Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Próbatétel a kánikulai tömegközlekedés

Szeged - A hét végéig kitart a hőség, másodfokú riasztás van érvényben. Ma extrém UV-B sugárzás várható. A tömegközlekedési eszközökön működtetni kell a klímát – már ha van. A flottának csupán töredéke légkondicionált, ez is sokba kerül a közlekedési társaságoknak.
Másodfokú hőségriasztást rendelt el hétfő déltől péntek éjfélig az országos tiszti főorvos. Erre akkor van szükség, ha a napi középhőmérséklet legalább három egymást követő napon várhatóan eléri vagy meghaladja a 25 fokot, vagy legalább egy napra eléri a 27 fokot.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat színekkel különbözteti meg a veszélyjelzéseit: ott narancssárga fokozatba léptünk. Ez veszélyt hordozó időjárási jelenségre utal, amely káreseményekhez vezethet, vagy akár személyi sérülést, balesetet is okozhat. Az UV sugárzást a színek mellett számértékekkel is jelölik. Mára extrém UV-B sugárzást jósol az OMSZ. A 8-as érték mellett a normál bőrűek is 15-20 perc alatt leéghetnek.

Már-már elviselhetetlen a hőség a buszokon.
Már-már elviselhetetlen a hőség a buszokon.

Mindhárom riasztási fokozatból látszik: beköszöntött a kánikula, amely a hét végéig biztosan tart. Kedden Szeged belvárosában a napi középhőmérséklet már a 27 fokot is meghaladta, éjjel sem hűlt 23 fok alá a levegő. Kedden külterületen is 33 fokot mutatott a hőmérő a legmelegebb órákban. – Nagyjából ugyanerre számíthatunk a következő napokban, szombat éjszakától már zivatarok is előfordulhatnak, amelytől a levegő fülledtebb lesz – mondta el Tóth Tamás, az Országos Meteorológiai Szolgálat Dél-magyarországi Regionális Központ meteorológusa. Enyhülés, vagyis 30 fok alatti hőmérséklet leghamarabb a jövő hét elejétől várható.

A hőséget talán a közösségi járműveken a legnehezebb elviselni: a tömegben alig van levegő – és sok utas „jóvoltából" annak minősége is rossz. A szabályok szerint mostanra minden klímás járművön be kellett kapcsolni a légkondicionáló berendezést, ilyenből azonban viszonylag kevés van a városban.


A Tisza Volánnál a helyi járatos buszok közül 42-ben csak a vezetőtérben, 5-ben az utastérben is van légkondicionáló. A helyközi és távolsági buszoknak viszont több mint 55 százaléka klímás – mondta el Szeri István vezérigazgató. A cég szabályzata szerint narancs fokozatú hőségriasztás esetén folyamatosan működtetni kell a klímát. Június 1. és augusztus 31. között ezért a cégnél üzemanyagnormát számolnak el, de egy módosítás szerint a jövőben, indokolt esetben már májusban is meg lehet ezt tenni.

Az SZKT járműparkjában a PESA-k a luxusjárművek: mind a kilenc klimatizált. A többi 39 villamosban azonban csak az ablakokat lehet kinyitni, hogy legyen némi légmozgás. Az 55 troliból mindössze hat klímás, a pótlóbuszok között – amelyek most éppen járnak – szintén csupán hat a légkondis.

– Ha a napi átlaghőmérséklet 25 fok felett van, be kell indítani a légkondicionálást, függetlenül attól, mekkora többletfogyasztást jelent ez – mondta el Tóth István Tibor vezérigazgató. Az elektromos járművek fogyasztását nagyjából megduplázza a klíma, ami a PESA-k és a csuklós trolik esetében kilométerenként 70 forint, a szóló troliknál 34 forint pluszkiadást jelent.

– Csak a PESA-k naponta 200 ezer forint többletköltséget termelnek ilyenkor – mondta el a vezérigazgató. Hozzátette: működtetés nélkül is sokba kerülnek a klímás járművek: a berendezés súlya miatt a fogyasztás olyan, mintha télen-nyáron plusz tíz utas ülne rajtuk, de évente kétszer a tisztításra és szükség esetén a gázfeltöltésre is költeni kell. A másfél millió forintos kompresszor átlagosan 3-5 évente, a 180 ezres tengelykapcsoló pedig 2 évente megy tönkre.

