Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

Reklám Szegeden: nahát, itt is tudnak ilyet?

Szeged – Vízfejű az ország, ez a reklámszakma kapcsán is igaz. Azaz volt eddig, mert a szegedi stúdiók sorra bizonyítják: vidéken is lehet minőséget nyújtani.
Amikor logókat, hirdetéseket, plakátokat látunk, sokszor úgy érezzük, ilyet mi is kitalálhattunk volna. Pedig sokrétű munka áll például az igen egyszerűnek tűnő Nike-pipa elfogadottsága mögött is. Valóban, a számítógépek elterjedésével bárki előtt ott áll a lehetőség, hogy arculatot, kampányt tervezzen, dizájnoljon, de a „csináld magad" megoldások és a profi munka között látványos a különbség. Az ítéletet mi, a fogyasztók mondjuk ki: hiába kiváló minőségű egy termék, szolgáltatás, ha arra nem kapunk kedvet. Az 5. Reklámhét kapcsán egymással együttműködni is képes szegedi reklámstúdiókban jártunk feltérképezni, hogyan látják ők a szakma helyzetét itt, vidéken.

„Merjenek extrémek lenni!"

– A vevők nagyon befogadóak, igénylik a meghökkentést. Viszont a reklámot megrendelő cégek, főleg Szegeden és főleg válság idején nem elég bátrak ilyen megbízásokkal előállni – mondta Tápai Gábor, a Fingerprint kreatív kommunikációs ügynökség ügyvezető igazgatója. A nehéz idők ellenére úgy látja, sok vállalkozás Dél-Magyarországon is előremenekül a hirdetésekbe, reklámokba, hiszen ennél hathatósabb fegyverük nincs. Mégis alulértékelt szerinte Szegeden és általában Magyarországon ez a terület, sok a szaktudás nélküli grafikai barkács műhely, akik lerontják a szakmai színvonalat és az árakat. Ők is kapnak megbízásokat, míg például tapasztalata szerint Norvégiában minden cég tisztában van azzal, milyen mértékben múlik a kommunikációs stratégián egy vállalkozás sikere.

Tápai Gábor, a Fingerprint kreatív kommunikációs ügynökség ügyvezető igazgatója.
Tápai Gábor, a Fingerprint kreatív kommunikációs ügynökség ügyvezető igazgatója.

A Made In Szeged elnevezésű együttműködéssel úgy látja, a szegedi reklámszakma meg tudja mutatni, itt is dolgoznak olyan profi szakemberek, akik felveszik a budapestiekkel a versenyt. Az összefogásban mindig nagyobb az erő, hatékonyabban tudnak eljutni a nagyközönséghez.

Szegedről a világ felé

Miután a szegedi ipar meggyengült, a külföldi megrendelések felé fordult a 40 főt foglalkoztató Factory Creative Studio figyelme. Nemzetközi tendereken nemegyszer a világ vezető stúdióival kell megküzdeniük a megbízásért. Ennek ellenére nem költöznek, itt szeretnének érvényesülni, munkát adni a szakembereknek, kinevelni a következő nemzedéket. A helyi művészeti életben is tevékenyen részt vesznek, alternatív színházi kötődésük és zeneszeretetükből származó támogatásaik szolgálnak erre bizonyítékul.

Élet a Factory Creative Studioban
Élet a Factory Creative Studioban.

Fábián Zsolt ügyvezető, kreatív igazgató és munkatársai a komplex szolgáltatásban látják a siker titkát: grafikai tervezésen és webfejlesztésen túl 3D-vel, zeneszerzéssel is foglalkoznak, ha a megbízó ezt igényli. Azon dolgoznak, hogy feltegyék a térképre Szegedet. Mint elmondták, változóban van a Budapest-központúság állapota. A Factory az egyik mozgatórugója a szegedi reklámszakma összefogásának. Úgy érzik, ezúttal a Reklámhét és a Made In Szeged is célba talált, rengetegen érdeklődtek a Dugonics téri plakátkiállítás iránt.

