Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Percekig állhatunk Szegeden a sofőrök udvariasságára várva

Szeged - Babakocsis anyukákra, tanuló vezetőkre vagy a zöldhullám végére kell várnia Szegeden annak a gyalogosnak, aki kockázat nélkül szeretne átjutni egy lámpa nélküli zebrán. Körutunkon azt figyeltük: megállnak-e az autósok a gyalogátkelőhelyek előtt. Szeptembertől ez kötelező lesz nekik.
– Négy után sokkal rosszabb a helyzet, de általában ilyenkor is percekig várok, mire sikerül átjutnom – magyarázta a Pozsonyi Ignác utcánál a Kossuth Lajos sugárúton átkelni próbálkozó Szűcs Zsolt tegnap dél körül. A biciklis férfit annak kapcsán kérdeztük tapasztalatairól, hogy szeptembertől a KRESZ módosítását tervezik. Eszerint a gyalogátkelőhely előtt meg kell állniuk a sofőröknek, ha a gyalogos átkelési szándéka egyértelmű. A fiatalember éppen telefonált, amikor megszólítottuk: azt mondta, ilyenkor szokta intézni a hívásait – úgysem engedik át a lámpa nélküli zebrán a sofőrök. Ha a gyereket viszi ide-oda a hátsó gyerekülésen, akkor sem állnak meg többen – meséli. Leginkább a külföldi rendszámú kocsik hajlamosak a fékre lépni a gyalogátkelőhely előtt. Beszélgetés közben tőlünk egy méterre süvítettek el a kamionok és az autók. Még csak nem is lassítottak a zebrát vagy bennünket látva. Az első autós, aki megállt a zebra előtt, tanuló vezető volt – dudáltak is rá hátulról a „képzett" és „toleráns" kollégák.

Akkor sem lassítanak a szegedi sofőrök, ha a gyalogos már a zebrán lépked. Fotó: Segesvári Csaba
Akkor sem lassítanak a szegedi sofőrök, ha a gyalogos már a zebrán lépked. Fotó: Segesvári Csaba

– Uram, nekem már nagyon elegem van ebből az udvariatlan vezetési stílusból! Az elmúlt öt évben vagy három gyalogost gázoltak itt halálra. Nézze csak meg, ezek nem fognak megállni! – mondta Bartha Károly, aki az Űrhajós utcánál szeretett volna átkelni a Budapesti körúton. A férfi – demonstrálva állítását – határozottan az úttestre lépett, és megpróbált eljutni a nagyjából hat méterre lévő járdaszigetre. Nem sikerült neki.

Keményedő KRESZ

A jogszabály-módosítás értelmében nem csak a gyalogosoknak járna feltétlen előny a gépjárművezetőkkel szemben. A motorosok például jogszerűen mehetnének előre a sorban a piros lámpánál a stopvonalig – ami valójában a jelenlegi gyakorlat szentesítése. Ezenkívül azonnal bevonnák annak a járműnek a forgalmi engedélyét, amelyik rendszámtábla nélkül közlekedik. A rendszám nélküli közlekedés egyébként főként az objektív felelősség májusi bevezetése óta a felelősségre vonás elkerülése végett terjed az országban.

Csak akkor állt meg a forgalom, amikor nyolc-tíz járókelő, közte babakocsit toló anyukák jelentek meg a folyamatosan hömpölygő gépjárműáradat két partján. Miután átjutott, a férfi még visszakiabált nekünk: nézzük meg a Víztorony téri zebrát, ott még rosszabb a helyzet.
Nagyjából 15 centivel, és változatlan sebességgel ment el az éppen átkelő gyalogos előtt egy sötétzöld Opel a Víztorony téri zebránál. Sofőrje láthatóan nem zavartatta magát a balesetveszélyes helyzet miatt – míg a gyalogosba a káromkodás is belefagyott.

