Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Pénztárválasztás: hétfő éjfélig dönteni kell

Csongrád megye - Hétfőn nyilatkozhat utoljára az, aki maradni akar a magánnyugdíjpénztárában. Ezért január 31-én éjfélig tart nyitva a nyugdíjbiztosító szegedi ügyfélszolgálata. Tegnap hosszú sor kígyózott, de fél óránál tovább senki sem várakozott.
Magánnyugdíjügyben az előtérből jobbra, egyéb elintéznivalókkal balra lehetett menni pénteken a Csongrád Megyei Kormányhivatal Nyugdíjbiztosító Igazgatóságának szegedi ügyfélszolgálatán. A recepción udvarias, precíz eligazítást kaphatott az érdeklődő.

– Abba a sorba kell állnia annak, aki maradni akar a nyugdíjkasszájában – mutatták. – De nem kell megijedni, gyorsan halad az ügyintézés
– tették hozzá rögtön –, három ablaknál fogadják az embereket. Fél óránál tovább még senki sem állt sorban.

Ki kell tölteni valamilyen nyomtatványt a nyilatkozathoz? Semmit sem kell csinálni – hangzott a válasz –, csak személyit, lakcím- és tajkártyát kérnek. Az ügyintézők kikeresik a nevet a gépből, kinyomtatják a nyilatkozatot, alá kell írni és kész.

Kaptunk sorszámot is, egy „cirombás" tombolaszelvényt, a gép ugyanis nem működött. Ezzel beálltunk a sorba, amelyben a legtöbben fiatalok voltak. Azok a munkavállalók, akik majd 30–40 év múlva mennek nyugdíjba. Az előttünk álló, 40 évesnek saccolt férfi elmondta, hogy vállalkozó, és sokáig hezitált, mire elhatározta: marad a magán-
nyugdíjpénztárában. A feleségének viszont alig pár nap kellett, hogy eldöntse: nem megy vissza az állami rendszerbe.

Megyünk maradni címmel egy hete zenés pikniket rendeztek Budapesten, a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság előtt. Ezzel tiltakoztak a magánnyugdíjpénztárak államosítása ellen. Fotó: MTI
Megyünk maradni címmel egy hete zenés pikniket rendeztek Budapesten, a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság előtt. Ezzel tiltakoztak a magánnyugdíjpénztárak államosítása ellen.
Fotó: MTI

Miért? A férfi felsorolta az érveket: több millió forintja gyűlt össze az eltelt 12 évben, ezt 10 ezer forintjával nehezen gyűjtené össze újra. Az állami nyugdíjban nem bízik, mint ahogy az állami egészségügyben sem, a családban nemrégiben egy súlyos beteggel „kipróbálták", mit kapnak a befizetett járulékukért. – Úgy érzem, szolidáris maradok a rászorulókkal is, hiszen továbbra is fizetem majd az állami nyugdíjrendszernek a 24 százalékot. Kiderült: a férfi a minimális szolgálati időt, a csekély állami nyugdíjhoz szükséges 20 évet már összegyűjtötte, ami azt jelenti, hogy nyugdíjas korában az éhenhalástól nem kell tartania.

Az ügyfélszolgálat hirdetőtábláján azt olvastuk, hogy hétfőn, január 31-én, az utolsó napon 8–24 óráig tartanak nyitva. A nyugdíjbiztosító honlapján azonban nem volt nyoma az információnak.

70 ezren maradhattak

Sokan hagyták a döntést az utolsó napokra. Noha a nyilatkozatot már december közepén, karácsony előtt le lehetett volna adni, a múlt hét végéig alig 30 ezren írták alá, és kedd délutánig is csak 40 ezer „maradó" tag jött össze. Csütörtök délutánra már 54 ezerre nőtt azok száma, akik a magánkasszát választották, péntek estig pedig egyes kalkulációk szerint már 70 ezren lehettek a maradók, országosan.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. orbántorgyánpolgárikormány 2011. január 31. 09:37
    „58. történész 2011.01.30. 15:40

