Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Pénteken, szürkületkor, Szegeden: nagy kerékpáros razzia

Szeged - Kivilágítatlan kerékpáros – miért zavar ez minket? Vajon ki van veszélyben? Az autós, aki nem látja, vagy a bicajos, akit nem látnak?

16.45: Szürkületkor megkezdődött a nagyszabású rendőrségi ellenőrzés Szeged több pontján: a Belvárosi híd lábánál, az Anna kútnál, a Kárász utcán, a Széchenyi téren. Az akció este 8-ig tart, addig a rendőrök többször helyszínt váltanak. Ellenőrzik a kötelező tartozékokat, különösen a világításra figyelnek. A Belvárosi hídnál a Magyar Kerékpáros Klub tagjai a vonatkozó KRESZ szabályokról osztogattak tájékoztatót.

Az akció után az esti kerékpározás tapasztalatairól a délmagyar.hu beszámol.

Korábban írtuk:

Szerda reggel, a Belvárosi hídnál a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság a Radió Plusszal összefogva több száz láthatósági mellényt osztott ki. Az akció célja: minél jobban láthatóvá tenni a kerékpárosokat.

– Mostanában több olyan halálos baleset is történt, amikor kerékpárost gázoltak. Legutóbb egy Székkutas és Orosháza között tekerő, kivilágítatlan, sötétruhás férfit ütöttek el – magyarázta az akció szükségességét Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.

– Rengeteg hallgató is jelezte ezt a problémát, amivel nap mint nap szembesülünk: a kerékpárosok, sok esetben a gyalogosok, még lakott területen kívül sem viselnek láthatósági mellényt. Így az autósok számára gyakorlatilag láthatatlanok. A Rádió Plusz ezért érzete különösen fontosnak, hogy egy kampány keretében érdemi segítséget is nyújtson a közlekedési balesetek megelőzésében – mondta el a delmagyar.hu-nak Király Tamás, a Rádió Plusz műsorvezetője.

A mai akció lényege nem a büntetés, hanem, hogy a kerékpárosok megértsék: ha nem látják őket, könnyen baleset áldozatai lehetnek. Az őszi-téli időszakában, amikor korán sötétedik célszerű világos, vagy fényvisszaverővel ellátott ruházatot is viselni, az egyébként kötelező világítás mellett.

A délutáni megmozdulás tapasztalatairól a későbbiekben a delmagyar.hu is beszámol.

Aki ma délután is kerékpárra pattanna, íme néhány kötelező tudnivaló a KRESZ-ből.

54. § (4) Kerékpárral b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. (6) A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie. (7) Tilos e) kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani; f) kerékpárral állatot vezetni.

Ha már megkaptuk, köszönjük:

116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni

d) egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
g) legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).

(2) A kerékpárt fel szabad szerelni
- elöl fehér,
- oldalán borostyánsárga,
- mindkét oldali lábpedálon elöl és hátul borostyánsárga

fényvisszaverővel, továbbá a kerékpár bal oldalán elhelyezett szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.

(3) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben - olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja - 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.

(8) A kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.

(9) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit a következőképpen kell elhelyezni:

a) Az (1) bekezdés
- d) pontjában említett lámpát,
- e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpát és
- f) pontjában említett hátsó (piros színű) fényvisszaverő(ke)t,

valamint a (2) bekezdésben említett első (fehér) fényvisszaverőt a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjában úgy, hogy

- az úttesthez 0,35 méternél közelebb,
- a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb,
- a fényvisszaverők az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek.

b) Az (1) bekezdés g) pontjában említett, kerékre oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverőt (küllőprizmát) úgy, hogy annak távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen.

Olvasóink írták

59 hozzászólás
  • 59. alfoldi 2010. november 17. 23:46
    „Miért hagyjuk azt, hogy eluralkodjon rajtunk a Délmagyarország nevű valami kerékpáros fóbiája?

