Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Régiók közötti különbségek: 90 ezerrel keresünk kevesebbet

Dél-Alföld, Csongrád megye - A gazdasági folyamatok regionális különbségeiről készített tanulmányt a KSH. Az 54 oldalas, táblázatokkal, diagramokkal, térképekkel illusztrált anyag izgalmas olvasmány. Cikkünkben 3 témakört kiemelve helyeztük el a dél-alföldi térséget Magyarország térképén.
A KSH debreceni főosztálya a gazdasági folyamatok regionális különbségeiről 2011-es adatok alapján készített elemzést. Az évente megjelenő tanulmány a GDP, a gazdasági teljesítményt befolyásoló legfontosabb tényezők és az egyes ágazatok teljesítménye alapján kialakult területi különbségek változását mutatja be.

Az elemzésből ezúttal a keresetek, valamint az ezeket befolyásoló ipari eredmények, külföldi befektetések alakulását emeltük ki. 2011-ben a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete 212 ezer forint volt az országban. A régiók közül Közép-Magyarországon keresték a legtöbbet, havonta 260 ezer forintot, ez az országos átlagnál 23 százalékkal több. A vidéki régiók jóval az átlag alatt maradtak, a leghátrányosabb helyzetben az alföldi régiók voltak. A havi bruttó átlagkeresetek megyei szinten a régiókénál is jobban kilengtek, 160 és 277 ezer forint között szóródtak. Az előbbi Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére, az utóbbi a fővárosra volt jellemző.


Külföldi jelenlét

Befolyásolja a térségek gazdasági helyzetét, hány külföldi érdekeltségű vállalkozás javítja a mutatókat, mivel exportban, beruházásokban és a foglalkoztatásban betöltött szerepük jelentős. Az egy lakosra jutó külföldi befektetések nagysága régiónként 0,2 és 3,6 millió forint között szóródott, az országos átlag 1,6 millió forint. A mutató értéke Közép-Magyarországon az átlagosnak a 2,2-szerese, a Dél-Alföldön mintegy a fele: Csongrád megyében 500 ezer és 1 millió forint közötti.  

Az elemzés rámutat: 2011-ben az ágazatok havi átlagos bruttó keresetei között mintegy 100 ezer forint volt a különbség, a legszerényebben fizető mezőgazdaságban 153 ezer forintot kerestek átlagosan havonta, míg a közigazgatásban 252 ezer forint a havi járandóság. De az átlagkeresetek nagyságát nem csak a gazdasági szerkezet befolyásolta. Annak függvényében, ki hol lakik, ugyanabban az ágazatban is mások az átlagkeresetek.

A közép-magyarországi bruttók a mezőgazdaság kivételével rendre meghaladták az országos átlagokat, összefüggésben a fővárosban elérhető magasabb bérekkel. Az ágazati kereseti rangsorok élén Közép-Magyarország után általában a Közép-Dunántúl vagy a Nyugat-Dunántúl következett, a legalacsonyabb értékeket pedig a Dél- és Észak-Alföldön, valamint Észak-Magyarországon mérték. A Dél-Alföldön átlagosan 90 ezerrel forinttal kevesebbet keres egy ember, mint Közép-Magyarországon.

Miért keresünk kevesebbet a Dél-Alföldön? Többek között azért, mert a 3 dunántúli megyében (Fejér, Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron) összpontosul az ipari termelés több mint fele, miközben a 19 megyéből a sor végén álló 10 együttesen az összes „kibocsátásnak" csak az ötödét adja. Az egy lakosra jutó ipari termelési érték jól jellemzi az iparosodottság területi eltéréseit: Nyugat- és Közép-Dunántúl „iparosodottsági indexe" kiugróan magas, az átlagosnak a duplája volt 2011-ben, a legrosszabb képet Baranya, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Békés mutatja, Csongrád megyében egy fokozattal jobb a helyzet.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. lukrecia 2012. december 22. 17:23
    „Pénteken adott egy nyilatkozatot Botka a parlamentben . Tisztára vörös fejjel , ismét csak azt nyilatkozta "a polgármester nem felelős a a térség gazdasági beruházásaiért" (szvsz elsőszámú felelős!!!!!!!!) Ezt sajnálatosan szinte az összes helyi elvtárs kórusban fújja , mindaddig míg Botka van ezen a helyen. Miután Botkának távoznia kell a titkárnői állásból , felvilágosulnak, és az őt követőre már elemi erővel zúdítják, hogy nem ért a gazdasághoz.
    Egyébként akkor Botkának a térkövezést sem kellene erőltetnie , ha már ennyire beruházásellenes.”
  • 43. jozko 2012. december 21. 23:33
    „42. macs :

    Leállítani az ELI-t ? Magad mondád...

