Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Pénzük után futnak az alvállalkozók

Szeged, Szatymaz - 140 millió forintot követelnek a szatymazi logisztikai központ megépítésén dolgozó, ki nem fizetett alvállalkozók. A CE Glass és az Arcadom Zrt. a vitatható követeléseket tárgyalások útján próbálja tisztázni.
Blokád alá vehetik a ki nem fizetett alvállalkozók a CE Glass szatymazi logisztikai központját – tudatta tegnap a sajtóval Szabó Bálint, a követeléskezeléssel is foglalkozó Likvid Kontroll Kft. ügyvezetője.

Megírtuk: mintegy 20 vállalkozás kereste meg cégét azzal, hogy a Szilánk – új nevén CE Glass – uniós támogatással épült szatymazi beruházásán dolgoztak, de nem fizették ki őket. A mintegy 2,5 milliárdos projekt felét uniós pénzből valósították meg: az NFÜ a CE Glassnak előlegként már kifizette a rá eső rész 25 százalékát. A Likvid 5 céget képvisel, követelésük 140 millió forint.

Egy fillért se láttak még a munkájukból

A szegedi Ács-Állványozó Kft. állványozási munkákat végzett a logisztikai központban. – Az első számlát tavaly december tájékán adtam be, de még azt se fizették ki. Az Arcadommal szerződtünk, és mindent teljesítettünk határidőre. 3 és félmillió forinttal tartoznak: kisvállalkozás vagyunk, az éves bevételünk 10 millió forint. Rosszul működik Magyarországon a fővállalkozói-alvállalkozói rendszer: már korábban is megégettük magunkat – mondta Hegedűs Ferenc ügyvezető.  

– Találkoztam a DARFÜ igazgatójával, akit arra kértem, hogy a maradék 75 százalékot csak akkor fizessék ki a CE Glassnak, ha az vagy az Arcadom Zrt. hiánytalanul kifizetett minden alvállalkozót – magyarázta Szabó Bálint.

Varga Gusztáv, a CE Glass tulajdonosa korábban is, most is hangsúlyozta: az Arcadomnak továbbra sincs függőben levő jogos követelése feléjük. A vitatható követeléseket tárgyalások útján próbálják tisztázni. Szerinte az Arcadom nem hajlandó elismerni kötbérigényüket, és hogy miattuk történt a csúszás. A CE Glass nem tartozik egyetlen vállalkozásnak sem, velük a fővállalkozó áll szerződésben. Az általuk külön megállapodás alapján alkalmazott cégeket határidőben kifizették.

