Délmagyar logó

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 26°C Még több cikk.

PPP: mégis újratárgyalják az M5-ös szerződését

Szeged - Az M5-ös PPP-szerződésének kiváltása tavasszal nem került szóba, mondván, túl sokat kellene érte fizetni. Most mégis újratárgyalja a kormány, jogi tanácsadó irodát szerződtetett.
Maximum 21 millió forintot költhet el az a budapesti Dr. Abay & Dr. Török Ügyvédi Iroda, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közbeszerzési eljárásban választott ki, hogy tanácsot adjon a sztráda PPP-k kiváltásához. Az országban két autópálya, az M6-os és az M5-ös épült PPP-konstrukcióban; a tárca becslése szerint évente nagyjából 100 milliárdos kiadást jelentenek a költségvetésnek.

Volt már állami

Korábban az állam volt már résztulajdonosa a az M5-ös sztrádának; 2004-ben megvette az osztrák Strabag és a francia Bouygois alkotta AKA 40 százalékát. Négy évre rá kiszállt a cégből, eladta a részét a Raiffeisen PPP IB GmbH-nak. Az állam 2030-ig évente 25 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet az AKA-nak.

Magánvállalkozásokat a korábbi kormányok amiatt vontak be az állammal közös, úgynevezett PPP-fejlesztésekbe, mert a költségvetésnek nem volt elég pénze építkezni. Az állam garanciát és bérletidíj-fizetést vállalt, az objektumok a 10–20 éves futamidő lejárta után állami tulajdonba kerülnek. Orbán Viktor kormányfő tavaly ősszel jelentette be, hogy felülvizsgálják a PPP-szerződéseket. Fellegi Tamás fejlesztési miniszter idén nyáron azt nyilatkozta, hogy a PPP-k újratárgyalás nélkül összesen 3000 milliárd forint terhet jelentenének a költségvetésnek. Országszerte 90 oktatási és sportintézmény, 4 autópálya-szakasz és 2 börtön épült PPP-konstrukcióban. A várakozások szerint az új szerződésekkel az állam összesen akár 400 milliárdot spórolhat meg. Elhangzott, hogy első körben a 34 viszonylag kisebb értékű önkormányzati sportprojekt kiváltása várható. (Így a vásárhelyi Balogh Imsi Sportcsarnoké, amelyről legutóbb szombaton írtunk.) A kiváltásokra idén 120 milliárdot tervez a kormány.

A minisztérium májusban lapunknak úgy nyilatkozott: a sztrádák állami kiváltása nem kerül szóba, mert túl drága lenne. Megkerestük a szaktárcát, miért tárgyalják most mégis újra az autópályák ügyét. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása szerint: csak felülvizsgálattal győződhetnek meg arról, hogy a koncessziós rendelkezéseket és a hatályos műszaki előírásokat hiánytalanul betartják. Előbb az M6-os három szakaszát nézik át, utána következik az M5-ös. Miért kell ehhez ügyvédi iroda? A tárca válasza szerint a szükséges, speciális jogi szaktudással rendelkező kolléga folyamatos alkalmazása jóval többe kerülne. Korábban is kötöttek jogi tanácsadói szerződést a sztrádaügyre; tavaly decembertől idén májusig, akkor a 27,5 milliós keretből 6,6 milliót használt el az ügyvédi iroda. A teljesített munkaórákat számolják el, az iroda más díjat vagy költségtérítést nem kap.

Olvasóink írták

  • 11. Lugas6 2011. szeptember 13. 22:20
    „Minden jogtalanságot jogorvosolni kell. Mivel az igen csak bőviben volt, a pert veszítőktől beszedett pénz Magyarország javát szolgálja. Ebből a pézből, ennek egy részéből telik a perekre is. E-nélkül nem megy. Az előző kormány böszme gazdasági meddőhányóiból bőven van mit kiguberálni. Bocsi, de szükségünk is van rá.”
  • 10. jozicsenko 2011. szeptember 13. 09:57
    „Az I világháború papírtalpú bakancsai és a néphadsereg 1954-es májkrémei után ez sem más, mint sikeres üzlet -valakinek, aki közel van a tűzhöz...

    jártam PPP koleszban, ahol nem lehetett a falra felrakni semmit sem, mert egy szögtől beszakadt volna...

    ne feledjétek a szombathelyi börtönt se, ahol abszolút elsőosztályon szolgálják ki a bennlakókat (ahogy a vicc is szól: óvodás, bölcsödés nem lesz a politikus, tehát oda nem kell pénz, de a börtönbe még bejuthat)

    szumma: az elvtársak/polgártársak az elmúlt években rendkívül bőkezűen szórták a pénzt és írtak alá bármit, bármikor bárkinek... (külön vicc, hogy az szdsz egyfeszt a drága államról szövegelt, miközben épp ők szórták a pénzt...)

    tessék megnézni az m6-ost, ahol minden hibát az állam fizet, az üzemeltető csak a markát tartja...
    tessék emlékezni, amikor az m6-oson az építési alapanyagot, az üzemanyagot féláron adták el a teherautóról...
    -amikor az országos munkaügyi főellenőr személyesen asszisztált a csaláshoz!
    -amikor a Ganz megkapta a Megyeri-hídért a pénzét, majd bedőlt, miközben családok mentek miattuk tönkre
    -amikor a margit hid helyére olcsóbb lett volna újat építeni, mert annyira elszálltak a felújítás árai...

