Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Pénzre vár a 30 éves szegedi partfal

Szeged - Szegeden az árvízvédelmi rendszer leginkább szem előtt lévő része a belvárosi partfal. A vasbeton szerkezet csúnya, szürke, „lyukas", és elválasztja a várost a folyótól. Egyszerre kellene az árvízvédelmet biztosítani és a Tisza-partot megszépíteni – talán lesz rá 1 milliárd forint.
Legkésőbb április közepére kap választ a szegedi önkormányzat és az Atikövizig: megnyerik-e KEOP-pályázaton az 1 milliárd forintot a partfal megújítására?

A 2006-os árvíz, a Tisza több mint 10 méteres vízszintje ugyanis kihozta a 30 éves partfal gyenge pontjait. Az 1979-ben épített vasbeton fal ugyan megvédte a várost 3 éve, ellenállt az eddigi legnagyobb víznyomásnak, de kiderült minden gyengéje: az illesztéseknél a vízzárás tökéletlen, a partfal mögött ismeretlen nyomvonalú és átmérőjű régi tégla vízelvezető rendszer létezik.

Az Atikövizig szakemberei, szegedi építészek egyhangúan azt mondták: az árvízvédelemre fordított költségek töredékéért – számítások szerint 15 milliárd forintért – mobil partfalat, csak árvízi védekezéskor „előugró" védművet kellene építeni. A mára elavult és a várost a Tiszától elválasztó betonszerkezetet pedig le lehetne bontani.

Az elképzelésekre azonban nem sikerült pályázati forrást találni. Tavaly viszont önkormányzatok számára, árvízvédelmi fejlesztésekre írtak ki pályázatot, csakhogy ezen legfeljebb 1 milliárd forintot lehet nyerni.

A 30 éves partfalnak most is állnia kell a Tisza támadását. Fotó: Schmidt Andrea
A 30 éves partfalnak most is állnia kell a Tisza támadását.
Fotó: Schmidt Andrea

Decemberben Szeged az Atiköviziggel együttműködve jelentkezett a tenderre – mondta el Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester. Ennek várják most az eredményhirdetését. Szerinte minden azon múlik, hányan adtak be pályázatot, és hogy Szegedhez képest máshol mennyire súlyos az árvízi helyzet.

Kozák Péter, az Atikövizig osztályvezetője elmondta, mire lenne elegendő az 1 milliárd forint a gyerekklinika és a Belvedere közötti 1,5 kilométeres szakaszon. A klinikasor előtt, a meglévő partfal elé lemélyítve résfalat építenének, a beton elé pedig az áramlások kézben tartására függönyfalat. A Stefánián pont fordítva: a park felőli részen, a járdába süllyesztenék a résfalat.

Pénzre vár a 30 éves partfal - KÉPGALÉRIA

Feladták volna a mobil partfal ötletét? Nem. Amit az 1 milliárdból megépítenének, rá lehetne telepíteni a mobil gátat, és legvégül a beton elbontásával egybenyitni a Tiszát a várossal. „A régi álom elemeire bontva valósulna meg" – foglalta össze tömören Kozák Péter. A későbbiekben is pályázati forrásból építkeznének. Első lépésként az árvízvédelmi biztonságra törekednének, utána jönne a szépészet, a lépcsősor, az út felújítása.

Mobil ötlet

Az építészek és a vízügyi szakma együtt dolgozta ki az úgynevezett mobil partfal koncepcióját 2006-ban. Ilyen működik Kölnben, ilyet építettek Prágában is a 2001-es árvíz után. Szegeden is az alugerendás partfalban gondolkodnak, amely akár a jelenlegi gát szintjénél magasabb árvizek ellen is megfelelő védelmet biztosítana. Árvízkor csak elővennék a raktárból, és összeszerelnék. Vesmás Péter Ybl-díjas városépítész (képünkön), a tanulmánytervet kidolgozó Tér és Forma Építész Stúdió vezetője szerint ha elnyerné a város a pályázatot, „kinyílna egy ajtó", és következetesen végig lehetne vinni a koncepciót.

