Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Provokatív Pass-port trilógia Szabadkáról

Szeged - A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház ma 18 órától a kisszínházban vendégszerepel Urbán András a határ két oldalát vizsgáló Pass-port trilógiájának 2. és 3. részével, a Maga az ördög/Pass-port Szeged és a Pass-port Europe/„Kedves Európa..." című előadással. Csorba Kata mindkettőben játszik.
– 2003-ban a régi zsinagógában láttam a Tolnai Ottó szürreális világa ihlette Könyökkanyar című előadást Urbán András izgalmas rendezésében. Ötödéves voltam a Tömörkény kerámia szakán, mellette színistúdióba jártam, nem tudtam eldönteni, merre induljak tovább. Akkor találkoztam először olyan színházzal, amely ennyire közel állt a képzőművészethez. Leginkább az akciófestészethez tudnám hasonlítani. Nagyon szeretem azt a tömény szimbólumrendszert, amellyel András dolgozik. Azóta vágytam erre a találkozásra. Megadatott a közös munka: kollégámmal, Seres István Pipuval egy pályázat révén bekerültünk abba a csapatba, amellyel András a Pass-port trilógiát színpadra állította – mondja Csorba Kata. A szegedi drámai tagozat színésze a Magyarország–Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával vett részt a határ két oldalán élők viszonyával, a multietnikus térséggel foglalkozó projektben, amelyet a szabadkaiak a MASZK Egyesülettel közösen hoztak létre.

Csorba Kata és Mészáros Gábor az egyik jelenetben. Fotó: Révész Róbert
Csorba Kata és Mészáros Gábor az egyik jelenetben. Fotó: Révész Róbert

– Nem csak a friss, kísérletező színházi szellem miatt szeretek átjárni Szabadkára. Egy fiatal, mindössze öt állandó taggal rendelkező társulatról van szó. Családias a hangulat. Néha érdemes lenne a nézőknek azt is megfigyelniük, ami egy előadás alatt a takarásban történik: egyetlen öltöztető segít bennünket, miközben fejenként nyolc gyorsöltözésünk van a darabban. Egyik kolléga tépi a másikról a ruhát, ahol tudjuk, segítjük egymást, ez olyan alázatot, egymásra hangolódást követel, ami sokat hozzáad a produkcióhoz – hangsúlyozza Csorba Kata, aki néhány napja Belgrádban vendégszerepelt a társulattal: a templomból alternatív színházzá épített nevezetes Bitefben játszották a trilógiát, amelynek második részét, a Pass-port Szegedet láthatja először a közönség csütörtökön 18 órától a kisszínházban.

– Az előadás a schengeni határ menti életről szól. Ez a határ az Európai Uniót választja el a Balkántól. A produkció létrehozását szociológiai kutatómunkával kezdtük: interjúkat készítettünk Szabadkán és Szegeden. Egyszerű kérdéseket tettünk fel az embereknek, például: Mi a véleménye a határ másik oldalán élőkről? A határ ebben az előadásban többjelentésű, és sokféle kérdés megfogalmazódik. Mik a verbális határaink? Egymással és önmagunkkal szemben milyen határaink vannak? A helyenként provokatív elemekkel is dolgozó produkció kifejezetten felnőtteknek készült, csak 18 éven felülieknek ajánlott. Minden színész több figurát is játszik benne. A trilógia harmadik része, a Pass-port Europe arról szól, milyen az identitásunk, mit jelent számunkra az Európához tartozás. Színészi szempontból azért is nagy kihívás ez a feladat, mert rövid idő alatt több karaktert kell megformálnunk, és végig erős színészi jelenlétet igényel – mondja Kata, akinek Béres Márta, Jelena Mihajlovic, Mezei Kinga, Mészáros Gábor, Mikes Imre Elek, Pletl Zoltán, Seres István Pipu és Suzana Vukovic a játszótársa a trilógiában.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gondatlanságból ölt a hajléktalan

Gondatlanságból elkövetett emberölés miatt emelt vádat a Csongrád Megyei Főügyészség az előzetes letartóztatásban lévő hajléktalan B. Károllyal szemben. Tovább olvasom