Szabó Bálint a pénzük után futó alvállalkozók nevében kijelentette: amennyiben augusztus végéig nem fizetik ki őket, úgy blokád alá veszik a szatymazi üzemet, Demján Sándort pedig felszólítják, hogy személyesen járjon közbe az ügy mielőbbi rendezéséhez. Kerestük az Arcadom Zrt. illetékeseit is, de nem akartak megszólalni az ügyben.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. varbert 2012. augusztus 21. 16:40
    „26 patrióta1000!
    A SZEVIÉP-es esetnél megtörtént hogy előre kifizette a DARFÜ a támogatást. De, nem ez a lényeg.
    Az Arcadom hibásan teljesített a kivitelezés során.Sokat csúszott az átadási határidővel,és sok műszaki hibát is vétett. Ezekre a kivitelezési szerződésben kötbért állapítottak meg, amit mindketten aláírtak.Tehát az "üveges"
    jogosan tart vissza pénzeket. Ha nem lenne jogszerű amit tesz, az építő már megindíthatta volna a felszámolási eljárást.( Ezt figyeli az "üveges" konkurenciája is. Ha meggyengül,azonnal lecsapnak a piacaira.)De nem teheti jogszerűen.Ezért természetes szövetségeseit( az alvállalkozókat) felbőszíti, és ujjal mutogat hogy nem akar a megrendelő fizetni.Ezért ő sem tud.(Ezzel még a közvéleményt is maga mellé állítja.) Ez, ekkora cégnél szerintem nem igaz.
    Kezdje el az "üveges" kifizetni az alvállalkozókat?Csak mi alapján számoljanak el? Lehet, hogy pont az az alvállalkozó okozta a legtöbb műszaki kivitelezési problémát,aki most a leghangosabb.Ezt mégiscsak az Arcadom
    tudja.A teljesítési igazolásokat a fővállalkozó igazolta le.Biztos megbízhatóan? És még rengeteg átgondolni való.
    Ha a megrendelő fizet,utána csak peres úton tudja behajtani a pénzét a kivitelezőn.Nagyon bizonytalan eredménnyel. - Én így látom ! A tévedés jogát fenntartva!-”
  • 27. scatman 2012. augusztus 20. 20:45
    „patrióta1000
    Igazad van, és ezt én írtam is hogy nyilván egy üveges cég nem építőipari vállalkozás még ha össze függ is vele!De nem ez a lényeg!!A lényeg az hogy ne dolgoztass ha nincs rá fedezeted!Az államnak ott kellene belépni hogy amit ígért támogatást azt folyósítsa,ha pedig ennek a kötelezettségének eleget tett akkor segítse az alvállalkozókat a pénzükhöz!Értem én ezalatt hogy a bíróság munkája ezekben az esetekben köztudottan több év is lehet amit egy kis cég aligha bír ki anélkül hogy térdre ne essék!!Sok cég a pereskedésre játszik miközben a felperes pénz híján a perköltségeket sem tudja kifizetni így magától megoldódik a probléma, magyarul ki sem kell fizetni mert nem lenne kinek ha a cég tönkrement!Igazi álláspontot ebben az ügyben senki nem tud alkotni eme cikk alapján, de egy dolog biztos!!!TÖBBEK FUTNAK A PÉNZÜK UTÁN!!!És ez baj!!Mindegy ki miatt.A CE Glass meg az Arkadom mutogat egymásra miközben az idő telik és a vállalkozások mennek tönkre mivel gondolom nem pár tízezer forintról van szó!A számla kiállítása pillanatától az ÁFA és egyéb fizetési kötelezettségek érvénybe lépnek a fizetésekről és a beépített anyagok árairól nem is beszélve!A nemfizetés elindít egy gellert.Ezeket kell ebben az országban valami módon rendbe tenni!”
  • 26. patrióta1000 2012. augusztus 20. 19:51
    „25. varbert
    Én értem az idézett cikket de sajnos sem te sem Szabó Bálint nem érti a lényeget.
    A SZEVIÉPES történet sajnos megismétlődhet és a DARFÜ sem tud ellene tenni.
    A DARFÜ nem teheti meg uis h ne fizesse ki az üveges által kifizetett összegek után az Uniós támogatást az üvegesnek. Ha ezt tenné fenékbe rugná a DARFÜT az Unió mivel a DARFÜT sem jogszabály sem szerződés nem jogosítja fel a támogatás kifizetésének attól való függővé tételére h az Arkadom alvállalkozói megkapták-e a pénzüket. Szóval nem tud mit tenni a DARFÜ az ügyben. Az üveges meg a neki megítélt támogatásból csak azt a részt kapja meg a DARFÜTŐL amit ő maga kifizetett. A ki nem fizetett összegek után járó támogatás tehát bennmarad Baroso úr Uniós zsebében azt sem az üveges sem az Arkadom sem az alvállalkozók nem kapják meg.”
  • 25. varbert 2012. augusztus 20. 08:25
    „24. Patrióta1000
    Olvasd el figyelmesen, légyszíves ezt a cikket!:http://szegedma.hu/hir/szeged/2012/08/adossaga-miatt-blokad-ala-vennek-az-egykori-szilankot.html
    "Szatyi" Valószínűleg ezt a történetet sérelmezi. És úgy gondolja Szabó Bálint is felelős a helyzetért.Pedig Bálint, a már kialakult helyzetbe nyúlt bele.Ha ő nem jelez a DARFÜ felé,lehet hogy megismétlődik a SZEVIÉP-es történet?”
  • 24. patrióta1000 2012. augusztus 19. 20:04
    „22.varbert
    Meglepően jól értesült vagy. Honnan veszed h a pénz már a CE Glass számláján van? Egyébként is milyen pénzre gondolsz? Nem árt helyre tenni néhány dolgot.
    Az Uniós támogatást csak utólag adják, pont arra panaszkodnak mindig a vállalkozók hogy sok hónapos gyakran éves csúszásokkal kapják csak meg pedig ők már régen fizettek. És támogatást csak a ténylegesen már kifizetett összegek után adnak. Szóval az lehetetlen hogy az üveges támogatást kapjon az általa ki nem fizetett pénzekre.