– A híd felől érkező forgalom kritikán aluli, de a babakocsival közlekedők előtt itt többnyire a buszok is megállnak. Gyakran viszont csak úgy jutok át ötperces álldogálás után, ha hagyom elmenni a kocsik zöldhullámát – foglalta össze tapasztalatait a környéken lakó Dunai Péterné. Szerinte a szomszédos, nagyjából ötven méterre lévő másik zebra sokkal veszélyesebb, mint ez, a „hivatalos".

Megnéztük: az említett gyalogátkelőhely is „hivatalos", csak a sávjai már láthatatlanok. Nem is lassított egyetlen jármű sem, amelyik ott átment.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. nem kell kresz 2008. július 26. 02:41
    „Köcsög gyalogos biciklis!! Én ha nekem ugatnak egyből kiszállok! múltkor is inkább fékeztem, elkaptam a kiskancsót, akkor már azt monta nem is ő volt! Édesanyátokkal együtt foglak ki, ha lelépsz!! Köcsög gyalogos azt hiszi övé az ucca!!!! Hát nem az övé!”
  • 52. Ekerö 2008. július 23. 20:49
    „Ok, szgy...vezettél már Londonban? és hihetetlen,de átengednek az átkelőn azonnal...bezzeg külföldön ott a kultúra, otthon max a joghurtban...”
  • 51. szgy 2008. július 23. 17:22
    „Többen írtátok, hogy bezzeg külföldön. Igen, de bezzegkülföldön rendes gyorsforgalmi utak, alagutas közlekedés és városi autópályák vezetik le az átmenő és a városrészek közti forgalmat! Az nem mindegy, hogy átengedek aranyosan 3 gyalogost a házam és az autópálya közt, megyek 10 km-t városi autópályán, majd a munkahelyem előtti két utcában még 3 gyalogost átengedek; vagy hogy, választhatok a Nagykörút kamionőrülete és a kis utcák részeg biciklistái és "öntudatos" (=tökéletesen figyelmetlen) gyalogosai közt!

    A normális gyalogos közlekedés szükséges feltétele a normális gépjárműves közlekedés. Ezt meg kell oldani!!

    Jó példa a Gödör előtt az Aradi vt. tér. Hogyan tudja egy gyalogos percekre bedugítani a Tisza Lajos körutat, csak azért, mert 3(!!) másodperccel korábban lépett le az optimálisnál. Nem érzem arányosnak, nem éri meg az öt perces kétirányú dugó az egy gyalogos három másodpercét. Én voltam a beragadt balra kanyarodó.

    Egyébként sokat közlekedek gyalog is, és megőrülök, hogy az autósok arcát nem látom. De autóból sem látom, cask jön elém. És a gyalogosét sem látom, csak szörnyű veszélyesek. Egymásra kellene néznünk, az sokat segítene.”
  • 50. Porter! 2008. július 23. 10:49
    „Most is benne van a KRESZ-ben, a gyalogogok elsőbbsége, ha most még egy törvényt hoznak azt hiszik, hogy meg fognak állni a zebránál. Ugyan!!! Büntetni kellene érte, és hozni a sajtóban, hogy a bunkó rendőrök ezzel foglalkoznak és nem mással. Hamaraosan javulna a morál! Mert másból nem értenek.”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2008. július 23. 08:54
    „Minibusz,

    a Mars téri zebránál úgy érted, hogy a visszaszámláló 10 másodpercről számol vissza zöldnél?