Olvasóink írták

  • 16. Túróvarázs 2009. március 19. 11:13
    „Kedves Apuka!
    "Az aluminium betétes ideiglenes falat, 3-4 ember két nap alatt felállítaná" ez igaz. A kisebbség meg egy éjszaka alatt elbontaná. Aztán csak ülnénk nyakig a vízben és nem értenénk, hol hibáztunk. Pedig a kulcsszó elhangzott: ALUMÍNIUM!!!”
  • 15. apuka 2009. március 19. 10:58
    „14. Teljesen igazad van. Ráadásul ismerni kell az Alsó-Tisza árvizeinek időbeli lefolyását is. Szegeden óriási az időelőny az előrejelzéshez. Az árvizet kiváltó csapadékesemények bekövetkezése után, akár 1-3 héttel lesz igazán nagy árvíz a területünkön. A tetőzés közeli állapot, amikor az ideiglenes fal kellhet, még ennél is később van. Az aluminium betétes ideiglenes falat, 3-4 ember két nap alatt felállítaná Szegeden. Azt is észre kellene venni, hogy most is építenek ideiglenes falat, a kulissza nyílásokba. Ha az ideiglenes fal nem jó, akkor a nyílásokat is be kellene falazni. A gyalogosok pedig a kocsiúton tudnának lemenni a partra. Nagyon érdekes volt, a kulissza nyílások első elzásásakor (2000-ben), mindenki azt gondolta, hogy van egy raktár, ahol az elzáró elemek szépen várják a bevetést. Ilyen most sincs. Árvízkor irány a TÜZÉP fa gerendákért, a mezőgazdasági bolt zsákért és fóliáért. Szerintem nem biztos, hogy bármely hozzászóló ezt tartja a legjobb megoldásnak. Egyébként nem kell 6-8 m vízoszlop nyomást kibírni, mert ez csak a jelenlegi járda feletti részt érinti. Ez 2006-ban maximum 40-50 cm volt.”
  • 14. török 2009. március 19. 10:42
    „5-ös és 9-es: látom, nagyon értetek mindenhez. A mobil gátat már két éve meg akarják építeni Budapesten a Római-parton, csak nincs rá forrás, meg még ugye nem volt elég nagy árvíz, hogy kényszerítő erő legyen. A lehető legprofibb és legmodernebb megoldás ez, mert 10 méter mély föld alatti cölöpökhöz erősítik a mobil fal tartóoszlopait, így az rendkívül stabil, és akár 6-8 méterrel a talajszint fölötti víz nyomását is elbírja, nem úgy, mint a betonfal. Az "előugró" kifejezéssel arra akart utalni az újságíró, hogy a föld alatti rész nem látszódik, a föld feletti pedig raktárban tárolható, és csak árvíz idején kell összeszerelni, pillanatok alatt.

