Délmagyar logó

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 12°C | 24°C

Produkciós főtámogatókat keres a színház

A csökkenő állami és önkormányzati támogatások miatt a színházak egyre apadó forrásaikat a korábbi gyakorlatnál jóval nagyobb mértékben szponzorációval próbálják kiegészíteni. Szegeden egyelőre még nem sikerült rávenni a cégeket arra, hogy egy-egy produkció főtámogatójaként éljenek azzal a csomaggal, amely számos szolgáltatást is nyújtana cserébe.
Ötmillióért reklámcsomaggal kínálják a jövő évi Álarcosbált, A cirkuszhercegnőt és a Lear királyt

A megszorítások elérték a színházakat is, a csökkenő költségvetési támogatás miatt egyre kevesebb pénz jut a jövőben új produkciók létrehozására. A Szegedi Nemzeti Színház elindította a PRO-projektet, amely tulajdonképpen egy pr-offenzíva: arra kérik a város legnagyobb adófizetőit, vállalkozóit, hogy a jövő évadra tervezett bemutatók szponzoraiként álljanak a teátrum mellé. Nettó ötmillió forinttal lehet valaki egy új produkció főtámogatója. Ehhez a címhez ellenszolgáltatás-csomagot is összeállítottak: a premiert követő előadásra harminc páholyhelyet biztosítanak elszeparált állófogadás lehetőségével, a színház plakátján, szórólapjain, műsorfüzetén, reklámjaiban megjelentetik a támogató logóját. A mecénások a legkülönbözőbb előadások közül választhatnának: a vígjátéktól a tragédián és a nagyoperetten át az operáig szinte minden műfaj szerepel a kínálatban.

Műsorterv

A jövő szezonra több produkciójára is keres főtámogatót a Szegedi Nemzeti Színház. A nagyszínházban Kálmán Imre népszerű nagyoperettjét, A cirkuszhercegnőt és Verdi operáját, az Álarcosbált mutatják be. A legnagyobb dobás A Vörös Pimpernel magyarországi ősbemutatója lenne. A gazdasági nehézségek ellenére úgy tűnik, valószínűleg mégis létrejöhet a több mint negyvenmillió forintba kerülő szuperprodukció. A kisszínházban többek között a Pillantás a hídról című Miller-drámát, Király Levente címszereplésével a Lear királyt, a Fekete Péter című zenés játékot, továbbá A revizort és a Lysistratét tűznék a következő évadban műsorra.

Bár az akciót már több hete elindították, Székhelyi József színigazgatónak keserű tapasztalatai vannak. Hiába győzködte a városházán is a legnagyobb szegedi adózókat, hiába küldtek részletes leírást a főtámogatói csomagról a potenciális szponzoroknak, eddig egyetlen jelentkező sem akadt. Az amerikai és a nyugat-európai színházak, operaházak műsorfüzetei gyakran hosszú oldalakon át közlik a mecénások névsorát. Mi még ettől messze járunk. A direktor szerint ehhez a törvényi, adózási struktúrát is meg kellene változtatni, mert a jelenlegi szabályzók nem ösztönöznek arra, hogy a tehetősebb cégek vagy magánemberek mecénásokká váljanak.

– Ameddig nem adó, hanem csak adóalap-csökkentő tétel a felajánlott szponzori támogatás, addig jelentős változásra nem számíthatunk. Nem pusztán egyetlen törvényt kellene megalkotni, hanem tucatnyi kapcsolódó jogszabályt is ahhoz, hogy életképes dolog jöjjön létre. Ehhez sem a törvényalkotásban, sem pedig a szakmánkban nem látom most az elszántságot – mondja Székhelyi József, aki nemrégiben személyesen kereste fel és kérte meg a Gyáriparosok Országos Szövetségének vezetőit arra, hogy személyes befolyásukat is vessék latba a vállalkozói szféra megnyerésére.

– A próbálkozásom eddig nem járt eredménnyel, pedig a nemzetközi tapasztalatok azt bizonyítják: a nonprofit szférába forgatott minden cent idővel dollárokkal térül meg a reálszférában. Sajnos nem tartunk még ott, hogy ezt Magyarországon is felismerjék.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A vizitdíj tovább csökkentette a vizsgálatok népszerűségét

A betegségek megelőzésének, korai felismerésének fontos feltétele egy-egy szűrővizsgálat – bár… Tovább olvasom