    Mert akkor a 10 másodperc az átkelés MEGKEZDÉSÉRE való. Elég valószínűnek tartom, hogy ha 6 sáv van, a villogás megkezdődése után még kb. 18 másodpercig nem kap szabad jelzést a keresztező gépjárműforgalom (3 méteres sávokkal és 1 m/s=3,6 km/h gyalogossebességgel számolva ennyi az ürítési idő, amit a lámpaprogramozók általában meg is adnak).”
  • 48. Minibusz 2008. július 23. 06:37
    „Én is voltam bátor meg határozott és a szabályokat betartottam.
    Zebrán, nekem zöldnél(!!) vittem le egy visszapillantót.
    Azóta úgy vagyok vele, hogy lássanak inkább "tétovának" de az autósoknak nem adok még egy esélyt.
    Csak még egy apróság.
    A Mars téri pavilonnál van egy lámpás zebra.
    Ha valaki járt már ott, akkor tudja, hogy mikor nekem zöld van, abba még legalább 2 jármű belehajt. Volt már helyijáratos busz is.
    Ráadásul 10 mp az "élet". Ennyi idő alatt kell átérni kb 6 sávot.
    Mondjuk ez mellékes és nem is ide tartozik, csak megemlítettem.”
  • 47. cinnouse 2008. július 22. 18:03
    „én gyalogosként a következőket tapasztaltam: vki írta, hogy a gyalogosok beszarik, nem mernek lelépni az útról. igen, ez így van, de azért ennek megvan az oka... sztem bárki tud mondani olyan sztorit, amikor a zebrán majdnem elütötte egy előtte vagy mögötte elszáguldó autó. én általában szép komótosan körbenézek, keresem a szememmel az sofőrök tekintetét és ha látom, hogy lát, ergo nem fog elütni, lelépek a járdáról. (egyszer nm néztem eléggé körbe, majdnem jól el is ütöttek egy olyan zebrán, ahol eleve nagyon lassan kellene hogy haladjanak az autók...)

    laktam egy ideig Fro.-ban és gyakorló szegedi gyalogosként a fenti stratégiát alkalmaztam. eredmény: a sofőrök 90 százaléka furán nézett hogy miért akadályozom itt a forgalmat, miért nem megyek át... vagy 3 hónapba került, míg sikerült megszabaduljak a szegedi óvatoskodástól és bátran el mertem indulni, mert BIZTOS voltam benne, hogy hiába közeledik egy autó gyorsan, meg fog állni, hiszen gyorsan tud fékezni. szval meg lehet szabadulni a rossz beidegződésektől, csak sajnos itthon nem gondolom azt, hogy nem ütnek el. mióta itthon vgyok megint csak a jól bevált óvatoskodó módszert követem.

    a történethez hozzátartozik, hogy Fro-ban sem nagy a gyalogosok morálja, ahol én laktam a piros lámpán sokan átmentek. ellenben erre az autósok reakciója nem az volt, hogy "na, akkor majd jól elütöm, ha nem tudja, mi a szabály", hanem zokszó nélkül engedték át a piros lámpán haladókat is. Elhiszem hogy nagyon idegesítő tud lenni egy a zebrán ráérősen mobilozó gyalogos, vagy aki se szó, se beszéd átszalad az úttesten, hogy elérje a buszt (ez utóbbi még veszélyes is). De azért azt ne feledjük, hogy az autó és a gyalogos találkozásából mindig a gyalogos jön ki roszabbul, még akkor is ha az utóbbi volt a szabálytalan... Mivel nem hiszem, hogy bárki is szeretne vkit elütni, azt hiszem a sofőröknek kell extrán odafigyelniük. Igen, még akkor is ha nekik van zöld jelzés.

