Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Red Bull parádé: Hangrobbanás a Dóm téren

Szeged - Felbőgtek a motorok a Dóm téren. Vettel és Buemi parádéját több tízezren figyelték a 3000 méteres pálya körül. Vettel a végén gumit égetett és parádés csúsztatott megfordulással nyűgözte le a nagyérdeműt.

14.50 óra: Finálé. Amíg az emberbe egy V8-assal fojtják bele a szót, addig nincs probléma egy versenyen - mondja találóan a műsorvezető. Majd elindul a Red Bull magyar zászlóval, mint felvezető autó, mögötte a NASCAR, végül a Skoda Fabia. Ez már nem versenytempóban ment, igazi örömautózás volt. Egészen az utolsó pillanatig, mert utána következett Vettel meglepetése: azt mondta előzőleg, akármilyen szűk lesz a pálya, ő megfordul rajta 180 fokban. Megcsinálta, meg is állt az vér az erekben, különösen a tudósítóéban, hiszen a laptoptól úgy 340 centiméterre történt az egész. Ha nem láttuk és hallottuk volna, az égett gumi szaga mindenképpen jelezte volna a nagy mutatványt.

14.40 óra: Rajt. Nem akarjuk Palik kollégát bántani, de ez azért máshogy szólt, volt valami üveghangja is a motornak. A jó hangszer a mester kezében szól a legjobban... Vettel is megállt az első kör után, állítani kellett az első légterelőn. Már készült a jövő heti futamra, az Oskola utca végén kicsit "meg is csóválta" az autót, remek hanghatás közepette. Vettelt hamarabb kiintették a boxutcába, mint Palik Lászlót. 

Red Bull parádé Szegeden

14.35 óra: Vettel már tovább öltözködik, mint tapasztalt menyasszony, hálás téma a több tucatnyi fotósnak, vágókép a televíziósoknak. Pontosan egy hét múlva már Monacóban áll a rajtvonal mögé, ott sem övezi majd kisebb figyelem a különben nagyon szerény és szimpatikus fiatalembert. Aki mellesleg harmadik az idei Forma-1-es versenysorozatban.

14.30 óra: Újra a rajtvonalon a Safety Car, vezetője Pataki Gábor, a kísérőautó egy ugyancsak fehér fényezésű Audi A5 kabrió. Végül de nem utolsó sorban Vettel, a Red Bull Forma-1-es autóban. Ez nem erősorrend, ez a szabály. Mert első a biztonság. Ha valaki nagyobb tempót várt volna, annak nem árt tudni, hogy a versenyzők ezen a pályán sokkal jobban "félnek", mint a már ismert és megszokott pályákon. Ott ki lehet csúszni, el lehet szállni, itt abból katasztrófa lenne.

14.20 óra: Annál nagyobb zajjal indult, pontosabban indult volna Buemi a Toyota Camry NASCAR autóval, ha elsőre le nem fullad. Másodszorra már egy kicsit rátartott, magasabb fordulaton engedte rá a kuplungot. Buemi először ül ilyen autóban, így ez megbocsátható. A kocsi nem olyan, hanem az, emelyik a NASCAR-futamokon ment, s amelyikkel történetének egyik Pole-pozicióját megszerezte a Red Bull. A Tisza parton némi extra gumifogyasztást is produkált a fiatal svájci pilóta.

F1 Szegeden - Fotó: Segesvári Csaba
14.10 óra:
Elindult Safety Car, egy Mercedes E-osztályú kupé. A Forma-1-es pályán nagytestvére köröz, ha szükséges. Idén történetesen az SL 63 AMG és a C63 AMG T-modell. Szépen ment a kis Safety car is és főleg zajtalanul.

14 óra: Újabb Skoda áll a rajtvonalhoz, egy Fabia Super 2000-es, amelyik négy nap múlva indul majd a szardíniai ralin. Ez logisztikai bravúrnak is beillik  - mondja a műsorközlő. A fényezés természetesen kék, a matrica Red Bull. Jó köridőket fut, ám hogy pontosan milyent, arról nem tájékoztatták a nagyérdeműt.

13.48 óra: Négy legendás sportautó köröz a pályán: Skoda, NSU, egy 1966-os Alfa és egy Ford Escort RS. Ezek száguldását látva újra felmerül a kérdés, ment-e Palik autója rendesen, s a válasz is hamar érkezik a közönség soraiból. Volt, aki úgy látta, hogy a Skoda jobban ment...

