Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Portugáliába megy a szegedi kikötőből a gabona

Jönnek-mennek a hajókaravánok a szegedi medencés kikötő és a constantai tengeri kikötő között. Csak úgy ömlenek a magyar Alföld termékei – búza, árpa, kukorica – az uniós piacra.
A kukorica folyami, majd tengeri úton megy tovább. Fotó: Karnok Csaba
Folyamatosan özönlik az Alföld minden részéből Szegedre a gabona, vagonokban, teherautókon. Itt a medencés kikötőbe kerül, ahol hatalmas bárkákba rakják, a bárkák pedig – hatos karavánokba szerveződve – tolóhajó segítségével – megindulnak lefelé a Tiszán, a Dunán át a Fekete-tengerre, irány a constantai kikötő. A szegedi Tiszaport Kft.-nek huszonnégy vízi járműve végzi a szállítást; egy-egy alkalommal öt-hatezer tonnányi szemes termény hajózik el Szegedről. Tíz-tizenkét napig tart az út lefelé, Constantában tengerjáró hajóra rakják az árut, amely aztán vagy uniós országokba megy tovább, vagy például az arab világba.
Az unión belül jelenleg Portugáliának van kiemelt szerepe a magyar gabona szempontjából: államközi megállapodás alapján 200 ezer tonna búzát fogadnak be az Atlanti-óceán menti tagállam raktárai, s ebből 120 ezer tonna hagyja el az év végéig Magyarországot.

– Nincs üres hajótér, de nincs üres vagon sem, az egész országban. A mi hajóink is folyamatosan jönnek, megpakolnak, mennek, kipakolnak, megint jönnek, megint megpakolnak, és így tovább – mondja az ügyvezető igazgató. Az utóbbi két évben 15 millió tonna gabonafölösleg halmozódott föl az országban, részint a jó termés miatt, részint pedig azért, mert az uniós csatlakozás óta a termelők mernek termelni: az EU, ha másképp nem, intervenciós áruként átveszi a kitűnő minőségű magyar gabonát – amely csak nálunk számít rengetegnek, uniós méretekben azonban nem okoz gondot.

– Régen a Habsburg-birodalom egyéb országait látta el a magyar Alföld gabonával, most az unió többi országát. Ismét megtalálta a magyar gabona a természetes piacát – von párhuzamot a valahai és a mostani állapotok között a Tiszaport vezetője. Hozzátéve: csak remélni lehet, hogy ez hosszú távon is így marad, nem csökken az uniós piacra vihető mennyiség.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ada nagyon várja a szegedieket

A Tisza menti települések összefogásával fellendíthető lenne a régió turizmusa – hangzott el… Tovább olvasom