Meg kell békélni a szabályokkal

Nehéz Szegeden reklámstúdiót működtetni, elsősorban a régióból kell megélni, csak aztán jöhetnek a kitörési lehetőségek – vázolja a helyzetet Tóth András, az eVista Kreatív Stúdió ügyvezetője, kreatív igazgatója. A trendektől eltérően alakul profiljuk, a legtöbb stúdióval ellentétben az online felől bővítenek az offline, hagyományos eszközök felé. Mint a munkatársak elmondják, hiába az online előretörése, nem hagyhatóak figyelmen kívül a korábbi megoldások sem. Helyi szinten nehéz a paneleket kikerülni. Úgy érzik, Magyarországon kevéssé bíznak a megrendelők a stúdiókban – sokszor a grafikusok mellett állnak ahelyett, hogy kreativitásukra bíznák magukat. Azt is nehezen fogadják el, hogy a reklám azért nem minden: a termék, szolgáltatás minősége és a cég piaci viselkedése is meghatározó az érvényesülésben.

Tóth András, az eVista Kreatív Stúdió ügyvezetője, kreatív igazgatója.
Tóth András, az eVista Kreatív Stúdió ügyvezetője, kreatív igazgatója.

Az egyre szélesebb profilú, a megyéből kitörni képes szegedi reklámstúdiók feledtetni szeretnék a főváros egyeduralmának képzetét, ezért összefogni is képesek. A maguk érdekén túl Szeged hírén is dolgoznak, mi pedig vásárlunk vagy nem: sok mindentől függ.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. fazsoo 2009. október 09. 22:48
    „Édes Ramirez, Comet": Miért kell sumák módon támadni a vallási intézményeket, a vallásos embereket?", Celtis, hol vannak a nagyszerű igehirdetések? Újabb post után néztek a f@szságokkal, hőbörgéssel? A nézetetek, kommentetek fix, csak naponta új témát kell találni? Ahh, nyomor! Főleg a Comet, aki kijön a templomból és stikában összegraffitizik a pulicsáját hátulról -- tipikus Ned Flanders. Imádom, ahogy a filmben a kakaót csinálja, totál lelkiismeretfurdalásos lesz a sajét gyerekeim és életem miatt.
    http://www.thesimpsons.com/characters/home.htm FYI
    De akkor mondja meg Mr/Mrs/Ms Comet, mi a frankó, hogy kell Szegeden egyszerű, okos, teljes, a szentlélekkel átitatott életet teremtenünk. Jeez, mennyire várom a szavaid!”
  • 24. POLARIS 2009. október 04. 21:14
    „Metatron ...
    ... én is sok mindent látok belűlről, ezért érdekelne egy-két ilyen eltűnő tehetség ... illetve értékes munka ...”
  • 23. metatron 2009. október 02. 20:15
    „Polaris...Belülről látom a dolgokat. Azt is,hogyan tünnek el tehetségek a süllyesztőben.”
  • 22. senkiházi 2009. október 01. 23:50
    „"A reklámok szinvonala a porban van.Addig nem lehet igazi reklámtevéktevékenységről

    beszélni, amig azok a cégek uralják, bitorolják a reklámszakmát, akiknek volt elég pénzük,és

    pártpolitikai kapcsolataik is, hogy " betévedjenek" a reklámszakmába, és ezzel az igazi,

    minőségi reklámszakembereket kiszorítsák.A reklámok vagy ötlettelenek, vagy ha ötletesek,

    akkor lopottak.Az igaziak azért nem jutnak érvényre, mert a tehetségtelenebbek

    foggal-körömmel ragaszkodnak a pozíciójukhoz."

    ezt ebben az országban nagyjábol mindenre rá lehet húzni.”
  • 21. fazsoo 2009. október 01. 23:17
    „"Ramirez: Az sátánvillás Dóm pedig igenis elérte a célját ugyanis erről beszéltek!!!!! ez volt a cél:D"
    --ölég nagy marhaság: biztos a vőlegény orbán és menyasszony torgyán sem azért volt összefotosoppolva, hogy ezt a grandiózus célt elérje.
    (Bár lehet jó sajtópert indítani, FYI).

