Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Reklámot is forgatott Szegeden Sam Moorthy

Szeged - Sam Moorthy, konzultáns, coaching trainer az Icons & Images tulajdonosa. 1998 óta él Magyarországon. Azt mondja: tehetségeket keres, akiknek segíthet abban, hogy szakmájuk legjobbjaivá váljanak. Szegedre szívesen jár, reklámfilmet is forgatott itt. Sam Moorthyt nem csak munkájáról faggattuk, elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogyan látja Magyarország elmúlt tíz évét - és a következő húszat.
- Majdnem 9 éve él Magyarországon. Miért jött ide?
- Kelet-Európába küldtek. A Grey ügynökségnél dolgoztam, és kaptam egy lehetőséget, hogy ide jöjjek. Alapvetően nagyon izgalmas volt, hogy 1998-ban egy fejlődő piacra lépjünk be. Egyfajta kalandként éltem meg.

- Tudott bármit is Magyarországról, még mielőtt ide jött volna?
- Minden ország, így Lengyelország, a korábbi Csehszlovákia és Jugoszláva, Románia, Bulgária és Magyarország része a történelemnek, ezekről az országokról tanultunk. 1968, az emberi jogokért való kiállás, az 1956-os magyar forradalom, a politikai változások Lengyelországban mind-mind ismertté tették ezeket az országokat, nem voltak ismeretlenek nekem sem. Hallottam Ivan Lendl, Puskás Ferenc nevét, ezek számomra ismerősen csengenek. Tehát nagy meglepetések nem értek.

- Voltak elvárásai? Magyarország túl volt a rendszerváltáson, egyfajta gazdasági irányt váltott...
- Őszintén megvallva nem voltak elvárásaim. A politikai változásokon akkorra már túl volt az ország, a gazdaság liberalizálódott. Nagyon sok lehetőséget láttunk a bővülő magyar piacban. Nyitottan jöttünk ide, kaland volt számunkra mindez. És nem akartunk meghátrálni.

- Mit gondol a magyar gazdaságról? Vannak, akik úgy vélik, Magyarország a kapitalizmus felé halad, vannak, akik úgy vélik, egészen más utat kellene járnia. Egyesek pedig úgy gondolják, hogy a demokrácia és a poszt-kommunizmus sajátos keverékében élünk.
- Összetett kérdés. Nem gondolom, hogy én tudom a helyes választ. Nagyon sok intelligens, magasan képzett ember van Magyarországon, akik bizonyára nálam sokkal jobban ki tudják találni, merre kellene tartania Magyarországnak. Amit viszont le szeretnék szögezni: Magyarország nem indulhat el visszafelé. A politikai változások egyik legnagyszerűbb hozadéka, amit ön is említett: a piac liberalizálódása. Magyarország megtalálta a saját útját és én hiszem, hogy ez így lesz a jövőben is. Ennek az országnak nem azon kell gondolkodnia, hogy mi történt Lengyelországban, Csehországban, illetve Szlovákiában és Szlovéniában, ahol már bevezették az eurót. Hogyan csinálták? Ez a kérdés mindig ott lebeg majd. De nem hiszem, hogy erre létezik egyetlen recept, mert minden ország és minden nép más.

- Értem. De Magyarország nem a self-made emberek országa.
- Nem értek egyet. Nagyon sok olyan dolog van, amire Magyarország méltán lehet büszke, amit ünnepelhet. Ez az ország adta világnak a Rubik kockát. Szentgyörgyi Albert adta a világnak a C-vitamint. Számtalan magyar innováció van.

Sam Moorthy szerint jobban kellene menedzselni a hungarikumokat. Fotó:  Husz Szabolcs
Sam Moorthy szerint jobban kellene menedzselni a hungarikumokat. Fotó: Husz Szabolcs

- Van vagy volt?
- Látnunk kell, hogy ugyanezek a lehetőségek ma is adottak Magyarországon. A fiatalok közül a magyarok azok, akik boldogok és itt akarnak élni Magyarországon hosszú távon. És ha összehasonlítom őket más országok fiataljaival, azt kell mondani: mindannyian keresik a lehetőséget, hogy külföldön dolgozhassanak. A magyarok is. Ők azonban nem maradnak kint örökké - hazajönnek. Tehát azt gondolom, hogy hosszú távon Magyarország meg fogja tartani a tehetségeit, a briliáns elméket. A magyar brand-ek sokat dolgoztak önmagukért. Sokan biztosra vették, hogy a Túró Rudi meghal. De nem halt meg. Az Unicum is még mindig létezik, sőt, két vagy három variációban gyártják már. A nagy márkanevek, mint a Pick szalámi, a magyar paprika világszerte jól ismertek. De van az országnak még egy olyan része, amelyik nem tudott kitörni a külföldi piacra. Herend neve és a Zsolnay ismerősen cseng, de Sárospataké már nem. A magyar borok sem vívták még ki azt az elismertséget, amit megérdemelnének. Tehát még van mit tenni. Ezek az innovációk és lehetőségek léteznek, és ott vannak még akkor is, ha az országban senki nem talál fel vagy ki semmi újat. Ezek Magyarország természeti kincsei.

