Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Reptéri vihar a földön

A jelentős csúszással elkészülő szegedi repülőteret néhány héten belül hivatalosan is átadják, műszaki átadása már megtörtént. Mindeközben egyre durvább vita folyik és három peres eljárás zajlik a reptér korábbi üzemeltetője, az önkormányzat és a jelenlegi üzemeltető SZKT között.
A táblán még tegnap is azt hirdették: 2006. április 20-án elkészül a repülőtér. Fotó: Karnok Csaba
– A szegedi repülőtér műszaki átadása megtörtént, néhány héten belül megkapjuk az üzemeltetési és a használatbavételi engedélyeket – nyilatkozta lapunknak Bene István, az SZKT Repülőtér Üzemeltető Üzletág igazgatója.

A másfél milliárd forintért felújított és korszerűsített repteret eredetileg április 20-án kellett volna átadni. Bene a jelentős csúszás okát a rendkívül rossz talajviszonyokkal, a mostoha időjárással és a magas talajvízzel magyarázta. Az önkormányzat a késés miatt mindenképpen kártérítési igénnyel lép fel. Arról azonban még nem született döntés, hogy kötbért vagy pluszmunkát kér a kivitelezőtől.

A szegedi repülőtér havi átlagos forgalma 7-800 gép. A külföldre induló és onnan érkező repülők miatt átlag kétnaponta kérnek határnyitást. Az üzletág-igazgató azt mondta, meggyőződése, hogy a forgalom fokozatosan növekedni fog a nemzetközi előírásoknak megfelelően korszerűsített repülőtéren. A fénytechnikával ellátott 1185 méter hosszú aszfalt futópálya megépítése mellett felújították az üzemanyagtöltő állomást, beszereztek egy-egy tankert és tűzoltóautót. Megszigorították a biztonsági előírásokat, a repteret körbekerítették és a nap 24 órájában őrzik.

Aszfaltozott futópálya épült a szegedi repülőtéren. Az eredeti tervek szerint a gépek már tavasszal használhatták volna. Fotó: Karnok Csaba
Bene István annak ellenére derűlátó, hogy a reptér korábbi üzemeltetőjével, a Szegedi Repülő Egyesülettel (SZRE) az áprilisi átvétel óta egyre durvább viták folynak. Az egyesület az SZKT-t és az önkormányzatot is beperelte. Szegeden elterjedt, hogy az egyesület lezárja a tornyot, amivel gyakorlatilag bezárná a repteret.
– Elismerem, voltak, akik arra biztattak, zárjam le a tornyot, de ezt nem tettem meg, és a jövőben sem akadályozom meg a gépek fel- és leszállását. Nem vagyok a repülés ellensége – jelentette ki lapunknak az SZRE ügyvezető elnöke, Rácz Tamás.

– A helyünkbe lépő üzemeltető az áprilisi átadás óta használja épületeinket, eszközeinket, de a költségeket, a frekvenciadíjat, a gáz-, a víz-, az áramszámlákat, a szemétdíjat továbbra is mi fizetjük. Az SZKT-nak havonta kiállítunk és megküldünk egy 585 ezer forint plusz áfáról szóló számlát, de a cég nem fizet. Velük emiatt pereskedünk – magyarázta Rácz Tamás. Bene István azt mondta: soha nem vitatták, hogy fizetniük kell, de a havi nettó 585 ezer forintot túlzónak tartják.

Az egyesület az önkormányzatot az elmaradt támogatás miatt kilencmillió forintra perli, valamint a tulajdonviszonyok tisztázása végett. Rácz Tamás szerint az első negyedévre még járt nekik a korábban megítélt támogatás. Szerintük a repülőtéri építmények tulajdonosa az egyesület, amit az önkormányzat vitat, ezért fordultak bírósághoz.


Perek pénzről és építményekről

– Megállapodásra, peren kívüli egyezségre törekedtünk, de a repülő egyesület olyan követelésekkel állt elő, amit nem vállalhattunk – reagált Rácz Tamás kijelentéseire Solymos László alpolgármester. A másik perrel kapcsolatban Solymos hangsúlyozta: az előző ciklusban az önkormányzat megállapodott a repülő egyesülettel, hogy a tulajdonába adja az ingatlanokat, csakhogy ezt a megállapodást az ÁPV Rt.-t felügyelő kancellária miniszter nem írta alá. Vagyis az ingatlanok maradtak az önkormányzat tulajdonában. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Botka: Bezzegváros lett Szeged

Egy leszakadó, lemaradó városból bezzegváros lettünk, amelyre Európában is odafigyelnek –… Tovább olvasom