    Nem kellene az autósnak és a nem autósnak végre megtanulni együtt élni?

    Ha a bringások is autóba ülnének, még kisebb tér maradna az "előkelő" autósoknak!

    Mégannyi sütnivalója sincs az autósnak, hogy örüljön annak, ha valaki kerekezik?”
  • 58. bringáspista 2010. november 06. 07:33
    „50 Zsolty Nagyon igazad van én rengeteget kerékpározok márcíustól otóberig kerékpárral járok dolgozni vidékről. Ez napi 60km az autókra fel van szerelve az irányjelző jogositványuk is van.Meg lehet számolni hányan használják pl a kőrforgalom elhagyásakor vagy előzéskor vagy le kanyarodáskor.Tizből egy kettő talán használ irányjelzőt.Viszont telefont annal többen.”
  • 57. Tengri77 2010. november 06. 07:01
    „Jómagam is kerékpárral közlekedem. A láthatósággal kapcsolatosan egyetértek. Persze tojok az autósokba/ra. Inkább csak nem akarok meghalni, amikor szép kukás mellényemet magamra öltöm. Pláne most, hogy hamar sötétedik. Érdemes!!!”
  • 56. mitudomain 2010. november 06. 01:19
    „Na hány millát zsebeltek be?”
  • 55. vuk 2010. november 06. 00:28
    „26. hozzászólás gróf 2010.11.05. 13:58

    Lehet kapni kondenzatoros hatso lampat, prologban 2500 ft korul van. Ha megall a bringa vilagit tovabb :)
    Agydinamo pedig legjobb!”
  • 54. vuk 2010. november 06. 00:00
    „"Amúgy a szegediek még kisangyalok némely nyugati országban tapasztalhatóakhoz képest. "
    Tudnek meselni. Cifra dolgok vannak itt. Alkalmazkodtam :D”
  • 53. K.T. 2010. november 05. 22:25
    „A szabálytalan kerékpárosok ellen erőteljesebb fellépést sürgetők megnyugtatására közlöm, hogy az akció ideje alatt a helyszíneken elhaladó kivilágított kerékpárosok aránya meghaladta a 80%-ot. (Pontos adatok később ifj. Nagytól.) Tudom ez nem elég, de akkor is jobb mint amit egyesek vizionálnak.

    ...és mindazoknak akik szívük szerint megmondanák, hogy a kerékpárosok hol közlekedjenek és mit csináljanak. Először szálljanak jó mélyen magukba és ha mindent rendben találtak, utána kezdjenek el tenni az ügy érdekében, mert egyébként nem oldódik meg magától.
    Ha mást nem, részvételükkel támogassák az ilyen akciókat vagy szóljanak rá pl. a kivilágítatlan biciklisekre és ne csak a billentyűt/szájukat koptassák!”
  • 52. CsImre 2010. november 05. 22:06
    „6. mackópajtás:

    Az a bicikliút Retek utcán járhatatlan, rajta közlekedni egyszerűen veszélyes. Ha máshol meg tudod előzni a biciklist, ahol nincs kerékpárút, akkor ott is meg tudod. Persze, ha úgy gondolod, hogy a bicikliút nem a kerékpárosok jobb közlekedésére szolgál, hanem az autósokéra, akkor nem szóltam.

    31. gróf:

    Nem feltétlen jobbkezes a 30-as övezet, és nem csak 30-as övezetben lehet jobbkéz szabály. Bp-n úgy rémlik, láttam 30-as övezetet elsőbbségadás kötelező táblákkal.

    maci52:

    Miért ne lenne büntethető? Ez hülyeség. Amúgy a szegediek még kisangyalok némely nyugati országban tapasztalhatóakhoz képest.