    "Comet: Miért kell sumák módon támadni a vallási intézményeket, a vallásos embereket?"
    --te jó ég, egész intézményeket támadott meg egy plakát? ismerősöm mesélte a héten, hogy az 500 fős településükön 3db Blikk előfizetés, egy Magyar Nemzet és egy Nemzeti Sport előfizetés van. Utóbbi 2 az övéké. Tehát az 5 kocsma mellé 3 Blikk, + a kertévék alapcsomagja. Talán ez ha statisztikát és országosra kerekítést nézed, más a helyzet.

    "Celtis: Hát ez szép, hogy a Dómot egy sátánvillának nevezett kéztartással helyettesítik, és a DM ezt nevezi trendinek és kreatívnak"
    Szerintem a trendi az, hogy a BP TV letűnése után azonnal a PAX TVn megnőtt az EZO TV adásainak a száma. http://hu.ezo.tv
    Szerintem nem állunk messze tőle, hogy 0690 alapon legyen új bűnbocsánat.
    Amúgy nekem, jókereszténynek, nem az volt mellbevágó, amit látok, hanem amit hiányolok. Vagyis szerintem a plakát egy massziv klerikális mű, és azt jelenti, hogy kis rossz is eltakarhat nagy jót. A Dóm hiánya erősítette az igényem, és arra figyelmeztetett, hogy nem becsüljük, ami toposszá gyengül. Szerintem kreatív dolog, ha újragondoltatják velünk azt, amiben annyra belenyugodtunk.”
  • 20. POLARIS 2009. október 01. 21:00
    „Metatron...
    Tudnál esetleg mutatni egy-két ilyen érvényre nem jutott reklámot?”
  • 19. metatron 2009. október 01. 20:33
    „A reklámok szinvonala a porban van.Addig nem lehet igazi reklámtevéktevékenységről

    beszélni, amig azok a cégek uralják, bitorolják a reklámszakmát, akiknek volt elég pénzük,és

    pártpolitikai kapcsolataik is, hogy " betévedjenek" a reklámszakmába, és ezzel az igazi,

    minőségi reklámszakembereket kiszorítsák.A reklámok vagy ötlettelenek, vagy ha ötletesek,

    akkor lopottak.Az igaziak azért nem jutnak érvényre, mert a tehetségtelenebbek

    foggal-körömmel ragaszkodnak a pozíciójukhoz.”
  • 18. Celtis 2009. október 01. 19:46
    „Ramirez: Ha egy nagy darab fost megjelenítesz egy plakáton és országszerte terjeszted, garantáltan sokan fognak róla felháborodottan beszélni, de ez még nem jelenti azt, hogy túl kreatív voltál. Mert ilyen alapon a világ legnagyobb kreatívjainak a tömeggyilkosokat nevezhetnénk.

    De még ha el is fogadom, hogy a reklámszakember kitalált valami olyant, ami másnak nem jutott volna eszébe, az értékét akkor is kétségesnek tartom, mert nem gondolom, hogy a cél szentesítheti az eszközt. Ennyi.”
  • 17. bjela1980 2009. október 01. 19:28
    „A reklámok hátterében rengeteg ember-kísérlet áll. Tudatosan megcélzott csoportoknak szólnak ezek; tehát nem kell csodálkozni, hogy soknak a főszereplője a csóri, egyszerű, elnyomott ember... Ami nem idegen a társadalom többségétől. Így itt ezek népszerűbbek... Valaki esetleg úgy érzi, hogy ő több ennél?”
  • 16. bjela1980 2009. október 01. 19:25
    „Senkiházi : Jó észrevétel!”
  • 15. senkiházi 2009. október 01. 17:19
    „Vergődhetnek a "helyi kreatívok", a tényen nem tudnak változtatni: poros, koszos vidéki kisváros...

    tipikus magyar komment. nem az aszomorú hogy páran igy vélekednek a reklámról hanem az hogy a dugó téren sokan megrongálták a kiállitási tárgyakat ami több mint szánalmas (ezért is fejezik be elöbb)

    a cikk stílusa már csak azért is bicskanyitogató főleg az első pár sor mert ha" Vízfejű az ország, ez a reklámszakma kapcsán is igaz" akkor ez igaz a délmagyarra is és ennek a cikknek az irójára is.