Palik Laci saját autójába is beleült és egyáltalán nem tűnt lassabbnak, mint a Forma-1-es gép, vagyis vezetni nem felejtett el. mögötte egy versenykamion száguldott, ők sem gyalog voltak.

Red Bull parádé Szegeden

13.40: Palik leteszi az autót, a közreműködők hűtőberendezéssel várják. Palik újra közöttünk.

13.35 óra: Elindult a negyedik körre, s tényleg az az érzése a nézőnek, hogy egyre hamarabb visszaér. Az ötödik köre már az úgynevezett levezető kör, ezután már a boxutcába hajtott Palik László.

13.30 óra: Azért elég hamar megérkezett, s a tempó is sokat javult, de még mindig nem volt az igazi. Szerintünk 100 kilométeres tempó alatt volt, amikor elhaladt a Dóm mellett, ha többnek tűnt, az a motorhangnak tudható be. A második kör után váratlanul megállt, de nem volt semmi probléma, csupán a VIP-páholy és a sajtó kedvéért, megismételte a rajtot.

13.26 óra: feszült várakozás, tapintható a csönd, csak a klíma ventillátora hallatszik, lekerül a gumimelegítő. És beindul a motor...

Palik László elindult 5 körére, az Oskola utcáig elég tapogatózva haladt, de azért ez sem volt cammogás. A hanghatás is rendben volt.

13.23 óra: 3 perc a rajtig.

13.15 óra: hidraulikus indító-berendezéssel keltették életre Palik autójának V10-es motorját, bár kiderült, hogy ez csak próbaindítás volt. A kerekeken még rajta voltak a gumimelegítők, azzal ugye meg nem indul a kocsi.  

13.05 óra: Besenyei Péter műrepülő-világbajnok megkezdi bemutatóját a Dóm tér felett. Egészen közel merészkedik a templom tornyaihoz, a közönség talán azt várja, hogy át is repül közöttük... a program csupán néhány perces, de bőven vonultat fel látványos elemeket.

Red Bull parádé Szegeden

Palik Lászlótól indulása előtt azt kérdeztük, van-e már olyan meleg a napfény városában, mint Dakarban? Laci meglepődött a kérdésen, s leszögezte: itt egyáltalán nincs meleg! A felvezető versenyzőtől azt is megkérdeztük, hogy pontosan melyik évjáratú az az autó, amivel ő és vettel körözni fog? A válasz: nem lehet pontosan megmondani, ezt elemekből rakják össze, s ő is felhívta a figyelmet a motorra, ami már nem mai szabvány.

13 óra: néhány technikai információ az autókról. Szakértőnk, Kovács András tollából.

A Nascar-autó egy Toyota Camry, amikor váratlanul beindították, mindenki azt hitte, hogy ledőlt egy óriási állvány. Az 5,9 literes V8-as motor, 850 LE és mindössze egy négyfokozatú váltó van hozzá. A végsebessége 200 mérföld per óra. Ezzel az autóval Buemi indul majd.

Előtte Palik László melegíti be a pályát egy Toro Rossóval. Ez korábbi modell. Hétfokozatú sebességváltó, 3 literes hengerűrtartalőm, 16,700 fordulat percenként, a teljesítményről nincs hivatalos adat.  

12.45 óra: beindították az autókat, félelmetes a hangzavar a Dóm téren. Palik László készülődik, nem irigyeljük, hogy több réteg ruhát kell magára kapnia ebben a hőségben. - Nem vagyok oda a technikai sportokért, de így belülről magával ragad - mondja Vadkerti Attila, a Pick csapatkapitánya.

Red Bull parádé Szegeden

12. 37 óra: Vadkerti Attila, Daniel Andjelkovics és Katzirz Dávid Pick-ajándékokat és a várossal kapcsolatos relikviákat adnak át a versenyzőknek.

12.35 óra: egyre érdekesebbek idén a Forma-1-es versenyek, belülről is izgalmasabbak, mint tavaly - szól  egy kérdés a versenyzőkhöz.

Buemi szerint sokkal érdekesebbek a futamok a slick gumik bevezetése is izgalmasabbá tette a versenyeket - válaszolta az utolsó kérdésre a svájci pilóta.

12.30 óra: Monacóra elkészülnek a dupla diffúzorral mindkét csapatnál. Bár kevesebb előnye lesz a hercegségben a városi pálya miatt, mint a későbbiekben - válaszoltak a pilóták egy szakmai kérdésre. Az egy hét múlva esedékes monacói versenyről Vettel elmondta, hogy Monaco egy utcai pálya, ahol nehéz jóslásokba bocsátkozni. Nem mindig a valós erőviszonyok érvényesülnek.