    23.scatman
    Mit keres az egészben az Arkadom?
    Az üveges nyilván nem tudta saját maga a teljes beruházást megcsinálni ezért kiadta olyannak aki magát Közép-Európa legnagyobb építőipari cégeként reklámozza. Ezt még a nem milliárdos nagyságú beruházásoknál is így szokták csinálni tehát ebben nincs semmi rendkívüli.
    Az állam jogállamban úgy lép be a vitába h a bírósága dönt a felek vitájában. Ebben sincs semmi rendkívüli.

    17.felhőkergető
    Jó a kérdésed az alvállalkozók ha jogosak a követeléseik akkor miért nem az Arkadom előtt tiltakoznak miért nem indítanak pert v felszámolást az Arkadom ellen? Ha meg nem jogosak akkor meg mit akarnak az üvegestől? Látta már valaki az alvállalkozók és az Arkadom közötti szerződéseket? Ezekben lehet valami mivel valamiért nem mernek az alvállalkozók az Arkadommal szemben semmit sem csinálni pedig az Arkadommal szerződtek. Több mint gyanús ez.”
  • 23. scatman 2012. augusztus 19. 10:52
    „Alapszabálynak kellene hogy legyen az hogy csak akkor dolgoztass ha van pénzed!!Ma az a divat hogy az állam ígér valami támogatást,azt előre elköltjük aztán meg sok vállalkozó dől nyomorba miatta!Na meg arról nem is beszélek hogy ebben a projektben mit keres az Arkadom??Megmondom én!!Ha csak a CE Glass lenne a szerződő akkor egyértelmű lenne kin kell a port elverni!Így a sok bába közt elvész a gyerek és lehet mutogatni egymásra miközben az igazi vesztesek a vállalkozók mert a mutogatásból nem lesz pénze!Persze erre is van a CE Glassnak magyarázata mivel ők nem egy építőipari kivitelező cég és ezzel a kivitelezéssel az Arkadomot bízták meg.Most kellene hogy belépjen az állam ebbe a vitába és pontot tegyen a végére ki is a hunyó!Nem kerülne sok ember az utcára,megmaradhatna a munkájuk.”
  • 22. varbert 2012. augusztus 19. 09:24
    „15.szatyi
    Elismerem! Sokkal kellemesebb úgy nem fizetni,ha pénz már a CE Glass számláján van.”
  • 21. scatman 2012. augusztus 18. 18:03
    „Íme a magyar építőipar megszokott motívuma!Végezd el a munkát aztán belekötök hogy ne kelljen fizetni vagy bele sem kötök csak nem fizetek!Szerintem már-már ez is hungarikum lesz!Dolgozz aztán ha nem fizetik ki akkor te sem tudsz fizetni és a saját vagyonod is rámegy!Nem baj ha nem fizetsz majd felszámolnak és büntetlenül alapíthatod is az új KFT-t!Tiszta kereset annak aki kissé hogy is mondjam ház nélküli csiga.”
  • 20. Egyolvasó 2012. augusztus 17. 21:33
    „"18. spiler 2012.08.17. 13:10

    pedig a fidesz megigérte nem lesz körbe tartozás"