    Szintén a történethez tartozik, h pécsett szintén megragadtak a francia emlékek, sokkal többen engedtek át a zebrán, mint Szegeden bármikor, és az itt lévő pécsi ismerősök meg is jegyezték, hogy nem értik, hogy az autósok miért a gázra lépnek a fék helyett, ha meglátják őket a zebra mellett... szval van mit fejlődni, gyalogosnak, autósnak egyaránt.”
  • 46. Ekerö 2008. július 22. 16:03
    „Kedves Ági48, pont ugyanolyan szépen általánosítasz mint én, csak a hozzászólásod nem enged mást következtetni, bááár írhatom lassan is hátha megérted ......a zebrán a gyalogosnak minden esetben elsőbbsége van akár lelép, akár nem! Teljesen felesleges bármilyen ellenpéldát hoznia bárkinek, bár azt elismerem a normális közlekedést nem lehet tanfolyamon oktatni és mint írtam az általánosításod sem áll helyt mivel lassan írom állandóan kocsiba ülök, ergo nem utaztam tömegközlekedési járművön évek óta és ha piroson átszaladnék végre,nyugodt szívvel anyázhatsz nem fogok megbántódni.De azért újból és nagyon lassan írom, szőkéül....ki...be...ki...be........a cikkben a teljesen szabályosan közlekedni akaró gyalogosok esete nem Tót Marival hanem a zebrával (fehér és csíkos és lapos és az úttesten helyezkedik el).....ki....be...ki...be...(a levegő és csak a szőkék kedvéért) arról amiről írsz és kifogásolsz szó sincs a cikkben .Ez olyan mintha a púdergyártókat okolnád, mert beragadt a táskád cipzárja...éééérted?
    Az utolsó kifogásoddal teljesen egyetértek, csak felhívnám a figyelmed egy személygépkocsi méretére (ami nem 20 centi:-DD ) .....legalább festesd vissza....:-DD”
  • 45. FF 2008. július 22. 15:33
    „Na ha eddig nem volt káosz majd most lesz!"Hatalmat a gyalogosnak?"”
  • 44. Bibic 2008. július 22. 15:28
    „Az előttem szólók sok mindent megírtak helyettem, azért néhány gondolat: ne feledjük, hogy aki gépjármű vezetésre jogosult, annak elég komoly képzésen és szigorú vizsgán kellett megfelelnie. ( kivétel azon szűk réteg, melynek tagjait nem igen láthattuk még tanulókocsiban). Ezzel szemben gyalogosok és kerékpározók nagy többsége semmiféle képzésben nem részesült, ki így, ki úgy jutott hozzá bizonyos, a közlekedéssel kapcsolatos ismeretekhez. Így aztán a legtöbbje úgy értelmezi a közlekedési szabályokat ahogy akarja.
    Azonban én úgy gondolom, először is minden közlekedő részére meg kellene teremteni a megfelelő körülményeket. A vizsgára nem kötelezetteknek már az iskolában kellene elkezdeni a képzésüket.
    A konfliktusok zömét a túlzsúfolt, nem megfelelő áteresztőképességű közlekedési utak okozzák.Tized ennyi forgalom mellett könnyebb volna udvariaskodni. A város közlekedésével pedig végre foglalkozni kellene és nem a 43 pályától várni a csodát. Egy jó ideig ez sem hoz javulást, hiszen míg csak ez a két hidunk van addig csak be fog jönni a városba a nemzetközi forgalom. Addig is gondolkodni kellene mondjuk a legforgalmasabb útvonalakon az alul(felül)járók építésén, vagy rakpartok bevonásában a forgalom hidakra való felvezetésénél.
    Az, hogy a Kárász u. két végén átmegy a forgalom, az maga egy teljes képtelenség. Itt pl. el tudnék képzelni egy- egy aluljárót, ha már más felé nem tudunk a hídra felhajtani. Botka et. ezzel is kellene foglalkozni, nemcsak a látványpolitizálással!”
  • 43. peró 2008. július 22. 15:26
    „Ebből még több baleset lesz mert ingerültebbé válnak a gépjárművezetők semmivel sem fog javulni a közlekedési morál.
    Sok a lámpa indokolatlan a várakoztatás , Magyaroraszágon nincsen elterjedőben a szinkron közlekedés, nem udvariasak a vezetők, és felületesen ismerik a KRESZ szabályokat.
    Én bevezetném az éves kötelező KRESZ ismeretek tanfolyamát., és aki
    a meghatározott pont alá esne, attól egy évre megvonnám a vezetés
    lehetőséget.”
  • 42. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 2008. július 22. 15:14
    „jó ági84, akkor kezdjük úgy, hogy a barátnődet beülteted magad mellé, és akkor máris _ülve_ egymás mellett tudtok beszélgetni,
    és folytassuk ott, hogy a cikk témája az, hogy gyalogos-zebra. nem az, hogy babakocsi egymás mellett.

    jelenleg a szabály az hogy gyalogos zebrán elsőbbség. innentől nincs apelláta lehet sírni ríni senkit sem fog érdekelni.

    egyébként hallottátok hogy ma is elgázoltak egy nagymamát meg egy kislányt? véletlenül hol? zebrán.”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2008. július 22. 15:14
    „Tiszteletem!