    Szerinted az államnak honnan van pénze?”
  • 62. exdeus 2011. január 31. 06:39
    „61, sose lehet tudni.
    60, itt is így kéne, de ha megnézzük, hogy Mo-n hány ember él segélyből vagy minimálbérből, érdekes folyománya lenne annak, ha ezt a rendszert vezetnék be. Persze ettől függetlenül egyetértek veled.”
  • 61. xBen 2011. január 30. 18:49
    „58.
    Az igaz, hogy a munkavállalói nyugdíjjárulékot lehetett a mnyp-kbe fizetni. De azt is az én munkabéremből vonják le. Kvázi az is az én pénzem! Továbbá ennek fejében az államnak sem kellett volna 100% nyugdíjat fizetnie nekem, ha egyáltalán megérem a nyugdíjat! Tehát ezzel nem csak én, de az állam is jól járt volna! De nézzük csak, ezen felül tőlem még levonnak 7,5% egyéb járulékot, átlag 16-18% adót, illetve a munkáltatóm még fizet 27%-ot utánam. Ez cirka 50-52%! Ez nem elég??? Még az a 10% is kell? Mire? A politikusaink által saját maguknak évente megszavazott fizetésemelésre? Vagy a vásárhelyi diktátor sokmilliós bőrülőgarniturájára?
    Remélem az alkotmánybíróság eltörli ezt az egész államosítást! Mert röhejes, hogy nekem kell nyilatkoznom, hogy maradni akarok. Másodrendű állampolgár leszek a szülőhazámban! Nonszensz és megalázó ez az egész!
    Legközelebb azért is nekem kell majd személyesen nyilatkoznom, ha nem akarok elválni a feleségemtől?”
  • 60. történész 2011. január 30. 18:48
    „Nem értek egyet veled de azért mi nem vagyunk ellenségek. Nekem az a véleményem,hogy a bruttó bér sem igaz csak közgazdaság hókusz- pókusz -a.Valóban kapd meg a bruttó béredet, ami jogos azt levonhatod belőle és törvény szerint adózz.Ha fizetsz az orvosnak,ha gyógyszert veszel abból is az adóleíráson át kapjad a kedvezményt. Ha orvoshoz mégy igazolja le az orvos a taxi számlát és levonhatod stb..stb..úgy mint mi csináljuk Európában.És fizess belőle a nyugdíjbiztosítónak ... a nettódból bővítve,hogy több legyen öregkorodra. Ezeket otthon nem igen hírdeteik”
  • 59. Mil 2011. január 30. 18:22
    „Az nem állami pénz, az a te brutto béredből megy, amit ha te és a céged nem termel meg, akkor az a pénz nincs is. Nem az államé. Te ezért cserébe lemondasz egy jövőbeli jogodról, hogy ti. teljes állami nyugdíjat kapj. Az pedig törvényben volt deklarálva, hogy ez a pénz magántulajdon.
    Úgy kell ezt felfogni, mint ha te egy malacperselyben havonta pénzt tennél félre szűkebb időkre. Na erről szólt a manyup. Más kérdés, hogy ez mellé kellett volna egy normális gazdálkodás az állam részéről, meg jobban szabályozni a pénztárakat.”
  • 58. történész 2011. január 30. 15:40
    „Kié a magánnyugdíjpénztari vagyon? Azé, akinek a nevén van, mert ő fizette be a saját pénzét. Nos, ez nem igaz. Soha, senki semmilyen saját pénzt nem fizetett a magánnyugdíj számlájára. Az ÁLLAMI nyugdíjból utalt a MAGYAR ÁLLAM pénzt magánszámlákra. Magyarul elloptuk apáink és anyáink nyugdíját. Saját pénzt csak önkéntes magánnyugdíjpénztárba lehet utalni, amit viszont nem is érint az Orbán kormány döntése.