    Egészen biztos vagy Te abban a nagy gazdaságtalanságról szóló mesében, amit megetettek - megetetnek velünk?
    Ilyen alapon verték szét az ország teljes iparát, mezőgazdaságát, infrastruktúráját!
    Kapolyi elvtárs úr valahogy mégiscsak multimilliárdos lett ebben a nagy ráfizetésben...
    Rögtön bocsánatot is kérek tőle - nem azért mert megemlítettem a nevét - hanem mert csak őt említettem, pedig jócskán voltak követői.
    A kínaiak is próbálkoztak még népi kohókkal is - de csak eljutottak a korszerű technológiákig és most Kína a világ meghatározó /ipari/nagyhatalma!
    /Mondjuk ők a "megtévedt" vezetőik nagy részét falhoz állították, hosszadalmas bürokrácia nélkül! /

    Ami ezt az alagutas hasonlatot illeti : őszintén szólva a könyökömön jön ki!
    Várom már, hogy egy tök.s vezető egyszer bevállalja:
    Tisztelt Elvtársak és Urak, Kedves Barátaim, Honfitársaim: ez nem alagút, hanem barlang -
    tehát zsákutca, tévúton vagyunk!
    Mellékvágány , amiről vagy le kell tolatni, vagy ha lehet, elkanyarodni és rátérni a fősodorra!
    És ez nem lenne vissszarendeződés, hanem csak egy korrekció a többség által járt út irányába!
    Merthogy úgy látom én, kiöntötték a fürdővízzel együtt a gyereket is!

    Vissza az ELI-hez.
    Ha megmarad fő fogásnak a tányéron /mert szakszerűtlenül visszacsinálni legalább olyan hiteltelen lenne, mint ahogyan belevágtak/, valami jó köret és saláta nem ártana hozzá - hogy "laktasson" is, és hogy ne akadjon a torkunkon, vagy ne csak egy két ínyenc csemegéje legyen, amíg a többiek nyelik a nyálukat!

    Tudásalapú társadalom kell , ebben egyetértek.
    De az a tudás legyen aprópénzre is felváltható!
    Talán emlékszel , polgázon úgy tanultuk:´ a tudás a tömegekbe hatol és termelőerővé válik´ - no ezt hiányolom.
    "Tanult" emberekből van annyi, hogy Dunát lehet rekeszteni velük, de a diploma legtöbbjüknél csak dipLOM !
    /Új, aktuális témát érintettem, de azt máskor folytatom/
    Én azt szeretném, ha már a meglévő tudást is hasznosító tevékenység bontakozhatna ki a térségünkben - a lehetőségeit vázoltam!
    Ez belátható időn belül pénzt hozhatna a borítékokba!”
  • 42. macs 2012. december 21. 22:09
    „41. jozko,
    az érveidet olvasva, talán az lenne a leghelyesebb, ha az ELI-t leállítanák, végül is felesleges egy korszerűtlen berendezésbe milliárdokat beleölni. :-)
    Igazad van, a szövőnő már nem álmodik cukros ételekről, mert bármennyire is olcsó volt, nem volt annyira olcsó, hogy felvegye a versenyt a kínai, indiai társaival. A gépek is leálltak, mert valamiért nem volt versenyképes az, amit gyártottak. A hazai piacra termelő cégek csak vergődnek a csökkenő kereslet miatt. És nem mutogatok a kormányra, csupán halkan jegyzem meg, vállalkozás barátabb politikát kéne folytatnia. :-)
    Nem tudom eldönteni, hogy az alagút végét, vagy a szembejövő vonat fényét látom. :-D”
  • 41. jozko 2012. december 21. 21:22
    „40. macs:

    "Nálunk nem megy "...de azért az egymást magasztaló díjak, kitüntetések rendszeresen gazdára találnak vezetői körökben!
    És most egyáltalán nem a kukás vagy trolis ´izgatgatók´ prémiumát irigylem - hanem teszem azt a különféle aktakukac tervezők /álmodozók.../, akadémikusok, 37 féle tisztet ellátó /annyi lovat egy se.gel megülő/ léhűtők kényeztetése jutott eszembe!
    Szeged lakosságának túlnyomó többsége pedig eközben vegetál ...már szövőnő sem álmodik cukros ételekről ...és a generátorokat sem szopják a dinamók...a gép leállt...és nem elég ezért csak a Kormányra mutogatni!

