbbá a 16. vágány melletti vágányokat és épületeket.

wikipedia.hu
A Kormányzati negyed tervei olyan elképzeléseket is tartalmaztak, mint például: megújuló energiaforrások, szürke víz használata, nyári hulladékhő hasznosítása. Az irodaépületekben, számítógépek által termelt hőt visszaforgatva állítottak volna elő meleg vizet Terézvárosnak. A Nyugati pályaudvar, a Nyugati tér és Újlipótváros együttesen újult volna meg. A vasúti sínek föld alá helyezésével összefüggő zöld terület jött volna létre a Nyugati pályaudvar és a Városliget között. A Holcim Awards for Sustainable Construction pályázatra rendszerint átfogó, gyakran városrehabilitációt bemutató tervekkel érkeznek a csapatok. A világverseny legutóbbi győztese Marokkó korábbi, UNESCO-védelem alatt álló fővárosának teljes rehabilitációját célozta meg. Míg évtizedekig Fez, az azonos nevű folyójával együtt virágzó város volt, manapság a folyója víz helyett hulladékot és szennyvizet szállít. – 26 pályázat érkezett Magyarországról, nemcsak tervezőirodák, hanem rengeteg egyetemista is magas színvonalú munkákat adott be – közölte Márta Irén.
Megtudtuk, a gazdasági recesszió, a magas energiaárak a környezettudatos építkezésnek kedveznek. Egyre növekszik a kereslet az olcsón fenntartható épületekre.

Megvalósult és álom Holcim tervek - Monta Rosa, Svájc (galéria)
A díjnyertesek már a gyakorlatban is kamatoztatták tudásukat: a svájci Monta Rosa gleccsernél épült menedékházat a 2008-as európai bronz győztese tervezte. A gleccseren megépült autonóm házat a zürichi ETH hallgatói álmodták meg, és építették fel. Az autonóm ház nem használ külső energia- és vízforrást. Napkollektorokkal állítják elő a szükséges villamosenergiát, a házban keletkező hővel fűtenek, melegítik a vizet. Szürke vizet – eső- és tisztított szennyvizet – használnak minden olyan tevékenységhez, ami nem igényel ivóvizet.

Megvalósult és álom Holcim tervek - Fez, Marokkó (galéria)
Márta Irén elmondta, hogy a Szegedi Tudományegyetemen ugyan még nincs építészeti tanszék, de az SZTE Ökológiai Tanszékéről már sokan megkeresték őket a pályázattal kapcsolatban. A korábbi világversenyen szegedi pályázó is részt vett, sajnos díjazást nem kapott. A terv Szeged főutcájáról, a Tiszáról és a partok rehabilitációról szólt. Megtudtuk, a tervek szerint kiszorították volna az autókat a rakpartról, a teljes folyópartot visszaadták volna kávéházaknak, teraszoknak, kulturális intézményeknek. A tervek főként a gazdaságossági számítások miatt buktak el. Az idei versenyre 2010. július eljesétől lehet nevezni.

Olvasóink írták

  • 4. techMon 2010. április 27. 10:07
    „@ frakk 2010.04.26. 19:40 :

    Az újszegedi oldalon szükséges az erdő a talaj megerősítéséhez, megtartásához. Különben árvízeknél szépen szétmosná a víz a töltéseket!”
  • 3. Kerekes 2010. április 27. 08:30
    „A város egyetlen természeti kincse - leszámítva a nyári 40 Celsius fokot - a Tisza. Valóban meglepő az a gondolat, hogy csak úgy fogja magát az ember és a gyerekével kézen fogva lemegy a vízpartra. Megeteti a récéket, vagy pecázik. Ez nem elég trendi. Mint ahogy a természet maga sem az, csak addig, amig nem kell áldozni rá a hétköznapjainkban.

    Ezzel szemben számos fejletlen országban már elbontották, vagy tervezik elbontani a lebetonozott folyópartokat, tiltják ki az autókat (már megont ezek a szegény autósok!) a területről, hogy visszadják az embereknek, mármint a két lábon járó, vagy kerékpározó embereknek a rakpartokat. Remélem még én is megérhetem ezt Szegeden.

    Fura érzés lehet, hogy nem kell elmenni nyaralni más országba, mert itthon is lehet élvezni a nyarat a városban. Pl. a vízparton.”
  • 2. Kerekes 2010. április 27. 08:21
    „Már azt hittem, hogy tényleg korszerű elveket vallasz. Tévedtem. Mert azért arról nincs szó, hogy az autózást érdemes, lehet, szabad korlátozni. Hova gondolunk. A közlekedés maga a fejlődés, főleg ha belsőégésű motorokról és azok gyártóiról van szó. Mintha a levegővételt szabályoznák. Azt sem szabad.

    De majd akkor, amikor már nem tudunk levegőt venni, akkor szabad?

    Miért gondolja bárki is azt, hogy ha nehéz autóval közlekedni, romlik a szolgáltatási színvonal, akkor sem száll ki senki az autóból? Az autózás nem természeti jelenség, mint az eső. Sok buta és okos ember egyedi döntésének eredménye, amit látsz és szívol a városban. Ugye ezen azért lehet változtatni, nem olyan mint egy vulkán kitörés.”
  • 1. frakk 2010. április 26. 19:40
    „Minden ökológiai fejlesztést pozitívan fogadok, nagy híve vagyok a zöld energiának, a passzív építészetnek. Ha rajtam múlott volna a panelfelújításban nem is engedélyeztem volna a két rétegű ablakok beépítését, hiszen a hő nagy része az ablakokon szökik el.
    Alapcikkhez visszatérve: agyament ötletnek tartom a Szeged főutcája elképzelést abban a formában, hogy az autókat kitiltanák a rakpartról. Közlekedni mindig is kelleni fog.!!!!!!!! Az mennyivel lesz jobb ha ezek az autók a fél városon fognak végig pöfögni.??? Ha kávézók kellenek ott van az újszegedi oldal, adott a lehetőség, meglehet szüntetni a dzsumbujt. Tervezői képzeletet kilehet bontakoztatni a végtelenségig. Ott mi akadálya lenne ennek???”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fényképezőgéppel a Himaláján

Látott utcán szipuzó fiatalokat, járt buddhista szentélyekben, megkóstolta a helyiek ételspecialitásait, és még egy maoista tüntetésen is részt vett Goldea Tamás. Tovább olvasom