Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Régóta nincs elég buszsofőr

Csongrád megye - Vészhelyzet van a Volánoknál: létszámhiány miatt leállhatnak a buszok, ami a kormány felelőssége - állítja a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ).
 Durván hangzik

A KKSZ-t megdöbbentette Lázár János miniszter kijelentése, miszerint akár meg is szűnhetnek a Volánok. Úgy értelmezték a miniszter szavait, ha kevés a vasutas és a buszvezető, össze kell vonni a társaságokat. Baranyai Zoltán szerint régóta szó van a vasút és a közúti közlekedés összehangolásáról, a párhuzamosságok megszüntetéséről, de az összevonás „durván hangzik".

– A nyugat-dunántúli régióban annak a munkavállalónak, aki „hoz" egy sofőrt, 25 ezer forintos fejpénzt fizetnek. A buszvezetők ugyanis Ausztriában vállalnak munkát. Sofőrhiány van Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is: sokan mennek el kamionosnak, ahol ugyan nehezebb a munka, de duplaannyit lehet keresni – mondta Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke.

A KKSZ a napokban közleményt adott ki: követeli, hogy béremeléssel és megfelelő képzéssel tegyék jóvá a döntéshozók „a közlekedési ágazatok ellen elkövetett bűnt", a szakma tudatos elsorvasztását. Szerintük ha nem történik változás a képzésben, és nem emelkednek a bérek, hamarosan nem lesz, aki vezesse a buszokat.

– Mintegy 18 ezer munkavállaló dolgozik a Volánoknál, közülük 10 ezer buszvezető – folytatta a szakszervezeti elnök. – Ezeknek az embereknek a többsége itt dolgozza, itt éli le az életét úgy, hogy a munkában egyre több terhet raknak rájuk. Elvették a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét, miközben nagy értékű járművekért és utasok százaiért felelnek nap mint nap. A buszok felében nincs klíma, vizes törülközővel a nyakukban dolgoznak és túlóráznak. A szakszervezet követeli, hogy a kormány béremeléssel és megfelelő képzéssel gondoskodjon utánpótlásról. A képzést állami forrásokból, a munkaügyi központokon keresztül lehetne megvalósítani.

Várakozó buszok a szegedi pályaudvaron. Fotó: Frank Yvette
Várakozó buszok a szegedi pályaudvaron. Fotó: Frank Yvette

Megkérdeztük, Csongrád megyében is hiányoznak-e sofőrök a volán mögül. „Évek óta probléma, hogy a munkaerőpiacon nem áll rendelkezésre elegendő létszámú képzett, felkészült autóbuszvezető. A helyzet javítására belső és külső képzéssel társaságunk is törekszik. Jelenleg is van betöltetlen autóbusz-vezetői munkaerőigényünk: ezt a folyamatban lévő képzéssel, illetve a hónap végén induló újabb autóbusz-vezetői képzéssel tervezzük pótolni" – tájékoztatott a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. A társaság a 3 megyében mintegy 1500 autóbusz-vezetőt foglalkoztat.

– A rendszerváltás után megszűntek a korábbi oktatói bázisok, az MHSZ és a honvédség. Régen a férfiak nemcsak jogosítványt szereztek, hanem teherautót is vezettek a seregben. Amikor leszereltek, sokan folytatták nálunk előbb teherautó-, majd buszvezetőként. Ma a szabadpiacon egy buszvezetői D kategóriás jogosítvány megszerzése közel 1 millió forintba kerül. A DAKK-nál azzal, aki autóbuszt szeretne vezetni, és már van C kategóriás jogosítványa, 4 órás munkaviszonyt létesítenek, 4 órában pedig ingyenesen oktatják. A tanfolyam 3-4 hónapig tart, a cég költsége 700 ezer forint. Ha valakinek nincs C kategóriás jogosítványa, 1,5 millió forintba is belekerülhet a taníttatása. A sofőrnek cserébe 2 és fél évig kell nálunk maradnia – mondta Csécsei János, a KKSZ Csongrád megyei alapszervezetének megbízott elnöke a DAKK Zrt. képzési rendszeréről.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gáz-riasztó pisztollyal raboltak Szegeden - videóval

Négy menekült szír állampolgárt raboltak ki Szegeden. A rendőrség elfogta az egyik gyanúsítottat,… Tovább olvasom