    Európában jól működik a magánnyugdíjpénztári rendszer. Hazugság. Európa fejlettebb felén nincs sehol ilyen rendszer. Csak az önkéntes pénztárak működnek jól. Ilyen diktátumot, mint nálunk, hogy állami pénzeket utaljanak magánszámlákra, csak Kelet-Európában lehetett végrehajtatni.
    A kormány államosítja a magántulajdont. Részben igaz. Inkább visszaállamosításnak mondanám, de nem tartottam sohasem magánvagyonnak, mert soha nem volt az illetőé, nem ő fizette be a saját pénzéből, hanem elmebeteg módon állami pénzt kapott ajándékba. Az Orbán-kormány persze retteg az államosítás szótól, mert fél a népszerűségvesztéstől, ami egyébként a legnagyobb hibája.

    A Fidesz ötlete volt. Nem igaz. A Jobbik programjának a része a mostani döntéssorozat, az Orbán kabinet még nyáron is elvetette az ötletet.
    Gyurcsány is megléphette volna ezt a lépést, a megszorítás helyett 2006-ban. Tragikus tévedés. Magyarország legnagyobb hibája a megosztottság. Ha Gyurcsány ilyen lépésre szánta volna el magát az elvtelen és opportunista Orbán ellenzékből óriási tüntetéseket szervezett volna a magántulajdon szentségének védelmében. Lett itt volna minden - aláírásgyűjtés, népszavazás, parlamenti ostrom, petíció, Molotov-koktél. Ne legyen kétségünk afelől, hogyha 300 forintos vizitdíjért megtette, akkor a 3000 milliárdért tízszeresen megtette volna. Sajnos Orbánt csak a hatalom érdekli elsősorban, a haza csak akkor érdekes, ha ő áll az ország élén. Szokásos magyar betegség (lásd pl. Szapolyai 1526-ban, 10 ezer emberével ,,lekésett" a mohácsi csatáról, mert ő szeretett volna király lenni.), inkább kisebb, gyengébb ország, csak én legyek a vezér.

    Én igen csak elgondolkodom ezen sorokon”
  • 57. exdeus 2011. január 30. 14:55
    „56, nem, nem kell átlépni, sőt. Csak az a baj, hogy a többség fél, pedig reálisan gondolkodva rá kellene jönni, hogy mostanság csak az a biztos, amit Te teszel félre.
    Na arról nem is beszélve, hogy szerintük 25%-os lenne az az arány, ami az állami kasszából jönne, ami vicc, mert amit te eddig az állam felé fizettél 25%-ot (24+1), abból hogy a fenébe jön ki, hogy csak 1/4 arányban részesedsz a közösből? Tudom, lehet magyarázni a felosztó-kirovó rendszert, csak matematikailag nem teljesen helyes a képlet. Mellesleg inkább legyen biztos
    54, lehet, hogy igazad van, nem tudom.
    53, biztosan, van aki veszi, de kérdés, hogy mekkora összegben és milyen felárral. Mert az mnyp akkor is megvette, ha annak hozama a béka fenekét is alig érte el, mert kötelező volt neki, most meg ejteni fog rá, keres más lehetőséget a felszabaduló összegekre.
    Egyébként jelen számítás szerint kb. 10e Ft-ot vesztek így, hogy maradok, de legalább a kapott összeg nem a kutya vacsorája, és ha én nem is, a gyerekem hasznát veszi.”
  • 56. qutya 2011. január 30. 13:20
    „"Aki átlép, az elveszti az állami nyugdíj x százalékát."
    Magyarul: ha tetszik, ha nem, át kell lépned. Nyugdíjad pedig így sem úgy sem lesz.”
  • 55. hahaha62 2011. január 30. 11:25
    „KISPACNI !

    Ja tut mir sehr leid--das habe ich wirklich falsch geschrieben-aber DU wesst ja auch---irren ist menschlich--und -das hoffe ich sehr--ich bin noch ein Mensch!

    la-za !