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. janomanocska 2013. június 20. 14:09
    „Kedves Gazdapu!
    Klímatudós nem vagyok ez tény, de bizony, ha a hűtőajtót pár percenként kinyitom, kiveszek hideg ételt, berakok szoba hőmérsékletűt akkor az a hűtőt is leterheli!!! Utána hogy helyreálljon bizony egy jó darabig nem ajánlott nyitogatni. Ez tapasztalat, csak mert hűtőszerelő se vagyok :D
    Az hogy ennyitől az étel nem feltétlenül romlik meg, az megint más kérdés. Ja és egy jó tanács, ha nagyon melege van, ne bablevest főzzön, mert az leterheli a szervezetet aminek elég a meleg is. Könnyű ételeket kell fogyasztani ilyenkor! :)”
  • 37. szegedivagyok 2013. június 20. 11:54
    „23. vmagdi 2013.06.19. 15:43

    Érdekes, hogy a taplókról írsz. Bicigli helyesen bicikli :) Vagy kerékpár.”
  • 36. szegedivagyok 2013. június 20. 11:15
    „Milyen meglepő, hogy nyáron meleg van.”
  • 35. sejhaj 2013. június 20. 10:06
    „Ha a helyközi és távolsági buszok több mint 55%-a klímás, igazán küldhetnének párat Szatymazra is!”
  • 34. roxper 2013. június 20. 09:43
    „33.
    Több haszna van a nyitható ablakoknak, mint az állandóan üzemelő klímáknak...”
  • 33. gazdapu 2013. június 20. 09:17
    „Hihetetlen mennyi klímatudós kommentel. Különösen az vicces, hogy idézem: "nincs értelme használni a klímát, mert úgyis nyitogatják az ajtót". Ezek szerint otthon amikor kinyitod a hűtőt és berakod a bablevest minden tönkre megy amit bent tároltál.”
  • 32. Minibusz 2013. június 20. 07:21
    „28. szegedifiú 2013.06.19. 19:39
    Most 2 éve, hogy behoztam a bicajomat Szegedre.
    Azóta 1-szer, tavaly februárban vettem bérletet, amikor gyakorlatilag megszűnt a közlekedés Szegeden, a hó miatt.
    Meg néhányszor vettem még jegyet, amikor nagyon szakadt az eső, vagy egyéb extrém időjárás volt.
    Én ezalatt a 2 év alatt simán megspóroltam egy új bicaj árát, nem mellesleg a mindennapi adrenalin löket is megvan. :D
    Az, hogy Vásárhelyre már nem kerekezek át, csak azért lehetséges, mert annyira tökös legény nem vagyok, hogy minden nap végig menjek a 4 sávos úton az Algyői hídig.
    Az, hogy Te megengedheted magadnak a gépkocsit a helyi közlekedésre, ahhoz gratulálok!
    De komolyan!