    48. sóska66

    Inkább jogszabályismeret nincs azok részéről, akik kitették a táblát. Zebrán nem tilos átkerékpározni. Még átautózni sem”
  • 51. CsImre 2010. november 05. 22:06
    „Én nem szoktam kivilágítatlan bicikliseket látni. A baj az, hogy ettől még ott vannak.”
  • 50. zsolty 2010. november 05. 21:33
    „Nekem van jogsim, rendszeresen vezetek is autót, nem is egyet.
    De van bicajom is, amivel nap, mint nap munkába megyek és jövök haza. Ennyit rólam.
    Azt meg kell jegyeznem a biciklisek védelmében, hogy nagyon sok autós nem tud vezetni. Főleg amikor bicajosokról van szó - rátéve egy lapáttal úgy tesznek, mintha nem is látnának. Na most az ilyet, mint a GTA PC-s játékaban kiszedném a kocsiból és..:)
    Nem beszélve arról - ami a kommentekből is lejön - , hogy honnan a francból tudják, hogy a bicajosnak nincs jogsija? Mindig ez a rögeszme, hogy nem ismeri a KRESZ-t. Én például bicajosként pont az ellenkezőt vélem felfedezni, hogy tesznek rá nagy lapáttal az autósok. Tisztelet a kivételnek. Mint például én :D
    Aztán ott a helyzet a világítással is. Az autókon ha nem lenne világítás, valyon hány ember tenne rá? Hm? Nem sok..”
  • 49. bélabá 2010. november 05. 21:23
    „lamatic. Teljesen igazad van!”
  • 48. sóska66 2010. november 05. 20:39
    „Békéscsbán táblával figyelmeztetik a kerékpárosokat, hogy a zebrán tolni kell a kerékpárt. Ettől még nyugodtan áttekernek. Szóval közlekedési kultúra ... nincs”
  • 47. atomboy 2010. november 05. 20:02
    „46. rodnás
    A kerekparos erdekkepviselet (egyes) tagjai tamogatjak a buntetest. A rendorseg nem, mert nincs kapacitasuk, inkabb neha tartanak ilyen akciokat...”
  • 46. rodnás 2010. november 05. 18:55
    „A bicikliseknek nem láthatósági mellényt kellene osztogatni, hanem büntető csekkekeket! Ha egyenjogúnak tartják magukat az autósokkal, akkor legyenek ebben is egyenjogúak!”
  • 45. szatyi 2010. november 05. 18:20
    „39. hozzászólás szegarazs 2010.11.05. 16:47

    Itt az igazság! Egy egyszerű vasalót csak úgy lehet -legálisan- forgalmazni, hogy megfelel a biztonsági előírásoknak.
    Egy közlekedési eszköznél miért nem lehet a forgalmazás feltétele a szabályos felszereltség?”
  • 44. bringáspista 2010. november 05. 18:02
    „Kekeczke a te családodba nem kerékpározik senki pl anyuka apuka vagy gyerekek vagy te!”
  • 43. maci52 2010. november 05. 17:31
    „Elnézést,de a KRESZ Magyarországon /Szegeden/ a kerékpárosokra nem vonatkozik,mindenhol tekerhetnek össze-vissza,részegen,járdán,kocsiúton.
    Ez a cikk valami félreértés!!!A biciklisek törvényen kívüliek,nem büntethetők,csak az autósok.”
  • 42. pandababa 2010. november 05. 17:26
    „LÁTNI ÉS LÁTSZANI”
  • 41. pillecukor 2010. november 05. 17:23
    „33. hozzászólás persona 2010.11.05. 15:04 >> egyetértek.”
  • 40. pandababa 2010. november 05. 17:17
    „Megérdemelnék a büntetést. Igenis meg kellene követelni a világítást. Régen nem is lehetett enélkül kerékpározni. 500ft-ot megér szerintem a biztonság .A Tavasz utcában is sok a kivilágítatlan bringás. Ezt mindennap tapasztalom reggel, amikor megyek dolgozni.”
59 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kipakolták a Szeviép székházát

Elszállították a bútorokat a napokban a Szeviép Zrt. székházából. Tovább olvasom