    Egyébként pedig nem azt mondtam, hogy ne reménykedj az ELI sikereiben: azt állítottam - azt viszont folyamatosan - , hogy túl sok pénzt nyel el ez a megvalósulásakor már korszerűtlennek mondható, kevés embernek munkát adó nagyberuházás és túl sok és szép reményt fűznek hozzá - egyébként okos, többre hívatott emberek.
    Gondolom, a "felszerszámozását" , vagyis a berendezését végző nyugati cégek komoly bevételt tehetnek majd zsebre - nem a betonozás lesz a legnagyobb bekerülési költsége...és az sem biztos, hogy magyar / főleg nem szegedi/ nyeri a kivitelezési tendert!

    Kényszerpálya, politikai cafrangokkal. Nem kétlem, kapunk majdan magyarázatot arra, hogyan kell jónak és eredményesnek látni!
    Gond azokkal lesz, akik "lemaradnak az értekezletről" -A. Rajkintól kölcsönzött szavakkal - és netán majdan beleverik a csúfot...

    Száz szónak is egy a vége :
    csak az ELI-től nem lehet várni sem a régió, sem Szeged lakosságának jövedelem- felzárkóztatását legalább az országos átlaghoz!
    Dologra, vezető urak és elvtársak!”
  • 40. macs 2012. december 21. 17:47
    „roxper, jozko,
    köszönöm! :-)
    Miért baj, ha örülök az ELI-nek, ha hiszek az államtitkárnak, hogy már vannak cégek, akik gondolkoznak Szegedre településben?
    Szomorú, hogy máshol a gazdaságilag bajba került régiók összefogással megpróbáltak kilábalni a bajból. A cégek, az egyetemek, kutatóintézetek, önkormányzatok együtt keresték és találták meg a megoldást. Ez máshol működött, nálunk nem megy. :-)”
  • 39. jozko 2012. december 21. 16:33
    „36. macs:

    Megkaptad az ötletet - amit ugyan Lukréciától vártál - ´roxper´ 38.# prezentálta:"...az ember bízik..."

    Megérkeztünk.
    Bízni ölbe tett kézzel is lehet, miért is kellene tennünk bármit, miért is kellene számon kérni a város vezetését, hogy legalább kezdjen el fészket rakni az arany tojást tojó tyúkoknak ?!
    Hiszen hallottunk egy ígéretet : ELI !

    Szeged lakossága mintegy 170 000 fő - ennek mintegy harmada potenciális munkaerő.
    Tegyük fel, csatlakozom a "csodavárókhoz" és elképzelem az elképzelhetetlent:
    az ELI olyan bőséggel árasztja el Szegedet - néhány tudós és "beszállító" áldásos munkája nyomán, hogy mi többiek a kezünk mozdítása nélkül jutunk minden elképzelhető földi jóhoz / mint annó a római polgárok, vagy manapság néhány sivatagi olajbirodalom kevéske lakója.../ !
    Na jó, de mi történik, ha felébredek az álomból - és velem együtt a város lakói is !?