12.20 óra: elkezdődött a hivatalos sajtótájékoztató. Palik László a rendezőket dicséri, a Dóm tér megtelt a száguldó cirkusz rajongóitól. Vettel elmondja, hogy nagyon jól érzi magát, Budapestről eddig is tudta, hogy gyönyörű város, most arról is megbizonyosodott, hogy Szeged is az - futja le az udvariassági köröket a világbajnoki pontverseny harmadikja.

Red Bull Parádé....Vettellel, Buemivel...

Buemi (Toro Rosso): eddig három pontot szereztem, ez nem rossz, hiszen folyamatosan fejlesztjük az autót és még ennél is jobbak leszünk.

Korábban:

Bizonyára nagyon sokan irigyelték azt a menyasszonyt és vőlegényét, akiket szombat délelőtt néhány fotó erejéig a kordonon belülre engedtek a szegedi Dóm téren. Így egészen közel állhattak a Red Bull utcai parádéján kiállított autókhoz. A nézelődők többek között egy Mercedes safety cart, egy oldtimer Steyr VI Sportot, két Forma–1-es autót és egy Nascar sportkocsit csodálhattak meg.

Az energiaital csapata pénteken foglalta el a fogadalmi templom előtti teret, s alakította ki főhadiszállását, amelynek leglátványosabb eleme az „energy station", ami tükörfordításban energiaállomást jelent. Ez egy teraszra hasonlít, amelyet pálmafákkal, napernyőkkel és hófehér ülőgarnitúrákkal tettek még elegánsabbá – mint egy tengerparti plázst. Ide csak a TOP VIP-ek, vagyis a legeslegfontosabb emberek mehetnek fel, mint például Sebastian Vettel, Sebastien Buemi vagy Palik László. A Forma–1-es pilóták és a Dakar fenegyereke vasárnap 13 órától tart autós bemutatót.

Kordon választotta el az érdeklődőket az autóktól. Fotók Karnok Csaba

A parádé Besenyei Péter műrepülő pilóta attrakciójával kezdődik a Tisza felett, majd startol a Forma–1-es csapat: elsőként Palik László ül volánhoz, és tesz meg 5 kört a Red Bull Racing tavalyi modelljével. Ezután Sebastien Buemi következik a Nascar-autóval, végül Sebastian Vettel, a Forma–1 történetének legifjabb futamgyőztese száguld körbe ötször a 3 kilométer hosszú pályán – néhol 250 kilométeres óránkénti sebességgel.

A szervezők elárulták: a legjobb kilátás a Huszár Mátyás rakpartról ígérkezik. Aki jó helyen szeretne ülni, annak érdemes még 12 óra előtt elfoglalni a kiszemelt placcot, mert negyed egykor bezárják a kordonokat, s csak a bemutató után, 15 óra körül nyitják ki. Menekülési útvonalat a Belvárosi híd jelenthet. Ugyan 11-től 15 óráig ez is le lesz zárva a gépkocsiforgalom elől, Besenyei Péter légi bemutatója után a gyalogosok megállhatnak és végig is mehetnek rajta.

Parkolás tilalom, útvonal

A rajt és a cél a Dóm téren lesz, onnan az Oskola utca–Roosevelt tér–Stefánia–Dózsa utca–Tisza Lajos körút–Huszár Mátyás rakpart–Tisza Lajos körút–Rerrich Béla tér–Dóm tér útvonalon haladnak az autók. Ezért vasárnap délelőtt 11 és délután 3 óra között nem lehet behajtani gépkocsival a Tisza Lajos körúton belüli területre. A hét végén parkolási tilalom van érvényben a belváros több pontján. A tilosban hagyott autókat a Rákóczi téri parkolóba szállítják, ahol ingyen vehetik át tulajdonosaik.

Olvasóink írták

157 hozzászólás
  • 157. Trif 2009. május 21. 20:50
    „Üdv mindenkinek!