    Lentebb (10. hsz. és környéke) írtak páran a Körtöltés utcai kerékpárútról.

    Már sokszor leírtam, de újra megismétlem: a Körtöltés utcán NINCS kerékpárút.

    Aki nem hiszi, nézze meg a KRESZ-ben, hogy mi a kerékpárút és hogy mi van a Körtöltés utcában!

    A kerékpárút pedig városban kevésbé biztonságos, mint az úttest. Mert a folyópályás szakaszokon állati biztonságos, csak kereszteződésekben sokkal balesetveszélyesebb, abból pedig egy városban ugye elég sok van...

    Ja, a Retek utcai kerékpárút meg aztán tényleg alkalmas a kerékpározásra, nem véletlenül gondolkoznak azon, hogy oda inkább kerékpársáv kellene!”
  • 40. Kaccat 2008. július 22. 15:02
    „Amit a bicikliseknek nem kellene elfelejteni: zebránál akkor van elsőbbségük, ha TOLJÁK a biciklit. Egyéb esetben nincs!
    Rettegek a semmiből a zebrára száguldó kerékpárosoktól, mivel gyakran holttérből jön illetve olyan tempóban, hogy képtelenség érzékelni, ha esetleg arra koncentrálok, hogy a mamika végre átérjen...

    Egyébként ez az új szabályozás tényleg megint arra lesz jó, hogy a rend őrei könnyebben szedjenek sápot...”
  • 39. kócián 2008. július 22. 14:10
    „Én általában kerékpárral közlekedem, és egy héten többször átkelek a cikkben említett Kossuth L. sgt.-i szakaszon. A bicikliről leszállva, már többször próbáltam gyalogosan átkelni, de ha nem vagyok elég ügyes akkor már több ízben ottmaradhattam volna. A járdáról lelépve nem akartak a kocsik megállni, pedig még mutattam is nekik hogy talán nekem van elsőbbségem. Ennyit erről. Én elhiszem, hogy ezen a szakaszon nem szívesen áll meg egyetlen kocsis sem, hisz a forgalom gyakorlatilag sodorja az autósokat, de jobban kelllene figyelni egymásra!!”
  • 38. Ági84 2008. július 22. 14:09
    „Kedves Ekerö!