- Beszéljünk a munkájáról. Mit jelent a coaching?
- Mindenkinek vannak elképzelései a fejében. Lehetőségek mínusz interferencia. Mindannyian megtanuljuk az ABC-t, a betűket. Egyesek úgy tudják használni az ABC-t, hogy abból vers szülessen. Mások úgy, hogy egyszerű mondatokat írnak le. Ez annak a függvénye, hogy mit tudsz és milyen oktatásban részesültél. A coaching azzal kezdődik, hogy megfogalmazzuk, mit kellene tudnod. És tudnod kell, hogy képes vagy bármire, csak van valami, ami ennek végrehajtásában megakadályoz. Ezek lehetnek az érzéseid, a hited, talán valami múltbéli tapasztalat, amit elrettentett, talán a túl sok kétség, vagy az, hogy túl sok dolgot szeretnél egyszerre, és nem tudsz prioritásokat felállítani, esetleg túl magasak, sokrétűek az elvárások, amelyeknek meg kell felelni. A különbség a coahcing és a tanítás között: a tanítás utat mutat azt illetően, hogyan kell csinálni valamit, a coaching viszont segít kitisztítani a fejedet, hogy megtaláld a prioritásokat. Nagyon sok dolog van, ami rombolólag hat. De bármit is szeretnél, meg tudod csinálni. Bármi elérhető.

- Miért dolgozik együtt a szegedi Factory Kreatív Stúdióval? Vélhetően ennél sokkal több lehetősége van.
- Talán igen. Szeretném megismerni ezeket a lehetőségeket (nevet). Két oka van annak, amiért igent mondtam. Az egyik pont az, amiért megalapítottam a saját cégemet: tehetségekkel akarok foglalkozni ebben az országban. Teljesen lenyűgöz az oktatás színvonala, az emberek intelligenciája és az a tény, hogy nagyon keményen dolgoznak. Reklámot és kommunikációt tanítok. Mért mondtam igent a Factoryra és Szegedre? Mert a Factory lökést ad nekem. Nagyon izgalmas ez a projekt, nevezetesen az, hogy felépítsük a Factory jövőjét, és segítsek abban, hogy megvalósíthassák ambícióikat. A másik ok: őszintén mondom, az emberek tudásának minősége és a munkájuk iránti szenvedély lenyűgöz. Nem túl sok helyen láttam hasonlót. Na jó, Budapesten igen. Ott is vannak magasan képzett és szenvedélyes emberek. De engem teljesen ámulatba ejt az az intelligencia, amit itt látok. Zsolt nagyon jól irányítja a cégét. Hány ügynökségnek jutna eszébe szoftvereket fejleszteni? Hány ügynökségnek jutnak eszébe, hogy saját zeneszerzőt alkalmazzon? Ezek mind Zsolt ötletei, elképzelései. És nekem fantasztikus lehetőség ilyen emberekkel együtt dolgozni. De nem ez az első alkalom, hogy Szegeden vagyok. Szeretem ezt a várost.

- Forgatott egy televíziós reklámfilmet a Jar mosószerről Szegeden. A filmben több mint 10 000 tányért mostak el a halfesztiválon...
- Szerettem volna, ha a márkával egy gasztronómiai fesztiválon is bemutatkozunk, és ezáltal közelebb hozzuk az emberekhez. Szerettük volna azt is megmutatni, hogy bár a mosogatás a főzőcskézés legkellemetlenebb része, azért lehet némi szórakozást is belevinni. Valami vidámat szerettünk volna csinálni, valami izgalmasat. A szegedi halászlé fesztivál kapóra jött, hiszen az ilyen jellegű rendezvények nagyon népszerűek, sok embert vonzanak, ezért eldöntöttük, hogy részt veszünk rajta, sőt, szponzoráljuk a fesztivált, megörökítjük a legemlékezetesebb pillanatokat a márkához kapcsolódóan - és nem utolsó sorban megpróbálunk egy Magyarországon egyedülálló rekordot is felállítani. Így mosogattunk el több mint 10 000 tányért egyetlen liter Jar mosogatószerrel.

- Amikor Magyarországról beszél, azt mondja: "mi". Többes szám első személyt használ. Ezek szerint otthon érzi magát?
- Igen. Magyarország a második otthonom. Itt élek majdnem kilenc éve. Az egyetlen baj csak az, hogy nem beszélek magyarul.

- Hogyan látja Magyarországot húsz évvel később?
- Azt gondolom, Magyarország számára a legnagyobb kihívás a következő húsz évben az lesz, hogy lerombolja a saját korlátait. A történet nem arról szól, hogy más országok mit tesznek. A történet nem a recesszióról és a gazdaságról szól. Az egyetlen dolog, ami Magyarországot ma visszatartja - az maga Magyarország. Pedig ez az ország rengeteget tehet. Azt hiszem, a következő 7-10 év nagyon fontos és nagyon meghatározó lesz. Recesszió van, és az országnak el kellene végre döntenie, bevezeti az eurót vagy sem. Vannak bizonyos alapvető fiskális kérdések, amelyeket még nem válaszoltak meg. És a helyes választ kell megtalálni, különben nehézségek adódhatnak. De ha jól tudjuk használni az erőforrásainkat, az embereket, az intelligenciájukat, akkor az fantasztikus lesz. Magyarországnak nem szabad letérnie a saját útjáról.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Malomkövet, mázsás súlyokat cipelt a bohóc

A 62 kilós, bohócruhába öltözött Hódi Roland lett Dorozsma legerősebb embere a tegnap rendezett Faragó-napon. Tovább olvasom