    Szegény ember, aki ígérni sem tud.”
  • 19. felhokergeto 2012. augusztus 17. 13:21
    „Természetesen Szabó Bálintra gondoltam, nem Tóth Bálintra... Majdnem sikerült megjegyezni a nevét :) Hja kérem...az a régi Vasas emlékezetesebb.”
  • 18. spiler 2012. augusztus 17. 13:10
    „pedig a fidesz megigérte nem lesz körbe tartozás”
  • 17. felhokergeto 2012. augusztus 17. 12:55
    „Úgy látom a cikkből egyértelműen kiderül, hogy az Arcadom nem fizetett (Ács-Állványozó Kft.) az alvállalkozóknak. Van olyan cég közülük, aki már pert, felszámolási eljárást indított ellenük? Ha nem, miért? Az érdekképviseletben ne reménykedjenek (Demján a VOSZ elnöke), és én Tóth Úrra se bíznám az ügy megoldását, ha az utca és a sajtó az egyetlen fegyvere...

    Az Arcadom miért nem szólal meg? A pár száz milliós tartozásuk a vállalkozók felé még gondolom nem elég ehhez. 1 Mrd-nál már nyilatkoztak Debrecenben. Hol a határ?”
  • 16. macs 2012. augusztus 17. 11:44
    „10. patrióta1000,
    "Vagy Te a multimilliárdos nem szegedi kivitelező oldalán állsz?"
    Itt nem az a kérdés, hogy ki kinek az oldalán áll. Itt az a kérdés, hogy ki kivel áll szerződéses kapcsolatban, és ki nem fizetett.
    Én úgy látom, hogy az egész rendszer rossz. A pályázatokon nagy, tőkeerős cégek indulnak, akik a tényleges árnál alacsonyabb összeggel nyernek, majd alvállalkozókkal szerződnek, akik ismét alvállalkozókkal szerződnek, és így tovább. Mindenki tisztában van azzal, hogy az előírt minőségben képtelenség megcsinálni a munkát, vagy ha megcsinálja, mínuszba kerül, és a lánc végén állók pedig futhatnak a pénzük után.
    Aki tudja, hogy megy ez a világ boldogabbik felén, mondja el! :-)”
  • 15. szatyi 2012. augusztus 17. 08:12
    „"A CE Glass és az Arcadom is bűnös."

    Ha te ezt így kijelented, akkor tedd hozzá Szabó Bálint nevét is, hiszen ő kérte a DARFÜ-t, hogy ne fizesse ki a fennmaradó 75%-ot!”
  • 14. badass 2012. augusztus 17. 07:59
    „A beruházók jó része nálunk teljesen tájékozatlanul szerződik kivitelezőkkel, olyan cégekkel, amikről az építőiparban tevékenykedők jól tudják, hogy jobb a közelükbe se menni, mert nem nagyon szeretnek fizetgetni. Hogy ez a "tájékozatlanság" szándékos, vagy nem, azt nem tudni, de az biztos, hogy a beruházókat elvakítják az irreálisan alacsony árak, és az eleve vállalhatatlan határidők. A vége pedig ez, ami itt is történt, csúszás, kötbér, kifizetetlen alvállalkozók.”
  • 13. varbert 2012. augusztus 17. 07:25
    „Szerintem, már a szerződés megkötésekor bekalkulálták, hogy nem fognak fizetni a kicsiknek. A pereskedés, csak egy elhúzódó színjáték. Mindkét cégnek van jogi irodája,most elbíbelődnek egy kicsit . A CE Glass és az Arcadom is bűnös.
    Csak ezt nem lehet bizonyítani. Magyarországon, jó ideje csak jogszolgáltatás létezik. Igazságszolgáltatás nincs.”
  • 12. Egyolvasó 2012. augusztus 17. 06:31
    „"Pénzük után futnak az alvállalkozók"