    Eloszor is nem vagyok szoke, barmily hihetetlen is. Masodszor meg tisztaban vagyok vele, mikor van a gyalogosnak elsobbsege, hisz nem is olyan reg tanultam, veled ellentetben. Gondolom te egy vagy azok kozul, aki a Mars ternel a piros jelzes ellenere mint a birka átrohan, hogy elérje a buszt, mert nem képes 5 perccel hamarabb elindulni otthonról. És aztán természetesen én vagyok a bunkó köcsög, mert meg merek szólalni. A gyalogosoknak is kellene kreszt oktatni, már általános iskolában, hogy a piros az állj, a zöld a mehetsz, akkor is ha LEKÉSED A BUSZODAT, A VILLAMOSODAT, A TROLIDAT!!! Ha nekem kötelezö megállnom a piros jelzésnél, akkor a gyalogosnak is legyen az! Ha nekem folyton használnom kell a tükrömet és a holtteret, nézzen szét a gyalogos is mielött lelép!
    Ha én nem mehetek úgy az úttesten autóval, hogy mellettem jön a barátnöm egy másikkal, és beszélgetünk, egymás mellett haladva - ahogyan a biciklisek, motorosok, gyalogosok teszik az úttesten- akkor másnak se lehessen.
    Mindkét félnek tennie kell valamit, hogy javuljon a helyzet!”
  • 37. hülyeautós 2008. július 22. 13:53
    „Mil-lel teljesen egyetértek! Viszont Ekerö te egy ritka nagy bunkó vagy! Van neked egyáltalán jogosítványod vagy halvány fogalmad a kreszről ? A szőregi úton közlekedve általában megállok a gyalogos előtt mert ott tényleg kevesen állnak meg. A legtöbbször már ott állok hosszú másodpercek óta meg fénykürtözök, hogy induljon már el mert bámészkodik, vakaródzik. Sejtheted, hogy örülnek a mögöttem lévők. Ilyenkor szoktam elgondolkozni, hogy mi a fenének... Ha látom, hogy mozgásban van meg lelép akkor megállok. Vagy ha megpróbálja a szemkontaktust felvenni de ez csak az értelmesebbje, akkor intek még megállás előtt, hogy menjen nyugodtan így mire odérek már csaknem átér a gyalogos, halad mindenki. Szóval itt nem csak az autósokkal van baj, hanem a gyalogosokkal is. Közlekedési kultúra teljesen nulla. Mindenki szid mindenkit, ahelyett, hogy megtanulna ésszerűen és rugalmasan közlekedni.”
  • 36. tokoli55 2008. július 22. 13:44
    „Hát én járom gyalog is meg kocsival is, úgyhogy mindkét oldalt látom.
    Először is, ha gyalogost látok általában, hangsúlyozom általában! megállok.Vannak kivételek.És ez az adott gyalogos viselkedésétől is függ nálam.Ha őt nem érdekli az elsőbbség a Makkosházi krt és a J. A körút kereszteződésében(leszáll a buszról és a négysávos úton rohan át a tarján bisztróhoz.Kéthetente gázolnak halálra valakit), akkor engem miért érdekeljen?Ez Olyan mint a kerékpárosok "lázadozása".Ők is pampognak hogy kerékpárút így, kerékpár út úgy.
    Aztán a Retek utcán az úttest közepén teker, és még neki áll feljebb ha ledudálom.
    Ezeken a dolgokon is el kellene gondolkodni, kerékpárosnak, gyalogosnak, újságírónak egyaránt.
    Remélem csak egyetlen egyszer olvasok bicikliseket "osztó" cikket is DM- ben.
    Szóval cikkezés, meg ítélkezés helyett meg kéne nézni mindkét oldal felelősségét!”
  • 35. tetü 2008. július 22. 13:43
    „Engem legjobban a következő zavarna autósként: "A motorosok például jogszerűen mehetnének előre a sorban a piros lámpánál a stopvonalig"
    Miért is?
    Hogy aztán induláskor végképp ne tudjuk ki menjen előre? Mert ugye ha én a stopvonalnál állok közvetlenül, elém már nem állhat. Elvileg mellém nem tud, mert ott meg a záróvonalra állna - szerintem nem fér el egy autó + egy motor egy sávban párhuzamosan -, tehát helyből megszeg valamilyen szabályt.
    Miért kell erősíteni ebben őket? Onnantól majd azt gondolják - és megint ne vegye magára akit nem érint - ugyanezt menetközben és bárhol el lehet játszani!
    Sajnos a nagy erőgépekkel közlekedők többsége felkészületlen és nincs elég tapasztalata a nagyteljesítményű jószágához, néha meg sem tudja megtartani a kétkerekűjét. Volt már rá példa, hogy attól tartottam rádől az autómra motorostól:)

    Ami a zebrás szabályt illeti: lassan közhely lesz (ha már nem az) hogy a meglévő szabályok betartatása célravezetőbb lenne.
    A minap megint megálltam a kétvsávoson kívül, szegény gyalogos elindult, aztán álldogált előttem egy darabig, mert a belsőben senki nem volt hajlandó lassítani sem! Sajnos tényleg nem figyelünk eléggé egymásra!”
  • 34. Herné 2008. július 22. 13:30
    „Az a probléma, hogy - mint a képen is látható - a zebrák egymástól 20-30 méterre vannak. Kíváncsi vagyok, hogy csúcsforgalomban, ez hogyan fog működni. Jön egy gyalogos, mire átér a túloldalra, akkorra ér a zebrához egy másik, és így tovább. Talán inkább a nyomógombos átkelőket kellene szorgalmazni a nygaforgalmú utakon.”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vizsgálat a röszkei átkelőnél összegyűlt szemét miatt

Röszke - Nem alakult ki közegészségügyi veszélyhelyzet a hétvégi 150 ezres tömeg által hátrahagyott… Tovább olvasom