    29. egyvalaki1
    Tudom, üldözési mániám (is) van, de úgy gondolom, a Volán valamiért utálja a Szegvár-Mindszent-Mártély tengely lakóit. Erre a környékre csak a leamortizált (felújjított ??) buszokat küldenek. Erre jó példa a reggeli Neoplan busz, ami inkább kisiskolásoknak való busz, mert talán ők elférnének a székeken. Mondjuk ez a busz utána megy fel a hegyekbe, ami nem kis teljesítmény. Mármint annak, aki ezzel a busszal megy arra. :)”
  • 31. chollo 2013. június 19. 23:49
    „Amikor nagy csinadrattával felújították Szeged közlekedését, akkor számos megállót áthelyeztek az út közepére, távol az árnyékos épületektől, az utasváró kabinokat pedig átlátszó tetővel és falakkal látták el, melyekben ilyenkor hőgutát lehet kapni. Ezúton is gratulálok az illetékeseknek!”
  • 30. egyvalaki1 2013. június 19. 21:02
    „26. Minibusz 2013.06.19. 17:39
    Ja és amit te is írtál:
    Nem elég a tömeg, a zötyögés, a fullasztó meleg plusz az orkán még az is játszik, hogy a vásárhely-szeged utat 45 (!!!!) perc alatt teszi meg...”
  • 29. egyvalaki1 2013. június 19. 20:58
    „27. szegedifiú 2013.06.19. 19:36
    Ezt ugye te sem gondoltad komolyan? És ha nekem nincs autóm, akkor beviszel szegedre a klímás kocsidban, amikor én szeretném? Úgy gondolom nem...
    Ja és az idősek is biciklizzenek nem? Ismét 1 jó ötlet...
    26. Minibusz 2013.06.19. 17:39
    Ez így van, ráadásul amikor szegedről jöttem vissza akkor pont a szentesi busz előtt ment el algyőre egy dupla tengelyes (tehát nagyobb) klímás volvo, amin kb 15-en voltak, és utaztak 10 km-t. Nem bántva ezzel most pl az algyőieket de azért aki 60 km-t utazott azzal a busszal szentesre amivel én is, na azokat nem irigylem...”
  • 28. szegedifiú 2013. június 19. 19:39
    „23.
    Én is a biciklit javaslom! Ha mindenki maga oldaná meg a közlekedését, megszűnhetne a sok - drága - villamos és busz vonal! Egy csomót spórolna Szeged Város Közgyűlése!”
  • 27. szegedifiú 2013. június 19. 19:36
    „Nem kell mindig panaszkodni! Akinek nem tetszik, ne használj a tömegközlekedést! Az én autómban megy a klíma, jól érzem benne magamat!”
  • 26. Minibusz 2013. június 19. 17:39
    „21. egyvalaki1 2013.06.19. 14:51
    Ezt én is tudom tanúsítani.
    Azzal, hogy most nincs iskola, a 15:00-ás Vásárhelyi buszt "kiszedték" a forgalomból (Vonal: 5007 Járatszám: 121), ezáltal a 15:15-ös (Vonal: 5004 Járatszám: 117) Csongrádi buszra tereltek mindenkit. Ez még nem is lenn gond, de a múlt hét pénteken még használt buszt lecserélték egy Ikarus Classicra. Sok mindent elmond az, hogy a vezető nyakában egy törölköző volt.
    Megjegyzem, minden nyáron ez van.
    Ja!
    Azt meg sem említettem, hogy január 1-ig ez a járat gyorsjárat volt, azóta viszont minden bokornál megáll Vásárhely-Szeged között. Tudom, az ott lakók is haza akarnak utazni, csak azt nem értem, és ezt soha nem fogom megérteni, hogy miért egy olyan buszra terelik ezt a forgalmat, ami legalább 80 km-t(?? nem tudom mennyi) kell, hogy megtegyen.
    Persze tudom, központi intézkedés volt, de azt kétlem, hogy a miniszter azt mondta volna, csak és kizárólag erre járatra szabad rátenni ezeket az utasokat.
    Mikor a Mars térről úgy indul el a busz, hogy jócskán állnak rajta, hétfőn pl már az induláskor az első ajtóig ért a sor. Tudom, ez nem mindennapos, de azért azt látni kell, hogy a panelból menekülnek az emberek vidékre a strandokra, pl Vásárhelyre vagy Mártélyra esetleg Mindszentre.
    Hajnalban dettó ez van, csak épp fordítva. Mondjuk szerencsére már nem fűtenek a buszon reggelente, amire nem is oly régen volt példa.”
  • 25. vmagdi 2013. június 19. 16:45