    Ennyire talán mégsem kellene egy lábon állni - vagy ha mégis ez a terv, tanuljunk meg kelepelni és szokjunk rá a békára...csak egy ugrás a Fehér tó!
    A békát pedig /gólyaként/meg lehet enni, avagy mesékben hívő királylányoknak pedig csókolgatni:
    majd csak királyfivá változik...”
  • 38. roxper 2012. december 21. 15:01
    „Hagyd rá macs, kutyuska már csak ilyen, kecskemétet egy szem merci miatt isteníti, Szegedet meg leszólja, ha az ember abban bízik, hogy ez majd ad egy plusz lökést a városnak! :(”
  • 37. macs 2012. december 21. 12:37
    „35. lukrecia,
    úgy látom bár, a párhuzamosok a végtelenben találkoznak, mi sose fogunk se találkozni, se közös nevezőre jutni. :-)
    Én továbbra is vallom, hogy gazdasági szereplőknek kell aktivizálni magukat, partnereket kell keressenek pl. egyetemek, felmérni a keresletet és alkalmazkodni. Az állam pedig biztosítson megfelelő környezetet számukra.
    OK! ne alapozzuk egy város jövőjét az ELI-re, de ha ennek sem tudunk örülni, akkor nem tudom minek tudnánk örülni.
    Egyébként ötletek?”
  • 36. macs 2012. december 21. 12:27
    „29. kvendi,
    tudod, távmunka. Magam osztom be az időmet!:-)”
  • 35. lukrecia 2012. december 21. 12:19
    „macs: Számodra most csak Jozko utolsó sorait tudom idézni, és ezért vagy tévedésben.
    "Az ELI-re rácsodálkozni és csak attól várni a kitörést : ostobaság!
    Helye van a modern, tudásalapú gazdaságban - de annak csak egy szegmense!
    Nem lehetünk annyira ostobák és lusták, hogy arra alapozzuk pl. Szeged jövőjét!
    Talán a vezetők megválasztásánál és értékelésénél ezeket a szempontokat / is/ figyelembe kellene venni!”
  • 34. Tiszthelyettes 2012. december 21. 11:49
    „Globalista férgek, ki az országból a s.ggnyalóitokkal együtt! Magyarország (pillanatnyilag) Szentgotthárdtól Záhonyig, Somoskőújfalutól Kelebiáig ér, nincsenek köztes országhatárok!”
  • 33. queenmargareth1 2012. december 21. 09:03
    „30. tobaccoroad 2012.12.20. 19:05 EZ KAMU, MIVEL MINDIG ITT VAGYOK, KIVÉVE 21 ÉS 7 ÓRA KÖZÖTT...:)Baki!”
  • 32. TrombiFrédi 2012. december 20. 19:54
    „A tények pedig makacs dolgok, szemben az öncsalató szemfényvesztéssel, amely némely politikus realitásérzékét is elvette az emberek, a társadalom kárára!!!”
  • 31. kvendi 2012. december 20. 19:12
    „30. tobaccoroad 2012.12.20. 19:05

    Like...! :)”
  • 30. tobaccoroad 2012. december 20. 19:05
    „29. Nincs itt örökké queenmargareth1-l 12 óránként váltják egymást...”
  • 29. kvendi 2012. december 20. 18:38
    „28. macs 2012.12.20. 17:04

    Te állandóan itt vagy...24 órás szoli...?
    Ez valami II. vonali politikai moderátori "munka"...?”
  • 28. macs 2012. december 20. 17:04
    „24. scott1,
    akkor vegyük a folyamatot! Szegednek volt ipara, csak nem volt versenyképes, a piac bedarálta. Ezen lehet keseregni, de ettől nem lesz jobb a helyzet. Érdemes körülnézni a világban, hogy lábaltak ki a krízisből mások, mert kilábaltak.
    Szeged ipara a környék mezőgazdaságára települt, gondolj a textiliparra, konzervgyárra, cipőgyárra. Nos, hol van most ehhez háttér, hol van fizetőképes kereslet?”
  • 27. jozko 2012. december 20. 16:52
    „Volt már arra példa a történelemben, hogy romjaiból élesztett fel egy országot egy rátermett uralkodó - például az Árpád-ház kipusztítása után trónra került Anjou házból származó Károly Róbert és Nagy Lajos...
    /azok a fránya külföldiek/
    Számbavették az ország adottságait, természeti kincseit - felmérték, kik azok a /tehetős.../ partnerek, akiket érdekeltté téve gazdaságos lehet a kiaknázás , a gazdaság teherbíró képességéhez és a kitűzött gazdasági célokhoz igazították az adópolitikájukat, okos szövetségi politikát folytattak - és virágzó, európai nagyhatalommá tették Magyarországot...romjaiból építkezve!
    Megtelt a kincstár, még tehetősebbek lettek a vagyonukat /egy kis uralkodói unszolásra.../
    beinvesztáló nemesek- és a nép sem nyögött rabigában.