    Szóljon már nekik valaki, hogy ne fussanak, úgysem érik utol.”
  • 11. butagyerek 2012. augusztus 17. 06:00
    „Veszett fejsze nyele ! Nem akarnak fizetni ?? Lehet, hogy nem törvényes, de a helyükben a követelésemet eladnám 50 százalékért (vagy spontán elajándékoznám) valami "jó hírű" Ukrán vállalkozónak. Egyezkedjenek vele.”
  • 10. patrióta1000 2012. augusztus 17. 00:43
    „Jozko!
    Olyan butaságokat írsz hogy az szinte már fáj. Javasolom mielőtt jogi dolgokba belemész konzultálj tőled okosabbakkal. Még a kisiskolás gyerek is tudja hogy kárigényt vagy kötbérigényt vagy egyéb igényt beszámítás útján érvényesíthet a jogosult, amit ha vitat a másik fél, akkor majd dönt a bíróság. Valószínűleg így járt el a helyi üveges vállalkozó is. Vagy Te a multimilliárdos nem szegedi kivitelező oldalán állsz? Miért nem fizeti ki az Arcadom az alvállalkozóit aztán ha igaza van az üveges céggel szemben akkor miért nem citálja bíróság elé az üveges céget? Valószínűleg azért nem mert fél a bíróság előtti megmérettetéstől tehát kamuzik nincs igaza.
    Naív lenne az üveges aki a szerződésben foglaltak kölcsönös betartásában bízik? Nem hiszem inkább jogállamban elvárt módon jár el és partnerétől is ezt várta el csak az becsapta.
    Sokadszor áll már elő az a helyzet Mo-on hogy a fővállalkozó nem akarja kifizetni a magyar alvállalkozóit. A jogszabályokon kellene változtatni hogy a nagy fővállalkozók ne tudjanak kényük kedvük szerint szórakozni a kis magyar KKV-kal és a magyar megrendelőkkel. Különben ki mer itt magyarként beruházni fejleszteni illetve ilyen beruházásba magyar alvállalkozóként beszállni?
    Szatyinak meg igaza van az alvállalkozók miért nem az őket ki nem fizető Arcadom előtt tüntetnek blokádolnak? Sztem tuti hogy az Arcadom manipulálja őket a háttérből Az alvállalkozó érdekeit "képviselő" cég meg szintén az Arcadom titkos megbízottja lehet azért nem az Arcadom előtt balhézik Mert a világ már csak ilyen”
  • 9. jozko 2012. augusztus 16. 20:47
    „Árnyalt ez a kép ...mondhatnám, kissé homályos az üveg!

    Úgy tudom, önmagában a kötbérigény nem jogosítja fel a Megbízót a késedelemmel elvégzett munka ellenértékének visszatartására.
    A kötbérigény jogosságát Bíróságnak kell megállapítani - és utána lehet követelésként előterjeszteni - hacsak nem született más, konkrét megállapodás már a megbízás során / amit nem hiszek/.
    Úgy gondolom - és ilyesmit vélek értelmezni a Szilánk tulajdonosának nyilatkozatából - hogy a Kivitelező késedelmes teljesítése miatt a befejezést a Megbízó kívülálló vállalkozókra bízta
    / akiket Varga úr szerint ki is fizettek/.
    Úgy hírlik, a Szilánk - bízva a teljesítés határidejében - a korábbi telephelyét már bérbe adta- így onnan kénytelen /volt/ kiköltözni, az újat pedig valahogy tető alá kellett hozni...
    Kérdés, a változásokat megfelelő szerződésmódosításokkal kísérték-e, mert a szerződésektől menet közben elállni nem is olyan egyszerű jogi furfang!
    Varga Gusztáv vagy nagyon is naívan bízott a kitűzött határidő tartásában / ami a mai körbeteatozós építőipari katyvaszban több mint naivitás.../ - vagy nagyon is ügyesen sáfárkodik a lehetőségekkel.
    Idáig a legtöbbször úrrá lett a helyzeten - így lett biciklis drótostótból üvegipari milliárdos.
    /A sztoriját maga ismertette a médiában/
    Kialakul ez most is...”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Luxus a táppénz - féltjük a munkahelyünket

A munkavállalók inkább dolgoznak, mintsem otthon heverjék ki betegségüket. Tovább olvasom