    Az államkötvényeket a kamatmarzs miatt veszik....egy tötök kötvény sokkal megbízhatóbb és carrytradre vagy akár short-long swing-re sokkal jobb deviza,mint a ft-szerintem.....ha fityisz lazít -és kamatot csökkent---a magasabb deviza árfolyam mellett a ma meglévő 130k ingatlanhitel mellé még vagy ennyi jön fog bezúgni-az majd 4 évnyi ingatlanforgalom e kis országban.....szóval???”
  • 54. achilleus 2011. január 30. 10:06
    „51. hozzászólás exdeus 2011.01.30. 08:20
    Tudod mi történik a pénztárak kezén levő azon magyar államkötvényekkel, amelyeket azoknak a befizetéseiből vettek, akik visszatérnek a felosztó-kirovó rendszerbe?
    ----- Be fogják őket zúzni! (Azaz ezentúl nem kell utánuk kamatot fizetni sem!)”
  • 53. la-za 2011. január 30. 09:59
    „51. exdeus 2011.01.30. 08:20

    Azért van még, aki veszi az államkötényt.....”
  • 52. Logaritmus 2011. január 30. 09:17
    „Mocskos fideszes nyugdíj manipulátorok!”
  • 51. exdeus 2011. január 30. 08:20
    „Allegro, igazad van, mivel az mnyp-k a nekik továbbutalt pénz min. 60%-át államkötvényekbe voltak kötelesek fektetni, aminek a hozama garantált. De azt ne felejtsük el, hogy az állam hiányának csökkentése miatt bocsájtja ki ezeket, amiket ezek után - mivel az állam leveszi a kezét a magánpénztárakról - a kutya se fog megvenni az alacsony kamata mellett, esetleg magasabb hozam mellett igen, de akkor meg csöbörből vödör.”
  • 50. Picim 2011. január 30. 08:19
    „Milyen hülye cím ez már! nem pénzárt kell választani!”
  • 49. exdeus 2011. január 30. 08:16
    „WGg62, a jelen szabályozás csak az öregségi nyugdíjat piszkálja meg, ebben szó sincs arról, hogy mi lesz a rokkantsági, illetve özvegyi nyugdíjakkal. Érdekes egy játszma lesz, mert ugye sosem tudjuk, mit hoz a holnap.”
  • 48. kispacni 2011. január 29. 22:48
    „38.

    ZUKUNF -t írtál.”
  • 47. Larsson 2011. január 29. 21:25
    „43.

    Sajnos én is hallottam ilyen zsarolásról, ha marad az mnyp-ben, akkor már nem sokáig kellene dolgoznia... :(”
  • 46. szeti 2011. január 29. 20:16
    „Gondolom, ezért is van, hogy a 25-35 évesek mennek nyilatkozni inkább.”
  • 45. szeti 2011. január 29. 20:15
    „44. Elviekben ha Te a magánpénztárnál maradsz, ami átmegy önkéntesbe, akkor ugyanúgy fizeted a 8%-ot, mint eddig, csak az önkéntesbe megy, és bármikor kiegészítheted. Ekkor biztosan kapsz nyugdíjat a kasszából, de államit semmiképp sem. A 24%, amit pluszban fizetsz, az mind a mostani nyugdíjasok eltartására megy.

    Ellenben ha államiba mész, akkor csak az államnak fizetsz, és a nyugdíjasok eltartása mellett a saját nyugdíjadat is fizeted, de ha messze vagy még a nyugdíjtól, akkor az annyira biztos, mint a kutya vacsorája. Mert Ratkó-korszak miatt 2025 után már nem marad pénz normális nyugdíjra, mivel egy dolgozóra minimum egy nyugdíjas fog jutni. Ezért mondják, hogy aki közel áll a nyugdíjhoz, menjen államiba, aki messze van tőle, az legyen magánpénztártag.”
  • 44. wg62 2011. január 29. 19:49
    „42. A mostantól pályakezdő nem tud választani, hiszen állami nyugdíjjat mindenféleképpen kap (persze ha nem feketén dolgozik), mert az eddigi magánnyugdíjpénztári rendszer megszűnik. Persze mellette választhat önkéntes pénztári tagságot (amit végül is nevezhetsz magánpénztárnak is).”
63 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabó Tamás 30 éve a Móra-múzeum restaurátora

Élete nagy felfedezéséről és kedvenc munkáiról kérdeztük Szabó Tamást. A szegedi Móra-múzeum főrestaurátora kettős jubileumot ünnepel: 55 éves és 30 éve kezdte pályáját a közgyűjteményben. Tovább olvasom