    A régiónk adottságai: az egykori tengerfenék szerkezetéből adódó talaj ivóvíz kincse, helyenként még gazdaságosan kiaknázható szénhidrogén mezők, ha nem is szilikon, de kerámia alapanyag, a terepviszonyokból és a víziutakból adódó közlekedési adottságok és logisztikai lehetőségek, a napfényes órák magas száma, kiszámítható széljárás, a talaj jó termőadottsága, víztározók , "vizes tevékenységek! létesítésére alkalmas földrajzi területek...
    Csak a legfontosabbakat említettem.
    Kreatív megközelítéssel, innovatív hozzáállással az energiatermelésre, napfény és "talajigényes" mezőgazdasági kultúrák meghonosítására és művelésére, vizes termelőtevékenységek, vízi "tömegsportok" és turisztikai szolgáltatások létesítésére nagyszerű adottságaink vannak - és ezek hasznát nem csak a hozzáadott
    értékkel lehet kalkulálni, az "alapanyag" ingyen van!
    És akkor még nem beszéltem a kiaknázott lehetőségekre építhető "beszállító" tevékenységről, feldolgozó iparról.
    Valójában ezt a struktúrát /ha nem is pontosan az általam elgondoltat és vázoltat/
    a Kiegyezés után elkezdték kiépíteni a régiónkban...
    Később erre rakták le a szocializmus alapjait...amit a rendszerváltás körüli időben rekord gyorsasággal le is bontottak, az "építőanyag" nagy része mint ´haszontalan hulladék´ néhány címeres gazember magánpalotájának építő anyaga lett, más részét /jószerint az egész országot/ eladták bagóért, lehetőséget adva a külföldi karvalytőkének , hogy az ország iparát, mezőgazdaságát, piacait, infrastruktúráját lerombolja, országunkat a nyugati / sokszor bóvli és elfekvő/ áruk piacává és szemétlerakójává tegye!

    Az ország boldogulását is biztosító működő tőkének lehetőséget adni kényszerítően szükséges megoldás, anélkül még mélyebbere süllyednénk!
    Nemzeti iparunkat, mezőgazdaságunkat, piacainkat lépésről lépésre "visszaépíteni", a letaposott gerincű országot lassanként felegyenesíteni - a felsorolt adottságaink számbavételével és kiaknázásával - kutya kötelessége a regnáló hatalomnak!
    Ez nem ütközik az uniós együttműködési elvekkel!
    Saját régiónk, saját városunk vezetésének ugyanez /lenne/ a feladata!
    Az ELI-re rácsodálkozni és csak attól várni a kitörést : ostobaság!
    Helye van a modern, tudásalapú gazdaságban - de annak csak egy szegmense!
    Nem lehetünk annyira ostobák és lusták, hogy arra alapozzuk pl. Szeged jövőjét!
    Talán a vezetők megválasztásánál és értékelésénél ezeket a szempontokat / is/ figyelembe kellene venni!”
  • 26. azbest 2012. december 20. 15:24
    „4. KamuNeni:
    mert ezek bruttó adatok és a legalább 5 főt foglalkoztató cégekről készültek. A nettó fizetés 120 alatt marad a délalföldön átlagosan. Valamint az átlag azt is tartalmazza, ahol a melósok minimálbéren vannak, a vezető pedig egymagában többet, mint az összes melós együtt.

    5. geza:
    ha terekre meg utcákra sikerül uniós támogatást szerezni, azt csak azokra költhetik. Legalább az ott dolgozóknak van munkája. Sok értelmesebb uniós pályázati pénzt meg visszatart a bürokrácia. Inkább kivárják a határidőt, hogy elvesszen a pénz, minthsem visszaosztás nélkül engednék felvenni a nyertes cégnek.

    8. lukrecia:
    van olyan iparág, multicégek, ahol folyamatos bővülés megy évek óta szegeden. Az infrastruktúra fejlesztése pedig egyébként is fontos. Vannak olyan beruházások, amik haladnának, ha a nagypolitika nem akarná tönkretenni, csak azért mert nem az ő emberük ül a székben. Igazi magyar mentalitás, hogy inkább pusztuljon minden, csak nehogy a másiké legyen.

    14. Koszta:
    nem tudom igaz-e, de állítólag egyik magyar város polgármerstere kifejezetten kérte a betelepülő multit, hogy ne fizessen már többet a melósnak, mint amit ő kap. Persze ez csak pletya és a város nevére sem emlékszem.”
  • 25. Agyalapi 2012. december 20. 15:14
    „Ameddig az országban ekkora különbségek vannak a régiók között, addig a gazdaságpolitika csődjéről kell beszélnünk. A statisztikát lehet ragozni, a tényleges helyzetet nem.”
44 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ez történt Csongrád megyében 2012 januárjában

Visszapillantás, avagy ez és ezért volt fontos ezen a bő 4262 négyzetkilométeren ez év első hónapjában. Tovább olvasom