    Ha kicsit utánajárnátok a módszernek, tudnátok, hogy ennél jobb megoldás még nem létezik, mivel ez kb. tökéletes. Máshol már működik, bevált.”
  • 13. apuka 2009. március 19. 10:31
    „Sajnos a délmagyaros "pontosság" mindig félreinformáltságot okoz. Szó sincs "kiugró", "előreugró" stb. falról. Arról van szó, hogy a jelenlegi parapet falat egy ideiglenes szerkezet helyettesítené. Csak azt felejtik el elmondani, hogy ennek nem az az elsődleges célja, hogy szabadon hagyja a kilátást, az csak egy előnyös melléktermék! A vízépítési technológia rengeteget fejlődött az elmúlt évtizedekben. Gyakorlatilag a legnehezebb és legkevésbé tartós megoldás betonból vízzáró falat építeni. Ráadásul az annak belsejében lévő káros folyamatokat csak akkor vesszük észre, ha árvíz van. Nem lehet a betonfalat karbantartás céljából időnként szétszerelni. Az ideiglenes falra több féle elképzelés van. Az egyik, hogy oszlopokat állítanak fel, melyek közé gumiperemmel ellátott aluminium gerendákat tesznek. A másik megoldás, hogy a járdaszinten egy nagy tömlőt építenek be, amit árvízkor vízzel töltenek fel. Ezt a megoldást, folyókon duzzasztó gátként is használják. Pl. ilyen van gyulaváriban a Fehér-Körösön. Az nem néhány hónapig, hanem évtizedek óta tartja a vizet. Minden korszerű megoldás nagy előnye, hogy gyakorlatilag teljesen vízálló, nem kell sem a Stefániát, sem a klinikák előtti részt háborús övezetté nyílvánítani. Egyébként a nagy dolgok a felszín alatt történnének, mert 1970 után jó kommunista módjára csak azokat a részeket építették meg normálisan, ami látszik. Azok a mélyépítési részek nem készültek el, amelyek megépítése már akkor is napi gyakorlat volt.”
  • 12. gardista33 2009. március 19. 10:21
    „és ha az árviz hamarabb jön? itt nincs idö féléveket várni a pályazatra.ostobák”
  • 11. N.P. 2009. március 19. 08:38
    „Ugye durvván 1,5 km-ről van szó, amire kérünk 15 milliárdot. Nem sok ez egy KICSIT ? A Vesmás-féle terv szerintem idealisztikus, ilyen bizonytalan használatra nehéz lesz vállalkozókat találni.”
  • 10. lopicigazsi 2009. március 19. 08:37
    „Ha utálod, írd ide: W W W . A F A L . H U _ És itt egy hónap múlva is olvassák...”
  • 9. jq 2009. március 19. 08:35
    „Ezt a mobil f*szságot felejtsék már el kva gyorsan!!!
    Lopjanak más beruházásból, az árvízzel ne játszanak! Vagy szeretnének az újjáépítő szerepében tetszelegni?”
  • 8. Elendur 2009. március 19. 02:03
    „Gazficko: ott ül a második képen elhaladó koraszülött mentő autóban, vagy hülye az újságíro, ennyi.”
  • 7. rozator 2009. március 18. 22:06
    „Antiszeged!Felőlem a mormon egyház is fizethet,csak gát legyen!De ez neked mindegy!”
  • 6. Antiszeged 2009. március 18. 21:33
    „Hűséges Maszop-városként 100%, hogy megkapja a pénzt... Ez így működik elvtársak közt. Baja,Szolnok nehezebben kapná meg a pénzt...”
  • 5. rozator 2009. március 18. 20:41
    „Ez a partfal az 1970-es árviz után készült.A mostani a 2006-os nagy áradás után fog.Mert rájöttek hogy muszáj!A "kiugró" partfal egy baromság!(szerintem)Csináljanak egy massziv védművet,és a Stefánia felőli részt kiadhatjá kereskedelmi célokra!A Vesmás féle terv is azon alapul,hogy a mellvéd és a Tisza közötti területet valahogy hasznositsa!Ilyen vizjárás mellett ez bizonytalan,befektetőt nem talál hozzá!”
  • 4. tahoszegedi 2009. március 18. 19:04
    „1 milliárdból talán fussa a kotrásra is?

    és mi lesz a kanyarban elhelyezett sarkantyúkkal?

    újra kéne szabályozni legalább a Maros torkolatától, a sodorvonal sem a régi .....”
  • 3. Gazficko 2009. március 18. 18:36
    „Segitsen már valaki. A két berakott képen nem látok sehol Vesmás Péter nevű építészt. Hol van a manus?”
  • 2. StatusQuo 2009. március 18. 17:30
    „Húsz éve minden parlagon hever atöltésoldal olyan mint az ementáli sajt éppen időszerü lessz valamit csinálni! Az alugerendákat viszont elfogják lopni a megélhetési bűnözök!”
  • 1. maci52 2009. március 18. 16:49
    „Állítólag,de lehet hogy rémhír,a Polgármester és Kormánya vissza hordja az irreálisan sok hazahordot,lopott fizetésüket,és abból felújítják a rakpartot!!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kézbe veszik a nők a szerszámot

Szeged - A nőknek elég egy csavarhúzó, és bármit megszerelnek – utánajártunk az állítás igazának. Tovább olvasom