    „en meg munkámból kifolyólag egyik nénitől a másikig járok közben bevásárolok, gyógyszerkiváltok és cipekedek, lehet, hogy éppen a ti nagyitoknak, bizony jól esik néhány slukk hűvös a pesaban és csöppet se gondolom, hogy ez luxus. Ennyi erővel lezárhatnák a vízszolgáltatást is, mert most úgy is túl sok fogy, meg különben is van a boltban épp elég ásványvíz”
  • 24. janomanocska 2013. június 19. 15:50
    „Mákostészta és más hűsölni vágyók!
    Igenis használok tömegközlekedést! Helyi és helyközi járatokon is rendszeresen utazom/utaztam. Szerintem az a blődség, hogy azért, hogy valaki pár percet hűsöljön egy buszon (vagy más tömegközlekedési eszközön) iszonyatos mennyiségű energiákat használjunk el! Semmi értelme! Persze azt még egyszer megjegyezném, hogy a távolsági illetve helyközi járatokon egész más a helyzet!!! Ott valóban elvárható, hogy legyen és működjön a klíma (vagy télen a fűtés :D)
    Javaslom, hogy ha annyira hűsölni szeretne hazamenetel előtt, válasszon erre egy boltot, üzletet! Az viszonylag zárt tér és a hűtésére ezért kevesebb energiát kell fordítani. Bevásárolni meg úgyis kell.
    Ja és mivel gondolom a következő gondolat úgyis az lenne, hogy én biztos klímás lakásban lakom, már közlöm is hogy nem. Egyenlőre még számomra nem éri meg ez a befektetés, ár, érték és persze a környezetre rótt plusz terhet figyelembe véve.”
  • 23. vmagdi 2013. június 19. 15:43
    „ma a 4-es villamos nem is járt, ráadásul a 9-es a mikszi miatt borzalom, plusz a 73Y MY.. rendszámú sofőrje megint irdatlan tapló volt... nem is értem úgy látszik a tiszavolán kiválogatja a <moderálva> és csak a 73 meg 73Yra rakja vezetni...szerintem megbarátkozom a biciglimmel, eddig csak ezert nem jártam vele, mert nem akartam szöszmöszölni a lezárásokkal, de úgy látszik muszáj lesz”
  • 22. roxper 2013. június 19. 15:11
    „18.
    Tényleg sok értelme van, megy 300-500 métert és kinyitja mind a hat ajtaját és ömlik be a meleg! :DDDDDDDD
    Ha a járatokon meg 20 fok lenne akkor meg mindenki tüdőgyuszis lenne 5 perc alatt...”
  • 21. egyvalaki1 2013. június 19. 14:51
    „Egyetértek az előttem szólókkal szerintem 2013-ban már alapfelszerelésnek kellene minden tömegközlekedési eszközön a klímának. Miért? Mert ha már valaki feltalálta akkor használjuk már! Arról nem is beszélve mennyibe kerülnek a jegyek, bérletek. És mit kap érte az ember? Tegnap utaztam szegedre, odafele klímás busszal mentünk (természetesen, szokásosan kb 55-60-an) de nem igazán működött a szerkezet! Akkor hogy is van ez a kötelezőség? Vissza pedig egy klasszikus kereklámpás ikarussal mentünk, mondanom sem kell ismét kb 60-an (szentesi busz volt), klíma nélkül. Egyszerűen nem értem, hogy lehet egy viszonylag hosszabb távra, ilyen hőségben ilyen rozoga buszt küldeni!
    Ez tényleg balkáni helyzet, minden buszra klímát!”
  • 20. szatyi 2013. június 19. 14:44
    „"A másfél millió forintos kompresszor átlagosan 3-5 évente, a 180 ezres tengelykapcsoló pedig 2 évente megy tönkre."

    Ez tényleg mindenkit hülyének néz?”
  • 19. macs 2013. június 19. 14:43
    „Csak nekem van olyan érzésem, hogy TIT nem szívleli a PESÁ-kat? Jó, megértem, hogy valakit/valamit ki lehet kiáltani bűnbaknak, de biztos, hogy a cég összes gondjáért, bajáért ezek a villamosok a hibásak?
    Úgy szeretnék egyszer egy pozitív hangvételű nyilatkozatot hallani az igazgató úrtól, mondjuk:
    "Igaz, hogy csak a PESA-k naponta 200 ezer forint többletköltséget termelnek ilyenkor, de nagyon reméljük, hogy utasainknak ezzel a szolgáltatással elviselhetővé tesszük az utazást ebben a forróságban." :-D”
38 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ifjúsági centrum épül Kisteleken

A Kistelek Város Művelődéséért és Sportéletéért Közhasznú Közalapítvány 49 millió forint pályázati pénzt nyert, amelyből egy használaton kívüli épületrészt ifjúsági centrummá alakítanak át. Tovább olvasom