    http://www.youtube.com/watch?v=iqmghTi0hAM

    Vettel leghosszabb ´Mad Max´ köre a rakparton”
  • 156. flexsnake 2009. május 18. 20:37
    „A tv2 és az rtl is egész nap nyomja a kis bejátszásokat a szegedi parádéról :D”
  • 155. mind1 2009. május 18. 20:14
    „Remek volt a program!!! És köszönjük!! :)”
  • 154. KolomparBeyonce 2009. május 18. 19:26
    „A picsakat kell ennyit hozzaszologatni? Torodjon mindenki a sajat hazatajan soprogetve mint maseban a gerendat. Lehet huzni a sunyiba!!! Tokagyuak”
  • 153. Riri 2009. május 18. 18:01
    „86.flexi,igazat és teljes egyetértésben támogatlak!!!
    Mikor mondhatjuk el ezt Vásárhelyről?SOHA”
  • 152. trixi11 2009. május 18. 16:34
    „Na jó most látom, hogy egyáltalán nem fizetős!”
  • 151. trixi11 2009. május 18. 16:32
    „bespin
    Azt rögtön gondoltam, hogy sokan beférnek, csak azt hittem ingyen jegyre van limit!”
  • 150. okros1 2009. május 18. 15:56
    „http://www.youtube.com/watch?v=O2eOZU5iE2s”
  • 149. bespin 2009. május 18. 14:22
    „http://www.formula.hu/f1/iden-is-world-series-by-renault-a-hungaroringen-c26272.html”
  • 148. kilo 2009. május 18. 14:21
    „Meg a Plazaban volt kiteve Renault F1 auto, ott is lehetett regisztralni.”
  • 147. bespin 2009. május 18. 14:20
    „http://www.worldseriesbyrenault.com/

    Tavaly volt egy magyar reg. lap itt!
    A szalonban, pedig az információs pultnál ülő emberkétől lehetett kérni Szegeden a Molnárnál.”
  • 146. flexsnake 2009. május 18. 14:15
    „de hol van regisztrálás? Csak a szalonban?”
  • 145. bespin 2009. május 18. 14:00
    „Trixi, tavalyelőtt rönó szalonban lehetett jegyet kérni, tavaly rönő szalon és online reg. után, kinyomtatott jeggyel is be lehetett menni a ringre. Az ideiről még nem sok infó van, de gondolom hasonló lesz a jegyigény módja.
    Beférnek 150 ezren a ringre, úgyhogy biztos lesz hely mindenkinek!”
  • 144. Boytronic 2009. május 18. 13:06
    „Ámberek!!!A rendezvény az naggyon klassz volt,még most sem hallok teljesen,a decibeltultengéstől..ne morogjunk ahoz képest hogy tök ingyenes volt!Nekem az is roppant tanulságos volt hogy lám a Magyar ember mennyire leleményes és feltalálja magát,,ehez a témakörhöz tartozik hogy a klinikákon még a tetőkön is fürtökbe lógtak,mondom LÓGTAK emberek,hogy a betegekkel mi volt ez idő alatt ,inkább nem feszegetném,azt viszont a jövőre való tekintettel halkan hozzáfüzném,hogy egy-két üditőárus.ill egyy-két mobil wc jól jött volna de sebaj mert a természet lágy ölén megoldottuk e problémát.Mindenesetre gratulálok a szervzőknek reméljük lesz folytatás...???”
  • 143. kowalsky 2009. május 18. 13:05
    „A kétkedőknek ajánlom a szakportálok cikkeit:
    http://www.autolabor.hu/index.php?mi=cikkek&pos=0&kat=6&hirid=8006
    http://www.vezess.hu/forma1/palik_200_zal_belvarosban/18826/
    http://www.a5.hu/cikkek/2/33041.shtml
    stb”
  • 142. trixi11 2009. május 18. 12:57
    „bespin
    És mennyire biztos, hogy minden regisztráló kap jegyet?”
  • 141. flexsnake 2009. május 18. 12:54
    „138. indítom akkor a turnébuszt felfelé :D”
  • 140. okros1 2009. május 18. 12:52
    „de 266megát nem olyan gyorsan lehet feltölteni:D
    föleg nem olyan jó kis nettel, mint ami nekem van!:)
    http://www.youtube.com/watch?v=O2eOZU5iE2s”
  • 139. flexsnake 2009. május 18. 12:51
    „Ide a DM videóoldalára is lehet feltölteni videókat ám!”
  • 138. bespin 2009. május 18. 12:43
    „133. Kilo
    Június 13-14 a versenynaptárban, de részletes program még nincs, de remélem lesz.
    Mindenkinek ajánlom, tavaly és tavaly előtt is voltunk, egész napos programok vannak,Forma Renaultversenyek, F1 Renault, játszóházzal, ugrálóvárakkal, falmászás stb. Mindez regisztráció és jegyátvétel után, ingyenesen!”
157 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A válság közepén lett 20 esztendős a Szilánk

Szeged - Észrevétlenül töltötte be 20. életévét Szeged egyik legnagyobb cége, a Szilánk csoport. A… Tovább olvasom