Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 18°C Még több cikk.

Piaci alapon működő kar - csúcstartó dékánnal

Szeged - Csúcstartó lett Galambos Gábor: negyedik ciklusban tölthet be vezetői feladatot: ellenszavazat nélkül választották a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Juhász Gyula Pedagógusképző Kar (JGYPK) dékánjává. Leltárra és tervei vázolására kértük.
– Büszke vagyok a kari tanács egyhangú döntésére is, de számomra igazi értékmérő az összdolgozói értekezlet szavazása, amelyen 169 kollégám közül 160 igennel voksolt dékáni pályázatomra! Ez azért – a 3 nem és 6 tartózkodás mellett – már nevezhető „szignifikáns többségnek" – fogalmaz Galambos Gábor, a JGYPK dékánja.

Az elmúlt 12 évben nem amortizálódott Galambos Gábor szava, pedig az intézmény élére kerülése óta nagy váltásokat élt át a felsőoktatás, s a szegedi integráció sem nevezhető a JGYPK diadalmene-
tének, aztán pedig a bolognai folyamattal átalakult tanárképzés is veszteséget hozott: tanár szakok más karra kerülésével a JGYPK elvesztette képzéseinek közel 60 százalékát.

– Veszélybe került ugyan 2006-ban a kar léte, de mi hittünk értékeinkben, és nyitottunk. A felsőfokú szakképzés és a pedagógusképzés lehetőségeire támaszkodva mára az SZTE 12 kara közül a legszélesebb képzési portfólióval rendelkezünk. Több mint 30 felsőfokú szakképzési irány, 13 saját jogú alapképzés, 3 mesterképzés, 13 tanárképzési szakirány, továbbá 17–18 szakirányú továbbképzés jelenti a kínálatot – készít leltárt a dékán. – Meggyőződésem: hibás az a szemlélet, amely ilyen mértékű tömegképzés mellett a tudósképzést tekinti a felsőoktatás első számú feladatának. A körülöttünk lévő világ elvárásaira sokkal jobban kell figyelni.

Minőség. Ez a kulcsszava Galambos Gábor jövővel kapcsolatos elképzeléseinek. Fotó: Schmidt Andrea

Minőség. Ez a kulcsszava Galambos Gábor jövővel kapcsolatos elképzeléseinek.
Fotó: Schmidt Andrea


A munkaerőpiac és a felsőoktatás intézményes együttműködésének magasiskolája jött létre a JGYPK-n. A bolognai folyamat elveinek megfelelő, rövid ciklusú képzés igazodik a munkáltatók változó igényeihez, miközben 30 kreditpontjával belépőt jelenthet az alapszakokra is. Ez utóbbi lehetőséggel a felsőfokú szakképzésbe bekapcsolódó fiatalok 10–15 százaléka él. A kari struktúra 40-40 százalékát teszi ki a felsőfokú szakképzés és az alapszakos oktatás, 20 százalékot pedig a mesterképzés.

Évek és voksok

Első vezetői ciklusát – mint a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola főigazgatója – 8:7 arányú szavazattal nyerte Galambos Gábor. A második vezetői korszaka startjánál nem kellett ellenjelöltet leküzdenie, míg a harmadik ciklusban a másik jelölt a tanári testület véleményét megismerve visszalépett. A felsőoktatási törvény változása tette lehetővé, hogy a korábbi „kari főigazgató" már mint dékán a negyedik vezetői időszakra is pályázhatott.

– Piaci alapon működik a kar – mint egy vállalat. Sőt: minden tanszék külön költségvetéssel rendelkezik, így az oktatók jól látják a bevétel és a kiadás alakulását – jelzi a szemléletbeli fordulatot a dékán. Hangsúlyozza: az úgynevezett kutatás-fejlesztésben és innovációban részt vesznek – például az informatika terén. De a munkaerőpiaccal való kapcsolatuknak köszönhetően tavaly 48 millió forint szakképzési támogatást kaptak a cégektől. E bevételt azonban nem élték föl, hanem a kari infrastruktúra fejlesztésére fordították.

Minőség – ez a kulcsszava Galambos Gábor jövővel kapcsolatos elképzeléseinek. Az egyik legstabilabb, évi 3,2 milliárd forintos költségvetésű kar vezetője szerint a kurzus meghirdetésétől a vizsgajegy beírásáig minden fázisban fejleszthető a minőség. Ugyanakkor saját jogú doktori iskola alapítását is fontosnak tartja ahhoz, hogy a JGYPK méltó helyét elfoglalhassa az SZTE kari struktúrájában.

Tanárképzés

– A Bologna-folyamat híve vagyok, de a tanárképzést rosszul „rakták össze" Magyarországon – rögzíti álláspontját Galambos Gábor. – Hiba volt összevonni a tudós- és tanárképzést, mint ahogy tévedés a kétszakosság megszüntetése is. Az SZTE JGYPK régi szakjai közül csak a művészetközvetítő tanár szakokat tarthatta meg, miközben megalapította az óvodapedagógus-, a tanító- és a gyógypedagógus-képzést. Ha az eddigi tapasztalatok nyomán külön bemenetűvé alakítják a tanárképzést, akkor mindenképpen át kell gondolni a képzés helyzetét az SZTE-n is. Ahogy a fizikának a TTIK-n, a magyarnak a BTK-n, úgy a tanárképzésnek is azon a karon van a természetes helye, ahol nyolc évtizedig kiváló színvonalon végezték ezt a munkát.

Olvasóink írták

  • 7. nyuszat 2010. március 29. 15:37
    „Gratulálok a megválasztásához! Nagyszerű vezető!”
  • 6. mfos 2010. március 29. 11:48
    „grat, nagyon sajnálom viszont, hogy megszűnt pl. a matek tanszék... a képzés pedig szerintem magas szintű volt, rendkívül jó tanárokkal!”
  • 5. kampec 2010. március 29. 07:25
    „grat!”
  • 4. nézmá 2010. március 28. 21:03
    „kegyelmes úr minden elismerésem,sztem is jó fej vagy !”
  • 3. Tapasztalt 2010. március 28. 12:37
    „Gratulálok Gábor. Nagyon a helyén van, politikamentesen, jól vezeti JUGYU-t. Bizonyára ezért nem pályázik a rektori székre, bár alkalmassága vitathatatlan......”
  • 2. Mike3 2010. március 27. 21:15
    „Gratula Galambos Processzor Úrnak! Jó fej nagyon, emléxem a numerikus matimatika első előadására. Bejött és közölte, hogy ő sem érti miről van szó, de azért nézzük meg. Hamarosan kiderült, hogy más sem tudja miről van szó. Azért csak összejött valahogy a kettes, ha jól emléxem 5. alkalomra :)”
  • 1. babfozelek 2010. március 27. 20:49
    „Nem teccene akarni rektor lenni? :-) Éppen aktuális lenne a dolog...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csatatér a víztorony tövében

Alig készült el a tarjáni Víztorony tér felújítása, már megint csatatér a víztorony környéke - panaszkodnak olvasóink. Májusra mindennel végeznek - állítja a kivitelező. Tovább olvasom