    nyilván ezek a cégek egyre inkább külföldre dolgoznak s nem elsősorban azért mert itthon drágának számitanak hanem mert ott olyan szinvonalon van a szolgáltatások nagy része aki fontosnak tartja az arculat tervezést, tudom itt az a fontos hogy... na hivd fel a józsit majd ő tudja a multkor is tudta....és ez mindenszolgáltatásra igaz persze sogor koma jobarát a józsi nincs szüksége arculatra ugy is övé az üzlet s ha nem jo nem baj meg van szokva... azt hiszem hánynom kell”
  • 14. M_R 2009. október 01. 16:56
    „Vergődhetnek a "helyi kreatívok", a tényen nem tudnak változtatni: poros, koszos vidéki kisváros...”
  • 13. xxxxxxxx 2009. október 01. 16:46
    „Ramirezhez csatlakoznék :)
    Így van! Úgy látszik ez lett a legjobb kreatív??? Egyet értek veled!
    Milyen szuper ez a Szeged! Csupa pozitív töltésű ember! Csak fikázni tudnak mindent bár mi is történik...
    Én amikor a városban jártam a külföldiek fotózták a munkákat, és elég sokan irkáltak, nézelődtek.

    A sok kreatívabb embernek meg azt üzenem remélem alkalom nyílik megmutatni a tehetségüket!
    A művészi véna már megvan! Fikázni tudnak másokat :))))

    Szerintem azért volt jó volt a kiállítás! Nekem tetszett! Remélem jövőre is lesz!”
  • 12. Rap_boy15 2009. október 01. 16:13
    „Reklám Szegeden: nahát, itt is tudnak ilyet? meg any*d tudunk mi is reklámozni te víz fejű seggfej!!!”
  • 11. IVY 2009. október 01. 15:39
    „Valaki világosítson már fel!
    Ez a szögedi papucs acélbetétes? Jól látom?”
  • 10. Ramirez 2009. október 01. 14:55
    „Látom az előttem kommentelők képtelenek elszakadni a Sz*regi Dobraverő és a gagyi hirdetőújságok képi világától.
    Az sátánvillás Dóm pedig igenis elérte a célját ugyanis erről beszéltek!!!!! ez volt a cél:D”
  • 9. Yucca 2009. október 01. 14:16
    „Én sem voltam elájulva a Dugó téri plakátoktól, sőt! Inkább a helyet foglalták, mint ötleteket közvetítettek.”
  • 8. Celtis 2009. október 01. 13:25
    „Én azt gondolom, ez a "sátáni" kéztartás mára annyira elterjedt, hogy sokan nem is gondolnak az eredeti jelentésére, esetleg nem is ismerik, csak amolyan "vagány" dolognak tartják, mint a V betűt formázó (győzelmet jelentő) kéztartást. Ezért nem feltétlenül tartom megbotránkoztatónak az említett plakátot, legföljebb műveletlennek a készítőit.

    A Dugó téri "kiállítás" egyébként inkább elég lapos, ötlettelen. Pontosan annak mond ellent, amiről a cikk szól: valójában a kreativitásnak semmi köze nem szabadna legyen a földrajzi helyzethez, de ezek nem túl magas színvonalú dolgok. Kétfarkú kutya: szegedi és országosan ismert a kreatív műveiről.”
  • 7. kakoszeged 2009. október 01. 13:24
    „...müszi...”
  • 6. szgy 2009. október 01. 13:06
    „A sátánisított Dóm simán gyomorforgató volt. Remélem, az opusz "alkotói" magukba szállnak egyszer, és bocsánatot fognak kérni.

    Nem csináltunk botrányt, pedig lehetett volna, de egyszerűen zsigerileg viszolygok attól a szellemi színvonaltól, ami itt megjelent. "Perelj, Uram, perlőimmel". De tartsuk észben, hogy ma már csak a katolikusokat toleráns dolog gyalázni.”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nevetőrekord született Szegeden

Szerdától a szegedi közgazdászhallgatók és oktatóik tartják a legtöbb együtt nevető ember… Tovább olvasom