    az mszp elszórt ezer milliárdjai után 30 millió költeni ügyvédre? drága? mihez képest? oszkóék a postabank rossz, hiteltelen minősítéért százmilliókat fizettek ki ügyvédeknek, de mert a másik oldalon oszkó volt cége ült, ezért véletlenül időn túl adták be az anyagokat: ott százmilliók (meg a bukott milliárdok) mentek füstbe...”
  • 9. cyt 2011. szeptember 13. 09:10
    „ValakiSOKKozul - ez is elkepzelheto; de az mar biztos, hogy hosszutavon meg mindig ez az OLCSOBB, nem pedig a PPP fenntartasa. Eppen ez a teny az, ami olyan undoritova teszi a korabbi PPP-ket (Magyarorszagon!!!). Mert azert azt tudni KELL, hogy mindezt lehetett volna NORMALIS modon is csinalni; pl. extra-extraprofit nelkul. Csakhogy az itteniek nem olyan tipusu emberek voltak. Erdekes modon ez a dolog (a PPP) nyugaton JOL mukodott es mukodik. Erdemes tehat ezen JOL ELGONDOLKOZNI -- ne es megfeleloen lepni is.”
  • 8. ValakiaSOKKözül 2011. szeptember 12. 17:20
    „A szerződések felülvizsgálatánál 2 dolog fog történni.
    Az egyik az, hogy legálisan óriási pénzeket költenek maga a felülvizsgálatra....a másik az, hogy sok-sok milliók fognak gazdát cserélni úgy, hogy mind a szerződő, mind a szerződött képviselője jól fog járni...”
  • 7. cyt 2011. szeptember 12. 15:02
    „1) A kibicnek semmi nem draga....
    2) A szoclibesek igencsak laza erkolccsel voltak megaldva, amikor a PPP-t targyaltak. Nem is ugy bantak az ALLAM penzevel, mint azt a gazdasagtan nulladik tetele kimondja: a jo gazda modjan.
    3) Az a legtermeszetesebb, hogy minden kolcsonszerzodes eseten lehetosegnek kell lennie az "elotorlesztesre". Ez ugyanis a hitelt felvevo szamara hozhat konnyebseget, ugyanakkor nem okoz KART (csak esetleg kisebb profitot) a hitel nyujtojanak. A PPP-k eseteben pedig igen csak extraprofit szagu volt minden szerzodes.
    4) Mindezek alapjan en nagyon jonak tartom azt, hogy a kormany MINDEN PPP szerzodest elobb-utobb felulvizsgal.”
  • 6. spiler 2011. szeptember 12. 14:47
    „ezek csak lózungok
    minek kellenek tanácsadók..../ARNOLD MIHÁLY,ÜGYVÉDEK/AKInem ért ahoz amit csinál ne csinálja”
  • 5. Léni 2011. szeptember 12. 14:23
    „A Fidesznek és a kormánynak miért kell hatalmas pénzeket ügyvédi irodára költeni
    akkor, amikor az összes nagytudású országfi jogi diplomával rendelkezik?
    Sógor, koma, jóbarát ez a kivételezett kör? Esztergom is debreceni ügyvédi irodát foglalkoztatott
    a mai városvezetés előtt!”
  • 4. klj_54 2011. szeptember 12. 12:39
    „3. macs 2011.09.12. 11:31
    Ismerve pártunk és kormányunk összetételét (MSZMP-s múltjukat) nem tartom kizártnak a kollektivizálást.
    Azaz: Adod vagy elveszem!”
  • 3. macs 2011. szeptember 12. 11:31
    „Azért érdemes végig gondolni! Az autópályára, kollágiumra, stb. szükség van, de nincs elég pénzem, hogy megépítsem. Szerződök egy céggel, ők megépítik a saját pénzből/hitelből vagy éppen amiből akarják. Nekem az előre meghatározott idő alatt bérleti díj/üzemeltetési költség címen kell megfizetnem a pályákat és a végén az enyém lesz a pálya. Olyan ez, mint a lizingelt autó.:-) Ráadásul a költségvetés számára is jó, hiszen pontosan tervezhető összeg.
    Most mit szeretnének csinálni? A 400 miliiárdot sem értem, akkor nem annyiba került, mint amennyiről a számlák szóltak, vagy az építővel lenyeletik a különbözetet? Ki akarják vásárolni az építőt, "államosítani" a pályát? Az első sokba kerül, nagyon sokba, a második necces.”
  • 2. klj_54 2011. szeptember 12. 09:30
    „Úgy járunk vele, mint a MOL részvényekkel!”
  • 1. Beroesz 2011. szeptember 12. 08:51
    „Az M5-ös jelenleg 100%-ban egy a Strabag-csoporthoz tartozó vállalat tulajdonában áll. Ez az elmúlt idők tükrében bőségesen elég indok ahhoz, hogy újratárgyalják az egész M5-öst, Gyáltól Röszkéig.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rovásírás-tanfolyam Algyőn

Algyő - Ingyenes, kezdő szintű rovásírás-tanfolyam indul az algyői faluházban szeptember 15-én, 18… Tovább olvasom